Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kamera efterladt udenfor! Ødelagt??
Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 22-10-08 06:43

Godmorgen gruppe

Jeg har desværre været så flink at låne mit Canon EOS 400d ud til en
bekendt. Her til morgen står jeg så op og finder ud af at kamera'et er
blevet afleveret tilbage ved at lægge det uden taske eller anden beskyttelse
end klappen for objektivet udenfor på min fortrappe, med det resultat at
kamera'et var is koldt og fugtigt!

Der skal ikke det store geni til at regne ud, at kamera'et dannede en
kondens som bare pokker da det kom ind, så jeg har meget imod min vilje
skilt det ad, så det kan tørre.

Nu er mit spørgsmål så, hvis kamera'et stadig kan tænde (det prøver jeg
først når det er varmt og tørt) kan det så have ødelagt så meget af
kvaliteten på billederne at jeg lige så godt kan købe et nyt kamera? Min
tanke går her på øget støv inde i huset da jeg jo er nødt til at lade det
ligge åbent, skjolder efter vand etc.

MvH
R. Ilsøe

Fra : Michael

Dato : 22-10-08 00:34

On 22 Okt., 07:43, "Rinnie Ilsøe" <rinn...@rinniex.dk> wrote:
> [...]
> tanke går her på øget støv inde i huset da jeg jo er nødt til at lade det

Det Du skulle have gjort var at lægge kameraet ind i Din fototaske, og
vente 2-3 timer inden Du åbner tasken
så var der ikke dannet kondens på kameraet. Har været flere gange ude
om vinteren og fotografere i flere
timer, uden der er sket nået med kameraet. Det smarte er så at pille
hukommelsekortet ud af kameraet inden man kommer ind i varmen igen,
hvis man vil se billederne med det samme.

Mvh.
Michael

Fra : PMH

Dato : 22-10-08 07:28

"Rinnie Ilsøe" <rinniex@rinniex.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tanke går her på øget støv inde i huset da jeg jo er nødt til at lade det

Der kan siges mange grimme ting om den person som har efterladt
dit kamera på trappen, men det vil jeg undlade, du har sikkert
selv bandet nok over personen..

Jeg tror jeg ville tage en snak med fotohandleren, evt få kameraet
sendt til rensning og tørring.
Og jeg ville under ingen omstændigheder tænde det, før jeg havde
talt med en kyndig.

PMH

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-10-08 07:44

"Rinnie Ilsøe" <rinniex@rinniex.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> [...]
> tanke går her på øget støv inde i huset da jeg jo er nødt til at lade det

Jeg kan godt forstå din irritation.

Jeg tror du kan tage det helt roligt - kameraerne er ikke så sarte.
Tag batteriet ud, og lad det tørre.
Eventuelt skal du have våd-renset sensoren - men det skal man alligevel af
og til.

Det havde som Michael er inde på været en fordel, hvis du havde pakket
kameraet ind i noget (en fototaske eller bedre lufttæt plastikpose) inden du
havde taget kameraet ind, og så havde ladet det stå der et par timer men det
blev varmet op.

Kameraet kan sagtens bruges i frostvejr

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-08 07:45

> [...]
> tanke går her på øget støv inde i huset da jeg jo er nødt til at lade det

De andre har nævnt de fleste punkter, men...
Elektronik der er blevet fugtigt er normalt rimelig robust.
BARE MAN HUSKER AT tage batteriet ud så hurtigt som muligt efter det er
blevet eksponeret... - Dette gælder også mobiler m.m.
I øvrigt må din ven da være noget af et fjolds, når vedkommende "bare"
stiller
lånte ting på den måde!!! - Hvad ville vedkommende have gjort hvis det var
blevet lånt i stedet for du fandt det... DOUVW

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-10-08 09:25

On 2008-10-22 07:43:24 +0200, "Rinnie Ilsøe" <rinniex@rinniex.dk> said:

> [...]
> tanke går her på øget støv inde i huset da jeg jo er nødt til at lade det

Tag batteriet ud og lad kameraet stå og tørre, det kan godt et eller to
døgn, og så vil jeg vædde på, at det virker helt upåklageligt.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Jesper Hansen

Dato : 22-10-08 12:05

> Tag batteriet ud og lad kameraet stå og tørre, det kan godt et eller to
> døgn, og så vil jeg vædde på, at det virker helt upåklageligt.

Og hvis det nu ikke virker har din ex ven nok en forsikring der gælder eller
et størrer beløb han ikke vidste hvad han skulle bruge til, andet end et nyt
kamera til dig.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-10-08 08:50

> [...]

> først når det er varmt og tørt) kan det så have ødelagt så meget af
> kvaliteten på billederne at jeg lige så godt kan købe et nyt kamera?

Hvordan gik det ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen