Dæk og fælgribbe
Fra : Ukendt

Dato : 22-10-08 21:26

Jeg er på udkig efter nye dæk og er i den forbindelse faldet over
betegnelsen "fælgribbe" som nogle dæk har. Hvad betyder det? Dækket MED
fælgribbe koster typisk 10 kr. mere end et tilsvarende uden.

Mvh Peter

Fra : John Sahl

Dato : 22-10-08 21:31

Peter S. wrote:
> Jeg er på udkig efter nye dæk og er i den forbindelse faldet over
> betegnelsen "fælgribbe" som nogle dæk har. Hvad betyder det? Dækket
> MED fælgribbe koster typisk 10 kr. mere end et tilsvarende uden.

Fælgribbe er en gummikant der skal beskytter dine fælgkanter.

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-10-08 21:35

"Peter S." skriver:

> Jeg er på udkig efter nye dæk og er i den forbindelse faldet over
> betegnelsen "fælgribbe" som nogle dæk har. Hvad betyder det? Dækket MED
> fælgribbe koster typisk 10 kr. mere end et tilsvarende uden.

Det betyder at der er en gummikant på dækket der typisk stikker lidt
længere ud end fælgen og kan rede fælgen fra skrammer, hvis man kører
let mod en kantsten.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-08 22:07

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Det betyder at der er en gummikant på dækket der typisk stikker lidt
> længere ud end fælgen og kan rede fælgen fra skrammer, hvis man kører
> let mod en kantsten.

Nåh ja, det har jeg forresten set. Jamen så er spørgsmålet jo bare om man
helst vil have bøjet sin fælg eller ødelagt sit dæk.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-10-08 05:25

"Peter S." skriver:

> Nåh ja, det har jeg forresten set. Jamen så er spørgsmålet jo bare om man
> helst vil have bøjet sin fælg eller ødelagt sit dæk.

Hvis man kører så hårdt mod kantstenen ødelægges fælgen.

Ved let berøring tager gummiet fra, men ødelæges ikke

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-10-08 21:54

Peter S. wrote:

> Jeg er på udkig efter nye dæk og er i den forbindelse faldet over
> betegnelsen "fælgribbe" som nogle dæk har. Hvad betyder det? Dækket
> MED fælgribbe koster typisk 10 kr. mere end et tilsvarende uden.

Da jeg læste subj. første gang, tænkte jeg:

Er det endnu en gebyrgrib?

Fæl-gribbe eller Fælg-ribbe, ikke uvæsentlig.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-10-08 22:25

Peter S. wrote:
> Jeg er på udkig efter nye dæk og er i den forbindelse faldet over
> betegnelsen "fælgribbe" som nogle dæk har. Hvad betyder det? Dækket
> MED fælgribbe koster typisk 10 kr. mere end et tilsvarende uden.

Hedder også dameparkeringskant.

En kant der beskytter til fælgkant ved at danne en beskyttelse af denne.

/F