OSS dk.kultur.musik
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 24-07-01 21:33

Ofte stillede spørgsmål i dk.kultur.musik

Sidst redigeret d. 23. juli 2001.
Vedligeholdes af Peter Gammeltoft, PeterPedal73@hotmail.com.
Dokumentet kan også findes på http://www.usenet.dk/oss/dk.kultur.musik/.
Undertegnede hjælper med at poste OSS'en regelmæssigt.

?) Hvor kan jeg læse om nyheder indenfor musik?

!) Danske nyheder: http://www.gaffa.dk

Andre: http://www.billboard.com (Billboard) , http://www.dotmusic.com/
(Dotmusic) , http://www.nme.com/ (New Musical Express) ,
http://www.q4music.com/ (Q Magazine) , http://www.rollingstone.com/
(Rolling Stone)

?) Hvor kan jeg købe musik på nettet?

!) Danske websteder: http://www.909shop.dk , http://www.cdon.dk ,
http://www.cdskiven.dk , http://www.rillen.dk
Europæiske websteder: http://www.101cd.com , http://www.amazon.co.uk

Andre websteder: http://www.cdnow.com , http://www.cdparadise.com

?) Jeg har ledt overalt. Hvor kan jeg få fat i [plade, Cd, bånd, sang]?

!) Har du prøvet på biblioteket? Http://www.bibliotek.dk dækker alle
danske folkebibliotekers databaser. Prøv eventuelt at søg der.

?) Hvor kan jeg læse mere om [band]?

!) På http://www.allmusic.com og http://www.ubl.com som er de to
hovedsteder. UBL (Ultimate Band List) peger videre til hjemme- og
fansider om bandet.
AllMusic er en glimrende og omfattende database med biografier,
diskografier, anmeldelser af pladerne, samt megen anden interessant info.
For danske bands: http://www.bandlist.dk
Andre: http://www.tunes.com

?) Hvor kan jeg finde akkorderne til [sang]?

!) Http://blake.prohosting.com/bgtd/ , http://europop2000.tripod.com/ ,
http://www.freshtabs.com/ , http://www.guitartabs.net/ ,
http://www.harmony-central.com/Guitar/tab.html , http://www.olga.net ,
http://www.planet-riffs.com/ , http://www.tabseek.com/

Danske: Http://www.dr.dk/tv-underholdning/hit_med_sangen/Links.htm , http://home.worldonline.dk/~alxj/

?) Hvor kan jeg finde teksten til [sang]?

!) Http://www.lyricsfind.com/ , http://www.lyricsh.com/ ,
http://www.sing365.com/ , http://songfile.snap.com/
Danske: Http://www.danskesange.dk/

?) Hvilken sang stammer [tekstlinie] fra?

!) Prøv evt. at indtaste +"[tekstlinie]" i visse søgemaskiner ( f. eks.
http://www.altavista.com , http://www.google.com , http://www.metacrawler.com , http://www.northernlight.com ) og se om det giver
bid. Se også ovenstående
spørgsmål og svar. Ellers spørg i gruppen.

?) Hvad kendetegner [musikgenre]?

!) Se på http://www.allmusic.com

?) Hvad er et "bootleg"?

!) Et bootleg er en piratplade. D.v.s. en ulovlig uofficiel plade. Disse
kan findes i mange former: En live-optagelse fra en koncert, en plade
med uudgivne demonumre ("outtakes"), remixnumre, en ulovlig opsamling
o.l. De kan variere meget i kvalitet og de udgives for det meste af
forskellige ulovlige "underjordiske" "pladeselskaber" hvor kunstnerne
aldrig ser en øre af de penge som de indbringer.

Enkelte bands (f.eks. Pearl Jam, The Grateful Dead) støtter ideen om at
fans kan optage koncerter for så at bytte optagelserne mellem sig. Et
eksempel på et par bootlegs findes her .

?) Hvor kan jeg finde sådanne "bootlegs"?

!) Spørg folk. Eftersom de er ulovlige og det er de forkerte mennesker
som tjener på dem, må du selv finde ud af det.

?) Nu da Napster har lagt filtre på, hvilke alternativer kan jeg da bruge?

!) 1) Kig tilbage i trådene! (Gå eventuelt til <http://groups.google.com/groups?as_ugroup=dk.kultur.musik>. Prøv at søg på Napster)

2) Hvis der ikke står noget der, kan du prøve at spørge. Men først efter
du har kigget i gamle tråde!

?) Hvad hedder det stykke musik, som spilles under reklamen for
[produkt/service]?

!) Det kan være der er en her i gruppen som ved det, men har du prøvet
at kigge på firmaets hjemmeside eller i tidligere tråde?
Det er efterhånden blevet kutyme, at firmaerne skriver hvilke stykker musik
de bruger i deres reklamer.

?) Hvilken kunstner/band har solgt flest plader?

!) Udfra RIAA's (Recording Industry Association Of America) hjemmeside
( http://www.riaa.com ) er det Beatles med ca. 163,5 mill. eksemplarer,
efterfulgt af Garth Brooks (101 mill), Led Zeppelin (100,5 mill), Elvis
Presley (86,5 mill) samt Billy Joel (75,5 mill.)

NB! Dette gælder kun for salg i U.S.A

?) Hvad betyder forkortelsen O.S.T.?

!) I forbindelse med lydspor til film er O.S.T. er en forkortelse for "Original
SoundTrack". Eksempelvis ved "The Bodyguard O.S.T." eller "Titanic O.S.T."

?) Hvad er bedst i forbindelse med MP3/MPC/Ogg Vorbis/.?

!) Kommer an på hvad man lægger vægt på. Men du kan finde mere om de
forskellige lydformater her:

MP3: Http://www.r3mix.net (R3mix's side)

MPC: <Http://www.stud.uni-hannover.de/user/73884/audiocoder_eng.html>
(Officiel MPEG Plus hjemmeside)

Ogg Vorbis: Http://solair.eunet.yu/~aldov/ (Vorbis Xtreme),
http://www.vorbis.com (Officiel Ogg Vorbis hjemmeside)

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk