Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotograf priser?
Fra : Stine Vestergaard

Dato : 20-10-08 21:16

Hej,

Skal muligvis snart have lavet nogle gode salgsbilleder, og gik i tanken om
at selv tage dem og få dem fritlagt. Men da det er gallakjoler det drejer
sig om, og nogle styles som jeg vil blive ved med at have i sortiment, kan
det jo godt betale sig og sende kjolen til en proff fotograf.
Mit spørgsmål er så (hvis det f.eks. i starten drejer sig om 10 styles)
- Hvad er prisen ca. pr. billede?, der skal ca. tages 3 gode billeder af
hver kjole?
- Er der nogle fotografer der stiller en model til rådighed, som kan stå i
kjolerne, da en gallakjole ser lidt tam ud på en gine?
- Hvis fotograften kan stille en model til rådighed, er der så nogle former
for copyright, så jeg ikke må bruge billeder når hun er på?

Håber i kan svare på disse spørgsmål, helst prisen da jeg er helt blank der
:)

--
Mvh/Best Regards

MissMartins
Stine Vestergaard

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-10-08 01:59

"Stine Vestergaard" <shop@missmartins.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> former for copyright, så jeg ikke må bruge billeder når hun er på?
>
> Håber i kan svare på disse spørgsmål, helst prisen da jeg er helt blank

Ved en professionel fotograf, skal du være opmærksom på, at han normalt
beholder rettighederne på sine billeder, så du, såfremt du vil bruge
billederne til noget andet, end det oprindeligt bestilte, ja så skal du
betale for den udvidede brug.
Man kan selvfølgelig aftale sig ud af det, men det har typisk indflydelse på
prisen af billederne.
Modellen skal selvfølgelig også betales.
Priserne er afhængigt af fotografen. Men de færreste profesionelle vil
arbejde for under 1000 kr timen incl moms. Mange en del mere. Du skal nok
regne med ca 20 minutter pr. style, længere, hvis makeup skal
tilpasses/ændres, så den passer til stilen. Jeg forestiller mig omtrent 4
timer plus et par timer til efterhandling samt 4 timer til en model. Dvs.
hvis der er megen bar hud, så skal hun møde et par timer før for at undgå
uheldige folder i huden efter BH'er og hvad har vi. Jeg ku forestille mig
priser fra 6.000 kr + moms for en meget billig fotograf til ca 15.000 -
18.000 kr + moms for en dyrere. Men det er bare mit gæt.
Men en bryllupsfotograf tager jo typisk 5-8000 kr for sit arbejde.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk