Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Så er det spejlreflex-tid igen ...
Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 24-07-01 21:13

Nu har jeg udelukkende fotograferet digitalt siden februar, hvor jeg købte
mit Olympus 990-Z, og det har da også været meget fedt. Men jeg kan mærke,
at mit go'e gamle Nikon F-50 trækker lidt (eller snarere meget) i mig igen.
Godt nok er det ikke ligefrem verdens fedeste spejlreflexkamera, men lidt
har jo også ret.

Jeg har besluttet mig for at spare op til et par nye objektiver. Pt. er jeg
indehaver af

1) Objektivet som fulgte med (Nikkor 35-80mm)
2) Tamron 80-210mm

Nu kan man jo ikke ligefrem sige, at 35mm er ekstremt vidt ... så mit første
ønske er en "ordentlig" vidvinkel. I øjeblikket har jeg kig på

Sigma 24 mm F:2.8 (kr. 2798,-)
http://www.japanphoto.dk/asp/Product1.asp?VareID=55&Node=13&attribut=0&num=

og

Tamron 24-70 mm F:3.3-5.6 (kr. 2698,-)
http://www.japanphoto.dk/asp/Product1.asp?VareID=202&Node=13&attribut=0&num=

Er der nogen af jer, der har erfaring med disse objektiver? Hvilke fordele
og ulemper har I opdaget?

Umiddelbart hælder jeg mest til Sigma'en. Faste objektiver ved man jo hvad
er.

--
Jacob W. Jensen | Mit (digitale) galleri:
web: http://jacobwaage.dk | -> http://boca.dk/galleri/

Fra : Kim Østrup

Dato : 25-07-01 07:40

Hej Jacob

Jeg har ikke selv prøvet de objektiver du har i tankerne, men kan af
diverse test (og lidt almindelig tankegang) se at du helt klart vil få
skarpere og bedre billeder med Sigma´s 24mm - den opnår 9,4/9,2 ua af 10
i FM 6/97 (FotoMagazin). Tamron´s 24-70 opnår kun 9,0 og 8,2. Det første
tal er de optiske karakterer, mens det andet er den mekaniske (er den
godt bygget).

Det er meget få zooms der tegner ligesågodt skarpt som faste
brændvidder - men hvad imo vigtigere er, så er der også meget stor
forskelle i kontraster og farver. På 24mm tegner de fleste objektiver
skarpt, men nogen laver krftig fortegning - nu har jeg ikke læst testen,
så det kan være du kan undersøge nærmere på nettet - søg f.eks. på yahoo
efter test.

Dit 35-80 har jeg også stadig - det sidder på mit gamle hus (F50) og
tager faktisk ganske gode billeder - men det føles godt nok
plastikagtigt Det scorer rimeligt på MTF tests (www.photodo.com) men
er desværre ikke testet i FM.

Jeg bruger selv Sigma - et 28-70/2,8 EX - som imo er rigtig godt. Det
tegner skarpt men fylder bare lidt rigeligt

BTW. Hedder din Tamron ikke 70-210 ?

Mvh

Kim

Jacob W. Jensen <jensen@jacobwaage.dk> skrev i en

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 25-07-01 08:06

> [...]
> i FM 6/97 (FotoMagazin). Tamron´s 24-70 opnår kun 9,0 og 8,2. Det første
> tal er de optiske karakterer, mens det andet er den mekaniske (er den

Ok. Så er det vist ikke så meget at være i tvivl om. Opsparingen kan
begynde.

> BTW. Hedder din Tamron ikke 70-210 ?

Nix - det er skam en 80-210mm.

Jacob W. Jensen