Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightroom Library workflow
Fra : Skovsgaard

Dato : 19-10-08 03:33

Hej

Lightroom er fyldt med værktøjer til at organisere og sortere sine
billeder, og jeg er i øjeblikket ved at finde ud af hvordan mit eget
workflow skal være fra jeg ligger billederne ind i LR til jeg er klar
til at videre udvikle dem i Develop modulet. Min ide er selvfølgelig
at få organiseret og sorteret billederne grundigt i Library delen og
kun bruge tid på at videre udvikle de bedste af billederne.

Som jeg ser det må der være to formål i denne process

1) Bruge mindst tid på de dårlige billeder, altså at have en process
hvor de dårlige bliver sorteret fra, så man til sidst står med dem der
skal arbejdes videre med. Jeg har en fornemmelse at denne process for
at være effektiv består af et antal iterationer hvor der for hver
iteration bliver færre og færre billeder at vælge mellem

2) Sikre at du nemt kan finde de gode billeder alt efter formål senere
hen - dvs. brug af ratings, keywords etc.

I denne sammenhæng synes jeg det kunne være interessant at hører
hvordan jeres workflow ser ud. Blandt andet kunne jeg godt tænke mig
at høre

Ad1) Hvilke iterationer bruger i denne process

Ad2) Hvornår ligger i keywords på billederne. Gør i det tidligt i
processen på alle billeder eller kun når udvælgelsen er sket og så kun
på de gode billeder?

Jeg bruger LR2.

Ser frem til at hører jeres input.

Mvh

Søren

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 19-10-08 23:13

> Ad1) Hvilke iterationer bruger i denne process

Første iteration foregår ved at jeg sletter en masse billeder mentalt ved at
undlade at tage dem. Jeg er hele tiden bevidst om hvilke elementer af
opgaven jeg har i hus, og hvilke elementer jeg mangler. Jeg prøver hele
tiden at holde en "rød tråd" i opgaven, i forhold de ideer som jeg har
planlagt. Jeg kigger ofte i min notat bog undervejs for at sikre mig at mine
forberedte ideer er sikret. Processen med "mental sletning" er super vigtig,
da mange digital fotografer "går kolde" i oprydnings/sorterings fasen fordi
de "knipser løs" uden helt at vide hvorfor. På flashkortet ligger den ene
serie efter den anden af samme motiv/person. Det har taget mig mange år
optræne evnen til kun at tage de relevante skud, og alligevel komme hjem med
det forventede resultat, uden at skulle bruge en masse tid på at slette
billeder. Når en opgave er slut "selvransager" hvor mange billeder jeg
slettede i efterbehandlingen, og forsøger hele tiden at blive bedre til at
få så høj "pick vs. reject" rate som muligt. Det er ikke unormalt at jeg
ender med at beholde 50%-66% af alle de billeder jeg tager.

Anden iteration skal ikke foregå i selve kameraet. Jeg sletter aldrig
billeder via selve kameraets LCD skærm / menuer. Det giver simpelt hen ingen
mening når man tænker på prisen for flash RAM, og tiden som det tager at
bruge kameraets menusystem til sletningen, samt risikoen for uønsket datatab
når man fedter rundt sine tynde fingre på delete tasten. Undtaget fra dette
er dog at bruge format funktionen når kameraet "lades" før en opgave. (Dvs.:
i med et flash kort, formatter, kameraet resettes, og opsættes, derefter
klar til opgave).

Tredie iteration består i at flytte billederne fra hver opgave/begivenhed
over en bestemt mappe på harddisken, så hver opgave/begivenhed har sin egen
mappe (som i øvrigt ligger i dato orden). Nu er billederne altså sorteret i
mapper, og billederne er nu importeret i Lightroom, dvs. i den nye "folders"
funktion som først kom i 2.0. (Jeg genererer forøvrigt previews under selve
importen for at undgå svartider i den senere proces.)

Fjerde iteration besår i at anvende Lightroom 2.0's filtre og "pick /
reject" flaget. Jeg sætter filteret op til kun at vise de billeder der endnu
ikke er tagget. Det kræver noget øvelse at vælge "pick og reject". Når jeg
mener jeg er færdig med "pick / reject" sorteringen gennemser jeg altid alle
de "valgte" og alle de "kasserede" billeder en gang mere, og ender næsten
altid med at lave lidt ændringer. Desuden skal grupper af billeder håndteres
samlet. Fx. alle billederne af en bestemt person skal håndteres på en gang
selv om de ligger spredt i tid. På et tidspunkt beslutter jeg mig for at
være færdig med udvælgelses processen for hvad der er værd at beholde og
hvad der bare er skrammel.

Jeg går nu videre med develop, og det sker at jeg kasserer billeder som
først var valgt. Det sker også at jeg vender tilbage til "rejected fotos"
for at finde en anden kandidat fra samme serie.

Jeg noterer mig mængden af "picked" billeder vs. mængden af "rejected"
billeder. Jeg tænker lidt over hvad det var for nogen billeder jeg
kasserede. Der skulle gerne kun være billeder med tekniske fejl eller
uheldige ansigtsudtryk blandt de kasserede. Jeg overvejer også endnu mere
nøje om jeg mangler nogle billeder i forhold til hvad jeg oprindeligt
planlagde / forventede. Jeg kigger på tidligere opgaver fra lignende
begivenheder, eller bruger google til at se på andre fotografers serier (fx.
flickr og pbase har fine "serier" for forskellige typer arrangementer, fx.
bryllup, dåb, far+mor+barn, konfirmation, senior portrætter osv.).

Til sidst flyttes alle de "rejectede" billeder til en "crap" mappe på
harddisken, og de udvalgte billeder flyttes til den arkiv mappe hvor de skal
blive liggende. Backup håndteres. Materialet uploades / afleveres /
udskrives.

>Ad2) Hvornår ligger i keywords på billederne. Gør i det tidligt i
>processen på alle billeder eller kun når udvælgelsen er sket og så kun
>på de gode billeder?

Jeg bruger ikke keywords eller anden metadata (ud over at alle billeder fra
en bestemt begivenhed / opgave gemmes i sin egen fysiske mappe på
harddisken). Jeg håber på at fremtidig software automatisk kan tagge alle
personer i hele mit arkiv. Teknologien findes allerede, men desværre ikke
til Lightroom. Man klikker en enkelt gang på et ansigt, hvorefter Lightroom
selv tagger hele arkivet.

Jeg er dog helt sikker på at andre her i gruppen kan give nogen gode råd for
hvordan man bedst muligt bruger tagging og keywords. Jeg har simpelthen ikke
haft behovet for at bruge dem, eller også har jeg været for doven til at
komme i gang.

Mvh.
Anja

Fra : Søren Friberg

Dato : 20-10-08 06:32

Anja Dunning-Krüger skrev:

> [...]
> for hvordan man bedst muligt bruger tagging og keywords. Jeg har
> simpelthen ikke haft behovet for at bruge dem, eller også har jeg været

Det er nogle vildt gode indlæg, du laver, Anja!

Tak for dem!

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 20-10-08 19:27

> Det er nogle vildt gode indlæg, du laver, Anja!
>
> Tak for dem!

Selv tak. Det glæder mig du synes om indlæggene. Ideen med at deltage i
nyhedsgrupper er at man kan hjælpe hinanden...

Mvh
Anja

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-10-08 19:37

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> Selv tak. Det glæder mig du synes om indlæggene.

Jeg er helt enig med Søren Friberg.
Det er typisk informative og lødige indlæg.

> Ideen med at deltage i nyhedsgrupper er at man kan hjælpe hinanden...

Nemlig

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-10-08 22:24

Når du skriver indlæg er de som regel dybdegående og velformulerede.

Har du en hjemmeside eller en blog, hvor du kan lægge kopier af det
skrevne, så det er til at finde, når de forsvinder fra NG'erne?

-det ville være dejligt

Bo //

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 20-10-08 22:54

<..>

Tak for roserne.

> Har du en hjemmeside eller en blog, hvor du kan lægge kopier af det
> skrevne, så det er til at finde, når de forsvinder fra NG'erne?

Desværre ikke, og jeg har p.t. heller ikke planer om det. I bund og grund
findes der i forvejen en masse sider og blogs om foto, så jeg ser ikke den
store ide i at åbne Anja's-yet-another-dslr-blog.

Nyhedsgruppe artikelskrivning er min måde at koble af på i en travl hverdag.
Nogen gange bliver det til lidt længere artikler og andre gange bliver det
slet ikke til noget... Det er sådan lidt op og ned.

Det vigtigste for mig er at komme med nogen gode bud på forslag til
besvarelse af spørgsmål som bliver stillet i gruppen.

Mvh.
Anja

Fra : Karsten Jensen

Dato : 23-10-08 11:09

On Mon, 20 Oct 2008 23:23:59 +0200, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> wrote:

>Når du skriver indlæg er de som regel dybdegående og velformulerede.
>
>Har du en hjemmeside eller en blog, hvor du kan lægge kopier af det
>skrevne, så det er til at finde, når de forsvinder fra NG'erne?

Også mine tanker Kunne være spændende at følge ekstra materiale
fra Anjas side....

Fra : Skovsgaard

Dato : 20-10-08 13:19

On 20 Okt., 00:13, Anja Dunning-Krüger <s...@spam.invalid> wrote:

> [...]
> haft behovet for at bruge dem, eller også har jeg været for doven til at

Hej Anja

Endnu engang tak for et fyldigt og brugbart svar. Iteration 3 og 4
bruger jeg allerede, og efter at have læst dit indlæg igennem et par
gange kan jeg godt se at det nok mest er iteration 1 jeg skal blive
bedre i, og så være mere kontant og selektiv i min iteration 4.

Dit svar var helt sikkert en hjælp og sikkert et svar jeg vil vende
tilbage til igen, hvis/når jeg endnu engang synes processen bliver for
uoverskuelig

Mvh

Søren