Finanskrisen, stilhed før stormen?
Fra : Lyrik

Dato : 17-10-08 17:01

Thøger Seidenfaden skriver:

Mon ikke de er bankerot alle sammen

"Sagt på en anden måde: De finansielle institutioner har over en årrække
opbygget et enormt finansielt korthus. Nu, hvor det kollapser, overstiger
tabene langt, hvad den finansielle sektor har at stå imod med. Og det på
trods af, at de har fået al den likviditet fra centralbankerne, og alle de
statslige garantier for at undgå, at alle almindelige bankkunder trak deres
penge ud, som de kunne drømme om."

Løsningsmodellen kan ifølge TS være:
"Hvis insolvensen er generel, er der kun ét svar: Bankerne skal
rekapitaliseres fra bunden af, og det kan blive endnu langt dyrere, end alle
de redningsplaner vi endnu har hørt om."

De kan ikke finde ud af hvor insolvensen gemmer sig og så tør de ikke låne
til hinanden, bankerne.

Mit bud er at USA er fallit. Og det kunne være derfor at bankerne nægter at
finansiere Californien, som Thøger beskriver som verdens 8. største økonomi!
Militarisme har skylden.

Læs TS's blog:
http://blog.politiken.dk/toger

--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech

Fra : David Konrad

Dato : 17-10-08 17:31

Lyrik wrote:
> [...]
> fra centralbankerne, og alle de statslige garantier for at undgå, at
> alle almindelige bankkunder trak deres penge ud, som de kunne drømme

Privatize profit - socialize loss

Fra : Peter

Dato : 18-10-08 15:01

"David Konrad" <dadk@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Lyrik wrote:
alle de statslige garantier for at undgå, at

> Privatize profit - socialize loss

Med risici for at lyde som Bo Warmíng, men som Kennedy skrev engang "sejren
har mange fædre, nederlaget har ingen"

Fra : David Konrad

Dato : 18-10-08 21:36

Peter wrote:
> "David Konrad" <dadk@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> alle de statslige garantier for at undgå, at

> Med risici for at lyde som Bo Warmíng, men som Kennedy skrev engang
> "sejren har mange fædre, nederlaget har ingen"

Uanset hvem der siger det, er det jo sandt. I øvrigt var det ikke Kennedy,
men oprindelig en italiensk diplomat, under WWII, som så igen (muligvis)
citerede den romerske historiker Tacitus. Citatet lyder : Sejr har mange
fædre, nedrelag er forældreløs.

Fra : Lyrik

Dato : 19-10-08 13:02

"David Konrad" <dadk@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> men oprindelig en italiensk diplomat, under WWII, som så igen (muligvis)
> citerede den romerske historiker Tacitus. Citatet lyder : Sejr har mange
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jamen så munder det hele ud i et stort "?"

Hvis jeg skal analysere den udtalelse så vil jeg sige:
"Alle vore bestræbelser stiler imod success. Når vi alligevl inkasserer
nederlag, skyldes det vores manglende indsigt. Hvilket er for bittert at
erkende:"Vi er simpelt hen for dumme til success!"

Vi kan også sige:
"Mennesket er ingen Gud!"

Vi har brug for retningslinier af én som har gudestatus. En af dem vi kan
bruge i dette tilfælde er:

"Havesygen er afgudsdyrkelse!"
Vores generation er fædre til vores nederlag. Vi har dyrket afguden:"Mammon"
Vi har været egoister og vi har været begærlige efter mere end den
guddommelige retningslinie:
"Når i har føde, klæder og husly, skal i nøjes med det!"

Vi har i begærlighed brugt flere ressourcer end der er sat af til hver
eneste generation! Vi har brugt af næste generationers rationer. Vi har
været som koncentrationslejrfangen der stjal de andres rationer!
De andre kan dø af det, men vi er ligeglade,-vi er egoister!

Så lytter vi til guden:
Anstrengelserne for multikultur faldt i Babel. Hver etnisk gruppe tog deres
gode tøj og gik! Multikultus er en blindgyde!
Havesygens afgudsdyrkelse falder. Først falder dens "Babelstårne."
Så falder dens fundament det finansielle system. Grådighedens havesyge får
dommen:
"Han sætter svindsot i deres fedme!"

Vi er nederlagets fædre!

Hilsen
Jens

Fra : David Konrad

Dato : 19-10-08 13:40

Lyrik wrote:
> [...]
> inkasserer nederlag, skyldes det vores manglende indsigt. Hvilket er
> for bittert at erkende:"Vi er simpelt hen for dumme til success!"

Faktisk, ja. Udsagnet er dybt sandt og vækker genklang hos alle mennesker,
fordi det er en slags kode. Det er et "kodet" budskab, forstået på den måde,
at langt de fleste mennesker får sat ord på urimeligheden i krig, den
urimelighed alle mennesker føler, men kun få reelt kan sætte på ord.

> Vi har brug for retningslinier af én som har gudestatus. En af dem vi
> kan bruge i dette tilfælde er:

Tja, har stor respekt for dig Lyrik, men jeg har også afprøvet det tankegods
du eksponerer af. Hvordan kan det være, at folk kan være ulykkelige, f.eks,
hvis de har fundet Gud? Hvordan kan man sende 500.000 i døden, som
nykristen, new born christian?

> [...]
> efter mere end den guddommelige retningslinie:
> "Når i har føde, klæder og husly, skal i nøjes med det!"

Skriftsted/kilde??

> [...]
> har været som koncentrationslejrfangen der stjal de andres rationer!
> De andre kan dø af det, men vi er ligeglade,-vi er egoister!

Det er korrekt, hvis man opfatter livets ressourcer som en afmålt mængde,
man så kun kan dele op i "rationer" eller dele ud af. Det gælder materielt
som mentalt. Men jeg tror på, at mennesket ved tankens kraft kan skabe helt
nye ressourcer, udover dem, som skulle være skabt på forhånd. Jeg har set
mennesker med kun lidt instruktion gå fra at få 5 i alle fag i Folkeskolen,
til at læse filosofi på universitetet. Jeg har set smarte mennesker skabe
guld på internettet, dengang mange troede det ville gå i sig selv, jeg har
set mennesket få energi ud af sollys, som jo er en uendelig kilde.
Ressourcer er ikke afmålte - det er blot et spørgsmål om vilje.

> [...]
> Havesygens afgudsdyrkelse falder. Først falder dens "Babelstårne."
> Så falder dens fundament det finansielle system. Grådighedens

Nej, det tror jeg ikke. Tværtimod er "vi" måske fremtidens mødre.

Citatet skal du se som fra en isoleret fortid, romerne var MEGET dygtige,
som så kan genbruges i enhver krigssituation, eller krisesituation - det
benyttes aldrig hvis man er uovervindelig eller har vundet, men det siger
intet om livet eller fremtidige muligheder generelt.

> Hilsen
> Jens

mvh
david

Fra : Michael Weber

Dato : 17-10-08 21:19

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mit bud er at USA er fallit. Og det kunne være derfor at bankerne nægter
> at finansiere Californien, som Thøger beskriver som verdens 8. største

USA er vel efterhånden den østligste provins i Kina.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 17-10-08 21:31

"Michael Weber" <michael@michaelweber.invalid> writes:

> USA er vel efterhånden den østligste provins i Kina.

<pedant>
Det kan man vel først tale om, når Kineserne sidder på så mange
statsobligationer, at renterne modsvarer BNP.
</pedant>

Men der er da ingen tvivl om at Kina i realiteten kan jorde USA, hvis
de er villige til at slå en stor del af deres egen økonomi i stykker.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : mr

Dato : 17-10-08 23:11

"Anders Wegge Keller" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men der er da ingen tvivl om at Kina i realiteten kan jorde USA, hvis
> de er villige til at slå en stor del af deres egen økonomi i stykker.

VEl kan de det og vel kan USA jorde Kina. Men ingen af dem har interesse
deri. Kina kan kun vokse videre hvis de kan samhandle med USA. VErdenshandel
er egentlig helt simpel, men alligevel er der mange der ikke rigtig forstår
det.