Fortielsen af taknemlighedsgælden
Fra : Bo Warming

Dato : 17-10-08 07:44

Fortielsen af taknemlighedsgælden

Da Velfærdssstaten tog fart i Danmark under Krag, blev det vigtig smiger til
snylterne, at de havde RET til socialhjælp og ikke skulle føle
taknemlighedsgæld eller anden skyld

Det kan man smigre dem med igen og igen, men ingen køber løgnen.

Vi oplever lav status ved ikke at være selvhjulpne

" Someone gives us all, he has, and we are his. Eric Hoffer

The only free cheese is in a mousetrap. Proverb

"There aint no such thing as a free lunch Milton Friedman, nobelpristager i
nationaløkonomi 1980

Skyldfølelse og skamfølelse vikler sig ind I hinanden når vi søger at
frigøre os af lav status ved at modtage hjælp

Mange stammesamfund har gjort den værste interne undertrykkelse til den at
modtage gaver fx potlak hos indianere. Den stamme der kan gæstgive mest
ødselt og udøve hærværk mod egne ting, er vinder - helt som at den der giver
de dyreste julegaver hos os, opnår prestige derved.

Arabere viser velmagt ved at lade deres kamelers sener blive pisket til
blods og at ejeren har råd til det, afføder respekt - skriver Huizinga i
klassikeren "Homo Ludens" fra 1937

" Sulter din Fjende, så giv ham at spise, tørster han,
giv -ham at drikke; da sanker du gloende Kul på hans Hoved, og Herren lønner
dig for det. Biblen , Salomon Salmer og Ordsprog 25 vers 21-22

" At beklage de ulykkelige er ikke noget, der kommer i Strid med Kødets
Lyster.
Tværtimod, man er glad ved at kunne give dette Venskabsbevis og skaffe sig
Ry for Menneskekærlighed uden at give noget for det.Pascal

" Når kvinder begræder deres elskedes død, er det i reglen
ikke så meget fordi de har elsket dem, som det er for at vise at de selv er
værd at elske". La Rochefouceauld

Når man beklager, at rygere skader deres lunger med røg eller at
selvmordskandidater stiler mod at forlade et liv, der tilhører fællesskabet,
er det også et egoiustisk forsøg på at skabe egen status. Der er ofte
kortsigtet selviskhed bag empati, ynk og medlidenhed.

" It is a strange simple economy of this world - people only
gets what they give - and those who have not enough imagination to perceive
the mere outward of things,and feel pity what pity can they give except
scorn". Oscar Wilde

" Medlidenhed er den syges næstekærlighed." George Bernard
Shaw

" Medlidenhed er rettens dyd, og ingen bortset fra tyrannerne
anvender den grusommere". William Shakespeare

" Medlidenhed? Elendighedens gadefejer. George Bernard
Shaw

"Når man har fået noget, har man fået giverens magt at føle. Nietzsche

" Gør tak. Sig gerne tak, men først og fremmest: Gør tak!
Netværkets møntfod er tjenester. Enhver taksigelse er et løfte om
gentjenester. Klaus Kjøller

" Kan du lide taknemlighed? Jeg kan ikke. Er medlidenhed
beslægtet med kærlighed, er taknemlighed beslægtet med det modsatte - med
had. Bernard Shaw

" Vi vil lettere kunne tilgive dem, der har krænket os, end
dem, som vi har krænket, La Rochefoucauld

"Man hykler medlidenhed når man vil vise sig hævet over følelsen af
fjendskab. Men sædvanligvis forgæves. Dette bemærker man ikke uden en stærk
vækst i den fjendtlige følelse. Nietzsche

" Den regering, der er stor nok til at give dig alt, hvad du
ønsker, er stor nok til, at tage det hele fra dig Barry M.
Goldwater

" Vi holder mere af dem vi giver til, end af dem der giver
til os. La Rochefouceauld

" Næstekærlighed er trang efter ny ejendom.Nietzsche

" Næstekærlighed skaber en mangfoldighed af synder.Oscar
Wilde

" Næstekærlighed skjuler en mangfoldighed af synder.Biblen 5
steder

" Hvordan kan det være, at vi fyldes med medlidenhed, når vi
ser en haltende mand på gaden, mens en haltende ånd fylder os med
raseri?Joh - det kommer af, at den haltende mand godt ved, at det er ham der
går skævt og os andre, der går lige, mens den haltende ånd derimod
hårdnakket påstår, at det er ham der tænker lige, og vi andre skævt..
Pascal

" Det almindelige påskud for dem, som volder andres ulykke,
er, at de vil deres bedste. Vauvenargues,
Luc De Clapiers De (1717-1745)

" Den, som giver noget stort bort, møder ingen
taknemmelighed, for modtageren har allerede gennem gaven fået tilstrækkeligt
at bære på. Friedrich Nietzsche

" Someone gives us all, he has, and we are his. Eric Hoffer

"Pride does not wish to owe and vanity does not wish to pay.Rochefoucauld
(1613-1680)French Classical Writer

"The most terrifying words in the English language
are: I'm from the government and I'm here to help." Ronald Reagan

"Ingen frokost du bliver budt på, er gratis. Milton
Friedman

"Takt er evnen til at hjælpe en anden på benene uden
derunder at træde ham over tæerne. Curt Coetz

"Du har mig alt for grusomme øjne, og kigger lystent efter
lidende. Måske din vellyst har forklædt sig som medlidenhed?Nietzsche

"Grusomheden er blevet forfinet til
MEDLIDENHED i den grad at man benægter, at denne har noget med grusomhed at
gøre. På samme måde er kønsdriften blevet forfinet til amour-passion,
trællesindet til lydighed, ynkeligheden til ydmyghed Nietzsche

"Jeg er overbevist om at humaniteten sluttelig vil sejre, men jeg frygter at
verden vil blive et stort hospital og vi hinandens sygepassere" Goethe

Fra : mr

Dato : 17-10-08 08:10

"Bo Warming" <warmingbo@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> taknemlighedsgæld eller anden skyld
>
> Det kan man smigre dem med igen og igen, men ingen køber løgnen.

hvem er det nu der forsørger dig?

Fra : mr

Dato : 17-10-08 08:24

> Vi oplever lav status ved ikke at være selvhjulpne

er du selvhjulpen Bo?
Hvor meget modtager du i passiv forsørgelse?
Hvor mange skal høre om dine pjatsager, og hvor mange skal hjælpe dig ud af
ligegyldighederne?
Kan du magte noget selv?

Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 17-10-08 08:56

"mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvor meget modtager du i passiv forsørgelse?
> Hvor mange skal høre om dine pjatsager, og hvor mange skal hjælpe dig ud

Var det ikke en ide du om du delagtiggjorde folk herinde hvor du står på
rangstigen.

Fra : mr

Dato : 17-10-08 14:03

"Kurt H. Nedergaard" <kurtnedergaard@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Var det ikke en ide du om du delagtiggjorde folk herinde hvor du står på
> rangstigen.

Nu argumenterer jeg ikke for de samme sager som Bo. Bo syns alt er ok, blot
det ikke rammer ham selv.
Jeg tjener 400.000 kr/år + det løse. Jeg er handicapet, men har takket nej
til forsørgelse. Jeg har betalt til privat pensionsopsparing siden jeg var
18. Jeg kan beholde min løn efter pension uden offentligt tilskud, og jeg
klager ikke! Ikke engang over topskatten.
Bo klager konstant, men lever af det offentlige, og hjælpes dagligt af en
ydmyg kvinde.
Sikke et mandfolk!

Hvad med dig Kurt?

Fra : Bo Warming

Dato : 17-10-08 18:54

> [...]

Mere end selvhjulpen

Juristeri er svært - men børnehaven har alle fejlene, jeg ingen

Fra : mr

Dato : 17-10-08 21:35

> "mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Mere end selvhjulpen

7.000 i passiv offentlig hjælp - selvhjulpen?

Fra : Bo Warming

Dato : 17-10-08 10:49

> [...]
> Hvor meget modtager du i passiv forsørgelse?
> Hvor mange skal høre om dine pjatsager, og hvor mange skal hjælpe dig ud

Jeg supplerer lovligt mine bolighajindtægter med 7000 kr i pension - kommer
det meninger og ihdlæg ved ?
Gå efter bolden

Fra : mr

Dato : 17-10-08 13:54

> "mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg supplerer lovligt mine bolighajindtægter med 7000 kr i pension -
> kommer det meninger og ihdlæg ved ?
> Gå efter bolden

oplever du så lav status?

Fra : Bo Warming

Dato : 17-10-08 18:55

> "Bo Warming" <warmingbo@gmail.com> skrev i en meddelelse

> oplever du så lav status?

NEj men du er dybt OFFTOPIC med dit åndsvage fnidder om deltageres økonomi
der ikke kommer sagen ved
Gå efter BOLD EJ MAND>

Fra : mr

Dato : 17-10-08 21:36

> "mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> NEj men du er dybt OFFTOPIC med dit åndsvage fnidder om deltageres økonomi
> der ikke kommer sagen ved
> Gå efter BOLD EJ MAND>

er du sur nu?
du er altså selvhjulpen så længe staten hjælper dig

Fra : mr

Dato : 18-10-08 06:01

"mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Bo Warming" <warmingbo@gmail.com> skrev i en meddelelse

> er du sur nu?
> du er altså selvhjulpen så længe staten hjælper dig
igen vil du ikke svare