Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forvirret
Fra : Jfo

Dato : 17-10-08 14:21

Jeg købte Canon 40d + 50 mm f/1.4 USM

Jeg troede at styrken i dette objektiv var at det kunne have en stor
blændeåbning.
Men jeg kan se at det tegner utydeligt på f/1.4 og f/2.8 ... Hvad er
fidusen så?

Findes der objektiver der er gode ved f/1.4 ?

Mvh. Jon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-10-08 21:31

On 2008-10-17 22:21:22 +0200, Jfo <jon.fossa@gmail.com> said:

> Hvad er fidusen så?

Hmm... fidusen er, at du nok lige skal gå en tur på biblioteket og låne
nogle bøger om fotografi, det må gerne være ældre bøger som også
handler om analogt fotografi, for alt det om objektivernes egenskaber
og anvendelsesområder, er nemlig fælles for digital og analogt
fotografi...

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Nicolai

Dato : 17-10-08 21:50

> Hmm... fidusen er, at du nok lige skal gå en tur på biblioteket og låne

Det kunne absolut være en fidus for jer begge ;)

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 17-10-08 21:43

Problemet er at det er meget svært at opnå fokus ved sådanne blænder. Hvis
du flytter kameraet få cm. tættere på eller længere væk mister du fokus. Men
det er korrekt at når du har større blænde åbning end ca. F2.0 med det givne
objektiv, så tegner det ikke længere specielt skarpt.

Men det er ret sikkert at der er tale om forkert fokus snarere end problemer
med objektivet.

Mvh
Anja

Fra : Jfo

Dato : 17-10-08 14:58

On Oct 17, 10:42 pm, Anja Dunning-Krüger <s...@spam.invalid> wrote:
> [...]
> objektiv, så tegner det ikke længere specielt skarpt.
>
> Men det er ret sikkert at der er tale om forkert fokus snarere end problemer

Jeg testede ved at sætte kameraet i stativ og tog så billeder af et
motiv der var ca. 60 cm fra kameraet.
Stillede kameraet på Av og lod autofokus klare fokuseringen imens jeg
tog billeder med de forskellige blænder.

Så fokus burde være ok.

Jon

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-10-08 22:04

Jfo wrote:

> [...]
> Stillede kameraet på Av og lod autofokus klare fokuseringen imens jeg
> tog billeder med de forskellige blænder.

-ja, hvis din autofokus er præcis. Det checker du ved at fotografere et
skråtstillet målebånd, læs gerne:
http://focustestchart.com/focus21.pdf

Bo //

Fra : N/A

Dato : 17-10-08 22:04

Fra : Jfo

Dato : 17-10-08 15:09

On Oct 17, 11:03 pm, Bo Bjerre <b...@sarek.dk> wrote:

> -ja, hvis din autofokus er præcis. Det checker du ved at fotografere et
> skråtstillet målebånd, læs gerne:http://focustestchart.com/focus21.pdf
>
> Bo //- Hide quoted text -

Det vil jeg prøve
Tak

Jon

Fra : aon

Dato : 18-10-08 07:07

"Jfo" <jon.fossa@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Tja jeg har samme sæt og den tegner fint og fra f/1.8- er den rigtig god
måske din focus ikke passer helt som Bo Bjerre skrev

aon

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 18-10-08 12:27

> Men jeg kan se at det tegner utydeligt på f/1.4 og f/2.8 ... Hvad er
> fidusen så?

Billedet skal være fuldkommen skarpt og med god kontrast ved F2.8 men en
lille smule dårligere ved F2.0. Når du går til en lavere F-værdi end F2.0
begynder kvaliteten at blive synligt dårligere. Hvis dit ekesmplar ikke er
skarpt ved F2.8 er det et "dårligt" eksemplar som du skal få byttet.

Se her:
http://photozone.de/canon-eos/159-canon-ef-50mm-f14-usm-test-report--review?start=1

> Findes der objektiver der er gode ved f/1.4 ?

Ja! Det kan du se i "MTF" afsnittet på den hjemmeside jeg har linket til
herover (som indeholder et MTF afsnit for mange forskellige objektiver)

Skarpe objektiver fx.:
Canon 85mm F1.2 L USM
Canon 50mm F1.2 L USM (ikke helt så god som 85'eren)

Mvh
Anja

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 18-10-08 07:52

On Fri, 17 Oct 2008 13:21:22 -0700 (PDT), Jfo wrote:

> [...]
> fidusen så?
>
> Findes der objektiver der er gode ved f/1.4 ?

Nu skriver du utydeligt. Er det dybdeskarphed du mangler? Kan du ikke
uploade et eksempel så vi kan se det?

Objektivet er lidt blødt ved 1.4 men er skarpt fra 1.8.

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : Bo Hellum

Dato : 18-10-08 13:13

"Jfo" <jon.fossa@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

_________________
Hej Jon

Du skal nok lige poste et billede eksempel så vi kan se hvad der sker.

Jeg har selv nikons 50mm 1,4 og det er nok det skarpeste objektiv jeg har,
og tro mig jeg har mange

Det kan være svært at styre blænde 1,4 det er så lidt der er skarpt, men når
du først får det lært, så er det fedt. Især til portrætter.

Da jeg fik mit eksemplar var jeg selv frustreret og kunne ikke finde ud af
en skid med det, men bla. smilymax hjalp mig og det gav pote.

Så op med nogle billeder og exif så vi kan hjælpe yderligere, svært med
blind for øjnene.

Hygge

Bo

Fra : Leif Frandsen

Dato : 18-10-08 13:29

Jfo <jon.fossa@gmail.com> wrote in news:9d4199e9-0cc5-421f-96d0-
2a1a118ea3ad@d45g2000hsc.googlegroups.com:

>Hej Jon.

Måske kan dette link være dig til hjælp:
http://focustestchart.com/chart.html

mvh
Leif

Fra : Brian Lund

Dato : 18-10-08 15:38

> [...]
> fidusen så?
>
> Findes der objektiver der er gode ved f/1.4 ?

Der er ikke mange objektiver der er knaldskarpe ved fuld blændeåbning, det
er uanset om du køber et f/1.4 et f/2.8 eller et f/5.6!

Sigmas 50mm f/1.4 skulle være væsentligt skarpere i hjørnerne end Canonen
ved f/1.4. Til gengæld har man nok ofte placeret motivet nogenlunde i midten
af billedet alligevel. Den meget tynde dybdeskarphed ved f/1.4 gør at man
sjældent har hele billedet i fokus.

Men som de andre siger; vis lige et eksempel!

Brian

Fra : Jfo

Dato : 20-10-08 04:58

On Oct 18, 4:38 pm, "Brian Lund" <br...@-FJERN-lundfoto.dk> wrote:

> [...]
> sjældent har hele billedet i fokus.
>
> Men som de andre siger; vis lige et eksempel!

Så har jeg lavet nogle testskud.

Jeg synes at fokus1 og fokus2 viser at autofokus rammer rigtigt.
http://www.faroeislands.dk/eksempler/fokus1.jpg
http://www.faroeislands.dk/eksempler/fokus2.jpg

Så er der billederne
1.4, 1.8, 2.0, 2.8 og 4.0
(fokus på cowboyens venstre øje)

http://www.faroeislands.dk/eksempler/1.4.jpg
http://www.faroeislands.dk/eksempler/1.8.jpg
http://www.faroeislands.dk/eksempler/2.0.jpg
http://www.faroeislands.dk/eksempler/2.8.jpg
http://www.faroeislands.dk/eksempler/4.0.jpg

Her synes jeg at skarpheden bliver bedre og bedre ved stigende blænde.
Også fra 2.8 til 4.0
Jeg ville have forventet at den bare var skarp fra 1.4 og op, men jeg
kan forstå at det er utopisk.

Jeg er ikke vandt til at teste sådan noget. Hvad synes i andre?
Er det her bare som det skal være?
-Er kameraets autofokus ok (Canon 40d)
-Er objektivets skarped som det skal være (50mm f/1.4 USM)

Mvh.
Jon