Et lyspunkt: opera-nytænkning
Fra : Bo Warming

Dato : 13-10-08 06:17

Et lyspunkt: opera-nytænkning

I en tid hvor så meget udvikler sig mod sort vinternedtur i vort lille land
og i Vesten, vil jeg berette om noget opløftende som en
Fremskridts-skovrider-oldboynetværkkammerat fik mig med til i går på Det Kgl
Teaters ny opera på Holmen, -

- Mærsk-ødselarkitekturen som jeg anser for ukøbenhavnsk og en fejl og
uigennemtænkt "gave"

Den geniale iscenesættelse (det kunne have været gennemført lige så godt på
DenGamle.Scene hed "Opera ind til benet" og var humoristisk folkeoplysning
om *Operaens historie.*

Aktive var i scenerummet: en bariton, en sopran, en pianist og en fortæller
og en storskærm.

De største arier og duetter flettedes ind i fængende historieundervisning og
publikum lærte at blive kor og man var underholdt og beriget, som jeg
sjældent er blevet det (men som privatisering måske kunne have gjort _endnu_
bedre)

Fortælleren viste hvordan stenaldermennesket nedlagde en elefant og pralede
af bedrifter og fik musikalske historier ud af vildtvoksende løgne, mens de
sad om lejrbålet og ellers havde kedet sig.

Så i 1615 i Firenze blev oldgræsk tragedier til Monteverdis første operaer
fx Orfeus&Euridike

Heraf kom Mozart operaerne og snart var der hos Rosinni hooligans, der smed
frugter på upopulære stjerner, og politiet måtte forbyde prostitution i de
riges teater-loger for al slags handel skete, mens det rige borgerskab lod
sig underholde i La Scalas pragtsal.

Wagner sagde i 1855 stop for det umusikalske ved kun at belyse scenen (og
indflette seriøse propagandabudskaber i sine film-foregribende
multikunstværker, )

og den extatiske folkeforlystelse fornyede sig med Verdi og Pucinni
romantikken og Bizets "Carmen" hvor toreador-helten dræber skønheden , som
han elsker, da hun svigter ham - og mens vi alle sang med i koret fik jeg ny
indsigt i æresdrab.

Opera-topfolkene, der havde designet showet, ville gerne have os til også at
elske 1900-tallets tyske umelodiske snakke-opera, (Alban Berg), men nok har
jeg været kultursnob siden jeg i teenageårene overtog mine forældres
abonnements-billetter til både ballet og opera på Kgs Nytorv-

- det sidste projekt bed ikke på mig, men det var et godt forsøg. Der er
psykologi som bedst kommunikeres med musik, og opera har inspireret al den
musik, som ungdommen nyder i dag, metalrock incl.

Nu forstår jeg rødderne lidt bedre og det var to sjove timer på en HELT NY
MÅDE og af geni-stykket kan der komme dansk TV-underholdning, som på
verdensmarkedet kan udkonkurere de kinesiske masseoptrin, som vi
underholdtes med på Olympiadens første dag. Og som ikke havde den
spontanitet og sprælske frihed som dette show "Opera ind til benet"
imponerede med