TDC Netexpress Århus - Totalt latterligt !~
Fra : Gert

Dato : 24-07-01 18:46

Nu har jeg haft TDC Netexpress 2048/512 i Århus i ca. 3 uger og holdkæft
hvor er det ringe mand !

Systemet har lige været nede i ca 28 timer og i en hel uge har forbindelsen
froset et par gange i timen i op til 5-6 minuter.

Når man ringer til hotlinien så får man den sædvanlige meddelse om at det
kører om et par timer igen og at det bare er periodiske fejl.

Er der andre som har samme problemer med forbindelsen ?

Mvh Gert

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-07-01 19:44

In article <Jvi77.147576$2O6.10160909@news2.aus1.giganews.com>, Gert wrote:

> Når man ringer til hotlinien så får man den sædvanlige meddelse om at det
> kører om et par timer igen og at det bare er periodiske fejl.
>
> Er der andre som har samme problemer med forbindelsen ?

TDC har i længere tid haft annonceret at der har været problemer med
kunder, der er tilknyttet arcnxx8 som termineringspunkt. Jeg kender selv
en, der har været nede mange gange af flere minutters varighed.

--
Andreas Plesner Jacobsen | QED.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 24-07-01 19:47

On Tue, 24 Jul 2001 17:46:17 GMT, Gert wrote:
> [...]
>kører om et par timer igen og at det bare er periodiske fejl.
>
>Er der andre som har samme problemer med forbindelsen ?

arcnxx8, en af ADSL koncentrator kasserne i Århus har et problem,
der gør at den genstarteter alt for tit, Cisco arbejde ihærdigt på
at finde problemet, og løse det.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : MB

Dato : 24-07-01 21:11

Jeg har også haft mange problemer med min forbindelse her i Odense !!!
Jeg har kun haft tdc adsl i ca 2 uger og det har allerede været nede
utallige gange alene idag har det været oppe hhv nede 3 gange !! Når man
ringer til support får man at vide at der er periodiske fejl, men det kan
sgu da vel ikke være i hele landet!?!?!. Jeg må indrømme at jeg er lidt
skuffet over tdc. Jer er skiftet fra Cybercity og der var der sgu ikke så
mange problemer (kun lige i starten da de startede med dsl, men ellers ikke
noget nævneværdigt)

-Morten

Fra : Drog

Dato : 24-07-01 21:18

Det er ikke kun i Århus der er problemer jeg er koblet på Fårevejle central
i Vestsj. Og jeg er mere ofline end online specielt har det været galt de
sidste 4 weekender, når jeg ringer er der en meddelelse om at der er
konstateret fejl i driften over hele landet

Fra : Jesper Skriver

Dato : 24-07-01 21:53

On Tue, 24 Jul 2001 22:17:52 +0200, Drog wrote:
> [...]
>sidste 4 weekender, når jeg ringer er der en meddelelse om at der er
>konstateret fejl i driften over hele landet

Øh ? Der har ikke været generelle problemer længe, og jeg kan ikke
huske nogen specifikke problemer i Næstved (hvor du er koblet på)
længe, så jeg tror du må have kundeservice til at se på din linie
hvis den skaber sig igen.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Drog

Dato : 24-07-01 22:19

Tja hvad kan jeg sige når jeg ringer ti 80808017 får jeg den besked jeg
skrev. jeg er ikke vidende om hvordan nettet er skruet sammen men at jeg
skulle være koblet til i Næstved hvorfor mener du det? Og dit øh betyder det
at du sidder inde med en viden om hvad der sker generelt med adsl i dk.?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-07-01 23:02

In article <3b5de524$0$4885$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Drog wrote:

> Tja hvad kan jeg sige når jeg ringer ti 80808017 får jeg den besked jeg
> skrev.

Så sig til dem at det ikke har noget med arcnxx8 at gøre og at de skal
få den fejlmeldt.

> jeg er ikke vidende om hvordan nettet er skruet sammen men at jeg
> skulle være koblet til i Næstved hvorfor mener du det?

Fordi TDC terminerer DSL kunder på nogle få centraler i Danmark, og
Næstved er en af dem og dækker tilsyneladende dit område.

> Og dit øh betyder det at du sidder inde med en viden om hvad der sker
> generelt med adsl i dk.?

Måske ved Jesper lidt mere om hvad der sker med ADSL hos TDC i Danmark,
da han arbejder der. Jeg tvivler på at han ved mere om driftsituationen
på ADSL hos de andre udbydere i dk end så mange andre helt generelt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | RAM wasn't built in a day.

Fra : Ove Kristensen

Dato : 25-07-01 07:21

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> In article <3b5de524$0$4885$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Drog wrote:
> Fordi TDC terminerer DSL kunder på nogle få centraler i Danmark, og
> Næstved er en af dem og dækker tilsyneladende dit område.

Hvad dækker så Ringsted? - og kan man nogen steder se
hvor de forskellige byer hører til?

> Måske ved Jesper lidt mere om hvad der sker med ADSL hos TDC i Danmark,
> da han arbejder der. Jeg tvivler på at han ved mere om driftsituationen
> på ADSL hos de andre udbydere i dk end så mange andre helt generelt.

Det har Jesper så sandelig heller aldrig givet udtryk for.

Mvh
OveK.

Fra : Dann Pedersen

Dato : 25-07-01 09:00

"Ove Kristensen" <ovek@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad dækker så Ringsted? - og kan man nogen steder se
> hvor de forskellige byer hører til?

Ved ikke lige hvor ringsted terminiere, men du kan prøve at lave en reverse
DNS på din ip adresse, så skulle du kunne se det .-)

--
Venlig hilsen

Dann Pedersen
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"
(se eventuelt http://dape.dk/news/sig.html )

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-07-01 09:13

On Wed, 25 Jul 2001 08:21:06 +0200, "Ove Kristensen" <ovek@mail.dk>
wrote:

>Hvad dækker så Ringsted? - og kan man nogen steder se
>hvor de forskellige byer hører til?

Borups Allé.

Jeg mindes kun at have set termineringer i praksis for TDC-ADSL-kunder
i Århus C, Odense, Næstved og Borups Allé (Frederiksberg). Såvidt, jeg
kunne se, er der vist i hvert fald lavet navne til Albertslund og
Virum, men om der er nogle forbunder dertil, ved jeg ikke.

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Simon Skals

Dato : 25-07-01 09:44

It seems Peter Brodersen wrote:

> [...]
>kunne se, er der vist i hvert fald lavet navne til Albertslund og
>Virum, men om der er nogle forbunder dertil, ved jeg ikke.

Det er der. Og hertil kommer (frit fra hukommelsen) Herning,
Kolding, Esbjerg, Aalborg, Køge og Byen.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Gert

Dato : 25-07-01 10:22

Endelig en som udtaler sig fra TDC -

Sakset fra JP -
http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/itogcomputer/artikel&art_id=3403885

TDC har problemer med ADSL

Af FLEMMING SVITH

En række internetbrugere med ADSL-forbindelse har for tiden knap nok
forbindelse til internet. Problemet ligger hos TDC, der har problemer med
teknikken.

»Siden torsdag 19. juli har TDCs ADSL-forbindelse nærmest været ubrugelig.
Forbindelsen holder 10 til 30 minutter. Det sidste, hvis man er meget
heldig. Så bliver man koblet af og må vente i op til en time, før man kan
komme på igen. En genstart af computeren kan give forbindelse, men kun hvis
man er heldig,« siger Flemming O. Rasmussen.

Midjyderne ramt
Hos TDC siger sektionschef Jens Peter Villadsen, at TDC er opmærksom på
problemet, der har ramt 1200 ADSL-kunder fortrinsvis i Midtjylland, men at
det ikke sådan er til at løse.

»Der er problemer med softwaren i en router. Der skal udvikles ny software.
Vores leverandør har sendt problemet til en udviklingsafdeling i USA, så det
har højeste prioritet,« siger han.

Router 8 i Århus bliver ved med at genstarte uden grund og uden at TDC
umiddelbart kan gøre noget ved problemet.

»Vi har installeret en splinterny router ved siden af den anden, men den
genstarter også,« siger Jens Peter Villadsen.

Brug for ny software
Routeren i Århus er blot en ud af otte routere monteret forskellige steder i
Danmark. Alle routere kan principielt også begynde at genstarte. TDC har
ikke andre modeller at sætte i stedet og venter derfor på at leverandøren
får udviklet ny software. Det samme må kunderne gøre.

»Desværre er TDC ikke videre meddelsom, når man kontakter deres
ADSL-hotline. Her afspiller de en besked om, at der er periodiske problemer.
Supporterne ved ikke ret meget om problemet. De oplyser blot, at der abejdes
på sagen. Det har man gjort siden torsdag,« siger ADSL-bruger Flemming O.
Rasmussen.

Hvornår problemet er løst kan Jens Peter Villadsen ikke sige, men han
anslår, at det varer nogle dage.

flemming.svith@jp.dk

Simon Skals <spam@gid.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrn9lt1m4.d15.spam@www.gid.dk...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-01 11:25

"Gert" <dontmail@me.com> skrev i en meddelelse
> [...]
hvis
> man er heldig,« siger Flemming O. Rasmussen.

En noget unormal problembeskrivelse der lyder til at være koblet med lokale
problemer hos kunden.

> Routeren i Århus er blot en ud af otte routere monteret forskellige steder
> Danmark.

Der er en del flere end 8

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-07-01 12:53

In article <3b5e9e7b$0$320$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> En noget unormal problembeskrivelse der lyder til at være koblet med lokale
> problemer hos kunden.

Nejda. Hvis arcnxx8 står og booter kan det være nødvendigt at genstarte
ppp.

--
Andreas Plesner Jacobsen | I'm rated PG-34!!

Fra : Dann Pedersen

Dato : 25-07-01 13:03

> Nejda. Hvis arcnxx8 står og booter kan det være nødvendigt at genstarte
> ppp.

Tænker du på at starte en ny PPPoX (A eller E) session fra kundens side?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-07-01 13:11

In article <3b5eb587$0$382$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Dann Pedersen wrote:

> Tænker du på at starte en ny PPPoX (A eller E) session fra kundens side?

Yep.

--
Andreas Plesner Jacobsen | What causes the mysterious death of everyone?

Fra : Dann Pedersen

Dato : 25-07-01 13:31

> Yep.

Nu sidder jeg ikke selv på arcnxx8, men dem jeg kender påstår at de ikke har
været nødt til at logge på igen... de har bare haft flow probs. i ca. 5
minutter, hvorefter de har været på igen. Kan det passe, at den husker de
aktive sessions inden den genstarter?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-07-01 13:59

In article <3b5ebc27$0$4872$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Dann Pedersen wrote:

> [...]
> været nødt til at logge på igen... de har bare haft flow probs. i ca. 5
> minutter, hvorefter de har været på igen. Kan det passe, at den husker de

Nu kender jeg ikke de nøjagtige detaljer om TDCs ADSL setup, men hvis
der er tale om routere vil de sandsynligvis automatisk genstarte PPP
sessionen, mens en windows-maskine vil skulle "ringe op igen".

--
Andreas Plesner Jacobsen | The man who runs may fight again.

Fra : Dann Pedersen

Dato : 25-07-01 14:23

> Nu kender jeg ikke de nøjagtige detaljer om TDCs ADSL setup, men hvis
> der er tale om routere vil de sandsynligvis automatisk genstarte PPP
> sessionen, mens en windows-maskine vil skulle "ringe op igen".

Hvilket jeg også troede... men dem, som jeg kender på arcnex8 har ATM kort,
så de skal bruge en dialer. De oplevede ikke at deres PPP session blev
smidt. Er der nogen god forklaring på dette, eller er det mine venner, der
ikke har opdaget at de har ringet op igen?

--
Dann Pedersen - http://dape.dk/news/
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-07-01 14:52

In article <3b5ec869$0$4859$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Dann Pedersen wrote:

> [...]
> smidt. Er der nogen god forklaring på dette, eller er det mine venner, der
> ikke har opdaget at de har ringet op igen?

Jeg kender ikke lige umiddelbart en god forklaring, hvis det er fordi
arcnxx8 booter...

--
Andreas Plesner Jacobsen | Men seldom show dimples to girls who have pimples.

Fra : John Hinge

Dato : 25-07-01 15:51

Dann Pedersen wrote:

> [...]
> smidt. Er der nogen god forklaring på dette, eller er det mine venner, der
> ikke har opdaget at de har ringet op igen?

Her kommer et wag (wild a** guess) :
Sessionen set fra kundens side er jo mod en af vores ADSL central
dimser, f.eks hvad ved jeg, fhxdl1 (frederikshavn) og den session
bliver jo ikke lagt ned fordi fhxdl1's egen session mod arcnxx8
sku gå hen og lægge sig ned. Derfor kommer det pænt op og køre
igen såsnart arcnxx8 er færdig med hvad det nu er den står og
laver når sådan en rebooter.

Men det er altså som sagt et wag..

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
Yep, Ingen repræsentation af TDC Internet på denne IP

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-07-01 15:55

In article <3B5EDCC4.A2FE65CD@cutey.com>, John Hinge wrote:

> Her kommer et wag (wild a** guess) :
> Sessionen set fra kundens side er jo mod en af vores ADSL central
> dimser, f.eks hvad ved jeg, fhxdl1 (frederikshavn) og den session

Ja, ATM og DMT delen, men PPP delen snakker med nxxerne.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Laura's Law:

Fra : John Hinge

Dato : 25-07-01 18:31

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Ja, ATM og DMT delen, men PPP delen snakker med nxxerne.

Er det så tænkeligt at ATM+DMT stadset er nok til at ens session
genetableres når nxx'en kommer op igen ?
Som sagt, jeg lavede et wag.. er det forkert, tjaaa, sådan er det
at gætte :)

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
Nixus Representatus.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-01 21:00

"John Hinge" <shayera_gimmenospam_@cutey.com> skrev i en meddelelse
> Er det så tænkeligt at ATM+DMT stadset er nok til at ens session
> genetableres når nxx'en kommer op igen ?

Nej. PPP-sessionen er smidt og skal genetableres.
Tænk tilbage på flowstopdagene før det nuværende udstyr
At det underliggende lag er kommet op igen er irrelevant
(så vidt jeg kan forstå)

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : John Hinge

Dato : 26-07-01 08:38

> Nej. PPP-sessionen er smidt og skal genetableres.
> Tænk tilbage på flowstopdagene før det nuværende udstyr
> At det underliggende lag er kommet op igen er irrelevant
> (så vidt jeg kan forstå)

Jeg vil på kursus !

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
Representatis Nixus

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 26-07-01 09:47

John Hinge <shayera_gimmenospam_@cutey.com> wrote:

>Jeg vil på kursus !

Læs en bog.

--
mvh.
Lasse Jarlskov

Fra : Dann Pedersen

Dato : 26-07-01 10:53

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> skrev i en meddelelse
> Læs en bog.

Nogen gode forslag?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-07-01 11:32

"Dann Pedersen" <dann_pedersen@canwetalk.com> skrev i en meddelelse
> Nogen gode forslag?

PPP-relateret?
Det er bare at gå i gang:
http://www.iro.umontreal.ca/~kropf/ift-6052/notes/ppp/ppp-rfc.html

Jeg kender ikke umiddelbart til noget god trykt litteratur om emnet

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Dann Pedersen

Dato : 26-07-01 13:51

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> skrev i en
meddelelse news:3b5ff1a2$0$330$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Dann Pedersen" <dann_pedersen@canwetalk.com> skrev i en meddelelse
>
> PPP-relateret?

Tja, tænkte nu egentelig mere på selve kablingen og routningen af selve
forbindselsen.... Hvornår og hvordan der bliver åbnet for flowet gennem
gateway'en osv...

> Det er bare at gå i gang:
> http://www.iro.umontreal.ca/~kropf/ift-6052/notes/ppp/ppp-rfc.html

Men det ser rigtigt interessant ud, så jeg tror at jeg giver mig i kast med
den i stedet...

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 26-07-01 11:36

"Dann Pedersen" <dann_pedersen@canwetalk.com> wrote:

>Nogen gode forslag?

Johannes V. Jensen, "Kongens Fald".

Fut

Fra : Dann Pedersen

Dato : 25-07-01 16:13

> [...]
> sku gå hen og lægge sig ned. Derfor kommer det pænt op og køre
> igen såsnart arcnxx8 er færdig med hvad det nu er den står og

Svjv. så termminerer PPP sessionerne på nxx'erne og ikke de enkelte
DSLAM'er.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-01 21:00

> Svjv. så termminerer PPP sessionerne på nxx'erne og ikke de enkelte
> DSLAM'er.

Korrekt

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-01 20:58

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> Nejda. Hvis arcnxx8 står og booter kan det være nødvendigt at genstarte
> ppp.

De beskrivelser jeg har hørt siger noget med 3-5 minutter ca en gang i
timen.
Genstart hjælper kun i den forbindelse at det tager lidt tid og derefter
genstarter PPP.
En alm PPP-genstart efter reboot burde være nok.
(ser bort fra forlydender om at ppp selv kommer op, idet jeg ikke forstår
det)

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Dann Pedersen

Dato : 25-07-01 12:34

> [...]
>
> En række internetbrugere med ADSL-forbindelse har for tiden knap nok
> forbindelse til internet. Problemet ligger hos TDC, der har problemer med

Der har været tale om periodiske flowstop på 5 minutter en gang imellem -
der er ikke tale om at internetforbindelsen har været decideret nede gennem
længere tid. Okay, indrømmet at det ikke er en optimal forbindelse, når der
er disse flowstop, men ovenstående er IMHO en smule overdrevet.

> [...]
hvis
> man er heldig,« siger Flemming O. Rasmussen.

Dette problem har ikke de symptomer, som beskrevet ovenfor. Der må være tale
om et andet problem end det der er beskrevet i artiklen.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-07-01 16:04

On Wed, 25 Jul 2001 08:43:49 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>Det er der. Og hertil kommer (frit fra hukommelsen) Herning,
>Kolding, Esbjerg, Aalborg, Køge og Byen.

.... og Kolding er kommet til at hedde kd4...?

Fra : Dann Pedersen

Dato : 25-07-01 16:14

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> ... og Kolding er kommet til at hedde kd4...?

kd4.... lyder ikke umiddelbart til at være et PPP termineringspunkt, men
derimod en DSLAM.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-07-01 16:18

In article <3b5ee282$0$260$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Dann Pedersen wrote:

> kd4.... lyder ikke umiddelbart til at være et PPP termineringspunkt, men
> derimod en DSLAM.

Men det er det:
apj@ford$ host -t a kdnxx1.ip.tele.dk
kdnxx1.ip.tele.dk does not exist (Authoritative answer)
apj@ford$ host -t a kd4nxx1.ip.tele.dk
kd4nxx1.ip.tele.dk A 195.249.8.227

Jeg vil tro at det er fordi TDC har flere lokationer i Kolding by.

--
Andreas Plesner Jacobsen | All laws are simulations of reality.

Fra : Dann Pedersen

Dato : 25-07-01 16:58

> Men det er det:
> apj@ford$ host -t a kdnxx1.ip.tele.dk
> kdnxx1.ip.tele.dk does not exist (Authoritative answer)
> apj@ford$ host -t a kd4nxx1.ip.tele.dk
> kd4nxx1.ip.tele.dk A 195.249.8.227

I stand corrected

Fra : Jesper Skriver

Dato : 26-07-01 21:54

On Wed, 25 Jul 2001 17:04:01 +0200, Peter Brodersen wrote:

>... og Kolding er kommet til at hedde kd4...?

Ja, Kolding transmissions central 4, en bunker bygget i kold
krigs tiden, den ligger lidt uden for Kolding.

Udstyret skulle efter sigende stå et 2 cifret antal meter under
jorden ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-07-01 12:51

In article <3b5e6551$0$700$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Ove Kristensen wrote:

> Hvad dækker så Ringsted? - og kan man nogen steder se
> hvor de forskellige byer hører til?

Jeg tror ikke der er nogen oversigt, men man kan se på sin reverse DNS,
hvor man hører til.
Navnene er opbygget således:
<bynavn>nxx<løbenummer>, hvor jeg ihvertfald ved at TDC terminerer i
følgende byer:
vir=Virum
arc=Århus
nae=Næstved
boa=Borups Alle (Frederiksberg)

> Det har Jesper så sandelig heller aldrig givet udtryk for.

Nej, men hvis du nu ikke klippede så aggresivt ville du kunne se, hvad
jeg svarede på.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Humor in the Court:

Fra : Peter

Dato : 25-07-01 13:11

"Andreas Plesner Jacobsen" skrev
> Navnene er opbygget således:
> <bynavn>nxx<løbenummer>, hvor jeg ihvertfald ved at TDC terminerer i
> [...]

Hvad er så "by" i "bynxx5"
Er det Nørregade i København?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-07-01 13:12

In article <3b5eb76c$0$766$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Peter wrote:

> [...]
[...]
> Hvad er så "by" i "bynxx5"
> Er det Nørregade i København?

Ja.

--
Andreas Plesner Jacobsen | What causes the mysterious death of everyone?