Mere fuldmåne - Effekt på mennesker
Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 15-10-08 06:31

Videnskabeligt eller ej?

Er en effekt nogensinde blevet dokumenteret?

Når jeg sover dårligere, også inden jeg erfarer at det er fuldmåne,
og kolleger reagerer med et "nååååh, så er det derfor jeg sov så
skidt", når de erfarer at det er fuldmåne, hvad skyldes det så?

Lyset?

En medfødt (genetisk?) cyklus, der følger månens faser?

Jeg undskylder på forhånd hvis emnet har været oppe før.
Det kunne jo potentielt være et månedligt tilbagevendende
emne :)

Fra : Martin Andersen

Dato : 15-10-08 09:15

Thomas Hejl Pilgaard wrote:
> [...]
>
> Jeg undskylder på forhånd hvis emnet har været oppe før.
> Det kunne jo potentielt være et månedligt tilbagevendende

For lyst i soveværelset?

Fra : N. Foldager

Dato : 15-10-08 09:47

>Videnskabeligt eller ej?

Ej

>Er en effekt nogensinde blevet dokumenteret?

Nej

Mvh

Niels Foldager

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-10-08 09:53

"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Lyset?
>
> En medfødt (genetisk?) cyklus, der følger månens faser?

Det er jo kendt at en cyclus af samme længde findes hos hunnerne og hos
mange andre organismer.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 15-10-08 15:22

> "Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i meddelelsen

> Det er jo kendt at en cyclus af samme længde findes hos hunnerne og hos
> mange andre organismer.

Nogle kvinder menstruerer med 26 dages mellemrum, nogle med 29 dage og hos
andre dyr er der endnu større afvigelse fra månemånedens 28 dage

Tidevands effekt trækker i celler men det er for komplicerett til at vi kan
forudsige noget dermed

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-10-08 15:42

"Bo Warming" <warmingbo@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> andre dyr er der endnu større afvigelse fra månemånedens 28 dage
>
> Tidevands effekt trækker i celler men det er for komplicerett til at vi

Du må huske at menneskene har tilbragt langt det meste af sin historie i
jægerstenalderen, og at det moderne menneske er alt for degenereret og
ufølsomt til at have fuld forbindelse til sin urtid.

Tidevandseffekt er ligegyldig - du kan stadig ved træning "indbygge" nye ure
i din krop hvis du skulle få den lyst og er nørdet nok.

Mvh
Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-10-08 10:11

Thomas Hejl Pilgaard skrev bl.a.:

> Videnskabeligt eller ej?
> En medfødt (genetisk?) cyklus, der følger månens faser?

Det er nok nærmest noget psykologisk. Jeg kendte en
som havde nogle slemme mareridt, når fuldmånen
skinnede ind ad vinduet.

Jeg har tidligere påstået at kvindens cyklus skulle være
afpasset efter månens, men det blev bestemt afvist som
uvidenskabeligt. Måske er det bare tilfældigt at kvindens
cyklus er cirka månedlig. Ordet 'måned' skulle nu være
rigtigt nok. Det *har* med månen at gøre.

Prøv selv at google efter fx "månesyge" eller "lunatic(s)".
Det meste er vist ikke særlig videnskabeligt.

Månesyge:
http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=7052_8

Wikilink:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lunatic

--
Herluf ·

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 17-10-08 23:47

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
>
> Jeg har tidligere påstået at kvindens cyklus skulle være
> afpasset efter månens, men det blev bestemt afvist som

Grunden til at det er blevet videnskabeligt afvist er at
kvindens menstruations cyklus er lidt over 29 dage. Og månens
kredsløb jo er på 28 dage. Det er bare det at der er ca. 29
dage, imellem hver fuldmåne, fordi månen i løbet af en måned
også bevæger sig et stykke om solen.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-10-08 04:52

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dage. Det er bare det at der er ca. 29 dage, imellem hver fuldmåne, fordi
> månen i løbet af en måned også bevæger sig et stykke om solen.

Jeg har rådgivet hundredvis af kvinder om at finde rette ægløsningsdage -
dels med temperaturmetode, dels med slimmetode

De 29? dag er et gennemsnit og variationer er normale fra 26 til 31 dage