Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilke 3. parts flash (fx. Sigma) fungerer~
Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 15-10-08 17:12

Hvilke 3. parts flash (fx. Sigma) fungerer som Canon slaves via. Canon
ETTL-II wireless (infrarød)? (Masteren er en ST-E2 eller 580EX-II på et EOS
40D hus.)

Fungerer nedenstående funktioner når 3. parts flash anvendes i stedet for
Canons egne?
* Alle 4 "kanaler" (1...4)
* Alle tre slave grupper, "A", "B" og "C".
* "Master funktionen" er ikke så interessant for mig da jeg vil tage
580EX-II eller ST-E2 i anvendelse som master. Det er alene slave muligheden
jeg er interesseret i.

Supplerende spørgsmål: Når 580EX-II sættes på et nyt EOS hus, fx. 40D og
1DmkIII husene, kan man indstille flashen via kameraets menu. En af
mulighederne er tilsyneladende en fuldt manuel mulighed (hvor der ikke
bruges ETTL-II, men nærmere separate indstillinger for A, B og C gruppen der
alle kan sættes fra 1/128 og op til 1 i steps på 0.3 EV.). Dette lyder
voldsomt interessant, specielt via. "radiopopper", da der i teorien er
mulighed for komplet manuel kontrol over tre slave grupper direkte fra
kameraets menu (endda via radio og ikke IR med radiopopper).

Kan dette bekræftes?

Mvh
Anja

Fra : /Peter

Dato : 15-10-08 17:37

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> tage
> 580EX-II eller ST-E2 i anvendelse som master. Det er alene slave

Det skulle både denne
http://www.sigmaphoto.com/flashes/flashes_flashes_details.asp?id=3257
og denne kunne klare
http://www.sigmaphoto.com/flashes/flashes_flashes_details.asp?id=3256&navigator=1
hvor det kun er Super der kan trigges af et andet falsh(glimt)

Fra : Brian Lund

Dato : 15-10-08 18:54

> [...]
> http://www.sigmaphoto.com/flashes/flashes_flashes_details.asp?id=3256&navigator=1
> hvor det kun er Super der kan trigges af et andet falsh(glimt)

Så vidt jeg ved kan ST slet ikke bruges wireless med Canon..?

Super kan bruges wireless, både infrarød og dum-slave-mode, jeg har selv en,
men hverken i manualen eller nogen steder på nettet har jeg kunne slå op om
den virker sammen med Canons eget trådløse system!
Iøvrigt har Sigma lige lavet en 530'er som afløser til 500.

Hvis der er nogen i Odense der har en ST-E2 eller 550/580 EX stiller jeg da
gerne min Sigma 500 til rådighed for at afprøve om det virker!

Brian

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 15-10-08 19:47

> Hvis der er nogen i Odense der har en ST-E2 eller 550/580 EX stiller jeg
> da gerne min Sigma 500 til rådighed for at afprøve om det virker!

Hvis det lykkes så prøv om det funger med alle tre slave grupper, både A B
og C. ST-E2 kan kun styre A og B, mens 580EX(II?) kan styre A B og C.

Mvh
Anja

Fra : Michaelbs

Dato : 20-10-08 10:46

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> mulighed for komplet manuel kontrol over tre slave grupper direkte fra
> kameraets menu (endda via radio og ikke IR med radiopopper).

Ja, det kan bekræftes.
Radiopoppers oversætter IR signalet til radiosignal og tilbage igen til ettl
i flashen UDEN at gøre andet. Dvs hvis du sætter din master-flash til manuel
og styrer gruppe a og b outputtet manuelt fra masterflashen, ja så vil det
være den information, radiopopperen sender videre uden at røre det.

mvh Michaelbs

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 20-10-08 19:33

> [...]
> manuel og styrer gruppe a og b outputtet manuelt fra masterflashen, ja så
> vil det være den information, radiopopperen sender videre uden at røre

Det er altså super! Men det er stadig en lille smule ærgerligt at de
manuelle indstillinger for de tre flash grupper ligger bergavet så langt
inde i kameraets menuer. Det ville være fantastisk med en ST-E2 lignende
master med tre drejeknapper for de manuelle settings, eller med tryknapper
lige som ST-E2'en allerede har; dog bare for fuld manual kontrol over A B og
C.

Jeg skriver et par 580EXII'ere på ønskelisten

Mvh
Anja

Fra : Michaelbs

Dato : 21-10-08 14:09

> [...]
> og C.
>
> Jeg skriver et par 580EXII'ere på ønskelisten

Jeg ved ikke om det er et problem for dig men:
Som jeg har forstået det, sender de (radiopopper producenten) kun til US og
Canada og så må
europæerne klare sig med en lang næse.
Jævnfør: http://shop.radiopopper.com/shipping-policy.aspx

Mht til de manuelle settings. Alt det du beskriver løses af Nikon i deres
sb-800 serie og frem. Både manuelle og ettl settings for Master samt gruppe
A, B og C er umiddelbart synlige og tilgængelige bag på masterflashen.
Jvf tråden længere oppe om 5D vs 1Ds mk II. Der er vi lige inde at vende
omkring forskellen på Canons gumpetunge flash system i forhold til Nikons.
(Jeg har selv 3 580ex II, så jeg er ikke Nikon mand, men der har Canon altså
sovet i timen).

mvh Michaelbs