servostyring
Fra : Jørgen Bøgebjerg

Dato : 15-10-08 14:46

Hej - måske er det lidt OT. Men er der nogen her der ved, hvornår
servostyring blev almindelig på lastbiler? jeg mener f. eks ikke at der
fandtes servo i min barndom. (jeg er født i 1941) Det gælder et væddemål.

venlig hilsen

Jørgen Bøgebjerg

Fra : Martin Bak

Dato : 15-10-08 15:03

"Jørgen Bøgebjerg" <jb@TALsolhus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> servostyring blev almindelig på lastbiler? jeg mener f. eks ikke at der
> fandtes servo i min barndom. (jeg er født i 1941) Det gælder et

Du vinder givetvis det væddemål. Den første kommercielle anvendelse af
servostyring blev brugt af Chrysler i 1951. Der er nok gået mindst et 10-år
før det ligefrem blev almindeligt.

Min traktor fra ´62 har ikke servo ;-p

http://en.wikipedia.org/wiki/Power_steering

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 15-10-08 16:56

Jørgen Bøgebjerg wrote:
> Hej - måske er det lidt OT. Men er der nogen her der ved, hvornår
> servostyring blev almindelig på lastbiler? jeg mener f. eks ikke at der
> fandtes servo i min barndom. (jeg er født i 1941) Det gælder et væddemål.

Mit bedste bud er fra midten af 50'erne og frem. Scania Regent fra
midten af 50'erne havde.

Volvos Viking (1953-1965) og Titan (1951-1964) var fra seriens start
uden servo - men fik det i løbet af modellernes levetid.

Knus
Regnar