Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Google må ikke vise billeder med copy
Fra : Søren Friberg

Dato : 15-10-08 08:15

http://www.comon.dk/news/google.maa.ikke.vise.billeder.med.copyright_38092.html

Google er kommet i modvind over sine billedsøgninger, der ikke tager
hensyn til rettighedsbeskyttede billeder. Søgefirmaet har allerede tabt
to retssager i Tyskland

Interessant.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : /Peter

Dato : 15-10-08 09:45

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Google er kommet i modvind over sine billedsøgninger, der ikke tager
> hensyn til rettighedsbeskyttede billeder. Søgefirmaet har allerede tabt to

Ja, man tror det er løgn.

Jeg skulle mene at lægger man billeder på en web server, så ligger
de frit tilgængeligt, til visning, for alle.

Hvis denne dom er retningsgivende, ville alle der skriver en "forkert" link
i browseren
og får et beskyttet* billede frem på skærmen kunne blive dømt.

*hvilket alle billeder jo er så længe andet ikker er opgivet.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-10-08 11:01

"/Peter"
> [...]
> og får et beskyttet* billede frem på skærmen kunne blive dømt.
>
> *hvilket alle billeder jo er så længe andet ikker er opgivet.

Ja det er noget snot - men det er nok ikke en trend, jeg er kun
stødt på en enkelt kunstner der forbyder offentliggørelse af sine
værker på nettet. Det her er bare et par smarte gutter der vil have
lidt omtale.. -max-

Fra : ab©

Dato : 15-10-08 16:52

"/Peter" <pgh@wer.nn> skrev i en meddelelse

> Jeg skulle mene at lægger man billeder på en web server, så ligger
> de frit tilgængeligt, til visning, for alle.

Én ting er at billeder ligger til offentlig beskuelse - noget helt andet er
(formentligt) at nogen (f.eks. Google) tager sig retten til at vise disse
billeder frem som om, der var tale om billeder, man har fremvisningsret
over.

- Så din beskrivelse her er (for mig at se) noget helt andet:

ab©

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-10-08 17:48

On 2008-10-15 17:52:06 +0200, " abc" <huskFJERN@DETTEc.dk> said:

> [...]
> over.
>
> - Så din beskrivelse her er (for mig at se) noget helt andet:

Pjat... det store flertal af web-sites er faktisk meget interesseret i
at alt deres indhold bliver registreret og indexeret af Google, og det
er uendeligt nemt at forhindre, at Google og andre søgemaskiner
fremviser en thumnail-version af sitets billeder i deres billedsøger,
man skal bare placere et tekstdokument i roden, som hedder "robot.txt",
og i det skal der stå "Disallow: photos", det gør, at Google og andre
søgemaskiners robotter undlader at registrere og indexere alle de
billeder der er på sitet.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-10-08 09:37

On 2008-10-15 09:14:48 +0200, Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> said:

> [...]
>
> Google er kommet i modvind over sine billedsøgninger, der ikke tager
> hensyn til rettighedsbeskyttede billeder. Søgefirmaet har allerede tabt

Hmm... fjollet nyhed, det har altid været sådan, at man på sit domaine
kan lægge en fil med navnet "robots.txt", den er det første som
søgemaskinernes robotter laver kald til når de besøger et web-site, og
i den kan man helt præcist definere, hvad søgemaskinerne må og ikke må
med indholdet på ens web-site.

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-10-08 20:32

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> søgemaskinernes robotter laver kald til når de besøger et web-site, og i
> den kan man helt præcist definere, hvad søgemaskinerne må og ikke må med

Ja, eller man kan lade være at lægge billeder på et website. Din
kommentar har bare intet med dommen at gøre.