Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hm, der er baterier og så batterier...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-10-08 21:02

Hejsa...

Jeg har 5 forskellige Canon EOS analoge kamerahuse, der hhv. bruger 1x
2CR5/6v og 2x 123A/3v batterier. Jeg har bemærket, at hvis jeg glemmer
at tage 123A batterierne ud af et hus, som jeg fx. ikke kommer til at
bruge i et stykke tid, er de ganske enkelt tømt for strøm i løbet af et
par måneder - selv med kameraet i OFF, mens de huse, jeg har med 2CR5
batterierne godt kan klare op til 6-8 mdr., før de går ned på 1 streg på
batteriemåleren, og så véd jeg, at jeg stadig har til ca. 200 skud.
Bruger kun Panasonic batterier til dem...

På mit Olympus FS-510 bruger jeg pt. kun alkaline - 4x1,5v/AA, og selv
om den ikke bruges meget, så har jeg nu haft den i godt 3mdr., og den
viser stadig fuld kapacitet...

Har andre her oplevet noget af det samme med brugen af 2CR5 hhv. 123A?

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-10-08 21:07

On 2008-10-14 22:01:50 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Har andre her oplevet noget af det samme med brugen af 2CR5 hhv. 123A?

Jeg kender ikke de pågældne kameraer/batterier, men det kan evt.
skyldes, at ældre Ni-MH batterier selvaflader temmelig hurtigt, og at
Li-Io batterier er gode til at holde på strømmen.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-10-08 21:31

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg kender ikke de pågældne kameraer/batterier, men det kan evt.
> skyldes, at ældre Ni-MH batterier selvaflader temmelig hurtigt, og at
> Li-Io batterier er gode til at holde på strømmen.

Husene er EOS 650, 600 og en 5nMkII, alle tre bruger 1x 2CR5, og så en
EOs 300n og en 30n, disse to bruger 2x 123A.

Tja, det siges jo, at LiION batterier skulle være bedre, men véd du så,
hvor meget sådanne typer koster i LiION? - ca. det dobbelte af NiMH... -
Men bortset fra det, så er de her batterier købt ind sidste efterår med
udløb i 08/2010, så det bør ikke være her, problemet er.

Jeg er mere overrasket over, at der er forskel på, om det er 2x3v mod
1x6v...

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-10-08 21:57

On 2008-10-14 22:30:43 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Tja, det siges jo, at LiION batterier skulle være bedre

Tja... jeg har konstateret, at der er stor forskel på dyre Li-Io
varemærke batterier og billige no-name Li-Io batterier...

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-10-08 11:06

"Erik Richard Sørensen"
[...]

Det lyder som om det handler om Lithium batterier, ofte kaldet fotobatterier,
hundedyre er de, men de burde kunne holde strøm i lang lang tid. Jeg gætter
på der er en fejl i dine kameraer, så de dræner, selv i slukket tilstand.

Der findes opladelige alternativer til de Lithium batterier, har flere gange
overvejet at få mig nogen, men det er ikke blevet til noget. De to billige
batteri sites har dem, men til 3x prisen de kan findes i udlandet.. Og om
de så fungerer, uhmm?? -max--

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-08 12:14

-max- wrote:
> [...]
> på der er en fejl i dine kameraer, så de dræner, selv i slukket tilstand.

Ja, det er Lithium batterier. - Tanken har strejfet mig, men jeg tror
det ikke... Hvis jeg blot tager kameraerne frem og tænder dem i et par
min., kører lidt med AF, lader lukkeren klikke et par gange, (hvis der
ikke er film i), slukker og lægger dem igen, holder de fint strømmen i
noget længere tid. Canon anbefaler faktisk at man tager baterierne ud,
hivs kameraet skal ligge stille i mere end en måned. Men det er faktisk
først efter, jeg har fået så mange huse, jeg har observeret 'problemet'.

Jeg er bare lidt overrasket over, at de drænes så hurtig, - og - at det
faktisk er de ældste, der holderstrømmen bedst. - Især 5n'eren er helt
fænomenal. den lå faktisk i godt et år, inden jeg begyndte at bruge den,
og da var der stadig 1 batteristreg tilbage.

> [...]
> batteri sites har dem, men til 3x prisen de kan findes i udlandet.. Og om

Ja, jeg har også kigget på en sådan løsning, men det er hamrende dyrt at
købe ind. - Jeg skal jo have mindst 6x 2CR5 og 8x 123A + ladere, så der
hele tiden er et reservesæt til hvert kamera..-(( - OK, jeg kan måske
godt nøjes med med 4x 123A, da EOS 300'eren er absolut reservehus...

mvh. Erik Richard

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-10-08 12:40

"Erik Richard Sørensen"

> [...]

hele tiden er et reservesæt til hvert kamera..-(( - OK, jeg kan måske
godt nøjes med med 4x 123A, da EOS 300'eren er absolut reservehus...

?? hvorfor så mange batterier - og du behøver vel ikke en lader
til hvert batteri - på ebay er de billigere. I Thailand stod et sæt
CR123A batterier med lader til ca 6-800 bath, det er vidst 90 kr.
Jeg kan ikke forstå de priser der forlanges herhjemme, vi mangler
vidst noget konkurrence på det område, men tjek på ebay hvis du
ikke lige står og skal til Asien. -max-

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-08 15:17

-max- wrote:

> ?? hvorfor så mange batterier - og du behøver vel ikke en lader
> til hvert batteri

Tja, 2xCR123A i 2 stk. huse = 4 batterier + et ekstra sæt til hver og
3x2CR5 til 3 huse + et ekstra til hver + en oplader af hver type...

> [...]
> kan ikke forstå de priser der forlanges herhjemme, vi mangler
> vidst noget konkurrence på det område, men tjek på ebay hvis du

Hm, så tror jeg, jeg skal have sendt en seddel med et par af mine venner
og få dem til at tage det med hjem, næste gang de skal besøge
svigerfamilien. - Han er gift med en thailænder, - så sparer jeg også
portoen..-)

mvh. Erik Richard

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-10-08 16:03

"Erik Richard Sørensen"

[...]

Og du tror han har tid til at shoppe for dig ) Men ok han kan finde
dem på groundfloor i Panthip Plaza (enormt it center, som alle kender).
Hvis han har tjek på China Town, er det også en go mulighed og sefølig
Siam Square. Der findes flere varianter, nogle har mere power, men det
kan vidst være tricky med nogle apparater hvilke der dur. til prisen
kan man jo købe en pose med blandede batterier, for en slik. Og det er
de samme 2-3 mærker de sælger her hjemme.

Næste gang jeg tager til Thailand skal jeg nok, prøve dem af og melde
tilbage, vil være fedt hvis du også lige skriver et par linier om hvordan
de opfører sig - specs er meget meget lavere end for de tilsvarende
Lithium, så det er nok noget med at oplade ofte..?? -max-

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-08 23:08

-max- wrote:
> [...]
> kan man jo købe en pose med blandede batterier, for en slik. Og det er
> de samme 2-3 mærker de sælger her hjemme.

Det skal jeg nok få lokket ham til. - Desuden er han selv Canon
analog bruger, så det kunne jo også være i hans egen interesse... - De
plejer at spare ferie sammen og så være afsted ca. 5 uger ad gangen, så
tid skulle der nok også blive. - I øvrigt har han sagt, at elektronik
faktisk er billigere i den der store by i nord, hvor de skal til, end
det er i Bangkok...

> [...]
> de opfører sig - specs er meget meget lavere end for de tilsvarende
> Lithium, så det er nok noget med at oplade ofte..?? -max-

Det må man jo så tage med. I den sidste ende vil detjo blive væsentlig
billigere and at skulle give 60-70kr. hver gang, man skifter batterier.
- Men meld endelig tilbage, - der kunne jo også være andre interesserede
i netop erfaringer / priser på gode genopladelige LiION batterier.

mvh. Erik Richard