Lys i Akvariet.??
Fra : Brian & Margit

Dato : 24-07-01 17:33

Hej NG.
Jeg har lige købt et trope akvarie på 128 liter, og de 2 ovenlys der er med
sidder der 1 energi-spare pære i hvert af dem.
Jeg ved ikke om det er rigtigt at man kan bruge energi-spare pære i ovenlys
på et akvarie, så jeg håber at der er nogle der kan hjælpe mig.
Jeg har haft akvarie før , men det er 10-15 år siden, og der brugte man
lysstofrør.
Mvh. Brian.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-07-01 18:17

"Brian & Margit" <mcb@jensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på et akvarie, så jeg håber at der er nogle der kan hjælpe mig.
> Jeg har haft akvarie før , men det er 10-15 år siden, og der brugte man

Du skal ikke regne med at kunne gro meget andet end anubias i den belysning.

Forsøg og indbyg nogle rør istedet.
2 lysstofrør skulle være nog til et meget stort udvalg af planter.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : ole larsen

Dato : 24-07-01 19:00

Brian & Margit skrev i meddelelsen
> [...]
>på et akvarie, så jeg håber at der er nogle der kan hjælpe mig.
>Jeg har haft akvarie før , men det er 10-15 år siden, og der brugte man

Energisparepærer er lysstofrør, så spørgsmålet om det er nok går vel mest på
antal Watt ?

Ole

Fra : Jesper Sloth

Dato : 24-07-01 22:03

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Energisparepærer er lysstofrør, så spørgsmålet om det er nok går vel mest

> antal Watt ?
>
> Ole

Hej

Nej ikke helt for de fleste energisparepærer har en dårlig farvegengivelse
dvs. (de har en lav værdi på RA skalaen) typisk omkring 60-70RA et godt
lysstofrør ligger på 90-95RA hvor 100 er perfekt. Også har de også tit en
meget høj farve temperatur, og giver derfor et noget koldt lys i forhol til
hvad jeg vil mene er den bedste til f.eks. et prydakvarie med planter, de
skal ligge 3500-4000 kelvingrader.

Mvh

Jesper

Fra : ole larsen

Dato : 25-07-01 06:41

Jesper Sloth skrev i meddelelsen
<3b5de22b$0$720$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>hvad jeg vil mene er den bedste til f.eks. et prydakvarie med planter, de

"Elsparefonden anbefaler A-pærer til mange formål men ikke alt. Så det
afhænger, af hvad det er for noget arbejde. Er det f.x. en kunstmaler, ja så
vil vi aldrig anbefale det over staffeliet. Heri ligger, at hvis det er
arbejdsbelysning, hvor farvegengivelsesevnen er vigtig, ja så er det ikke
A-pærer man skal bruge. Men til utrolig meget andet, er det en mægtig god
løsning. Det største problem er er i virkeligheden oftest armaturets
udformning.
A-pærer er oftest 3-pulver-rør og giver et RA tal på mere end 80, hvor
dagslys er 100. Hvis man bruger 5-pulver rør kan man komme over 90; til
gengæld koster det på energieffektiviteten. Grafiske arbejdspladser bruger
typisk 5-pulverrør.
5-pulverrør findes som lange lysstofrør, men ikke som kompakte A-pærer
(lavenergipærer). Producenterne mener ikke der er et marked herfor og
producerer dem derfor ikke, da folk oftest ikke kan se forskel.
Elsparefonden har 24/9-2000 åbnet en ny forbrugerservice på adressen"

Som næsten altid drejer det sig vel om at vælge det mest hensigtsmæssige
kompromis.

Ole.

Fra : Jesper Sloth

Dato : 25-07-01 09:55

> [...]

> Elsparefonden har 24/9-2000 åbnet en ny forbrugerservice på adressen"
>
> Som næsten altid drejer det sig vel om at vælge det mest hensigtsmæssige

Hej

Jeg var ikke klar over at energisparepærerne ligger så højt på RA skalaen da
jeg så nogle tal for dem (godt nok nogle år siden) lå de noget lavere. Men
hvordan er de så med Kelvintemp. kan man få nogle der er mere varme i farven
nu? for før var de allesammen meget kolde.
Energieffektiviteten er selvfølgelig også en faktor, jeg kørte på et
tidspunkt med nogle 93 rør, der kom ikke meget lys ud af dem de var meget
tydeligt mindre effektive end f.eks. et 83 rør.

Mvh

Jesper

Fra : Ikola

Dato : 27-07-01 22:41

Jesper Sloth wrote in message
<3b5e88f8$0$289$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>tidspunkt med nogle 93 rør, der kom ikke meget lys ud af dem de var meget
>tydeligt mindre effektive end f.eks. et 83 rør.

Jeg købte fornylig en energi spare pære til mit yngle akvarie. Denne pære
har en varm farve, og har en Kelvintemp. på 2700.

Pæren heder Megaman Candlelight 2000 WarmWhite, og kan blev købt i harald
nyborg til ca. 40 kr. (reklame .

Den har dog lille fatning, men kan sikkert også fåes med stor fatning. Jeg
har dog ingen planter i dette akv, og har der forfor ingen plante erf. med
denne pære.

mvh
René

Fra : ole larsen

Dato : 31-07-01 09:07

> [...]
farven
>nu? for før var de allesammen meget kolde.

Mon ikke det i naturen forekommende lys ligger ret højt, Kelvinmæssigt, eks.
4500-6500 ?

>Energieffektiviteten er selvfølgelig også en faktor, jeg kørte på et
>tidspunkt med nogle 93 rør, der kom ikke meget lys ud af dem de var meget
>tydeligt mindre effektive end f.eks. et 83 rør.

Beklager, jeg forstår ikke betegnelserne "93" og "83" da du ikke giver nogen
måleenhed. Spørgsmålet må vel være: Hvor meget brugbart lys pr. tilført
Watt.

>Mvh
>
>Jesper

Ole