Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering af frimærker - nogle tips?
Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 13-10-08 22:45

Hej,

Jeg er frimærkesamler (også) og vil i den forbindelse gerne tage nogle
billeder af nogle frimærker, for at det så er nemmere at identificer dem :)

Jeg har flg. udstyr til rådighed:
Nikon D80
Nikon SB-600 flash
18-135mm std. kit optik
50mm f1.8 nikon
70-300mm VR optik

Sidstnævnte har jeg ikke engang prøvet med, da det virker helt skævt til
det her :)

Jeg har leget med de 2 andre optikker og så mit SB-600 monteret, men
syntes ikke at jeg får lavet et rigtig godt billede. Det er dog ok til
identificering, men syntes ikke at kvaliteten er helt i top alligevel...

Med mit 50mm og SB-600 monteret på huset, har jeg f.eks. taget billeder
af et gl. mærke, redigeret lidt og så kom der det her ud af det:
http://frim.lojmann.dk/test/23By.jpg (Det er øverste venstre hjørne der
er mest skarp og den del af mærket jeg har brug for her)

Syntes at det er en del grynet når man zoomer 100%. Jeg har taget
billedet i RAW på A-programmet med størst mulig åbning.

Hvordan får jeg billederne mere skarpe med det udstyr jeg har til rådighed?

Har jeg brug for f.eks. et rigtig macro optik samt en ring-flash for at
opnå det resultat jeg spørger til, eller kan jeg gøre det med det
nuværende udstyr? Hvis ikke - hvilke udstyr vil i så anbefale? Helst
original Nikon.

Venlig hilsen,

Thomas

Fra : Kent Hald

Dato : 13-10-08 23:01

"Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opnå det resultat jeg spørger til, eller kan jeg gøre det med det
> nuværende udstyr? Hvis ikke - hvilke udstyr vil i så anbefale? Helst

Hej Thomas,

Størst mulig blændeåbning = mindst mulig dybdeskarphed (DOF) .
For stor dybdeskarphed, så lille blændeåbning (højt blændetal) som muligt.,
jeg tror heller ikke, det vil være tilstrækkeligt uden et rigtigt Macro
objektiv.
Men der må du have bedre rådgivning, end jeg kan klare.

M.v.h.

Kent

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-08 23:02

> [...]

> Jeg er frimærkesamler (også) og vil i den forbindelse gerne tage nogle
> billeder af nogle frimærker, for at det så er nemmere at identificer dem

Ville det ikke være meget nemmere bare at scanne dem? Så er du sikker på, at
de bliver helt "flade" og skarpe i hjørnerne. Desuden bliver belysningen
jævn, og du kan undertrykke rastemønsteret i frimærket i scannerens
software.

-Joachim

Fra : Kent Hald

Dato : 13-10-08 23:05

> [...]
> opnå det resultat jeg spørger til, eller kan jeg gøre det med det
> nuværende udstyr? Hvis ikke - hvilke udstyr vil i så anbefale? Helst

Øh, jeg glemte lige,
Jeg ville Scanne freimærkerne ind i stedet for, det vil give en bedre
opløsning,
og må da også være lettere.

Kent

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 13-10-08 23:14

Thomas Løjmann Jørgensen skrev:
> [...]
> opnå det resultat jeg spørger til, eller kan jeg gøre det med det
> nuværende udstyr? Hvis ikke - hvilke udstyr vil i så anbefale? Helst

Jeg kender ikke så meget til hverken frimærker eller Nikon, men lidt til
macro, så et par generelle bemærkinger:

Har du overvejet en almindelig fladbed scanner. I forhold til prisen
giver de meget gode resultater og der er ikke så meget teknik der kan
drille

Det er sikkert din 50mm 1.8 som er skarpest og det er den sikkert i
området f/4 til f/11. Hvis du kører fuldt åbent så bliver
dybdeskarpheden dårlig og objektivet er mindre skarpt fuldt åbent (og
over f/11 - f/16).

Hvis du vil tættere på med din 50mm så prøv eventuelt med mellemringe,
som gør det macro-egnet. Det er meget billigere end et macro-objektiv,
og forringer stort set ikke de optiske egenskaber.

Prøv at bounce lyset fra flashen mod et stykke hvidt papir for at bløde
lyset op og gøre det meget mindre retningsbestemt. Det må gerne ramme
overfladen lidt skråt, men heller ikke så meget at frimærkets overflade
bliver for fremtrædende.

--
Vh Kurt

Fra : BRSF-DK

Dato : 14-10-08 05:52

> [...]
> opnå det resultat jeg spørger til, eller kan jeg gøre det med det
> nuværende udstyr? Hvis ikke - hvilke udstyr vil i så anbefale? Helst

Godmorgen Thomas

Ud over de gode råd om scanning og macro du har fået er der måske vedr.
macro noget du kan bruge her:

http://fotohobby.dk/filer/Bjarne_foto-link.htm#Macro

og her er lidt gode artikler om macro du må downloade

http://fotohobby.dk/filer/Bjarne_foto-download.htm#Diverse

Held og lykke med projektet

Bjarne Fahnøe
6855 Outrup
www.fahnoe.dk - www.fotohobby.dk - www.news.fotohobby.dk

Fra : Gert Nielsen

Dato : 14-10-08 09:51

> [...]
>
> Jeg er frimærkesamler (også) og vil i den forbindelse gerne tage nogle
> billeder af nogle frimærker, for at det så er nemmere at identificer dem

Det er jeg også. Til dit formål her (omvendt ramme) er en scanner fuldt
tilstrækkelig i 300 eller 600dpi.
Du kan få en god scanner i 1000- til 2000- området.

Skal men se meget fine detaljer er fotografering en mulighed. Det er klart
scanneren overlegen.
Men det kræver udstyr, der ikke er på din liste.
Stativ er helt nødvendigt. Det er umuligt at håndholde.
D80 med 50mm kan bruges med et fuldt sæt mellemringe. Så er du kørende.
Flash dur ikke, men dagslys er også meget bedre, og på stativ er der ingen
problemer.
"Stativet" kunne være plade og søjle fra et gammelt forstørrelsesapparat!
Med lidt ekstra husflid.

Det er selvfølgelig lettere, dyrere og bedre med et rigtigt makroobjektiv.

Fra : Kell Christensen

Dato : 14-10-08 22:04

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> wrote:

> Hej,
>
> Jeg er frimærkesamler ...........

Hej

Hermed et par eksempler på indskannede mærker (1200 dpi)
Epson 9550:

http://www.infopod.dk/photo/museum/fstamp/index.html

også et i fuld opløsning, 8MB:

http://www.infopod.dk/231.jpg

Kell

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 14-10-08 22:46

Tak for alle jeres svar.

Det med en scanner er nok nemmere, men jeg har desværre ingen - men der
kommer nok en på ønskelisten til jul :)

Vil nok droppe kameraet til dette formål i det lange løb, da de
resultater jeg har set med en scanner er fuldt ud fine til mig - og så
er det også nemmere vil jeg tro.
Lige pt. skyder jeg i RAW, retter op på billedet så det står i vatter og
skære alt det væk jeg kke skal bruge - det tager alligevel en del tid og
jeg får kun nogle ok resultater hvis jeg fotografer et mærke af gangen.
Alt for omstændigt :)

Endnu engang tak for fin feedback - jeg er blevet en del klogere, både
på det aktuelle problem men også på Macro fotografering :)

Venlig hilsen,

Thomas
http://lojmann.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-10-08 11:17

"Thomas Løjmann Jørgensen"
> [...]
> frimærker, for at det så er nemmere at identificer dem :)

Hvis du er så fattig er du velkommen til at komme forbi og hente min
lidt ældre Agfa f50 tror jeg den hedder. Men den har SCSI udgang -
Den skal du bare slæbe hjem..
Jeg har også en Canon alt i et: scan, print, kopi, fax, tror
den hedder multi 730MP eller noget i den dur, den kører USB.
har klogged printhoved, som vidst koster 3-400kr at skifte. Der
medfølger en indkøbspose fuld af kopi blæk..
Den kan du få for et par flasker whisky.. )-max-

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 15-10-08 22:06

Tak for tilbudet Max, men jeg springer over :)

Håber du får stillet tørsten alligevel :)

/Thomas