Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Noget "STORT" fra Nikon den 22. oktober
Fra : Søren Friberg

Dato : 13-10-08 21:16

http://zoom.comon.dk/index.php/news/show/id=803?utm_source=direct&utm_medium=rss

Hvad tror I? (ud over dumme rygter kan man altid komme med)

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-10-08 21:28

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvad tror I? (ud over dumme rygter kan man altid komme med)

Jeg tror der kommer en D3x, som bliver en ca. 24 MPixel variant af D3, som
man tidligere har kunnet se af D3 firmwaren.
Der er ingen tvivl om at Nikon mangler sådan en fætter - Nikon har mange 12
MPixel DSLR modeller. Desuden ligger D700 meget tæt på D3.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Søren Friberg

Dato : 13-10-08 21:30

Mogens Hansen skrev:

> man tidligere har kunnet se af D3 firmwaren.

Nå, ja, det havde jeg glemt, at du opdagede. Ret flot opdagelse faktisk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-10-08 21:44

> Nå, ja, det havde jeg glemt, at du opdagede.

Jeg opdagede det ikke, men så det på DPreview og checkede det efterfølgende.

> Ret flot opdagelse faktisk

Ja, det var meget godt fundet på.

Jeg syntes det er underligt at D3x ikke allerede findes, og den eneste grund
jeg kan se er at den muligvis skulle bruge stort set samme sensor som Sony
A900. Det kunne gøre at Sony ville annoncere A900 først, og desuden har A900
tilsyneladende ikke alt for imponerende høj ISO egenskaber - et punkt som
var meget væsentligt for Nikon D3.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Hellum

Dato : 14-10-08 05:47

> [...]
> desuden har A900 tilsyneladende ikke alt for imponerende høj ISO
> egenskaber - et punkt som var meget væsentligt for Nikon D3.

Vil godtnok håbe at det bliver med specs som i den firmware fil, kunne godt
bruge nogle større filer at lege med.

Hygge

Bo

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-10-08 07:08

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Vil godtnok håbe at det bliver med specs som i den firmware fil, kunne
> godt bruge nogle større filer at lege med.

Jeg blev overrasket over hvor stor forskellen var, da jeg supplerede Canon
1D mkII (8 MPixel) med 1Ds mkII (16 MPixel), som ifølge min erfaring også
laver klart bedre filer end Canon 5D (12 MPixel).
De ny top DSLR (Canon 1Ds mkIII, 5D mkII og Sony A900) må lave endnu bedre
filer end 1Ds mkII.

Vi har ikke set grænser for opløsningen på 35mm full-frame DSLR endnu. Den
skal nok komme op på 50MPixel indenfor få år.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : /Peter

Dato : 14-10-08 13:33

> [...]
>
> Vi har ikke set grænser for opløsningen på 35mm full-frame DSLR endnu. Den
> skal nok komme op på 50MPixel indenfor få år.

Fedest, 50MPixel...så kan man sælge alle sine zoomobjektiver,
og nøjes med bruge en 50 eller 17 mm' og så ellers croppe sig ind på
objektet

Fra : Bo Hellum

Dato : 14-10-08 13:30

"/Peter" <pgh@wer.nn> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Fedest, 50MPixel...så kan man sælge alle sine zoomobjektiver,
> og nøjes med bruge en 50 eller 17 mm' og så ellers croppe sig ind på

hehe

Fra : Michaelbs

Dato : 14-10-08 14:50

"/Peter" <pgh@wer.nn> skrev i meddelelsen
> [...]
>

> Fedest, 50MPixel...så kan man sælge alle sine zoomobjektiver,
> og nøjes med bruge en 50 eller 17 mm' og så ellers croppe sig ind på

Ja, hvis glasset kan opløse fint nok..

mvh Michaelbs

Fra : /Peter

Dato : 14-10-08 17:16

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:48f4a376$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

> "/Peter" <pgh@wer.nn> skrev i meddelelsen

> Ja, hvis glasset kan opløse fint nok..

Behøves der mon noget glas overhovedet?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-10-08 20:56

On 2008-10-14 08:08:27 +0200, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> Vi har ikke set grænser for opløsningen på 35mm full-frame DSLR endnu. Den
> skal nok komme op på 50MPixel indenfor få år.

Hmm... træerne vokser ikke ind i himlen, og når chip'en i et DSLR
kamera får en lige så stor pixel tæthed, som der er i de mindre chip's,
der sidder i compactkameraer, så får de også problemer med støj, når
lysforhold.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-08 21:28

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> kamera får en lige så stor pixel tæthed, som der er i de mindre chip's,
> der sidder i compactkameraer, så får de også problemer med støj, når

korrekt .. men der kan f.eks. Canons nye DIGIC processor åbenbart nogen
tricks, hvis man skal tro på testskud fra 5D mk. II ...

/thomas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-10-08 21:40

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Hmm... træerne vokser ikke ind i himlen, og når chip'en i et DSLR kamera
> får en lige så stor pixel tæthed, som der er i de mindre chip's, der
> sidder i compactkameraer, så får de også problemer med støj, når

Ja, sensorerne i DSLR er bestemt underlagt samme fysiske love og
teknologiske begrænsninger som kompakt kameraer.

Men der er _væsentlig_ forskel på pixeltætheden på DSLR og kompaktkameraer.

Moderne kompakt kameraer har omkring 34 MPixel/cm^2 (Canon G10), hvor de
højest opløste 35 mm full-frame DSLR har omkring 2.9MPixel/cm^2 (Sony A900).
Der er altså mere end en størrelsesorden forskel i pixeltætheden. Eller sagt
på en anden måde så vil en 35mm full-frame sensor, med samme pixeltæthed som
en moderne kompakt kamera have omkring 300 MPixel.

Hvis man skalerer det DSLR med højest pixeltæthed (Canon 50D) op til
full-frame får man ca. 40 MPixel.

Det er ikke særligt vovet at gætte på at 35mm full-frame DSLR vil have
omkring 50MPixel indenfor få år.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : mjs@ssi.dk

Dato : 15-10-08 00:08

Hej,
Det jeg ved er at det ikke komme til at hedde D3x, og at det bliver
ikke en efterfølger til D3.
Men snare et helt nyt produkt men ellers passer det meget godt.

Fra : Bo Hellum

Dato : 15-10-08 10:29

Nyheden fra Nikon er udskudt 1 måneds tid..blot til info

Hygge

Bo

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-10-08 10:10

Søren Friberg skrev:
> http://zoom.comon.dk/index.php/news/show/id=803?utm_source=direct&utm_medium=rss
>

> Hvad tror I? (ud over dumme rygter kan man altid komme med)

Så kom min nye CS4 ind ad døren, så nu skal der leges.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-10-08 00:30

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse

> Så kom min nye CS4 ind ad døren, så nu skal der leges.

Humm, skal man tage rygterne til troende, kommer vi til at se et 32,2 Mp
MX-format kamera med sensor på 48 x 48 mm og samme sensorteknik som D3.
Nogen må ha hvisket MX og 48 x 48 i ørerne på nogen andre, og med henblik på
stedet for Nikons pressemøde er det oplagt, at der er tale om et decideret
Studiekamera.
Men det kan sagtens være, at de tager fusen på os og lancerer et nyt
flashsystem eller noget tredie

Jeg tar det lidt tilbagelænet. Tror næppe jeg springer ud i et studiekamera
til 50.000 + kroner.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger