MS Windows
briani 27239
Problemer efter reinstallation af windows ~
Fra : Michael Nørgaard

Dato : 13-10-08 22:29

Hejsa,

Jeg har en Lenovo 3000 N100. Den er små 3 år og født med XP. Der fulgte ikke
en recovery CD med, men der er lavet en back-up på en særlig partition på
harddisken.

Nu har jeg lavet en re-installation ved hjælp af den installation, der lå på
computeren. Efterfølgende har jeg opdateret XP med SP3 samt diverse drivere
fra Lenovos hjemmeside.

Men problemerne hober sig op.....

Umiddelbart får den nogle besynderlige tekstformater, hvor bogstaver på
skrivebord, i programmenuer bliver alt for stor. Jeg har ændret
skærmopstilling osv osv. uden held (står til 1200x800 på såkaldt plug and
play mobile bla bla)

Men mere problematisk er, at computeren blevet særdeles ustabil. Eksempelvis
fryser den flere gange dagligt, så strømmen må tages. Til tider mister den
dele af skærmbilledet, og forskellige programmer låser. Det er helt
uholdbart!

Jeg har forsøgt at boote med en XP CD jeg har fra en anden computer (jeg har
jo licenskoden til Lenovoen), men den stopper i selve indlæsningen med en
systemfejl og anvisning om at ændre i bios eller diverse andre
fejlkilder....

Gode hints efterlyses - jeg er lidt på ski....., da jeg jo ikke engang kan
reboote med et nyt operativsystem!!

Takker,
vh
Michael

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 14-10-08 07:42

Michael Nørgaard skrev:
> [...]
> fejlkilder....
>
> Gode hints efterlyses - jeg er lidt på ski....., da jeg jo ikke engang kan

Det er næppe et softwareproblem, så en reinstallation hjælper ikke noget.

--
Niels

Fra : Anders

Dato : 14-10-08 08:07

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er næppe et softwareproblem, så en reinstallation hjælper ikke noget.
>
> --
> Niels

Har du prøvet at ringe til IBM DK, og forhørt dig om dit problem ?
Det er da muligt at du skal have et sæt Recovery skiver tilsendt.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 14-10-08 12:24

Anders skrev:
> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet at ringe til IBM DK, og forhørt dig om dit problem ?
> Det er da muligt at du skal have et sæt Recovery skiver tilsendt.

Næh, hvorfor skulle jeg det, når det er Michaels maskine, der er
problemer med?

--
Niels

Fra : Henning

Dato : 14-10-08 12:26

On Mon, 13 Oct 2008 23:28:38 +0200, "Michael Nørgaard"
<nyhedsgruppe@hejza.dk> wrote:

> [...]
>computeren. Efterfølgende har jeg opdateret XP med SP3 samt diverse drivere

Har du opdateret vha. Lenovos System Update? Ellers gør det

Fra : Michael Nørgaard

Dato : 14-10-08 15:39

> On Mon, 13 Oct 2008 23:28:38 +0200, "Michael Nørgaard"

> Har du opdateret vha. Lenovos System Update? Ellers gør det

Jaaa, det synes jeg faktisk jeg har, men jeg forsøger nok en gang mere - det
er så 3.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 14-10-08 17:45

Michael Nørgaard skrev:

> Nu har jeg lavet en re-installation ...

Du har ikke nævnt årsagen til reinstallation?

--
Niels

Fra : Michael Nørgaard

Dato : 14-10-08 20:47

> Du har ikke nævnt årsagen til reinstallation?
>
> --

Egentlig ikke så meget andet end at den efter små 3 års brug var blevet lidt
windows"sløv" - specielt virkede den meget tung/langsom for de andre brugere
end admin (mig selv)

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 14-10-08 22:21

Michael Nørgaard skrev:

> Egentlig ikke så meget andet end at den efter små 3 års brug var blevet lidt
> windows"sløv" - specielt virkede den meget tung/langsom for de andre brugere
> end admin (mig selv)

Ok, kun for at udelukke at der var tale om fejl før reinstallationen.

Opdatering af drivere, som er nævnt tidligere i tråden, er en omfattende
affære, som du skal gennemføre nøje efter anvisningerne på producentens
netsted. Fra
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=NOTE-MATRIX
er der adgang til en automatiseret service.

--
Niels

Fra : Michael Nørgaard

Dato : 16-10-08 09:38

Fra
> http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=NOTE-MATRIX
> er der adgang til en automatiseret service.

Takker, Niels, det er nemlig lige præcis denne (thinkvantage), jeg har
benyttet.

Det der undrer mig er nok mest skrifttyperne på skrivebordog i top menuer
(ikke i menu fx kontrolpanal), som er med ret store bogstaver. Det kunne
minde om et driverproblem, synes jeg. Men det kan jeg jo da vænne mig til,
hvis ellers maskinen kan bringes til at køre nogenliunde stabilt