"Order by" flere ting på en gang
Fra : Henrik Pedersen

Dato : 24-07-01 17:36

Hey NG!

Jeg har bl.a. følgende på en side der fremkalder nogle nyheder:

$data = mysql_query("SELECT * FROM artikel order by id desc limit $lim1");

Som det kan ses, så sorteres der efter ID, men hvis jeg nu f.eks. vil
sortere på DATO og derefter OVERSKRIFT - altså så den først finder alle de
nyeste nyheder og derefter sortere dem i alfabetisk orden udfra
overskriften, hvordan gør man så det??

Kunne man f.eks. gøre sådan:

$data = mysql_query("SELECT * FROM artikel order by dato, overskrift desc
limit $lim1");

Håber nogen forstår og endnu bedre - nogen som måske kan hjælpe. Takker på
forhånd.

*/Henrik Pedersen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 24-07-01 18:10

"Henrik Pedersen" <hp@beone.dk> skrev i en meddelelse

[snip query]
> [...]
>
> Kunne man f.eks. gøre sådan:
>
> $data = mysql_query("SELECT * FROM artikel order by dato, overskrift desc

Ja.

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 27-07-01 00:17

On Tue, 24 Jul 2001 19:09:58 +0200, "Jonas Delfs"
<jonas@nospam.delfs.dk> wrote:

>Ja.

Det skal vel være:

"SELECT * FROM artikel ORDER BY dato DESC, overskrift LIMIT $lim1"

Altså DESC i forbindelse med dato, hvis det er den nyeste han ønsker
at have øverst.

Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-07-01 18:22

"Henrik Pedersen" <hp@beone.dk> writes:

> Kunne man f.eks. gøre sådan:
>
> $data = mysql_query("SELECT * FROM artikel order by dato, overskrift desc
> limit $lim1");

Har du prøvet? (hint: det kunne jo være det virkede :)

Men ellers hører dit spørgsmål faktisk hjemme i database-gruppen, da
det er der de ved alt om SQL, så der har du nok generelt bedre chancer
for et godt svar.

--
Jacob
Give me a minute, and I'll come up with a better excuse ...

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt