Hvad med L-23
Fra : Tore og Helle

Dato : 24-07-01 16:38

Så har jeg endnu en forespørgsel:

L-23. Personlige erfaringer ønskes med tak. Jeg har tjekket de forskellige
web-sites der er om den.

Hvis der er en der har en absolut velholdt til salg er jeg også
interesseret, men svar da til min private mail på tojo@sol.dk og ikke her

Tore
Dafne
Omega 30
Lynetten

Fra : Claus Frørup

Dato : 24-07-01 18:23

Isang tao pinangalanan Tore og Helle nagsulat :

>Så har jeg endnu en forespørgsel:
>
>L-23. Personlige erfaringer ønskes med tak. Jeg har tjekket de forskellige
>web-sites der er om den.

Jeg har haft fornøjelsen at sejle i 4 år i en af de første (KIRI D12)
og har erfaret følgende om denne pragtfuld lille sejlbåd der sejler som
om den er meget større

Under sejl:
På bidevind kan den pines op til 35 grader til vinden, men sejler bedst
ved 40 grader til vinden. Den skal helst sejles rimeligt lodret og
højest med en krængning på 15 grader, da for stor krængning giver for
meget afdrift. Den har et stort sejlareal som gør den til en glimrende
letvejrsbåd. Genua kan snildt bæres op til 7-8 m/s, hvorefter der bør
skiftes til fog. Fra 10 m/s bør man tage det første reb i storsejlet og
hvis vindstyrken kommer over 14 m/s bør man skifte fog til stormfog.
Over 15 m/s tager man 2.det reb i storsejlet og så kan vinden eller øge
som den har lyst. Spiler har jeg ikke prøvet, så den kan jeg ikke
fortælle noget om.

For motor:

Det kan anbefales at få En ca 6HK langbenet motor med bakgear og en
anordning der kan vende udstødningen.
Tag et kik på http://home.worldonline.dk/~cfroerup/
Og klik på "Sejltur" så får du en forklaring på den anbefaling

På små ture med en enkelt overnatning kan man sagtens være 4 voksne, men
på week-end eller ferieture skal man ikke være mere end 3 voksne eller
to voksne og to børn.

Der er mange L-23 til salg og priserne svinger fra 35.000 til 80.000
De er alle bygget i en god kvalitet og jeg har kun hørt om skader på
grund af grundstødning, hvor glasfiberen foran kølen kan blive svækket.

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Tore og Helle

Dato : 25-07-01 08:46

Hej Claus,

Jo, jeg har læst din beretning om båden, der ikke ville stoppe. Såvidt jeg
kan se, så er KIRI til salg nu via Tempo både? Det er nogle smukke billeder
forøvrigt. Den gør sig under sejl.

Af forskellige årsager er jeg nødt til at gå ned i bådstørrelse. Har nu en
Omega 30. Måske kan en L-23 få min hustru mere på banen vedr. sejlads, da
den er nemmere at have med at gøre. En Omega 30 sejler som en drøm, når man
langt om længe lærer hvordan den skal sejles.

Tore

Fra : Claus Frørup

Dato : 25-07-01 13:52

Isang tao pinangalanan Tore og Helle nagsulat :

>Hej Claus,
>
>Jo, jeg har læst din beretning om båden, der ikke ville stoppe. Såvidt jeg
>kan se, så er KIRI til salg nu via Tempo både?

Ja, den står på land i Ishøj Havn.

> Det er nogle smukke billeder forøvrigt. Den gør sig under sejl.

Absolut. Billedet længst til højre er fra den sidste sejltur fra Brøndby
havn til Ishøj Havn

>Af forskellige årsager er jeg nødt til at gå ned i bådstørrelse. Har nu en
>Omega 30. Måske kan en L-23 få min hustru mere på banen vedr. sejlads, da
>den er nemmere at have med at gøre.

Der er tre gode regler der kan få konen til at nyde at sejle:

Regel 1: Jag ikke med konen når hun er for langsom
regel 2: Skæld ikke ud på konen når hun ikke gør det rigtigt
regel 3: Lær konen at sejle båden alene

Hvis man ud over de tre regler også selv laver mad og vasker op, kan
konen også føle at det er en fornøjelse at sejle

Fra : S.Arnvig

Dato : 26-07-01 10:52

"Claus Frørup" <claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis man ud over de tre regler også selv laver mad og vasker op, kan
> konen også føle at det er en fornøjelse at sejle

Bortset fra regel 3, så er det vist det samme der gælder på landjorden.
Det skulle du prøve , Claus

Søren Arnvig

Fra : Claus Frørup

Dato : 26-07-01 14:31

Isang tao pinangalanan S.Arnvig nagsulat :

>"Claus Frørup" <claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

Klip<tre gode regler>

>Bortset fra regel 3, så er det vist det samme der gælder på landjorden.
>Det skulle du prøve , Claus

Jeg hverken jager med, eller skælder ud på konen.
Hun har det sorte bælte i karate