OT: Nogen her med forstand på hydralik?
Fra : Martin Bak

Dato : 11-10-08 17:53

Hej gruppe og undskyld et meget lidt bil-relateret spørgsmål.

Jeg har købt en brugt hjemmebygget brændeflækker.Det er sådan et ordentligt
monstrom med et hudraulisk ben fra en kranbil eller sådan noget, monteret på
et stel med hjul og klo til trækkrogen på bilen. (lidt bil fik jeg sneget
ind her (-: )

Herligheden drives af en 3-faset el-motor, der driver en oliepumpe. Desuden
er der en ekspansionsbeholder til olien og ventiler osv. til at styre
slagets gang.

Nå. Oppe hos ham jeg købte den af, startede vi maskineriet, og det kunne med
det samme konstateres, at der dels manglede olie, dels var en utæthed i
hydraulikbenetbenet og at der var hældt "noget andet end hydraulikolie" på
den. Men den kunne starte, og såmænd også bevæge slæden både den ene og den
anden vej.

Da jeg kom hjem med den kunne den ikke længere det. Jeg gættede på at
transporten havde fået den til at miste den sidste sjat olie, så i dag har
jeg haft den skilt ad, og skiftet ringe i benet, og desuden skiftet olien
(der var næsten ikke noget på den) ud med frisk hydraulikolie.

Men. Jeg kan ikke få den til at flytte sig en tøddel.

Der er ikke umiddelbart nogen udluftningsmuligheder, så jeg har møjsommeligt
forsøgt manuelt at fylde slanger og cylinder op, men jeg ved ikke om jeg er
på vildspor når jeg mistænker luft i at være synderen? Hvis det bare var
luft skulle man så ikke mene, at den trods alt ville bevæge sig bare en
anelse når ventilerne betjentes?

Er der nogen her der kender den rigtige måde at udlufte sådan et
hydraulikben på?

--
Martin
www.martinbak.dk/

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : jens

Dato : 11-10-08 18:37

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> sig bare en anelse når ventilerne betjentes?
>
> Er der nogen her der kender den rigtige måde at udlufte sådan et

Og du har prøvet at bytte 2 faser i stikket, det kunne jo være at motoren
kører den forkerte vej også laver pumpen ikke tryk.
Ellers kan jeg ikke give et bud på hvad der kan være galt.
Mvh
Jens

Fra : Martin Bak

Dato : 11-10-08 21:25

"jens" <jenswj@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kører den forkerte vej også laver pumpen ikke tryk.
> Ellers kan jeg ikke give et bud på hvad der kan være galt.

Jeg tror du måske har ret. Tanken har også strejfet mig, men jeg har ikke
efterprøvet det. Det vil jeg gøre i morgen. Tak for svar.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 12-10-08 09:08

Ja det er et godt bud med faserne.

Men ellers kan din retningsventil have sat sig fast, hvis den har kørt en
masse gammelt slam op igennem den.
Har du ikke et noget måleudstyr på kredsen, så du kan se om du har opbygget
tryk nogle steder.

Thomas

Fra : Martin Bak

Dato : 12-10-08 13:31

> [...]
> kører den forkerte vej også laver pumpen ikke tryk.
> Ellers kan jeg ikke give et bud på hvad der kan være galt.

Det gjorde tricket. Nu har jeg bare det problem, at sikringerne i gruppen er
nedplomberet til 10A, fordi ledningen fra gruppen kun er 1½ kvadrat. Og 10A
springer når jeg bruger maskinen.
Jeg må etablere et nyt stik et andet sted, hvor der går 32A ud i en af
bygningerne.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : jens

Dato : 12-10-08 15:12

> [...]
> 10A springer når jeg bruger maskinen.
> Jeg må etablere et nyt stik et andet sted, hvor der går 32A ud i en af

Det var dog en del strøm den hiver sådan en hydralikpumpe bruger for at
skubbe sådan et stempel frem og tilbage.
Du kunne jo forsøge dig med nogle af de nye 13A sikringer som må bruges
istedet for 10A og se om det er nok.
Mvh
Jens

Fra : Kent Friis

Dato : 13-10-08 19:58

Den Sun, 12 Oct 2008 16:11:35 +0200 skrev jens:

> Det var dog en del strøm den hiver sådan en hydralikpumpe bruger for at
> skubbe sådan et stempel frem og tilbage.

Mon ikke han med "bruger" mener at der der rent faktisk er et
ordentlig brændeknude i maskinen, og ikke kun at den skal skubbe
stemplet?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 14-10-08 00:49

"Martin Bak" <> skrev i meddelelsen

> [...]
> 10A springer når jeg bruger maskinen.
> Jeg må etablere et nyt stik et andet sted, hvor der går 32A ud i en af

Jøses. Har du regner på, hvor meget strøm sådan et trækløverbæst sluger?
Drop det fis med at fyre med træ og installer elvarme i stedet. Du vil spare
penge. Så tag ud og fiske, når konen er sur i stedet for at kløve træ.

mvh
Henning

Fra : Martin Bak

Dato : 14-10-08 23:06

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i en meddelelse
> "Martin Bak" <> skrev i meddelelsen

> Jøses. Har du regner på, hvor meget strøm sådan et trækløverbæst sluger?
> Drop det fis med at fyre med træ og installer elvarme i stedet.

Det har jeg regnet på. Så vil jeg kunne finaciere biokraftanlægget ene mand.

Du vil spare
> penge. Så tag ud og fiske, når konen er sur
Min kone er heldigvis aldrig sur

--
Martin
www.martinbak.dk/