Gule plader og evt nedvejning
Fra : HKN

Dato : 11-10-08 04:15

Hej,

Jeg overvejer en bil på gule plader, som bil nr. 2 - alene fordi
kørselsbehovet er meget lille. Det drejer sig om en Picasso Van, som
jeg kan købe meget fordelagtigt.

Jeg kan forstå at der er indført en såkaldt misundelsesafgift - er det
en årlig afgift? Eller er det en afgift der betales samtidig med
registreringen?

Der er, såvidt jeg kan læse mig frem til, nogle vægtmæssige
skillelinier. En Picasso kan lastes til 2025 kg, og ligger derfor lige
over skillelinien på 2 ton - kan man nedveje den, så den bliver
billigere?

Har prøvet at surfe rundt, men synes ikke jeg kan finde klare svar på
mine spørgsmål.

På forhånd tak for evt svar.

Mvh
Henrik

Fra : Brian Christensen

Dato : 12-10-08 00:49

[...]

Der var en del hype omkring denne nedvejning for et års tid siden, hvor et
"hul" gjorde det muligt.

Dette hul er lukket og de der allerede nåede at nedveje fik så vidt jeg ved
kun én billig periode.

Men egentlig også fair nok at hullet blev lukket, for en gulpladebil over 2
tons beskattes med 30% reg.afgift hvor biler under 2 tons skulle af med
95% - jeg ved dog ikke om det er muligt at betale forskelsafgiften fra 30
til 95% og derefter nedveje bilen og slippe billigere i "misundelsesafgift"

mvh Brian