DK bogstaver og BBedit lite 6.1
Fra : Jonas C. Voss

Dato : 24-07-01 16:50

Ja, hvordan gør man det? De bliver til nogle mærkelig tegn i min BBedit.
Jeg har ledt efter et sted jeg kunne skifte character-sæt, men det lader
ikke til at eksistere, eller er det mig der er blind?

Nogen idéer?

--
Jonas [CPH, DK]
Erase harddrive to reply

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 24-07-01 17:59

Jonas C. Voss <harddrivejc@voss.tf> wrote:

> [...]
> Jeg har ledt efter et sted jeg kunne skifte character-sæt, men det lader
> ikke til at eksistere, eller er det mig der er blind?

Tja, det fungerer fint med Æ Ø og Å i BBEdit Lite 6.1 for MacOS X

slet preffilen og reinstallér BBEdit,hvis ikke det hjælper, så installér
en nyere version (BBEdit Lite 6.1.1)
--
Jesper Oersted.
"Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 24-07-01 18:40

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> Tja, det fungerer fint med Æ Ø og Å i BBEdit Lite 6.1 for MacOS X
>
> slet preffilen og reinstallér BBEdit,hvis ikke det hjælper, så installér
> en nyere version (BBEdit Lite 6.1.1)

Tak skal du have, det vil jeg prøve.

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 24-07-01 19:52

> Tak skal du have, det vil jeg prøve.

Det prøvede jeg, men der findes kun 6.1 i lite versionen, og
opdateringen er kun til $-versionen af BBedit 6.1.x.
Måske jeg lige skulle informere lidt mere. Mit problem er, at når jeg
skriver et html-dokument i BBedit lite 6.1, gemmer det, oploader det til
min hjemmeside, så står der sjove bogstaver i stedet for de danske jeg
skrev ind i dokumentet. Jeg kan altså fint skrive ligeså mange danske
bogstaver jeg vil, de dukker bare ikke op når der 'serveres' fra
serveren.
Der står noget i deres FAQ om problemet:
<http://www.barebones.com/cgi-bin/faq/faqgroup.pl?BBEdit_General#General
_-_3>, og translate-funktionen de hentyder til er åbenbart kun en der
findes i BBedit 6.1 [kan i hvert fald slet ikke finde den i BBedit Lite
6.1 til OS9.1].

Det er nok bare sådan det er, og en hurtig find&erstat er vel den
nemmeste løsning på problemet.

Tak for hjælpen alligevel.

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 24-07-01 20:11

> [...]

> 6.1 til OS9.1].
>
> Det er nok bare sådan det er, og en hurtig find&erstat er vel den

Her er linket:
http://ftp.barebones.com/pub/freeware/BBEdit_Lite_61.smi.bin ; Dette er
6.1.1 til MacOS Classic

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 24-07-01 20:38

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> Her er linket:
> http://ftp.barebones.com/pub/freeware/BBEdit_Lite_61.smi.bin ; Dette er
> 6.1.1 til MacOS Classic

Tusind tak, det vil jeg prøve (-:

Fra : Terje Kleverud

Dato : 24-07-01 20:13

> [...]

> 6.1 til OS9.1].
>
> Det er nok bare sådan det er, og en hurtig find&erstat er vel den

Jeg kan ingen ting om hjemmesider og HTML, men prøv å erstatte:

æ med &aelig;
ø med &oslash;
og
å med &aring;

I menyen Search -> Find kan du arkivere disse tre HTML-tegnene som
Patterns og for fremtiden f.eks.bruke "søk & erstatt"-funksjonen på "å"
og som da automatisk byttes ut med "&aring; o.s.v.

--
Terje K Du bør gjøre det så enkelt som mulig
... men heller ikke enklere.

(A. Einstein)

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 24-07-01 20:38

Terje Kleverud <kleverud@mac.com> wrote:

> [...]
> Patterns og for fremtiden f.eks.bruke "søk & erstatt"-funksjonen på "å"
> og som da automatisk byttes ut med "&aring; o.s.v.

Tak for tippet, hvis Jespers forslag ikke virker vil jeg benytte din
metode. (-:

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-07-01 20:22

Jonas C. Voss wrote:

> [...]
> skrev ind i dokumentet. Jeg kan altså fint skrive ligeså mange danske
> bogstaver jeg vil, de dukker bare ikke op når der 'serveres' fra

Og du har "<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=iso-8859-1">" i din header?
--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 24-07-01 20:38

> Og du har "<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
> charset=iso-8859-1">" i din header?

Jeps.

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-07-01 21:32

Jonas C. Voss wrote:

> Jeps.

Hvilken Doctype?
--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 24-07-01 21:44

> Hvilken Doctype?

Denne:

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-07-01 00:13

Jonas C. Voss wrote:

> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">

Der ville min server heller ikke vise tegnene rigtigt - det ville den først
når jeg valgte 4.0.1.

Hvilket program bruger du til at overføre siderne med? I Anarchie er der
mulighed for at den oversætter teksten ved overførsel.
--
MVH
Martin Edlich

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 24-07-01 20:43

> [...]

> _-_3>, og translate-funktionen de hentyder til er åbenbart kun en der
> findes i BBedit 6.1 [kan i hvert fald slet ikke finde den i BBedit Lite

Denne funktion findes kun i købeudgaven af BBEdit.

> Det er nok bare sådan det er, og en hurtig find&erstat er vel den
> nemmeste løsning på problemet.

Og det kan du se i et andet svar med den tilføjelse at stort ÆØÅ er hhv.
&AElig; &Oslash; &Aring;

Thomas Tvegaard

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 24-07-01 21:03

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Og det kan du se i et andet svar med den tilføjelse at stort ÆØÅ er hhv.
> &AElig; &Oslash; &Aring;

Mange tak skal du have. Så skulle den ged vist være barberet (-:

Fra : Jakob Bock

Dato : 24-07-01 22:27

> [...]
> skriver et html-dokument i BBedit lite 6.1, gemmer det, oploader det til
> min hjemmeside, så står der sjove bogstaver i stedet for de danske jeg

Hvilket program uploader du med? Hvis jeg har glemt at konvertere
specialtegn til HTML-koder, vises de kun forkert hvis jeg åbner filen lokalt
-- ikke når den ligger på serveren. Jeg bruger Fetch, men jeg ved ikke om
det har noget at sige.

Ellers kan jeg varmt anbefale dig at investere i den fulde version. BBEdit
er nok det eneste program jeg aldrig har fortrudt at jeg har købt. Til
gengæld har jeg ofte bandet højlydt over meget dyrere programmer -- bl.a.
GoLive, som nu er lagt mere eller mindre helt på hylden.

Du kan jo altid downloade demoen -- den virker 100% -- dog med et begrænset
antal launches (vist nok 30). Jeg brugte den faktisk rimeligt lang tid inden
jeg fik mig taget sammen til at opdatere til den nye version.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 25-07-01 00:58

Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> antal launches (vist nok 30). Jeg brugte den faktisk rimeligt lang tid inden
> jeg fik mig taget sammen til at opdatere til den nye version.

Ak ja, problemet var såmænd, at de sjove tegn der kom ikke var &Aring;
osv, det var É, Â og så et tegn jeg ikka kan skrive da suppen siger det
ikke er en ascii-karakter. Den mindede dog om en vandret streg øverst i
linien, lidt a la en underscores modpart.
Dumme Jonas kunne ikke forstå hvorfor der ikke kom &Aring; osv, men det
var nok fordi, at det var en version af et html-dokument der havde
opholdt sig på en server, og derved blevet transmogriffet til noget
andet ved download. I hvert fald prøvede jeg lige med en lokal fil, og
alt er i skønneste orden. &Aring; og dennes søskende er spredt med
nænsom hånd hvor de hører hjemme.
Find&erstat-funktionen er blevet tilføjet nogle patterns til formålet,
og så er resten jo som en stille tur i parken.

Et sidste spørgsmål - de farvekodede tags, er det også noget der kun er
tilgængeligt i den fulde version [som jeg seriøst overvejer at købe]?

Tak for hjælpen allesammen. jeg undskylder de cerebrale fejltagelser.

Fra : Jakob Bock

Dato : 25-07-01 02:08

> Et sidste spørgsmål - de farvekodede tags, er det også noget der kun er
> tilgængeligt i den fulde version [som jeg seriøst overvejer at købe]?

Det lader det til. Se:

http://www.barebones.com/products/bbedit_lite/bbedit_vs_bbedit_lite.html

En af grundene til at jeg valgte at opgradere til 6.x var bl.a. at denne
understøtter farvning af PHP(3) kode. Og da jeg laver en del i PHP...

Det er efterhånden en del år siden jeg købte min første BBEdit, men da jeg
ikke er typen der læser manualer hvis jeg kan lade være, er jeg først sent
blevet opmærksom på nogle virkelige nyttige funktioner i BBEdit. Her tænker
jeg på find og erstat med regular expression og "includes" indeholdende
Apple Scripts.

Hvis du for eksempel har en website med en menu -- det sker jo -- så er det
smart at lave denne som en ".incl"-fil -- dvs. en fil som man vha. BBEdit's
"Update"-funktion indsætter i alle dokumenter filen er linket sammen med.
Hvis man nu linker et Apple Script ind i "menu.incl"-filen, kan man skrive
et script der sammenligner hvert menuemnes link med stien på den fil den
indsættes i, og dermed undlade at menuemner er aktive i det dokumenter de
linker til. Dette er selvfølgelig lidt OT, men da jeg nu er så begejstret
for programmet...

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 25-07-01 10:55

Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> wrote:

> Dette er selvfølgelig lidt OT, men da jeg nu er så begejstret for
> programmet...

Tak for rådene, de vil indgå i mine overvejelser.
I mellemtiden, hvis BareBones følger bare en lille smule med i NG'erne,
så tror jeg du kan regne med en henvendelse om et sælgerjob (-:

Fra : Terje Kleverud

Dato : 24-07-01 19:32

Jonas C. Voss <harddrivejc@voss.tf> wrote:

> Jeg har ledt efter et sted jeg kunne skifte character-sæt, men det lader
> ikke til at eksistere, eller er det mig der er blind?

Fra menyen Text går du til Font & Tabs... og valget er ditt.

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 24-07-01 19:54

Terje Kleverud <kleverud@mac.com> wrote:

> Fra menyen Text går du til Font & Tabs... og valget er ditt.

Det prøvede jeg, men det var altså kun font og tabs jeg kunne ændre på,
ikke character-sæt [som iso-8859-1, iso-latin-1 osv, osv].

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-07-01 01:00

Hej Jonas

Jeg har faktisk intet kendskab til HTML skrivning, men er der ikke noget
med, at man skal definere sit 'character set' i en eller anden main
header, for at browserne kan genkende tegnsættet?

"Jonas C. Voss" wrote:

> Det prøvede jeg, men det var altså kun font og tabs jeg kunne ændre på,
> ikke character-sæt [som iso-8859-1, iso-latin-1 osv, osv].

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 25-07-01 10:55

> Jeg har faktisk intet kendskab til HTML skrivning, men er der ikke noget
> med, at man skal definere sit 'character set' i en eller anden main
> header, for at browserne kan genkende tegnsættet?

Se andetsteds i tråden.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-07-01 12:13

Hej Jonas

- Ja, det så jeg lige noget senere.... - Og så synes jeg, det er irriterende,
at nogle gange kommer et svar, som er sendt først lang tid efter, så man
kommer til at dobbelt-poste.(-