Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotolære
Fra : Tau

Dato : 10-10-08 07:09

Hej Jeg søger i og omkring Aalborg nogle der har samme interesse som mig.
Jeg har en olympus e-300 og e-510 og kunne godt bruge en gruppe, hvor vi
snakker fotolære, altså brugen og indstillinger af kameraet.
Det kan godt være for nogle at det er rimeligt simpelt, men det voldet lidt
vanskelig for mig, at tyde manualerne for apperaterne.

skriv ind, hvis hvis der er interesse

vh
Poul

Fra : Leif Langgaard

Dato : 10-10-08 07:39

"Tau" <craner@craner.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det kan godt være for nogle at det er rimeligt simpelt, men det voldet
> lidt vanskelig for mig, at tyde manualerne for apperaterne.

Hej

Jeg kan anbefale dig Aalborg Fotoklub, du vil nok føle dig utilstrækkelig i
starten, men der er medlemmer der ikke er blege for at lære fra sig. Bare
det at være der, følge diskussionerne og se alle deres billeder giver rigtig
meget.
Jeg kom der i gennem mange år, og så de nye medlemmer blomstre op på kort
tid. dengang var der også mulighed for at lave mindre grupper der kunne
mødes for at "øve" sig, ofte deltog en mere erfaren fotograf, sådan burde
det være endnu!

--
Langgaard (tidligere mangeårig formand i ovenstående klub)
www.megapixels.dk

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 10-10-08 10:40

> [...]
> Det kan godt være for nogle at det er rimeligt simpelt, men det voldet lidt
> vanskelig for mig, at tyde manualerne for apperaterne.

Hej Tau
Jeg kender godt situationen.
Jeg har ikke haft tid til at være med i en fotoklub endnu, men søger og
læser meget på nettet, her findes mange gode beskrivelser af de
fototekniske begreber, og guider til brugen af dem.

LÆS:
----
Søg på google og læs - læs - læs.
www.fotostart.dk har bl.a. nogle guider, ligsom
http://www.ttf.dk/Dansk/Foto/ONLINE_FOTOSKOLE.aspx også er god.
Der er mange lignende steder, især hvis du også kan læse det på engelsk.
Læs guiderne (og læs dem igen og igen, efterhånden som du får mere erfaring)

SE:
---
www.canoneos.dk har en række gode videokurser om fotografering, de er
gode at se igennem. Man skal være medlem, men det er gratis, og ikke kun
for Canon ejere.
Der er sikker andre lignende video'er derude - søg....

PRØV:
-----
Samtidigt skal du ud og prøve det. Vælge en eller flere ting fra
manualen/nettet du vil prøve, og gå ud og prøv det, og se resultatet

Det kombinationen af LÆS / SE / PRØV der giver dig erfaringen, så selv
om du stadig føler dig usikker når du står i en situation og skal
fotografere noget, så klø på, du bliver bedre til det efterhånden, selv
om det måske tager længere tid end du synes du har tålmodighed til
Og har du tid til at være med i en fotoklub er det endnu bedre, der er
sikkert altid nogen du kan få hjælp af.

Kors sagt, skift mellem teori og afprøvning, det giver godt.
God fornøjelse!
/Finn

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-10-08 21:40

"Tau" skrev i meddelelsen
> vanskelig for mig, at tyde manualerne for apperaterne.

Et godt tip er at sætte sig godt ind i alt det fototekniske først - det
kunne gøres med en tur til biblioteket eller boghandleren og få fat på
en god begynderbog.

Det betyder så ikke det store om den handler om analog eller digital
foto, da det er samme "ting" du skal have styr på omkring fototeknik.

Derefter vil manualen være meget mere forståelig og give dig svar på de
ting, der er specielt for dit kamera.

Jan

Fra : Tau

Dato : 11-10-08 22:02

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> da det er samme "ting" du skal have styr på omkring fototeknik.
>
> Derefter vil manualen være meget mere forståelig og give dig svar på de

Det kan du godt have ret i og jeg har også læst mange bøger om fotolære og
digital fotografering, men mit problem er at fide ud at alle finurligheder i
selve apperatet ud over auto knappen.

vh
Poul

Fra : Jesper Hansen

Dato : 12-10-08 11:44

> Et godt tip er at sætte sig godt ind i alt det fototekniske først - det
> kunne gøres med en tur til biblioteket eller boghandleren og få fat på en
> god begynderbog.

Kunne du komme med hint til hvilken bog og helst på dansk??

Er ny ud i dslr og vil gerne lære.
Jesper

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-10-08 12:03

"Jesper Hansen" skrev i meddelelsen
> Kunne du komme med hint til hvilken bog og helst på dansk??

Selve teknikken med at tage billeder er den samme hvad enten det er
analog eller digital, så der er egentlig ikke noget specielt ved at tage
billeder med et DSLR i forhold til et gammeldags SLR - der er
selvfølgelig forskel efter at billedet er taget, når det skal
efterbehandles.

Efterbeandlingen er nok et af de vigtigste punkter med billeder fra et
DSLR i forhold til f.x. point and shoot kameraer, hvor billederne kan
bruges "lige fra kameraet"

Et par bogtips kunne være:

Politikens Fotobog (Handler om analog, men det fototeknikske om at tage
billeder er det samme)

Politiken Digitalfotografering

Michael Karbo: Digital Foto

De er alle nogle år gamle, så der er sikkert kommet nye til siden - men
det er dem, jeg har haft glæde af at læse.

Jan

Fra : Jesper Hansen

Dato : 12-10-08 13:13

> [...]
>
> De er alle nogle år gamle, så der er sikkert kommet nye til siden - men
> det er dem, jeg har haft glæde af at læse.

Tak for hjælpen, de 2 sidste er bestilt, i første omgang på bibliotek.

Venlig hilsen
Jesper