hjælp til border
Fra : Mathias Flohr

Dato : 09-10-08 22:35

Jer er igang med at skrive en lille hjemmeside.
Men jeg er stødt på et problem:

Jeg har lavet menuen i toppen af dokumentet.
Så når man scroller nedad, vil jeg gerne have menuen til at følge
med, og overlappe den tekst, som alligevel vil komme ind under
den.

Håber i forstår og kan hjælpe

-Mathias

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birgit Holme

Dato : 09-10-08 22:40

Mathias Flohr wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Så når man scroller nedad, vil jeg gerne have menuen til at følge
> med, og overlappe den tekst, som alligevel vil komme ind under

Et link til din side ville hjælpe gevaldig på forståelsen...

/Birgit

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-10-08 00:25

Mathias Flohr skrev:

> Jeg har lavet menuen i toppen af dokumentet.
> Så når man scroller nedad, vil jeg gerne have menuen til at følge
> med, og overlappe den tekst, som alligevel vil komme ind under
> den.

Altså så menuen forbliver fast på siden i stil med siden i
min signatur? I så fald kan det gøres med css-egenskaben
position:fixed.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridgeprogram, så du kan øve dig uden at blive udsat

Fra : Mathias Flohr

Dato : 10-10-08 11:16

Lige præcist! Mange tak for hjælpen ;)

Fra : Mathias Flohr

Dato : 10-10-08 12:17

Har nu i et par time kigget på det du fortalte mig, kunne ikke få det
til at virke.
Kan du måske forklare lidt nærmere, omkring hvordan jeg gør?

-PS: Jeg har ikke selv et link, men Kims hjemmeside
http://kimludvigsen.dk indeholder øverst sådan en menu, som jeg prøver
at lave.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-10-08 13:39

Mathias Flohr skrev:
> Har nu i et par time kigget på det du fortalte mig, kunne ikke få det
> til at virke.
> Kan du måske forklare lidt nærmere, omkring hvordan jeg gør?

Det kræver, at vi kan se din side. Hvis du ikke har et
webhotel, du kan uploade den til, så kan du bruge det gratis
webhotel http://frac.dk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af

Fra : Mathias Flohr

Dato : 10-10-08 12:17

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-10-08 10:11

Mathias Flohr <mathiasf@ofir.dk> writes:

> Har nu i et par time kigget på det du fortalte mig, kunne ikke få det
> til at virke.
> Kan du måske forklare lidt nærmere, omkring hvordan jeg gør?

Noget i stil med:

<head>
#topheader { width:100%;
height: 1em;
position: fixed;
left: 0px;
top: 0px;
border:1px solid black;
background-color: yellow;
}
.... sideindhold her ...
Min tekst her

Position-fixed holder elementet fast i forhold til viewport'en i
browseren. Den virker dog ikke i IE 6 og tidligere (det tog Microsoft
godt 10 år at implementere CSS 2-standarden[1]). Her kan man så tilføje
noget script-værk i condiational comments der flytter elementet når
man scroller, fx:

<!--[if lt IE 7]>
#topheader { position:absolute; }
<script type="text/javascript">
window.attachEvent("onscroll", function() {
var h = document.getElementById("topheader");
h.style.top = document.body.scrollTop + "px";
});
</script>
<![endif]-->

(Indsættes i head-sektionen. IKKE TESTET, jeg har ikke en IE6 her).

/L
[1] "Never attribute to malice what can be adequatly explained by stupidity"
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Mathias Flohr

Dato : 12-10-08 02:07

Så nu virker det.
Mange tak for alle rådene, og jeg beklager at jeg ikke havde nogle links op,
men jeg manglede et webhotel, selvom Kim dog viste mig hen til et, kunne det
ikke samarbejde med mit FTP program.

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> godt 10 år at implementere CSS 2-standarden[1]). Her kan man så tilføje
> noget script-værk i condiational comments der flytter elementet når

&gt; <style type="text/css">
&gt; #topheader { position:absolute; }
&gt; </style>
&gt; <script type="text/javascript">
&gt; window.attachEvent("onscroll", function() {
&gt; var h = document.getElementById("topheader");
&gt; h.style.top = document.body.scrollTop + "px";
&gt; });
&gt; </script>
&gt; <![endif]-->

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-10-08 11:51

Mathias Flohr wrote:

> men jeg manglede et webhotel, selvom Kim dog viste mig hen
> til et, kunne det ikke samarbejde med mit FTP program.

Hvad er det for et ftp-program? Der plejer ikke at være ftp-problemer hos
frac.dk

Erik Ginnerskov