Kratere
Fra : P.C.

Dato : 09-10-08 09:00

Efter de sidste billeder fra Saturn har jeg undret mig over hvorfor
kratere altid er cirkel runde -- næsten altid.
Kratere skulle komme af et bombardement af metorer, men --- rammer de
altid vinkelret på planeternes overflade ?
Det er sjældent man ser ovale kratere, det burde de fleste vel være,
eller vil et krater da altid blive cirkelrundt, ligegyldigt fra
hvilken retning kometen rammer en planet. Jeg syntes det er underligt,
at alle de meget tydelige kratere man ser på de nye billeder fra
Saturn ,alle er cirkel runde og selv de små kratere man ser i de store
krateres indvendige pereferi , er også alle cirkel runde, hvorfor ?

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-10-08 17:14

"P.C." <per.corell@privat.dk> skrev i meddelelsen
[...]

----

Kratere på gasplaneten Saturn???

Mvh
Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-10-08 17:49

Martin Larsen skrev:

> Kratere på gasplaneten Saturn???

OP tænker nok på kratere på Saturns større måner.
Og de ser rigtignok alle temmelig cirkelrunde ud.

Her fra Jorden har jeg set billeder af et par aflange
kratere i Argentina. (Nær provinsbyen Rio Cuarto).
Ellers ser de fleste nedslagskratere på Jorden runde
ud. Måske undtaget den sø i Sibirien, som man har
udpeget til at være (1908) Tunguska-nedslagsstedet.

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 09-10-08 18:39

Hej Herluf

> ud. Måske undtaget den sø i Sibirien, som man har
> udpeget til at være (1908) Tunguska-nedslagsstedet.

Har man nu fundet ud af at der var et nedslag ?

--
Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-10-08 18:58

Max skrev:
> Hej Herluf

> Har man nu fundet ud af at der var et nedslag ?

Det er der i hvert fald nogle italienere, som har
undersøgt den pågældende sø, der påstår. Jeg har
netop hørt civilastronom Hans Jørn Folgh Olsen holde
et foredrag om Tunguska-hændelsen her i september.
Han havde selv været ude i området flere gange for
at kigge efter sporene fra hændelsen.

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 09-10-08 19:12

Hej Herluf

> netop hørt civilastronom Hans Jørn Folgh Olsen holde
> et foredrag om Tunguska-hændelsen her i september.
> Han havde selv været ude i området flere gange for
> at kigge efter sporene fra hændelsen.

Nu kender jeg så en der har været med derude og som
han fortæller det kunne de ikke finde noget der indikerede
et egentlig nedslag.

--
Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-10-08 20:15

Max skrev:
> Hej Herluf

> Nu kender jeg så en der har været med derude og som
> han fortæller det kunne de ikke finde noget der indikerede
> et egentlig nedslag.

Sidst vi snakkede om Tunguska (i juni), nævnte du
faktisk Hans Jørn Fogh Olsen. Det er rigtigt at han ikke
var henne ved Cheko-søen (som gennemløbes af "River
Kimchu". Men han viste forskellige billeder og 3d-figurer
af søen, som den italienske ekspedition havde lavet.

Det er muligt at flyve til søen med Google Earth.
Indtast 60.964000 101.860000 i "Flyv til".

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 09-10-08 17:40

Hej P.C.

> Kratere skulle komme af et bombardement af metorer, men --- rammer de
> altid vinkelret på planeternes overflade ?

Nej, men krateret stammer ikke fra nedslaget, men meteoren fordamper
nede
under overfladet og det slynger materiale op så der dannes et rundt
krater.

--
Mvh Max

Fra : P.C.

Dato : 09-10-08 11:57

On 9 Okt., 18:39, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> nede
> under overfladet og det slynger materiale op så der dannes et rundt

Tak, den kan jeg godt købe !