Empirisk forskning i reinkarnation 2
Fra : Jahnu

Dato : 07-10-08 19:28

Dr. Ian Stevensons reinkarnationsforskning

Det 20ende århundredes store forsker i reinkarnation og hans arbejde

”Er der videnskabeligt belæg for reinkarnation?” ”Findes der
videnskabsmænd, der driver seriøs forskning i det paranormale og
dokumenterer sjælens eksistens?” Svaret er ja, dem er der flere af,
selv om folk flest nok ikke er klar over det. Hvem ved således, at en
fremtrædende amerikansk universitetsprofessor et helt liv har forsket
i små børns spontane erindringer af tidligere liv og udforsket en stor
del af disse sager til bunds? Langt fra alle har hørt om dette, og
derfor beskæftiger vi os i dette og de følgende numre med Dr. Ian
Stevenson og hans forskning

Dr. Ian Stevenson, Professor i psykiatri og mangeårig forsker i
reinkarnation.   Dr. Ian Stevenson er tidligere rektor for Department of
Psychiatry ved University of Virginia, USA, og leder nu Division of
Personality Studies sammesteds. Han har viet de sidste 40 år til
videnskabelig undersøgelse af små børns erindringer fra tidligere liv
og har mere end 3000 sager fra hele verden i sit arkiv. Mange
mennesker inklusive skeptikere og akademikere er enige i, at dette
arbejde udgør det hidtil bedste bevis for reinkarnation.

Dr. Stevensons forskning i muligheden for reinkarnation begyndte i
1960, da han hørte om et tilfælde på Sri Lanka, hvor et barn hævdede
at huske et tidligere liv. Han interviewede barnet og dets forældre
såvel som mennesker, som, hævdede barnet, var dets forældre fra dets
forrige liv. Dette tilfælde gjorde Dr. Stevenson overbevist om, at
reinkarnation kunne være en reel mulighed.

Jo flere tilfælde han gik i kast med, jo mere voksede hans ønske om at
åbne videnskabeligt op for et mysterium, der hidtil var blevet
udelukket fra videnskabelig observation. Derfor udgav han i 1960 to
artikler i Journal of the American Society for Psychical Research om
børn, der huskede deres tidligere liv. I 1974 udgav han bogen Twenty
Cases Suggestive of Reincarnation (På dansk: Tyve tilfælde, der tyder
på reinkarnation), der nu er en klassiker på feltet. Alle, der læste
den, frydede sig over omsider at se en sådan grundlæggende
videnskabelig forskning i dette for alle mennesker så afgørende
spørgsmål.

Modermærker og tidligere liv

Under sin første forskning med børn, der huskede et tidligere liv,
bemærkede Dr. Stevenson med interesse den kendsgerning, at disse børn
ofte havde varige modermærker, der tilsyneladende stod i forbindelse
til den død, de led i et tidligere liv. Dr. Stevensons undersøgelse af
modermærker og medfødte misdannelser har en særlig betydning for
reinkarnationsforskningen, da man måske her objektivt set har det
stærkeste håndgribelige vidnesbyrd om en forbindelse imellem de to
identiteter i de to forskellige liv. Direkte fysiske mærker, som de to
kroppe fra de to liv deler, kan videnskabeligt set vise sig at være et
endnu stærkere bevis på reinkarnation end allerede tungt vejende
mundtlige vidnesbyrd og redegørelser.

Pigmenterede pletter på brystet hos en ung indisk mand, der, da han
var barn, sagde, at han huskede et liv som en mand, Maha Ram, der blev
dræbt af et haglgevær på nært hold.
Nedenunder ses til sammenligning med cirklerne de vigtigste skudsår
fra haglgeværet på Maha Ram. Tegningen er fra den afdødes
obduktionsrapport.

Således udgav Dr. Stevenson i 1997 et stort værk med titlen
Reincarnation and Biology – A Contribution to the Etiology of
Birthmarks and Birth Defects. I bogens første bind beskriver han
hovedsageligt modermærker, mens han i det andet bind fokuserer på
misdannelser og andre uregelmæssigheder, som børn fødes med, og som
ikke kan forklares som genetisk arv eller hændelser før eller under
fødslen. Dette monumentale værk indeholder hundredvis af billeder som
dokumentation. I mange af sagerne, som fremlægges af Dr. Stevenson,
har det været muligt fremskaffe de lægeerklæringer, der blev
udarbejdet ved personernes død.

Dr. Stevenson tilføjer, at i de sager, som han udforskede og ’løste’,
og hvor modermærker og misdannelser var til stede, konkluderede han,
at reinkarnation var den mest sandsynlige mulighed. 30% – 60% af
modermærker og misdannelser kan fastslås som fødselsdefekter, der er
relateret til genetiske faktorer, virusinfektioner eller kemiske
årsager (dvs. som dem, der forekommer hos børn, der er skadet af
alkohol eller thalidomid). De øvrige 40% til 70% har lægeverdenen
ingen anden forklaring på end tilfældighed, men takket være Dr.
Stevenson kan det nu dokumenteres, at de faktisk ser ud til at have
forbindelse til personens tidligere liv og død.

Generelle konklusioner fra Dr. Stevensons forskning

Dr. Stevenson opsummerer de generelle træk ved de mange sager, han har
arbejdet med. Alle tilfælde med børnene, der husker et tidligere liv
helt eller delvist, har fra et til fem træk til fælles.
(1) I det mest ualmindelige hændelsesforløb er det muligt, at en, der
troede på reinkarnation, udtrykte et ønske om blive født af et bestemt
par eller den ene part i et par. Dette skyldes normalt, at de er
overbeviste om, at de vil komme i gode hænder hos disse bestemte
mennesker. Sådanne forhåndsanmodninger udtrykkes ofte af Tlingit-
indianerne i Alaska og af tibetanerne.

(2) Oftere end dette er forekomsten af profetiske drømme. En person,
der er død, viser sig for en gravid eller endnu ikke gravid kvinde og
fortæller hende, at han eller hun vil blive genfødt af hende. Somme
tider har slægtninge eller venner sådanne drømme og beretter da om
drømmen til den vordende moder. Dr. Stevenson har konstateret, at
disse profetiske drømme specielt forekommer i rigt antal i Burma og
blandt Alaskas indianere.

(3) I disse kulturer undersøges et nyfødt barns krop for genkendelige
mærker for at fastslå, om den bortgåede person, de engang kendte, er
blevet genfødt iblandt dem. Denne søgen efter identifikationsmærker er
meget almindelig i kulturer, der tror på reinkarnation og specielt
blandt Tlingit-indianerne og Igboerne i Nigeria. Forskellige stammer
i Vestafrika laver mærker på de nyligt bortgåede for at kunne
identificere personen, når han eller hun genfødes.

(4) Den oftest forekommende hændelse eller fællesnævner i relation til
genfødsel er, at et barn husker et tidligere liv. Børn begynder
normalt at tale om deres erindringer imellem to og fire år. Sådanne
børneerindringer forsvinder gradvist, når barnet er imellem fire og
syv år gammelt. Der er selvfølgelig altid undtagelsestilfælde, hvor et
barn fortsætter med at huske sit tidligere liv, men ikke taler om det
af forskellige grunde.

De fleste af børnene taler om deres tidligere identitet med stor iver
og følelse. Ofte kan de ikke gøre op med sig selv, hvilken verden er
virkelig, og hvilken ikke er det. De erfarer ofte en slags
dobbelttilværelse, hvor det til tider er det ene liv og til tider det
andet liv, der er mest fremherskende. De taler normalt om deres
tidligere liv i nutid som ”Jeg har en mand og to børn, der bor i
Jaipur.” Næsten alle kan de fortælle om de begivenheder, der ledte
frem til deres død. Sådanne børn har en tendens til f.eks. at anse
tidligere forældre for deres virkelige forældre i stedet for de
nuværende og udtrykker normalt et ønske om at komme tilbage til dem.

(5) Når den tidligere familie er blevet fundet, og detaljer om
personen i dette tidligere liv er kommet for dagens lys, bliver
oprindelsen til den fælles femte fællesnævner – barnets iøjnefaldende
eller usædvanlige adfærd – åbenlys. For eksempel kan et barn, hvis det
fødes i Indien i en lav familie, men i sit tidligere liv tilhørte en
højere kaste, føle sig ilde til mode i sin nye familie. Barnet vil
måske bede om at blive betjent fra top til tå og kan nægte at klæde
sig i billigt tøj. Stevenson giver adskillelige eksempler på et sådant
usædvanligt adfærdsmønster.
I 35% af de sager, han undersøgte, udviklede børn, der døde en
unaturlig død, fobier. Druknede de for eksempel i det tidligere liv,
udviklede de ofte en fobi for dybt vand. Var de blevet skudt, var de
ofte bange for skydevåben og somme tider store brag generelt. Døde de
i en trafikulykke, udviklede de somme tider en fobi for at køre med
biler, busser eller lastbiler.

En anden ofte iagttaget ualmindelig form for adfærd kaldte Dr.
Stevenson for ’filiaer’ og angår børn, der giver udtryk for at ville
spise en anden slags mad eller bruge en anden form for tøj end den,
der er fremherskende i deres kultur. Var barnet som voksen i sit
tidligere liv afhængigt af alkohol, tobak eller narkotika, kan det i
en tidlig alder give udtryk for stærk lyst efter disse.

Mange af disse børn med erindringer fra tidligere liv viser evner
eller talenter, som de havde i deres tidligere liv. Ofte finder børn,
der var af et modsat køn i det tidligere liv, det også vanskeligt at
tilpasse sig deres nye køn. Disse problemer i forbindelse med
’kønsskifte’ kan føre til homoseksualitet senere i livet. Tidligere
piger, der genfødes som drenge, kan ønske at klæde sig som piger eller
vil hellere lege sammen med piger end drenge.
Hidtil har disse menneskelige særheder været et mysterium for
traditionelle psykiatere, der normalt uden egentlig dokumentation
dadler sådanne ejendommeligheder på for få eller for mange hormoner,
men Dr. Stevensons forskning i reinkarnation kaster nu et andet lys
over emnet.

I de næste numre vil vi bl.a. bringe et interview med Dr. Stevenson og
gennemgå et af de mange tilfælde, han har arbejdet med. Læs også mere
om Stevenson på www.childpastlives.org

Stevenson så en anden krise i øjnene, da hans velgører, Chester
Carlson, døde. Stevensons sorg var blandet med en følelse af personlig
ulykke: ”Jeg tænkte, ’Tæppet er blevet trukket væk under mig. Jeg
ender op med almindelig forskning igen.’ Og så blev hans testamente
læst op, og det blev konstateret, at han havde skænket universitet
lidt over en million dollars til min forskning.”

Stevenson havde nu opbakningen til at forske på fuld tid, uanset om
han blev respekteret af hovedstrømmen eller ej. Men han var ikke
tilfreds med at virke i et komfortabelt randområde.

”Jeg tænkte, at de fleste parapsykologer er for isolerede. De taler
blot til sig selv og ikke nok til andre videnskabsmænd, og de er alt
for uopmærksomme på, at resten af verden ikke lytter til dem. De er
låst inde i et snævert laboratorieprogram og tilbøjelige til at være
ligeglade med de naturlige erfaringers område.

Disse interesserer mig mere. Moderne psykologer efteraber lægerne ved
kun at være interesserede i, hvad der sker i et laboratorium, ikke i
ting som kærlighed og død, og parapsykologerne imiterer psykologerne,
dvs., man må have betingelserne under stram kontrol. Men for mig er
det langt bedre at være 90 procent sikker på noget vigtigt end 100
procent sikker på noget ligegyldigt.”

Stevenson i dag

På trods af hans længsel efter professionel accept skyr Stevenson
offentlig omtale. Han mistror journalister for at ville lave
sensationsjageri ud af hans arbejde. Mange af hans feltture var
vanskelige og farefyldte for ikke at sige kostbare, og han var ikke
ivrig efter at skulle tage sig af et ikke-bidragende medlem på disse
ekspeditioner. Men efter flere års brevveksling fik jeg overtalt
Stevenson til at tage mig med.

Selv om han var på nippet til at blive 80, var hans udholdenhed
forbløffende. Han bevægede sig langt udenfor byerne i både Libanon og
Indien, var ubønhørligt på benene 12 timer hver dag under ofte
ugæstfrie forhold og røbede sjældent tegn på mindste træthed.

Jeg havde svært ved ikke at bede ham give sig selv en pause. Men jeg
kunne forstå hans følelse af tvang. Sagerne, vi mødte, var lige så
svære at bortforklare, som han havde sagt det. Som han villigt
indrømmer, kan ingen af dem isoleret set udelukke en normal
forklaring. Men for mange af dem var den eneste mulige ’normale’
forklaring at postulere en omfattende, mangesidet sammensværgelse i
form af enten et overlagt bedrag eller en ubevidst fælles koordinering
imellem mennesker fra forskellige familier og samfund med intet
åbenlyst motiv eller nogen klar måde at samarbejde på i et sådant
svindelnummer.

Det var indlysende, at Stevenson ikke tilsidesatte modsatstridende
materiale eller fabrikerede støtte for sin teori. Han var om muligt
endnu mere ihærdig i at tilstræbe og give plads til tvivl end det
modsatte. Til syvende og sidst var ansamlingen af sager på tværs af
kultur og omstændigheder, alle med talrige, af hinanden uafhængige,
vidner, der nøgternt og sagligt bekræftede ufattelige ting, det, der
begyndte at underminere min skeptiske forudindtagethed.

Men hvad med Stevensons egen forudindtagethed? Truer hans egen
lidenskab ikke objektiviteten i hans forskning?

”Vis mig en forsker, der er ligeglad med resultaterne, og jeg skal
vise dig dårlig forskning,” sagde han. ”Det er som med tennis,”
fortsatte han. ”Jeg går meget op i vinde min ugentlige match i
Charlottesville, så jeg er meget opmærksom på, om en bold er inde
eller ude. At være pinligt ærlig er et spørgsmål om ære, så jeg skal
ikke have noget af at lyve. Men på den anden side lader jeg heller
ikke en mulighed gå min næse forbi.”

Udover det er mit største håb det, at andre dommere vil blive sat til
at vurdere mit arbejde og enten godkende eller bestride mine
konklusioner. Det mest ulidelige er muligheden for, at der ikke engang
er nogen, der vil kigge mig i kortene”.

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-08 11:16

Hej Jahnu
Det er selvfølgelig spændende læsning - hvem ville ikke gerne kunne se frem
til eller fide trøst i en ny chance.
men når det er sagt, så er der noget her, der halter.
Der står i et af dine indlæg, at han har 3000 sager i sit arkiv - små
hundrede er meget nøje undersøgt og 2700 er undersøgt af ham selv elelr
andre. Det giver en succesrate, der er ganske høj - og væsentlig højere end
hvad man skulle forvente om et så kontroversielt emne.
Det er efter min bedste overbevisning ikke empiri men selektion.

Desuden undrer det mig, at jeg alle historierne fra områder, der
forventer/accepterer reinkarnation.
Hvis reinkarnation er et faktum, så skulle det være lige så hyppigt
forekommende i kulturer, der ikke har denne livsopfattelse. Blot fordi vi
lever i vesten fødes vi vel ikke med "nye sjæle". Og hvor kommer alle de nye
sjæle egentlig fra? Hvor er eksemplerne fra vesten?
Du vil med en vis ret kunne hævde, at vi ville undertrykke
oplysninger/forhold, der skulle signalere dette - men med en stadig mindre
bundethed af religiøse retnninger, burde det være noget vi hørte om meget
hyppigere. Børn tvinges heller ikke i samme grad til at undertrykke
fantasier, hvorfor man skulle formode, at man hørte om disse forhold -
Kald det bar racisme, men jeg ville umiddelbart nok have større tiltro til
en vestlig beretning, hvor jeg kunne gennemskue 'erindringernes' kvalitet.

Ligeledes virker det noget bizart, hvis mærker der er påført en død - altså
en død, dvs. afsjælet - skulle kunne genfndes på en genfødt. Det harmonerer
ikke engang med almindelig reinkanationslære - hvad med ligbrændinger ? Det
er vel en mærkning af de døde, der så at sige er ganske voldsom. Om ikke
andet, så burde de fleste hinduer fødes med et stort mærke i hovedet, hvor
skallen er blevet knust for at sjælen kan komme ud.

Desuden synes jeg, at logikken, eller den videnskabelige metode, halter
lidt i et af udsagnene.
Hvordan kan man hævde, at reinkarnation synes at være den mest indlysende
forklaring? Så skulle han jo udelukke alle andre forlaringer.
Han kan som forsker hævde, at der er noget der indikerer, at en gruppe
personer har en viden om noget, de ikke burde have en viden om.
Han kan ikke kalde det erindringer fordi han dermed forudsætter at
reinkarnation er et faktum - det var jo det han ville undersøge.

Fra : Jahnu

Dato : 08-10-08 05:45

On 8 Okt., 15:15, <none> wrote:

> Hej Jahnu

Hej...

> [...]
> hvad man skulle forvente om et så kontroversielt emne.
> Det er efter min bedste overbevisning ikke empiri men selektion.

Det er selektion baseret på empirisk forskning. Selektion udelukker
ikke nødvendigvis empiri. Jeg vil også gerne tilføje at for mig
personligt er empirisk forskning sekundær eller nærmest uvedkommende
for min overbevisning om reinkarnation, for jeg ville tro på det
selvom ideen ikke var støttet af empirisk forskning. Jeg startede kun
denne tråd fordi der er tåber her i gruppen, der sidestiller troen på
reinkarnation med troen på julemanden eller ønskefeen.
..
> [...]
> en vestlig beretning, hvor jeg kunne gennemskue 'erindringernes' kvalitet..

Jeg så en udsendelse, jeg tror det var på Discovery, om en amerikansk
familie, der var begyndt at tro på reinkarnation efter at deres unge
søn var begyndt at huske sit tidligere liv som jager pilot under anden
verdenskrig. Jeg skal ikke gå ind på detaljerne, men det fulgte
nogenlunde det samme mønster som observeret af Stevenson. Jeg siger
dette, fordi der tilsyneladende også er ekempler fra den vestlige
kultur. Hvem ved, måske er der også mange børn i vesten, der har
spontan ihukommelser fra tidligere liv, men som sikkert hurtigt får
dræbt deres spørgelyst af vantro forældre. Jeg finder det ikke
mærkeligt at der forekommer færre registrerede tilfælde i en kultur,
der er baseret på kristendom, der per tradition netop blankt afviser
reinkarnation. I en sådan kultur ville jeg netop forvente, at der
ingen interesse ville være for den slags forskning, og at børn der
udviser symptomer vil blive overset og ignoreret. I en kultur hvor
reinkarnation derimod er et etableret faktum for de fleste mennesker,
vil børns erindringer af tidligere liv blive mødt med forståelse fra
deres forældre fremfor med vantro og skepsis som i vores kultur.

> [...]
> andet, så burde de fleste hinduer fødes med et stort mærke i hovedet, hvor
> skallen er blevet knust for at sjælen kan komme ud.

Her er der tale om traumatiske mærker, der bliver lagret i sindet. Fra
Vedaerne lærer vi, at det er sindet der bærer sjælen videre til dens
næste krop. I Srimad Bhagavatam står der fx. at al information fra
millioner af liv er lagret i sindets underbevidsthed. Så skader
tilført et skellet efter at sindet og sjælen har forladt kroppen, vil
ikke blive registreret. Der står også i Vedaerne at den grove fysiske
krop bliver formet efter den psykiske krop, så jeg synes ikke det er
så langt ude at forestille sig at traumer fra kugler og knivstik fra
forrige liv på en eller anden måde skulle kunne blive overført til den
ny krop af sindet.

> [...]
> Hvordan kan man hævde, at reinkarnation synes at være den mest indlysende
> forklaring? Så skulle han jo udelukke alle andre forlaringer.

Man behøver ikke at udelukke andre forklaringer for at hælde til en af
dem. Nu er reinkarnation jo heller ikke en eller anden uhyrlig ide
taget ud af det blå. Alle verdens kulturer og religioner taler om
reinkarnation. Selv i den tidlige kristendom accepterede man
reinkarnation, det var kun senere hen at ideen blev fordrevet af
Kirken.

> [...]
> Han kan ikke kalde det erindringer fordi han dermed forudsætter at
> reinkarnation er et faktum - det var jo det han ville undersøge.

Siger du dermed at en forsker ikke kan have en mening eller
overbevisning? Kender du nogen mennesker, der er fuldstændigt
neutrale? Der var fx. en engelsk forsker der fabrikerede og
forfalskede skelletdele så de pegede på ET. Han var ikke særlig
neutral. Vis mig desuden den ateist der er neutralt instillet til
spørgsmålet om Gud, og jeg skal vise dig en prikket zebra :)

Men tak for dit eftertænksomme indlæg. Hvis du er interesseret kan jeg
give dig filosofiske og logiske argumenter fra Bhagavad Gita, der
støtter reinkarnationstanken. Dem finder jeg mere overbevisende end
empirisk forskning.

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-08 13:05

Jahnu skrev:

[...]

Nej, men den omtalte forsker beviste jo heller ikke ETs eksistens.

Jeg ved godt at man som forsker opstiller en hypotese, men man kan ikke som
præmis have at tesen er sand - det svarer til at sige at en sten falder til
jorden fordi gud er til - og når så stenen falder har jeg bevist at Gud
eksisterer.

Udtrykket a-teist udelukker neutralitet lige så vel som teist - hvad enten
man er poly- eller monoteist.

Fra : Martin Andersen

Dato : 08-10-08 16:13

none wrote:
[snip]
> Udtrykket a-teist udelukker neutralitet lige så vel som teist - hvad enten
> man er poly- eller monoteist.

Nu har jeg killfiled jahnu og du indrykker ikke hvad du citerer fra
andre, så jeg kan ikke se om ovenstående er fra dig eller ham, men det
er i alle tilfælde noget sludder. Hvad enten man er teist eller ateist,
udelukker ikke neutralitet. Hverken teister og ateister er udelukket fra
at tænke sig til hypotetiske situationer, og desuden dækker ateister
over både dem som mener der ingen guder findes, og dem som ikke mener
der findes guder. Der *er* forskel.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 08-10-08 16:50

"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i meddelelsen
> ... og desuden dækker ateister over både dem som mener der ingen guder
> findes, og dem som ikke mener der findes guder. Der *er* forskel.

Forklaring udbedes

Fra : Martin Andersen

Dato : 09-10-08 15:36

Brian Axelgaard wrote:
> "Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i meddelelsen
>
> Forklaring udbedes

Der er en semantisk forskel på ikke at tro på nogen guder, og at tro der
findes 0 guder. Men begge grupper er ateister.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 09-10-08 20:23

> Der er en semantisk forskel på ikke at tro på nogen guder, og at tro der
> findes 0 guder. Men begge grupper er ateister.

Forskellen på 'ikke nogen" og 0 er ikke særligt stor for mig :)

Fra : Martin Andersen

Dato : 10-10-08 13:35

Brian Axelgaard wrote:
> "Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i meddelelsen

> Forskellen på 'ikke nogen" og 0 er ikke særligt stor for mig :)

Det er heller ikke forskellen jeg taler om.

En gang til:
Der er forskel på at ikke at tro på nogen guder. F.eks.
Q: "Hvilke guder tror du på?"
A: "Ingen."

og at tro der findes 0 guder. F.eks.:
Q: "Hvilke guder tror du på?"
A: "Der findes ingen guder og derfor har jeg ingen tro på en."

Ateister af den sidste gruppe er indeholdt i den første, men ikke omvendt.

Fra : Jahnu

Dato : 08-10-08 09:57

On 8 Okt., 17:05, <none> wrote:

> Nej, men den omtalte forsker beviste jo heller ikke ETs eksistens.

Nemlig, derimod beviste han, at der ikke er bevis på ET, for hvis der
havde været det, ville han jo ikke have været nødt til at fabrikere
sine egne beviser :)

> [...]
> jorden fordi gud er til - og når så stenen falder har jeg bevist at Gud

Lad mig spørge dig, hvis du skal bevise tyngdekraften ved at kaste en
sten op i luften, hvad er så din holdning før du foretager
eksperimentet?

> Udtrykket a-teist udelukker neutralitet lige så vel som teist - hvad enten
> man er poly- eller monoteist.

Kig i øvrigt på tråden reinkarnation 3, hvor man kommer ind på netop
de tvivl, du har rejst.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 09-10-08 02:34

On 8 Okt., 17:56, Jahnu <jahnud...@gmail.com> wrote:

> [...]
> eksperimentet?

> Kig i øvrigt på tråden reinkarnation 3, hvor man kommer ind på netop

Kunne du ikke holde dit reinkarnationssnak væk fra dk.videnskab og
over i religionsgrupperne hvor det hører hjemme.

J.O:

Fra : Jahnu

Dato : 09-10-08 02:56

On 9 Okt., 13:33, jenspol...@hotmail.com wrote:

> Kunne du ikke holde dit reinkarnationssnak væk fra dk.videnskab og
> over i religionsgrupperne hvor det hører hjemme.

Jeg mener det er på sin plads at bringe empiriske forsøg på psykisk
forskning i en gruppe om videnskab, men hvis du virkelig er oprørt
over det, kan jeg godt holde det til dk.livssyn.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 09-10-08 05:53

On 9 Okt., 10:56, Jahnu <jahnud...@gmail.com> wrote:

> Jeg mener det er på sin plads at bringe empiriske forsøg på psykisk
> forskning i en gruppe om videnskab, men hvis du virkelig er oprørt
> over det, kan jeg godt holde det til dk.livssyn.- Skjul tekst i anførselstegn -

Nej narhovede. Sygwe religiøse fantasier som der ikke forligger det
ringeste emperiske belæg for skal du holde i de religiøse grupper. Fat
det.

J.O.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 09-10-08 20:25

<jenspolsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
Nej narhovede. Sygwe religiøse fantasier som der ikke forligger det
ringeste emperiske belæg for skal du holde i de religiøse grupper. Fat
det.
-------

Gør det ondt at svare pænt?

ps: jeg ved at min windows mail ikke kan quote rigtigt, men gider ikke gøre
noget ved det...

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-10-08 22:01

Brian Axelgaard wrote:
> <jenspolsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>
> Gør det ondt at svare pænt?

Jens P Olsen formår ganske enkelt ikke at svare pænt når der er nogen der
formaster sig til ikke at have samme overtro som ham.
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*
http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://SDAsyd.dk/

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-10-08 22:23

Andreas Falck wrote:

> Jens P Olsen formår ganske enkelt ikke at svare pænt når der er nogen
> der formaster sig til ikke at have samme overtro som ham.

I modsætning til Jahnu, der blev siger til folk at de er snot dumme og
åndsvage.

.... og så vil jeg til en afveksling lade dig pudse din egen glorie i
fred ... uanset hvor grotesk det er.

Fra : Peter BP

Dato : 29-10-08 01:00

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> I modsætning til Jahnu, der blev siger til folk at de er snot dumme og
> åndsvage.
>
> ... og så vil jeg til en afveksling lade dig pudse din egen glorie i
> fred ... uanset hvor grotesk det er.

Hey, Gud må have haft humor da han skabte Andreas!

--
"Another difference between Milton and myself is that everything
reminds Milton of the money supply. Well, everything reminds me of

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-08 03:51

"Peter BP" <null@nada.net> skrev i meddelelsen
> [...]

Det er som hvis christianitter og politi igår praler af hvem er de dygtigste
gadekrigere

De første er bedst til TV-egnet, underholdende kreativ ballet
De sidste er bedst til at overholde regler og derved vække sympati hos
lovlydige danskere

Højdespringere kan ikke vinde over svømmere på OL, og tilsvarende kan
spørgsmål om reinkarnations-tro ikke løses af empiriskforskning
Inkommensurable størrelser,kalder matematikerne problemet

Forskellige ng har emneområder der tilsvarende er uden overlap, fx er
naturlovs-forslags sandhedsværdi ret upolitisk
Men der er politik i NÆSTEN alt fx om fysikere skal have lov arbejdstiden på
TV at udtale sig om reinkarnation. Det bør være fyringsgrund, som hvis de
spillede pik i Viden-om program

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-08 21:18

"Andreas Falck" :
> Jens P Olsen formår ganske enkelt ikke at svare pænt når der er nogen der
> formaster sig til ikke at have samme overtro som ham.

Det skrev du godt nok...
---det var vist noget med "ikke at gøre som jeg gør, men som jeg siger"

Fra : Max

Dato : 10-10-08 14:27

Hej Brian

> ps: jeg ved at min windows mail ikke kan quote rigtigt, men gider
> ikke gøre noget ved det...

Er det ikke lige så uopdragen som ikke at svare pænt ?

--
Mvh Max

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 11-10-08 23:01

> Hej Brian

> Er det ikke lige så uopdragen som ikke at svare pænt ?

Overhovedet ikke. Mener du da det?

Fra : Bo Warming

Dato : 12-10-08 03:29

Naturvidenskab om reinkarnation er totalt umulig.

Du har øjenvidner om tidligere liv

helt som du har om gaskamre til henrettelser

De to sager er uden mur og nagelfast objektiv naturvidenskab.

Dog er der kemiske beviser på at visse vidner om gaskamre har vidnet falsk,
fordi der ikke er gasrester i murværk - men det er indireke bevisførsel.som
kan svække påstande men ikke afgøre noget endeligt

Det svarer til hvis vidner der har oplevet den Franskr REvolution i
tidligere liv blandede det huskede sammen med den Russiske Revoution

HVIS der var hold i at gaskamre var brugt til holocaust i stor udstrækning,
ville de der tror det kunne udføre forsøg med gasning af mursten, der
beviste at det kunne være sket.

Men de nøjes med mangelfulde kemiske analyser ar murværk så intet er
afklaret.

Turde de, så gassede de mursten fra påståede gaskamre og så om gasresters
indhold svarer til det fundne, men det tør de ikke, og det er RET afslørende
men ikke totalt afslørende, for der kan være sket overgreb i strid med
naziledernes ordrer og uden at vi har indicier.

I mordsager kan man være nødt til at dømme på indicier

Videnskab om . reinkarnation og om historie kan ikke bruge indicier til
særlig meget

Svage strømpile overbeviser kun de der allerede tror.

Hvis jeg kan huske detaljer om en guillotinering som kan bekræftes og jeg
ikke kunne have vidst om detaljerne uden at have været der, så må man regne
med fup som en sandsynlig forklaring

Tilsvarende kan kz-vidner kende imponerende detaljer og være godt
koordinerede, men ofte har det vist sig at koordinering skyldes at de havde
hørt samme BBC-radioudsendelser dvs var gejlet op til ens misinformationer
men det er sket så massivt at de har fortrængt hvordan slet ikke har oplevet
det selv.
Hvis alle har set Gud, så kommer du til at tro at du også har set ham, for
det ville være for pinefuldt at stå udenfor gruppen

Fra : Martin Andersen

Dato : 12-10-08 12:32

D r li så uopdraun som @ stav dåli

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-10-08 18:56

> D r li så uopdraun som @ stav dåli

Det var dog uopdragent af dig at generalisere så groft...

Fra : Martin Andersen

Dato : 12-10-08 20:38

Brian Axelgaard wrote:
> "Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i meddelelsen

> Det var dog uopdragent af dig at generalisere så groft...

Hvad hvis jeg ikke synes det er uopdragent at stave dårligt?

Fra : Max

Dato : 12-10-08 13:26

Hej Brian

> Overhovedet ikke. Mener du da det?

Ja.

--
Mvh Max

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-10-08 18:54

> Hej Brian

> Ja.

Det er dit problem. Jeg bruger Windows Mail fordi det er nemt. Det kan quote
alle andre programmer end det Googlegroups sjov der. Som jeg ser det er det
ikke mig der har et problem.

Fra : Max

Dato : 12-10-08 20:17

Hej Brian

> jeg ser det er det ikke mig der har et problem.

Ja, verden er fuld af navlebeskuende egoister.

--
Mvh Max

Fra : Martin Andersen

Dato : 12-10-08 20:40

Max wrote:
> Hej Brian

> Ja, verden er fuld af navlebeskuende egoister.

Så er det vist tid til en tudekiks.

Fra : J. Nielsen

Dato : 13-10-08 15:56

On Sun, 12 Oct 2008 21:16:40 +0200, "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid>
wrote:

>Hej Brian

>Ja, verden er fuld af navlebeskuende egoister.

Brian er vist et såkaldt 'curlingbarn'. Forvent at møde mange flere i de
kommende år.

Fra : Malte Runz

Dato : 13-10-08 17:32

"J. Nielsen" <mp274808@paul.get2net.dk> skrev i en meddelelse

(snip)

> Brian er vist et såkaldt 'curlingbarn'. Forvent at møde mange flere i de
> kommende år.

Curlingbarn?

FUT dk.livssyn

--
Malte Runz

Fra : Peter BP

Dato : 29-10-08 01:00

J. Nielsen <mp274808@paul.get2net.dk> wrote:

> Brian er vist et såkaldt 'curlingbarn'. Forvent at møde mange flere i de
> kommende år.

fut dk.snak.vittigheder? :DDDD

Fra : Peter BP

Dato : 29-10-08 01:00

jenspolsen@hotmail.com <jenspolsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Nej narhovede. Sygwe religiøse fantasier som der ikke forligger det
> ringeste emperiske belæg for skal du holde i de religiøse grupper. Fat

Korrekt.

Jahnu skal være velkommen til at fremlægge emperiske beviser for
reinkarnation, men hvis det bliver ved snakken er der dømt dk-livssyn.

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-08 03:41

> Jahnu skal være velkommen til at fremlægge emperiske beviser for
> reinkarnation, men hvis det bliver ved snakken er der dømt dk-livssyn.

Det ligger i sagens natur at da ingen forsker på reproducerbarl vis kan
overskride liv-død grænsen,
frit og uhæmmet, begge veje,
er der ingen håb om empiri om reinkarnation.

Det er som hvis en elektronik-ekspert og en buddhist råber "narhoved" ad
hinanden, eller dybhavsfisk og kolibri praler af "hvem er klogest"?

Fra : fribytteren

Dato : 10-10-08 23:44

On 10 Okt., 14:35, Martin Andersen <d...@ikke.nu> wrote:

> [...]
> A: "Der findes ingen guder og derfor har jeg ingen tro på en."
>
> Ateister af den sidste gruppe er indeholdt i den første, men ikke omvendt.

Så er der den tredje mulighed og det er, at man ikke tror på guder,
fordi man ved, at de eksisterer, som fiktive figurer i folks hoveder
og at de der, er eksisterende.

Så guder eksisterer, de er blot ikke fysisk eksisterende.

Nu kan man selvfølgelig gøre et fysisk billede eller skulptur af
guden, så vil guden også eksistere fysisk, men kun som billede eller
skulptur og ikke som et reelt fysisk levende væsen.

Jeg håber ikke, at vi mennesker en dag vil kunne skabe en gud-robot og
på den måde gøre en gud endnu mere eksisterende end blot som et
billede eller skulptur, for tænk om robotten gik hen og troede at den
netop er gud, så er vi mennesker godt nok på skideren, dersom robotten
er gået hen og kan blive os mennesker overlegen i magt og styrke.

Skulle dette ske, så må jeg nok sige, at så eksisterer gud godt nok.

Men på nuværende tidspunkt, er gud kun eksisterende i folks hoveder og
forhåbentlig forbliver gud kun i hovedet på menneskene og ikke
overført i en cyborg-robots hjerne. Uhhhhh!.....

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-08 16:37