En offentligt ansats bekendelser
Fra : Kim Frederiksen

Dato : 08-10-08 16:47

http://www.180grader.dk/klumme/Mit_liv_som_offentligt_ansat.php

Mit liv som offentligt ansat

Dagens klumme: En tidligere ansat i det offentlige fortæller om sit
dagdriverliv på skatteydernes regning med en effektiv timeløn på 6.000
kroner.
Af en tidligere ansat i det offentlige

Det er blevet populært de senere år at fortælle om, hvor utrolig travlt de
offentligt ansatte har det. Fagforeninger og hovedrystende forargede
venstrefløjspolitikere fortæller igen og igen, hvor utrolig pressede deres
medlemmer (og vælgere) er, sygepuklen vokser, og stress er snart mere
udbredt end huller i tænderne.

Nå, men jeg vil også gerne yde et lille bidrag, som jeg håber kan nuancere
debatten. Jeg var nemlig indtil for nylig offentligt ansat, og jeg lavede
ikke dagens gode gerning.

Jeg mødte sent og gik tidligt, hver dag. En ugentlig hjemme-"arbejdsdag"
sikrede, at jeg kun behøvede at udføre den absurde forestilling fire dage om
ugen. Jeg og mine kollegaer var omhyggelige med at arrangere møder om
formiddagen. Så sluttede vi inden eller med en god frokost og gik hjem.
Spurgte nogen, tog mødet naturligvis "hele dagen", og alt i alt havde jeg
omkring en 25 timers "arbejds"-uge. Når jeg var der, lavede jeg så godt som
ingenting, for der var intet at lave. Stort set ethvert initiativ eller
forsøg på selvaktivering blev desuden øjeblikkelig knust i et massivt
bureaukrati og hierarki.

I starten af det nye år regnede jeg og min kontormakker vores effektive
timeløn ud, inkl. telefonsamtaler, møder etc. Den lå på den gode side af
6.000 kr.

Vi blev stadig flere i afdelingen og resten af organisationen, for vi var
vildt gode til at overbevise politikerne om, at vi havde brug for flere
kollegaer. Budgetterne voksede mere end pris- og lønstigningerne, også selv
om vi ikke engang kunne bruge halvdelen af de penge, vi fik i forvejen.
"Udviklingsmidler" lød det fine ord for det store spild.

Jeg og mine kollegaer var også blevet dygtige til at rage fryns til os.
"Ellers får det offentlige et rekrutterings- og fastholdelsesproblem," sagde
vi til cheferne. Så vi fik efterhånden internetopkoblinger, nye bærbare
hjemme-PC'er og dyre mobiltelefoner med opkobling til kontorkalenderen. Ikke
at vi havde det mindste at bruge det grej til, men det fik i hvert fald mig
til at føle mig lidt mere vigtig. Måske en periodevis forestilling om at jeg
lavede noget fornuftigt? Det var bare selvbedrag.

Jeg var på min anden omgang offentlig ansættelse. Den første var knap så
rolig. Ikke at vi havde travlt. For Guds skyld nej, vi påstod det bare i
uendeligheder og fik derfor hele tiden lidt flere kollegaer. Men vi lavede
dog jævnt hen ad vejen noget, der kunne minde om et trekvarttidsarbejde.

Dog ikke i sommermånederne, når Folketinget har ferie. Så gik vi i biografen
eller drak en bajer ved Frederiksholms Kanal. Det var tider.

Jeg er ganske sikker på, at der er mange offentligt ansatte, der føler sig
stressede, og selv om folks stressniveau er meget forskelligt, vil jeg også
anerkende, at grupper af offentligt ansatte rent faktisk ofte har travlt.
Men efter en del års offentlig ansættelse i to forskellige organisationer
føler jeg også behov for at skrive det, som vi er mange, der ved, men som
ingen rigtigt vil sige: Der er titusindvis af offentligt
ansatte, der lige som jeg, ikke laver dagens gode gerning. Og de er temmelig
dyre i drift.

Jeg gav op til sidst og gik tilbage til privat ansættelse. Den anden dag
ringede jeg til min tidligere kontormakker og hørte, hvordan det gik? Han
kunne fortælle, at de aldrig har været flere, og at de aldrig har haft
mindre at give sig til.

Skribenten har ønsket at være anonym, men 180Grader er bekendt med hans
fulde identitet

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-10-08 17:20

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> det fik i hvert fald mig til at føle mig lidt mere vigtig. Måske en
> periodevis forestilling om at jeg lavede noget fornuftigt? Det var bare

Den historie kender jeg mange tilfælde af. Det lyder måske ikke så dyrt med
gratis notebook og hjemme-pc med opkobling, som skal fornyes senest efter 2
år, men læg dertil at de konstant skal serviceres og synkroniseres og
forsynes med det nyeste i diverse kostbar software.
Og læg dertil at de fleste brugere ikke kender meget mere til brugen end
hvordan skidtet skal tændes og slukkes.

Mvh
Martin

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-10-08 07:20

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> wrote in message
> Skribenten har ønsket at være anonym, men 180Grader er bekendt med hans
> fulde identitet

På den måde bliver det jo også sværere at bevise, at han aldrig har været
offentligt ansat.

Fra : hanzen

Dato : 09-10-08 09:35

> "Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> wrote in message
>
> På den måde bliver det jo også sværere at bevise, at han aldrig har været
> offentligt ansat.

Man er nok selv ansat i "Den evige hvile"
Statsansat faktabenægter?
--
hilzen
hanzen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-10-08 10:42

"hanzen" <hanzen@mailmeej.dk> wrote in message

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Man er nok selv ansat i "Den evige hvile"
> Statsansat faktabenægter?

Er du selv ansat der, siden du ved så meget om, hvordand et foregår i
staten?

Fra : hanzen

Dato : 09-10-08 14:10

> "hanzen" <hanzen@mailmeej.dk> wrote in message

> Er du selv ansat der, siden du ved så meget om, hvordand et foregår i
> staten?

Udenomssnak.
Jeg havde nu heller ikke forventet andet.
--
hilzen
hanzen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 10-10-08 08:41

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Udenomssnak.
> Jeg havde nu heller ikke forventet andet.

Nej, du kender vel dig selv, så det burde du kunne forudse.

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-10-08 09:37

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> wrote in message
>
> På den måde bliver det jo også sværere at bevise, at han aldrig har været
> offentligt ansat.

"I never had sex with THAT lady"

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-10-08 16:42

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i meddelelsen

> Skribenten har ønsket at være anonym, men 180Grader er
> bekendt med hans fulde identitet

Det er det rene fiktion - og pladderet med at 180grader skulle
være bekendt med hans fulde identitet er sikkert fordi det er
en journalist fra 180grader der har skrevet artiklen. Derfor
er han identitet naturligvis kendt, men vi andre kan ikke få
det oplyst, så det giver jeg ikke meget for.
Det han skriver er nemlig ikke en kriminel handling, men når
han fejt vælger at være anonym, så kan han påstå
hvad-som-helst, og det gør han så.

Min påstand er altså at det er det rene digt og den holder
naturligvis ikke en meter. Hvis han vitterlig var offentlig
ansat og var forarget over det, skulle han tage at stå frem og
forklare sig offentligt. Det er jo på den måde ret så ensidigt
det han fortæller. Måske har han blot været god til at
unddrage sig arbejdet, måske har han blot ladet sine kollegaer
arbejde for sig, måske har han været sygemeldt det meste af
tiden, pjækket eller blot været vikar et par dage. Vi ved det
ikke fordi manden kommer med nogle vilde påstand som ingen kan
verificere.

Det ville være min mindste kunst at skrive det modsatte og så
under anonymitetens dække være beskyttet mod nærgående
spørgsmål.

Mit gæt er at det som sagt er journalisten der har digtet den
historie.

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-10-08 16:48

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i meddelelsen
> "Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i meddelelsen

> Det er det rene fiktion

Stalinistens benægtelsescircus ophører aldrig

Mvh
Martin

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-10-08 19:53

Kim Frederiksen skrev den 08-10-2008 17:46:
> http://www.180grader.dk/klumme/Mit_liv_som_offentligt_ansat.php
>
> Mit liv som offentligt ansat

som sagt før (sidste gang den blev sendt):

Vedkommende har også kun været ansat der.

Alle andre arbejder i det offentlige

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Fra : Jesper

Dato : 09-10-08 19:55

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> som sagt før (sidste gang den blev sendt):
>
> Vedkommende har også kun været ansat der.
>
> Alle andre arbejder i det offentlige

Problemet er, at der er alt for mange der er ansat der og laver næsten
ingenting! Et resultat af offentlig volumensyge.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Kim2000

Dato : 09-10-08 20:09

> Problemet er, at der er alt for mange der er ansat der og laver næsten
> ingenting! Et resultat af offentlig volumensyge.

Problemet er såmænd nok det at folk er druknet i al mulig andet end lige
præcis det man er ansat til, og så bliver man på et tidspunkt ligeglad. En
hjemmehjælper tilbringer fx under halvdelen af tiden med de ældre, lærere
underviser cirka 800-1000 ud af 1924 timer, sagsbehandlere fik alene sidste
år over 2000 nye regler og bekendtgørelser at sætte sig ind i.

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-08 21:13

> Problemet er såmænd nok det at folk er druknet i al mulig andet end
> lige præcis det man er ansat til, og så bliver man på et tidspunkt
> ligeglad.

Nej. Det er ikke problemet. Problemet er, at offentligt ansatte ikke bliver
stillet til ansvar for en skid, og at det offentlige derfor tiltrækker
medarbejdere, der alene ønsker at fise husleje af.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim2000

Dato : 09-10-08 22:19

> [...]
> bliver stillet til ansvar for en skid, og at det offentlige derfor
> tiltrækker medarbejdere, der alene ønsker at fise husleje af.

Det ene udelukker vel ikke det andet.

Det kunne bestemt være interessant at høre hvad man egentlig har sagt/gjort
ved de sagsbehandlere der komplet svigtede i Ålborg.

Fra : N_B_DK

Dato : 10-10-08 06:50

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message

> Det kunne bestemt være interessant at høre hvad man egentlig har
> sagt/gjort ved de sagsbehandlere der komplet svigtede i Ålborg.

Intet, de kunne jo ikke vide hvordan det ville gå....

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-10-08 14:39

> Det ene udelukker vel ikke det andet.

Nej.

> Det kunne bestemt være interessant at høre hvad man egentlig har
> sagt/gjort ved de sagsbehandlere der komplet svigtede i Ålborg.

Jeg ved det ikke, men har et kvalificeret gæt: De er stadig ansat som
sagsbehandlere. Jeg er faktisk villig til at vædde på, at det er et rigtig
gæt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bo Warming

Dato : 10-10-08 16:17

> [...]
>
> Jeg ved det ikke, men har et kvalificeret gæt: De er stadig ansat som
> sagsbehandlere. Jeg er faktisk villig til at vædde på, at det er et rigtig

Blandt det meget vi kan lære af Kina er en vidunderlig korruption så
sagsbehandlere hæfter for deres ulykker

Vore sagsbehandlere er uansvarlige os snyder og bedrager fællesskabet hver
dag og hele tiden, men i ulande får man kun indtægter (under bordet) ved at
man holder aftaler og leverer varen og får tingene til at glide, så det er
usselt at vi lader toldfolk få al deres løn som løn

De bør have løn delvis fra dem der skal have ting importeret så der er en
akkord-gulerod foran deres næse.

Engang lønnedes mikadoers læger efter hvor mange dage om året mikadoen var
rask. Så skrev de ikke for mange recepter, men sørgede for forebggelse og
sundhed.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-10-08 15:52

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i meddelelsen

> Problemet er, at der er alt for mange der er ansat der og
> laver næsten
> ingenting! Et resultat af offentlig volumensyge.

Det ved du ikke en hundeprut om. Det er så let at nedsable de
offentligt ansatte, men at de ikke laver noget er en myte. Og
som jeg tidligere har skrevet, så er artiklen løgn.

Fra : N_B_DK

Dato : 10-10-08 06:49

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message
> Alle andre arbejder i det offentlige

LOL, det var et godt grin her fra morgenen ;)