Olieskift på bil.
Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-10-08 18:31

Hej.

Jeg er nået til det punkt i mit liv, hvor jeg er parat til at tage det
første olieskift på bilen (en Golf Variant 1996) selv. Men der er et par
hjørner jeg er lidt i tvivl om.

* I instruktionsbogen står at olien skal være VW 500 00. Er det så i
praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne
uge).

Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Leif Langgaard

Dato : 07-10-08 18:55

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
> Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?

Hej

Der er en detalje du skal være obs på, på "bundproppen" sidder der nok en
kobberskive som pakning, husk at få den på igen, ofte falder proppen ned i
den gamle olie og kobberringen kan falde af, og det er svært at se at den
mangler.
Hvis motoren er lun løber olien hurtigere ud.
Husk også at væde gummipakningen på filteret med olie inden det monteret, så
er det let at stramme til med hænderne, spænd ikke med værktøj.

God fornøjelse
--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Dak

Dato : 07-10-08 19:04

> God fornøjelse

og husk at fjerne spildolien miljømæssigt forsvarligt.

---
Dak
"ex-Ford Sierra 2.0 Azur DOHC '90"

Fra : Jesper Krogh

Dato : 08-10-08 09:29

I dk.fritid.bil, skrev Leif Langgaard:

> [...]
> den gamle olie og kobberringen kan falde af, og det er svært at se at den

Sådan en ekstra må jeg heller lige have i baghånden så. Tak for svar.
Har du nogen kommentarer til det med olien?

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Leo Havmøller

Dato : 08-10-08 04:26

> Jeg er nået til det punkt i mit liv, hvor jeg er parat til at tage det
> første olieskift på bilen (en Golf Variant 1996)

Hvis den ikke har fået olien skiftet siden 1996 er det nok også p tide...

Leo Havmøller

Fra : Jesper Krogh

Dato : 08-10-08 09:28

I dk.fritid.bil, skrev Leo Havmøller:

> Hvis den ikke har fået olien skiftet siden 1996 er det nok også p tide...

Åh, ja.. Bilen er "ny for mig"

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-08 08:17

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse

> Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
> Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?

Vær opmærksom på at når du fjerner oliefilteret
kan det svine gevaldigt.
Læg også mærke til lyden de første
sekunder efter du har startet bilen.
Er der en mislyd ?

Fra : Jesper Krogh

Dato : 08-10-08 09:27

I dk.fritid.bil, skrev Eque:

> "Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse

> Vær opmærksom på at når du fjerner oliefilteret
> kan det svine gevaldigt.

Tjek.

> Læg også mærke til lyden de første
> sekunder efter du har startet bilen.
> Er der en mislyd ?

I så fald, hvad ville det så være?

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Søren

Dato : 08-10-08 09:43

Jesper Krogh skrev:

> Tjek.

> I så fald, hvad ville det så være?

Det ville jeg sgu også gerne vide, for med mindre du har glemt at hælde
olie på igen .. eller at sætte bundproppen i - så kan et olieskift
simpelthen ikke fejle "de første sekunder efter du har startet bilen".

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-08 11:23

> I så fald, hvad ville det så være?

En grim let rallen indtil der
er en brugbar smørrefilm.
Samme lyd kan du finde
i biler som har stået stille
en rum tid.
Det er dog ikke sikkert du
lægger mærke til det, hvis
du ikke har hørt det før:

Fra : Søren

Dato : 08-10-08 16:23

Eque skrev:
> "Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse

> En grim let rallen indtil der
> er en brugbar smørrefilm.

Og hvad ville du så foreslå Jesper at gøre hvis han oplever denne grimme
lette rallen?

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-08 16:33

"Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse

> Og hvad ville du så foreslå Jesper at gøre hvis han oplever denne grimme
> lette rallen?

Leve med det.
Det er ikke alle biler som gør det,
men hvis det sker er det jo bare
en ærgerlig ting med mindre man
er ligeglad. Og - man kan så glæde
sig over, skifteintervallerne blir'
længere og længere...

Fra : Søren

Dato : 08-10-08 18:19

Eque skrev:
> "Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse

> [...]

Du er dælme langt ude. En bil der begynder at ralle fordi den har fået
ny olie. Det er sgu noget slemt vås.

Bilen kan godt begynde at ralle - hvis du altså hælder den helt forkerte
olie på den. Hvis du f.eks tager en gammel slæde, og erstatter den gamle
olie med en supertynd racerolie eller lign. Hvis du derimod hælder den
rette olie på bilen, så fjerner du netop mislyde som kan opstå med slidt
olie.

mvh Søren

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-08 22:02

> Du er dælme langt ude. En bil der begynder at ralle fordi den har fået ny
> olie. Det er sgu noget slemt vås.

Nej desværre.
Det er den korte tid til der
er fuld tryk og smøring i systemet
efter et komplet skifte, og
der er kommet 'balance' i systemet.
Det er ikke den nye olie som sådan - doh ! *S*
Ikke alle biler er lige sensitive hvad dêt angår.

> Bilen kan godt begynde at ralle - hvis du altså hælder den helt forkerte
> olie på den.

Ja det kan den også.
Men dette emne er mest fordi bilen
har nogle sensitive hydrauliske løftere
som kræver en bestemet viskositet.

> Hvis du f.eks tager en gammel slæde, og erstatter den gamle olie med en
> supertynd racerolie eller lign.

Hvad er supertynd ?
Mange biler kører på 0w-40.
Min egen Polo fra 81 kørte på 5w40
uden problemer. Og hvorfor bruger
du racerprædikatet ? Er det fordi det
giver indtryk af endnu større kontrast
mellem 'gammel slæde' og en rendyrket 'racer' ? *S*

> Hvis du derimod hælder den rette olie på bilen, så fjerner du netop
> mislyde som kan opstå med slidt olie.

En olie betegnes ofte først slidt når den har nået
sit mætningspunkt for at opslemme sod og andre
urenheder, og selve smøreeffekten derfor er nedsat betydeligt.
Alligevel behøver dette ikke give mislyde da der som regel
er tryk og smørring nok i de fleste tilfælde. De mislyde
jeg tror du mener må jo så være fordi olien INGEN smørende
effekt har lige inden skiftet. Og det er jo ikke godt, men jeg har
dog aldrig hørt om en olie som er blevet så slidt, det direkte
er årsag til ralle-lyde og andet godt.
MEDMINDRE nogen i gruppen har erfaret,
dere hydrauliske ventilløftere vitterlig er begyndt
at støje i takt med oliens forurening. Men det
er i såfald et andet emne som vel også er interessant.

Fra : Søren

Dato : 11-10-08 07:40

Eque skrev:
> "Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse

> [...]

Så langt så godt .. det er rimeligt at fonvente 2 sekunderes mislyd
imens pumpen lige får fyldt det nye oliefilter, men du har stadig ikke
forklaret hvorfor Jesper skal ligge mærke til om denne mislyd opstår de
første sekunder. Hvad kunne Jesper bruge den oplysning til?

> Det er ikke den nye olie som sådan - doh ! *S*

Aha .. så en forkert olie kan altså ikke forsage mislyd?

> Ikke alle biler er lige sensitive hvad dêt angår.

> Ja det kan den også.
> Men dette emne er mest fordi bilen
> har nogle sensitive hydrauliske løftere
> som kræver en bestemet viskositet.

Det gælder sørme ikke kun for ventilløfterne. Det hele bestemt også for
resten af motorens bevægelige dele.

> [...]
> du racerprædikatet ? Er det fordi det
> giver indtryk af endnu større kontrast
> mellem 'gammel slæde' og en rendyrket 'racer' ? *S*

Hold dig evt. til emnet .. istedet for konsekvent at køre af sporet. Det
støjer.

> En olie betegnes ofte først slidt når den har nået
> sit mætningspunkt for at opslemme sod og andre
> urenheder, og selve smøreeffekten derfor er nedsat betydeligt.

Igen irrelevant information.. og især irrelevant for Jespers ønske om at
skifte olien på sin bil.

> [...]
> effekt har lige inden skiftet. Og det er jo ikke godt, men jeg har
> dog aldrig hørt om en olie som er blevet så slidt, det direkte

Så har du rodet for lidt med andre folks biler.

> MEDMINDRE nogen i gruppen har erfaret,
> dere hydrauliske ventilløftere vitterlig er begyndt
> at støje i takt med oliens forurening. Men det
> er i såfald et andet emne som vel også er interessant.

Et yderst alm. problem på f.eks Ford Escort Zetec varianter.

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-08 08:20

> [...]
> hvorfor Jesper skal ligge mærke til om denne mislyd opstår de første
> sekunder. Hvad kunne Jesper bruge den oplysning til?

For at gøre en lang forklaring kort, så kan han ikke
bruge det til en skid. Han opdager sikkert ikke engang
lyden er der, men for andre kunne det være et interessant emne.
Hvorfor siger du ikke bare DIN mening om, hvorfor Jesper, sikkert,
ikke kan bruge det til noget ?
For mit vedkommende var det blot en oplysning, så må
hver enkelt vurdere om de kan leve med det.

> Aha .. så en forkert olie kan altså ikke forsage mislyd?

En moderne standard motorolie kan bruges i alle normale biler og behøver
ikke være særlig speciel eller eksotisk for at kunne anvendes.
DOG har der været snak om hydrauliske løftere, som er oversensible
og kræver en "ikke forkert olie". Det er næppe oliens problem
men konstruktionen om man vil.

> Det gælder sørme ikke kun for ventilløfterne. Det hele bestemt også for
> resten af motorens bevægelige dele.

Hvilke bevægelige dele ?
Jeg har aldrig i gruppen tidligere hørt
problemer mht. olien og støj andet
end i knastsystemet.
Men OK, hvis du tænker turbo, så er en fuldsyntetisk
at foretrække. Men det af andre årsager end 'støj' i sig selv..

> Hold dig evt. til emnet .. istedet for konsekvent at køre af sporet. Det
> støjer.

Jeg gjorde blot opmærksom på dine tillægsord
og forsøgte virkemidler, men det støjer åbenbart
når man ikke kan få et nogenlunde fornuftigt svar..

> Igen irrelevant information.. og især irrelevant for Jespers ønske om at
> skifte olien på sin bil.

Se, istedet for lige at dyrke Jespers interesse, så var det
blot et tilføjelse til emnet. Men hvis du opfatter det som
støj burde jeg måske beklage ?

> Så har du rodet for lidt med andre folks biler.

De 'andre folk' jeg kender er ikke svin med deres biler.
De kører normalt og har aldrig kørt så længe på en olie
den er blevet så uvirksom, der er kommet direkte mislyde.
Eller også har bilen brændt al olien af før den blev så ringe.
Så deet...

> Et yderst alm. problem på f.eks Ford Escort Zetec varianter.

Som jeg skrev, så var disse en overgang netop meget sensible, og kunne
derfor naturligvis ikke afvise, olien med tiden kunne ændre
sig så meget, det blev et 'støjproblem'. Derfor mit ord "medmindre"...
Men igen, olien var frisk og lyden fra det hydrauliske OK da
det blev hældt på...

Fra : Kent Friis

Dato : 08-10-08 18:55

Den Wed, 8 Oct 2008 08:26:52 +0000 (UTC) skrev Jesper Krogh:

> Tjek.

> I så fald, hvad ville det så være?

Så har man nok tappet olien af motoren, og hældt frisk olie på
gearkassen

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-10-08 09:48

> [...]
> praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
> godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne

Hvis motoren ikke har et ekstremt forbrug af olie, ville jeg gå en
kvalitet op, og finde en 5W/40 fuldsyntetisk olie til den. Den slags har
Bilka normalt også på tilbud.

> Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
> Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?

Jeps, og eventuelt en nu pakning til bundproppen.
Pas på når du spænder proppen igen, specielt hvis et af gevindene er af alu!

/Kent Glerup

Fra : Jesper Krogh

Dato : 08-10-08 10:13

I dk.fritid.bil, skrev Kent Glerup:

> Hvis motoren ikke har et ekstremt forbrug af olie, ville jeg gå en
> kvalitet op, og finde en 5W/40 fuldsyntetisk olie til den. Den slags har
> Bilka normalt også på tilbud.

Eksempelvis er der en her:

http://www.oil-shop.dk/pi/Titan_SuperSyn_5W_40_4_ltr__1740_.aspx
http://shellservice.dk/productdocs/docs/720226.PDF

Men så har den ikke VW 500 00 godkendelsen mere. Er der nogen logik i at
den ene godkendelse VW 502 00/505 00 bare er bedre eller?

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-10-08 10:40

Jesper Krogh skrev:

> [...]
>
> Men så har den ikke VW 500 00 godkendelsen mere. Er der nogen logik i at
> den ene godkendelse VW 502 00/505 00 bare er bedre eller?

Nu skriver du jo ikke voldsomt meget om hvilken motor der er i Golf'en,
men hvis vi tager udgangspunkt i en almindelig 1,8 90HK, anbefaler Mobil
1 følgende olier:

Super 3000 X1 5W-40 (502 00, 505 00), almindelig 5W-40 fuldsynt olie,
mit valg.
New Life 0W-40 (502 00, 505 00), lidt tyndere når det er virkelig koldt.
ESP Formula 5W-30 (504 00, 507 00), absurd dyr olie til VW's nyeste
maskiner.

Jeg ville finde et godt tilbud på en 5w-40 af anerkendt fabrikat. De har
formentlig allesammen mindst 500 00, 502 00 eller 505 00 godkendelse.
Jeg vil mene at 502 00er "bagudkompatibel" med 500 00, blot med højere krav.

/Kent Glerup

Fra : Jesper Krogh

Dato : 08-10-08 10:44

I dk.fritid.bil, skrev Kent Glerup:

> Nu skriver du jo ikke voldsomt meget om hvilken motor der er i Golf'en,
> men hvis vi tager udgangspunkt i en almindelig 1,8 90HK, anbefaler Mobil
> 1 følgende olier:

Det er en 1.8 7.5HK (55 KW), så det er nok det samme som ovenstående
motor kan bruge.

> [...]
>
> Jeg ville finde et godt tilbud på en 5w-40 af anerkendt fabrikat. De har
> formentlig allesammen mindst 500 00, 502 00 eller 505 00 godkendelse.

De har typisk 502 00 og 505 00. Er Shell og Texaco ikke "anerkendte
fabrikater". Eller er der noget man ska være opmærksom på her?

> Jeg vil mene at 502 00er "bagudkompatibel" med 500 00, blot med højere krav.

Det var noget i den stil jeg gerne ville høre.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-10-08 10:58

> Det er en 1.8 7.5HK (55 KW), så det er nok det samme som ovenstående
> motor kan bruge.

Næsten samme maskine. Nok rigtigt at den føles som 7.5HK :)

> De har typisk 502 00 og 505 00. Er Shell og Texaco ikke "anerkendte
> fabrikater". Eller er der noget man ska være opmærksom på her?

Vores tidligere Fabia kørte oftest på Esso 5W-40 fra Bilka. Men Shell og
Texaco, Mobil1, Valvoline osv er fint fint.

> Det var noget i den stil jeg gerne ville høre.

Motorer tager generelt ikke skade af at få en bedre olie på end
specificeret :)

/Kent Glerup

Fra : Jesper Krogh

Dato : 08-10-08 11:10

> Næsten samme maskine. Nok rigtigt at den føles som 7.5HK :)

> Vores tidligere Fabia kørte oftest på Esso 5W-40 fra Bilka. Men Shell og
> Texaco, Mobil1, Valvoline osv er fint fint.

Dejligt.

> Motorer tager generelt ikke skade af at få en bedre olie på end
> specificeret :)

Jow, men det er jo ikke oplagt at 502 00 er bedre end 500 00 .. eller
bare "noget andet".

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-10-08 14:18

Jesper Krogh skriver:

> [...]
> praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
> godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne

Ja - fuldstændigt.

> Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
> Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?

Som andre skriver, pakningsringe og evt en oliefiltertang, hvis filteret
ikke er til at få af.

1996 Golf er en Golf III. Så der sidder filteret så vidt jeg husker lige
foran på motoren.....og er til at komme til.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Søren

Dato : 08-10-08 19:13

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Jesper Krogh skriver:
>
> Ja - fuldstændigt.

> Som andre skriver, pakningsringe og evt en oliefiltertang, hvis filteret
> ikke er til at få af.

Jeg kan iøvrigt varme anbefale denne:

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=82503

... som har reddet min mås MANGE gange. Dertil kommer at den ofte er
meget nemmere at komme til med, end en typisk oliefiltertang.

mvh Søren