Strømproblem Volvo 460.
Fra : John T.

Dato : 05-10-08 07:01

Hej.
Vedr. Volvo 460 1994
Strøm til cigerettænder samt lys til askebæger.
Der kommer 3 ledninger fra bunden.
2 x plus
1 x minus der er forbundet til ligther og lys
Den ene plus til lys er ok, så lyset virker,
ligther virker ikke og jeg har målt at der ingen strøm er.
Jeg skulle tilslutte ekstra lys og kom til at kortslutte og
derved sprang sikringen, (Nr.22) jeg koblede ekstra lyset fra
og udskiftede sikringen, men der er stadig ingen strøm.
(Bruger et volt-meter)
Da den kortsluttede og sikringen sprang, kan der så samtidig
været andet der ikke kunne tåle denne kortslutning ?
Der er heller ikke kabinelys, men ALT andet virker,
radio, instrumenter, ja alt er afprøvet.
Jeg kan godt lægge en "lus" mellem lys og ligther
og det vil så virke igen, men jeg kunne da godt tænke mig
at finde fejlen.
Venlig hilsen
John T.

Fra : Kim Andreasen

Dato : 05-10-08 07:48

hej jeg er sikker på at sikringen til kabine lyset er sprunget hvis den ikke
er sprunget før er det den sikring der er orange og ser anderledes ud end de
andre det er en transport sikring bare skift den med en almindelig sikring
mvh kim andreasen

volvo 460 1,8 `96
volvo 855 2,5T `96

Fra : John T.

Dato : 05-10-08 08:00

"Kim Andreasen" <kim_andreasen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> end de andre det er en transport sikring bare skift den med en almindelig

Så godt de orange "klodser" viste bare ikke hvad de var til !
Jeg tror sørme du har ret, du får svar senere, jeg skal på arbejde.
Tak for dit svar !!
Hilsen John T.

Fra : Kim Andreasen

Dato : 05-10-08 09:19

ok du siger bare til hvis der er andet på et tidspunkt jeg ved alt hvad der
er værd at vide om 460 og 850 har arbejdet med dem i 8 år gem evt min mail
til fremtidige spørgsmål

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-10-08 17:25

> [...]
> end de andre det er en transport sikring bare skift den med en almindelig

Er det helt rigtigt hvad du kommer frem til?

Sikring 22 til kabinelys har været sprunget og er skiftet. Udstyr på sikring
22 virker stadig ikke.
Du vil have han kigger på bro nr 23 som forsyner sikring 21+22, men som jeg
læser det virker det udstyr der sidder på sikring 21 og så kan broen på nr
23 jo også kun virke.

Nå han kan jo altid måle om der er spænding over nr 23. Det kan jo være
sikringerne er forbundet anderledes end jeg lige kan se mig frem til.

Mvh Niels

Fra : John T.

Dato : 05-10-08 18:17

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nå han kan jo altid måle om der er spænding over nr 23. Det kan jo være
> sikringerne er forbundet anderledes end jeg lige kan se mig frem til.

Hej med Jer !!
Ja, det lyder rimeligt.
Bro 23 er ok, men 22 var gået igen, skiftede og det virkede,
vil så prøve det nye lys der så ikke virkede og pludselig virkede loftlys
heller ikke.
Da jeg så rejste mig og kikkede på skovfyren lige foran mig, blev den belyst
ganske
svagt,------ der var ikke mere strøm på bilen !!!
Så nu står den og oplader, så vi ser i morgen formiddag.
Når nu jeg har jer:
Jeg har købt en "EL-iluminated lamp" hos TJansen og de kunne ikke
svare på mit spørgsmål om den er meget ømfindelig om der er 12 volt eller
mindre,
hvis den er det tror jeg at det også har været årsagen til at jeg ikke kunne
få lys i den
på grund af den lave spænding.
Der er en sort "klods" der deler ud til 2 lamper, er det kun en der deler
eller er der
noget andet i den ? Jeg spøger fordi jeg kun ønsker at bruge den ene da der
er rimeligt
mørkt under Blæser/varme-knapperne.
Hilsen John

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-10-08 20:15

> [...]
> eller er der
> noget andet i den ? Jeg spøger fordi jeg kun ønsker at bruge den ene da

Jeg kan ikke lige finde det produkt du beskriver på thansens hjemmeside, men
jeg vil tro det ikke er afhænging af spændingen.
Hvis det er lysdioder, skal strømmen den rigtige vej igennem før de virker.
Leveres den ikke med stik til cigarstikket?

Mvh Niels

Fra : John T.

Dato : 05-10-08 20:51

> [...]
> virker.
> Leveres den ikke med stik til cigarstikket?

På embalage er der foto af cigarstik, men det er ikke tilstede,
ej heller på de øvrige i butikken der heller ikke viste billede af stikket.
Men never mind, jeg havde klippet det af alligevel,
der skal ingen synlige ledninger være.
Der er 2 klare ledninger, den ene med en rød streg som jeg
formoder er minus..... eller ??????
Fra bilen 3 ledninger:
Brun
Sort m. rød streg . Disse går til ligther
Brun m. grå streg (som jeg formoder er plus)
går til lys v. askebæger, der så får stel fra ligther.

Er der mon et sted hvor jeg kan se diagram, eller kan
I beskrive hvad der er hvad
så jeg ikke knalder sikringen igen ?
Inden jeg mistede strømmen, kunne jeg få kabinelys hvis
jeg satte tænning til, ellers ikke.
Hilsen John T.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-10-08 21:28

> Der er 2 klare ledninger, den ene med en rød streg som jeg
> formoder er minus..... eller ??????

Rød streg er normalt plus.

> Fra bilen 3 ledninger:
> Brun

Er muligvis stel? Alternativt er der ikke lys i lighteren, så kunne det være
plus til det?

> Sort m. rød streg . Disse går til ligther

Denne er plus så vidt jeg husker.

> Brun m. grå streg (som jeg formoder er plus)
> går til lys v. askebæger, der så får stel fra ligther.

Er ikke sikker men tjek med metoden nederst.

> Er der mon et sted hvor jeg kan se diagram, eller kan
> I beskrive hvad der er hvad
> så jeg ikke knalder sikringen igen ?
> Inden jeg mistede strømmen, kunne jeg få kabinelys hvis
> jeg satte tænning til, ellers ikke.

Så skal du kigge på dine dørkontakter, de skal nok renses så de giver
forbindelse til stel når døren åbnes.

Uanset hvad, så kan du med voltmeteret måle om det er stel eller +12 volt du
har på kablet.
Mål volt jævnstrøm, sæt det ene kabel på stel et sted på karossen. Det andet
på et kabel, så ser du om der er nul volt eller 12 volt på kablet. Nul volt
indikerer stel. Husk tænding skal være slået til.

Mvh Niels

Fra : John T.

Dato : 05-10-08 22:51

> [...]
> andet på et kabel, så ser du om der er nul volt eller 12 volt på kablet.
> Nul volt indikerer stel. Husk tænding skal være slået til.

Loftlys virkede inden jeg startede og der skal ikke tænding
til ligther og loftlys, det sidste skal jo tænde når jeg låser mig ind.
Jeg prøver med meter i morgen formiddag.
Jeg formoder at rød streg indikerer det samme, uanset grundfarven-ik`??
John T

Fra : John T.

Dato : 05-10-08 23:26

Status (uden ekstra lys) er følgende nu:
Ingen lys i loft og ingen strøm til cigartænder.
Sætter jeg nøglen i og tænder for lys så virker
det hele. Jeg kan høre et rælæ.
Kan det ikke tænkes at kontakter i dette rælæ
der vedrører ovenstående er brænd i stykker
ved kortslutningen, altså at rælæet har taget skade ?
John T.

Fra : John T.

Dato : 06-10-08 12:42

"John T." <duer-ikke@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan det ikke tænkes at kontakter i dette rælæ
> der vedrører ovenstående er brænd i stykker
> ved kortslutningen, altså at rælæet har taget skade ?

Hvodan skiftes rælæerne der sidder under
hjælmen i den 3 kantede plastboks, jeg kan umidelbart
ikke trække dem op, er der en fidus at hente her ?
Hilsen John T.

Fra : Kim Andreasen

Dato : 06-10-08 13:53

spise en portion havregryn og tage ved de skal bare trækkes lige op .. lige
lidt info omkring cigarstikket der er kun strom dertil når der er tænding
på..
mvh kim

Fra : John T.

Dato : 06-10-08 19:53

> spise en portion havregryn og tage ved de skal bare trækkes lige op ..
> lige lidt info omkring cigarstikket der er kun strom dertil når der er
> tænding på..
> mvh kim

Tak for info vedr. cigartænder.
Jeg er overbevist om at et rælæ ikke går i "hvilestilling"
så jeg havde tænkt mig at køre til huggeren og snuppe
alle 7 rælæer og skifte dem.
Det der ikke virker uden tænding er:
Loftlys
El. Bagrude
Positionslys
Centrallås,
er der nogen der ved hvilket rælæ der
der er tilknyttet ovenstående ?
Jeg har ladet mig fortælle at der også er et rælæ
bag handskerummet, er det rigtigt ? Hvis Ja, hvad bruges
det så til.
Hilsen John

Fra : John T.

Dato : 09-10-08 09:42

Hej !
Problemet er løst, det var et rælæ der var stået af,
nu virker det hele som det skal.
Tak til Jer der svarede.
Venlig hilsen
John T.