Positionering - Firefox, Chrome, Explorer
Fra : Jesper Gyldendahl Ch~

Dato : 06-10-08 12:24

Nyt design - Nye problemer.

Jeg har læst mig til, at jeg ikke er den eneste med problemer,
når det kommer til positionering af enten tekst, billeder eller
andet. Chrome og Firefox viser det anderledes end explorer(i
hvert fald 7.0).

Jeg har læst om en løsningen med flere style sheets til
forskellige browser, men forfatteren skriver også at dette ikke
burde være nødvendigt.

Hvad ville være den "rigtige" løsningen anno oktober, 2008?

Her er mine sider:

http://gyldendahl.cwahi.net/
http://gyldendahl.cwahi.net/style.css

På forhånd tak

/Jesper

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 06-10-08 18:29

"Jesper Gyldendahl Christensen" <jesper@cfa.india.dk> skrev

> [...]
> når det kommer til positionering af enten tekst, billeder eller
> andet. Chrome og Firefox viser det anderledes end explorer(i

Din side ser nu næsten fuldstændig ens ud i både IE7 og FF3 hos mig.
I hvert fald forsiden, men der ser jo heller ikke ud til at være andet.

> Jeg har læst om en løsningen med flere style sheets til
> forskellige browser, men forfatteren skriver også at dette ikke
> burde være nødvendigt.
>
> Hvad ville være den "rigtige" løsningen anno oktober, 2008?

Jeg hører til dem der mener at det ikke burde være nødvendigt anno 2008.
De store forskelle er ikke længere mellem IE og FF, men mellem IE7, Firefox,
Opera på den ene side og IE6 og ældre på den anden side. (Selv om også IE7
har nogle mærkelige fortolkninger nu og da :-/)

Den nemme løsning er at bruge Firefox eller Opera, mens man udvikler siden
for så bagefter at tjekke udseendet i Internet Explorer og lave de
tilpasninger der skal til dér.

Hvis noget ser pænt ud i FF eller Opera, ser det som regel også rigtigt ud i
IE7.
Problemet opstår så ved IE6.
Her kan man så have et lille supplerende stilark, som kaldes i en
"conditional comment" (CC).

CC er noget der kun kan forstås af Internet Explorer. Andre browsere vil se
på det mellemliggende som en kommentar.

Eksempel:

<link rel="stylesheet" href="stilark.css" type="text/css" />
<!--[if lt IE 7]>
<link rel="stylesheet" href="ie6.css" type="text/css" />
<![endif]-->

Ovenstående kode fortæller at Internet Explorer fra version 6 og ældre skal
hente "ie6.css".
Den indeholder selvfølgelig kun de få ting der er forskellige fra det store
stilark, da "stilark.css" hentes af alle browsere.

Andre eksempler:
<!--[if IE]> - Hvis IE
<!--[if lt IE 7]> Hvis mindre end IE7
<!--[if lte IE 7]> Hvis mindre end- eller lig med IE7
<!--[if gt IE 5]> Hvis større end IE5 (dvs. IE5.5 og opefter)

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-10-08 19:44

Jesper Gyldendahl Christensen skrev:

> Jeg har læst mig til, at jeg ikke er den eneste med
> problemer, når det kommer til positionering af enten
> tekst, billeder eller andet.

Positionering giver ofte større problemer end det løser,
da du ikke har det rigtige flow.

> Jeg har læst om en løsningen med flere style sheets
> til forskellige browser, men forfatteren skriver også at
> dette ikke burde være nødvendigt.

Det har heller ikke været nødvendigt på denne hurtige
skitse: http://vebel.dk/test/gyldendahl/

Jeg måtte manipulere lidt med dine billeder, de var alt
for store - og klemt sammen med kode, det bliver de
ikke kønne af. Billeder skal have den størrelse de bliver
vist i browseren.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Gyldendahl Ch~

Dato : 08-10-08 17:08

> [...]
> for store - og klemt sammen med kode, det bliver de
> ikke kønne af. Billeder skal have den størrelse de bliver

Hej Allan,

Tak for din skitse. Den vil jeg arbejde videre med..