FF OK / IE CRAP...
Fra : Johnny Kristensen

Dato : 06-10-08 09:42

Jeg er lige så stille igang med at lave nyt design til vores
private hjemmeside. Jeg har nu fundet nogenlunde ud af hvordan
det skal se ud og med diverse udfordringer fået det programmeret
i HTML/CSS.

Jeg brugte FF som browser da jeg lavede det efter anbefalinger
læst her i forumet, men når nu jeg åbner det jeg har lavet i IE,
så ligner det...CRAP.

ny.jamweb.dk

Hvad går der galt ?

MVH

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 06-10-08 10:24

"Johnny Kristensen" <johnnyNEJTAKTILSPAM@jamweb.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg brugte FF som browser da jeg lavede det efter anbefalinger
> læst her i forumet, men når nu jeg åbner det jeg har lavet i IE,
> så ligner det...CRAP.

Først sikre dig at ejlene i koden ikke er årsagen.
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fny.jamweb.dk%2F

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Johnny Kristensen

Dato : 08-10-08 12:38

jopa wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Først sikre dig at ejlene i koden ikke er årsagen.
> http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fny.jamweb.dk%2F

Ja det burde jeg have gjort. Men det har jeg nu fået ordnet, men stadig
uden videre held ?

Fra : Birgit Holme

Dato : 06-10-08 12:48

Johnny Kristensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html

> Jeg brugte FF som browser da jeg lavede det efter anbefalinger
> læst her i forumet, men når nu jeg åbner det jeg har lavet i
> [...]

Er det et bevidst valg at du har defineret din side som "xhtml"

( <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
)

Hvis det ikke er et bevidst valg, vil du måske være bedre tjent
at definere siden som html4.01

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

/Birgit

Fra : Johnny Kristensen

Dato : 08-10-08 12:43

Birgit Holme wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> at definere siden som html4.01
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

Det var et forsøg på at fremtidssikre min kode så meget som muligt,
men det var måske en misforståelse at gøre det på den måde ?

Er Xhtml ikke at foretrække idag frem for HTMl når nu jeg alligevel
skal til at lave stort set det hele om?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-10-08 16:46

Johnny Kristensen skrev:

> Det var et forsøg på at fremtidssikre min kode så meget som muligt,
> men det var måske en misforståelse at gøre det på den måde ?

Der er ikke noget specielt fremtidssikret ved at bruge XML eller
XHTML til hjemmesider. De første mange snese år er der ingen der
tør slukke for de milliarder af hjemmesider der er lavet i ren
HTML.

> Er Xhtml ikke at foretrække idag frem for HTMl når nu jeg alligevel
> skal til at lave stort set det hele om?

Næ. Det rejser nogle problemer:

   http://www.spartanicus.utvinternet.ie/no-xhtml.htm

--
Bertel

Fra : Johnny Kristensen

Dato : 08-10-08 18:36

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> XHTML til hjemmesider. De første mange snese år er der ingen der
> tør slukke for de milliarder af hjemmesider der er lavet i ren

Tak for linket. Det var da dejligt frigørende at læse. Alle de
argumenter der blev savet ned var dem som jeg holdt mig til. Jeg er
tilbage på html 4.01.

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-10-08 23:50

Johnny Kristensen skrev:

> Jeg er tilbage på html 4.01.

Det er jo kun Bertels mening, vi andre holder os
til xhtml strict

Det giver nogle klare fordele.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Kristensen

Dato : 10-10-08 13:07

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det er jo kun Bertels mening, vi andre holder os
> [...]

Nu bliver jeg da for alvor nysgerrig (og måske lidt forvirret
igen). Hvad er dine argumenter for at bruge Xhtml mod Html ?
Hvilke fordele har det over Html ?

(Håber ikke jeg puster til en eller anden strid her )

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-10-08 00:12

Johnny Kristensen skrev:

> Hvilke fordele har det over Html?

Det tvinger dig til at lave ordentlig kode, det er det
der er det vigtige i denne disiplin, og sikrer at det
bliver vist ensartet over det hele.

> Håber ikke jeg puster til en eller anden strid her

Det er netop det du gør

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-10-08 10:37

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev

> Det tvinger dig til at lave ordentlig kode, det er det
> der er det vigtige i denne disiplin, og sikrer at det
> bliver vist ensartet over det hele.

"Modstanderne" af xHTML vil på sin side indvende at man jo også bare kan
lave "ren kode" i html 4.
Jeg koder selv i xHTML, men jeg har faktisk ingen idé om hvorfor det skulle
være bedre end html 4.
Da jeg begyndte på det, troede jeg at xHTML bare var afløseren for HTML, og
at det altså lige så godt kunne have heddet html 5.

Jeg har dog en svag idé om at det var det rigtige for 8-9 år siden, hvor
f.eks. mobiltelefoner ikke var så langt fremme i udviklingen som de er i
dag. Men jeg har så også en idé om at den teknologiske udvikling kan have
overhalet intentionerne med xhtml. Min "gamle" mobiltelefon fra 2005 viser
html4-sider lige så fint som xhtml-sider. At den langsomme GPRS-forbindelse
så ikke gør det til nogen oplevelse at surfe, er så en anden sag.

At jeg laver renere (dvs. mere standardoverholdende) kode i dag, skyldes nok
ikke så meget at det er xHTML, men at jeg ved samme lejlighed begyndte
overhovedet at interessere mig for at overholde standarder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-08 10:43

Philip Nunnegaard skrev:

> "Modstanderne" af xHTML vil på sin side indvende at man jo også bare kan
> lave "ren kode" i html 4.

Nemlig.

Hvor mange af dem der bruger validator, laver rodet kode?

Hvor mange af dem der ikke gør det, opdager at de laver et hav af
fejl i XHTML?

Pointen:
Ordentlig kode er et spørgsmål om viden og opdragelse - ikke om
(påtvunget) valg af doctype.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-10-08 12:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> Pointen:
> Ordentlig kode er et spørgsmål om viden og opdragelse - ikke om
> (påtvunget) valg af doctype.

Principielt rigtigt. Men korrekt (læs: valid) html tillader nu engang nogle
undladelser, som ikke tillades i xhtml:

<li> skal ikke afsluttes

Undladelse af afslutning på de to første medvirker til at gøre det
vanskeligere at fejlsøge, hvis noget driller, for hvor går afgrænsningen
præcist til næste element?

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-10-08 12:28

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev

> [...]
>
> Undladelse af afslutning på de to første medvirker til at gøre det
> vanskeligere at fejlsøge, hvis noget driller, for hvor går afgrænsningen

Jeg skal lige have fat i pointen:
På den ene side kan man jo bare afslutte dem - også i html 4.
Men validatoren fanger det ikke med html 4, og dermed "skjules" de mest
umiddelbare muligheder for at få et "slævt" design til at falde på plads?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-10-08 12:29

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev

> ...et "slævt" design til at falde på plads?

Der skulle stå "skævt".

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-08 13:17

Erik Ginnerskov skrev:

> Undladelse af afslutning på de to første medvirker til at gøre det
> vanskeligere at fejlsøge,

.... og derfor finder den omhyggelige webdesigner ud af at det er
smart at afslutte alle koder.

Det er i øvrigt ikke altid specielt nemt at se hvor man mangler
at indsætte en slutkode ud fra validatorens fejlbesked.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-10-08 15:33

Bertel Lund Hansen wrote:

> ... og derfor finder den omhyggelige webdesigner ud af at det er
> smart at afslutte alle koder.

Det er vi enige om. Men for den mindre omhyggelige eksisterer risikoen for
fejl. Personligt afslutter jeg nyoprettede tags inden jeg lægger indhold i.
Så er jeg også altid sikker på at nestingen er på plads.

> Det er i øvrigt ikke altid specielt nemt at se hvor man mangler
> at indsætte en slutkode ud fra validatorens fejlbesked.

Derfor gør jeg som ovenfor beskrevet.

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-08 16:36

Erik Ginnerskov skrev:

> fejl. Personligt afslutter jeg nyoprettede tags inden jeg lægger indhold i.
> Så er jeg også altid sikker på at nestingen er på plads.

Jeg bruger samme metode, og det gør jeg også med parenteser og
lignende. Det er praktisk.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-10-08 14:43

Birgit Holme wrote:

> [...]
> at definere siden som html4.01
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

Jeg kan ikke se nogen grund til at anbefale html 4.01 transitional ligesom
det på en dansksproget side ikke giver mening at definere xhtml 1.1.

Et logisk valv ville være enten xhtml 1.0 strict eller html 4.01 strict.
Hvilken en af disse er et temperamentspørgsmål mere en et spørgsmål om
standard eller fremtidssikring.

Erik Ginnerskov

Fra : Per Rasmussen

Dato : 06-10-08 13:34

> [...]
>
> Jeg brugte FF som browser da jeg lavede det efter anbefalinger
> læst her i forumet, men når nu jeg åbner det jeg har lavet i

I Firefox 2.0.0.17 er der kun en tynd stribe blger i Toppen, mens
det ser godt ud i IE
Så Top Crap i Firefox
Bund Crap i IE

Validering er sikkert din ven
bla <div id="blog" class="bluebox"">

PerR

Fra : Johnny Kristensen

Dato : 08-10-08 12:44

Per Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> I Firefox 2.0.0.17 er der kun en tynd stribe blger i Toppen, mens
> [...]

Ja validering burde altid være min ven. Den validerer nu, men stadig
uden videre held?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 06-10-08 17:54

> [...]

>Jeg brugte FF som browser da jeg lavede det efter anbefalinger
>læst her i forumet, men når nu jeg åbner det jeg har lavet i IE,

Du starter med at rette de fejl, som andre har gjort opmærksom
på.

Herefter sletter du <?xml version="1.1" encoding="UTF-8"?>
Dette sætter IE i quirk mode og er formentlig årsag til miseren.

I stedet for indsætter du
charset=utf-8"/>
i headeren.

>ny.jamweb.dk

Vær rar at gøre det let for dem, som skal hjælpe og skrive det
som et link, som man kan klikke på.
http://ny.jamweb.dk/
--
Kerim

Fra : Johnny Kristensen

Dato : 08-10-08 12:47

Kerim Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du starter med at rette de fejl, som andre har gjort opmærksom
> på.

Det er hermed gjort

> Herefter sletter du <?xml version="1.1" encoding="UTF-8"?>
> Dette sætter IE i quirk mode og er formentlig årsag til miseren.

> [...]

Jeg syntes da netop der bliver anbefalet at declarere dette, men nu
siger du det modsatte ???

> Vær rar at gøre det let for dem, som skal hjælpe og skrive det
> som et link, som man kan klikke på.
> http://ny.jamweb.dk/

Sorry, det troede jeg den gjorde. Jeg poster via HTML.DK, og på den
webbaserede nyhedsgruppe portal linkes der fint.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 08-10-08 17:55

http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/#standardsvsquirks
--
Kerim

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-10-08 13:45

Johnny Kristensen skrev:

> når nu jeg åbner det jeg har lavet i IE, så ligner
> det...CRAP.
>
> ny.jamweb.dk

Hvilken version af IE?

Som jeg ser det, skal du arbejde lidt mere med at få
det til at se ensartet ud i alle browsere INDEN du
leger med border og runde hjørner, se:

http://vebel.dk/test/jamweb/

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Kristensen

Dato : 08-10-08 14:38

> [...]

> Hvilken version af IE?
>
> Som jeg ser det, skal du arbejde lidt mere med at få
> det til at se ensartet ud i alle browsere INDEN du

Jeg kører IE 7
Tak for oversigten.

Jeg syntes næsten man bliver helt modløs over at skulle til at få
det til at fungere i alle browsere, når der er så stor forskel på
hvordan de viser det man laver. Findes der overhovedet nogle
standarder alle browsere overholder som man kan holde sig til og
sikre at det kommer til at se ens ud i alle ?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-10-08 15:27

Johnny Kristensen kom med følgende:
> [...]
> standarder alle browsere overholder som man kan holde sig til og
> sikre at det kommer til at se ens ud i alle ?

Det er vel netop forskellen, der gør det til en udfordring?

Brug FF til dit design - så har du størst chance for at der er mindst
der skal tilpasses.
Problemet er ikke, at browserne viser tingene forskelligt ( -IE6).
Problemet er, at browserne er meget lidt gode til at gætte på hvad du
mener, når standarderne ikke overholdes.

Ved at bruge en browser der er god til at overholde standarderne og
dårlig til at gætte på hvad du mener, når din kode ikke er rigtig, får
du en chance for at se fejlene med det samme.
FF med HTML validator og evt. FireBug, er et godt udgangspunkt til
design.

Fordi IE er så god (bagudkompatibel/fejltolerant) til at gætte de
rigtige løsninger, er den meget skidt til det brug.

Birger