Hvordan blive denne side fejlfri
Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 04-10-08 22:44

Hej NG

Hvordan bliver denne side fejlfri http://oz5vej.dk/qth.html
den kommer med 9 fejl som alle ligge i den samme linie
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Foz5vej.dk%2Fqth.html&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

Kim

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-10-08 23:01

Kim Schmidt Wind skrev:

> Hvordan bliver denne side fejlfri http://oz5vej.dk/qth.html
> den kommer med 9 fejl som alle ligge i den samme linie
> [...]

&-tegn er ikke tilladt i links. Du skal udskifte alle
forekomster af "&" i linket med html-koden for &:
&

Altså:
?call=OZ5VEJ&mt=m&z - osv.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slip musen fri, og styr i stedet computeren lynhurtigt med

Fra : Torben R. Soerensen

Dato : 05-10-08 14:50

On Sun, 05 Oct 2008 00:00:53 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>&-tegn er ikke tilladt i links. Du skal udskifte alle
>forekomster af "&" i linket med html-koden for &:
>&amp;
>
>Altså:
>?call=OZ5VEJ&amp;mt=m&amp;z - osv.

Hej...
Lige et spørgsmål i forlængelse af dett.

Hvor finder jeg HTML-koderne for diverse tegn?

Torben

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-10-08 15:17

Torben R. Soerensen skrev:

> Hvor finder jeg HTML-koderne for diverse tegn?

Bl.a. her:
http://www.w3schools.com/tags/ref_entities.asp

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gule huskesedler på skærmen - med indbygget alarmfunktion.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-10-08 17:13

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Bl.a. her:
> http://www.w3schools.com/tags/ref_entities.asp

Men med det rigtige charset angivet, kan man nøjes med at kende 3 tegn:

& = &amp;
< = &lt;

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-10-08 22:00

Philip Nunnegaard wrote:

> Men med det rigtige charset angivet, kan man nøjes med at kende 3 tegn:
>
> & = &amp;
> < = &lt;

<fluek...>
&quot; kan også komme på tale.
</fluek...>

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-10-08 22:15

Stig Johansen kom med denne ide:

> <fluek...>
> &quot; kan også komme på tale.
> </fluek...>

&copy;
der er også en for registreret varemærke - kan ikke huske den ;>)

Birger

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 06-10-08 03:58

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev

> &copy;
> der er også en for registreret varemærke - kan ikke huske den ;>)

&trade; mener jeg.
Men ikke lige noget jeg har brug for i det daglige.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-10-08 07:26

Stig Johansen skrev:

> <fluek...>
> &quot; kan også komme på tale.
> </fluek...>

og &nbsp; og &ndash; og sådan kan man
blive ved; Og hvem kan huske alt det?
Derfor har jeg lavet mig et par oversigter:
http://webdesign101.dk/artikler/tegn_2.php
http://webdesign101.dk/artikler/tegn_3.php

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-10-08 11:12

Jørgen Farum Jensen wrote:

> og &nbsp; og &ndash; og sådan kan man
> blive ved; Og hvem kan huske alt det?

Ja, der er mange, men jeg forholdt mig bare til det lidt mere jordnære.

" er også an angivelse for tommer, og der kan man få brug for det, afhængig
af hvad man signalerer.
- Biler 2½" udstødning
- Vandslange til haven, ½ eller 3/4" tilslutning
- VVS, ½ eller 3/4" tilslutning
osv.

Det er fuldstændigt tilfældigt valt, first match på Google, men at lave et
billede med og uden &quot; er der et eksempel på hér:
http://w-o-p-r.dk/tips/quot.html

Bemærk - "problemstillingen" er i title og alt.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-08 11:58

Stig Johansen skrev:

> Det er fuldstændigt tilfældigt valt, first match på Google, men at lave et
> billede med og uden &quot; er der et eksempel på hér:

Det er da nemmere at skrive alt='en ½" rørbukker'.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-10-08 12:41

Stig Johansen frembragte:

> [...]
> billede med og uden &quot; er der et eksempel på hér:
> http://w-o-p-r.dk/tips/quot.html
>
> Bemærk - "problemstillingen" er i title og alt.

' = fod
" = tommer

' = minutter
" = sekunder
sidstnævnte f.eks ved globale positioner (længde- og breddegrader), men
anvendes også ved vinkelmåling - hvor også grad tegnet (&deg;) benyttes
til andet end temperatur ;>)

Birger

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-10-08 23:04

Læg scriptet i en ekstern *.js fil.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-10-08 00:30

Jens Peter Karlsen skrev:

> Læg scriptet i en ekstern *.js fil.

Hvorfor det når man kan erstatte & med &amp;?

Jo, man kan skjule mange fejl ved at lægge dem eksternt,
så validatoren ikke kan se dem, men det lærer man jo
ikke noget af

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 05-10-08 04:20

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Jo, man kan skjule mange fejl ved at lægge dem eksternt,
> så validatoren ikke kan se dem, men det lærer man jo

Hej
Jeg tak for svar.
Løsning med at lave det som en ekstern .js fil, kunne møske godt
bruges her, men hvis man nu havde en side med mange af denne type
links så vil jeg skulle lave en fil .js per link. Og der er ikke
smart.

Kim

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-10-08 10:22

Kim Schmidt Wind sendte dette med sin computer:

> [...]
> bruges her, men hvis man nu havde en side med mange af denne type
> links så vil jeg skulle lave en fil .js per link. Og der er ikke

Eller man kunne måske nøjes med een fil med een funktion, som kunne
bruges af mange link og mange sider?

Birger

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 05-10-08 10:53

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i meddelelsen
> Kim Schmidt Wind sendte dette med sin computer:

> Eller man kunne måske nøjes med een fil med een funktion, som kunne bruges
> af mange link og mange sider?
>
> Birger

Hej Birger
Nu er det sådan med de her links til disse googlemaps adresser som skal
sættes ind på sider som den ikke altid kommer på samme tid. Så den med at
bruge html-koden er i dette tilfælde det nemmere end at skulle skrive en .js
fil også bagefter at skulle rette i den.

Kim

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-10-08 11:26

Den 05-10-2008, skrev Kim Schmidt Wind:
> [...]
> bruge html-koden er i dette tilfælde det nemmere end at skulle skrive en .js
> fil også bagefter at skulle rette i den.

Dit link ser sådan ud:
<a
href="http://da.aprs.fi/?call=OZ5VEJ&mt=m&z=11&timerange=3600">
(Og har til Jens Peter Karlsens oplysning, absolut intet har med
javascript at gøre...)

Det samme kan (f.eks.) gøres sådan :

function SetDest( call, mt, z, timerange) {
data = '?call'+encodeURIComponent( call);
data += '&mt='+encodeURIComponent( mt);
data += '&z='+encodeURIComponent( z);
data += '&timezone='+encodeURIComponent( timezone);
location.href = 'http://da.aprs.fi/'+data;
}

Det var ikke hensigten at påstå at det skulle være nemmere, blot at det
kan lade sig gøre at skrive en generel funktion, der kan håndtere mange
links af samme type - og at den samme .js fil ville kunne genbruges af
forskellige sider. (Og at man altså _ikke_ skal skrive en .js fil for
hvert link, eller rette noget som helst til, andet end de parametre,
der nødvendigvis skal bruges - præcis som du vil skulle gøre i et
almindeligt link...)
Det handler IMHO heller ikke altid om hved der er nemmest -
overskuelighed og vedligeholdelse spiller for mig en væsentlig rolle,
når der skal vælges mellem forskellige mulige løsninger.

I øvrigt skal man stadig logge ind, når man følger linket?
Er det ikke meningen at man umiddelbart skal komme til kortet?

Birger

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 05-10-08 17:33

> I øvrigt skal man stadig logge ind, når man følger linket?
> Er det ikke meningen at man umiddelbart skal komme til kortet?
>
> Birger

Hej Birger
Det med at logge ind har man skrevet en brugernavn først gang man besøger
siden så behøver man det ikke igen. Man kan jo bare skrive XX eller YY i
feltet
Men der findes også en anden side som den, men der kan man ikke på forhånd
vælge sted så den kunne ikke bruges.

Kim

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-10-08 20:34

Kim Schmidt Wind frembragte:

> [...]
> feltet
> Men der findes også en anden side som den, men der kan man ikke på forhånd

OK.
Jeg kender ikke så meget til googlemaps ;>)
Jeg brugte dit senderid - OZ5VEJ - og det virkede fint. Prøvede lige
igen, og kommer så også direkte til kortet. Så det fungerer
tilsyneladende som det skal ;>)
Tror jeg opfattede parametren "call=" som den der skulle logges ind.
Men det er det så ikke - og ville ved nærmere eftertanke heller ikke
være smart at lægge ud på den måde...

Birger

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 05-10-08 20:52

> [...]
> Tror jeg opfattede parametren "call=" som den der skulle logges ind. Men
> det er det så ikke - og ville ved nærmere eftertanke heller ikke være

Det med at bruge det gør ikke noget, den sender som sender position ud så
den kan ses på kort står inde i mit radiorum hvor den også sender mit eget
call ud. Det blev brugt af min kone til og se hvor jeg befandt mig henne
dengang jeg kørt eksport. Da have jeg en radioanlæg med i lastbil samt en
GPS som var koblet på radioen sammen med en bærbar PC så kunne jeg også
skrive hjem til andre radioamatører i Danmark.
Nu bruger jeg det mest når jeg skal ligge steder ud på kort som
kørselsvejledning for dem som kan klare sig uden GPS.

Kim

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-10-08 10:20

Allan Vebel forklarede den 05-10-2008:

> Hvorfor det når man kan erstatte & med &amp;?
>
> Jo, man kan skjule mange fejl ved at lægge dem eksternt,
> så validatoren ikke kan se dem, men det lærer man jo
> ikke noget af

Det er kun fejl, fordi det står i html filen, hvor sgml parseren kan se
dem.
Det er ikke fjel i .js filen.

Birger

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-10-08 14:49

Det er ikke en fejl som sådan da det er fuldt legalt i en ekstern fil.
Problemet opstår kun fordi SGML parseren kan se det og tror det er
html markup.
Det kan også løses lokalt på siden ved at markere det som CDATA
hvilket parseren vil springe over, men scriptet vil stadig fungere
fint.
At bruge en html entity i scriptet som du foreslog vil selvfølgelig
også virke i langt de fleste tilfælde hvis ikke alle.

Regards Jens Peter Karlsen.