Tre kolonner?
Fra : tobi

Dato : 04-10-08 19:23

Hej

Hvordan får jeg den højre kolonne placeret i toppen af siden?

http://www.jobsafe.dk/test/tom.htm

Tom

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 04-10-08 20:40

"tobi" <ingen@jmail.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Hvordan får jeg den højre kolonne placeret i toppen af siden?
>
> http://www.jobsafe.dk/test/tom.htm
>
> Tom

Hej Tom

Prøv med at ændre din CSS fil med dette
..vkol {
float:left;
margin: -15px 0 0;
width: 145px;
}

..hkol {
float:none;
margin: 0px 15px 20px 0;
width: 130px;
}
..mkol {
float: left;
margin: 0px 150px 0 150px;
}

Kim

Fra : tobi

Dato : 05-10-08 07:56

Tak Kim - det hjalp noget, men nu fyldes siden ikke ud i fuld skærmbredde -
det skulle den gerne, altså summen af de tre kolonners bredde svarer til
width = 100%.
Det skulle gerne være midterkolonnen der har variabel bredde, mens højre og
venstre kolonne bevarer en fast bredde.

Jeg har prøvet at lege lidt med dit oplæg, men jeg får det ikke til at virke

Nu ser det således ud:
http://www.jobsafe.dk/test/tom.htm

Kan du give mig et lille skub mere?

Tom

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 05-10-08 09:36

> [...]
> og venstre kolonne bevarer en fast bredde.
>
> Jeg har prøvet at lege lidt med dit oplæg, men jeg får det ikke til at

Hej Tom
Hvis jeg kigger på din se i browserstørrelse 800 x 600 så kommer der det
helt forkert ud.
Da kommer højrespalt til at stå under midterspalten lige ved siden af
venstre.
Med se om du ikke kan finde hjælp her
http://www.hjemmesideskolen.dk/

Kim

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-10-08 12:41

tobi skrev:
> [...]
> width = 100%.
> Det skulle gerne være midterkolonnen der har variabel bredde, mens højre og

Artiklen
http://webdesign101.dk/layout/
forklarer de grundlæggende begreber
om layout med float.
http://webdesign101.dk/layout/eksempel4.php
vedrører dit layout.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : tobi

Dato : 05-10-08 20:22

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev

> http://webdesign101.dk/layout/eksempel4.php
> vedrører dit layout.

Hvor er knappen med "køb kildekoden til dette layout"?

Tom

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 05-10-08 20:35

"tobi" <ingen@jmail.dk> skrev i meddelelsen

> "Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev

> Hvor er knappen med "køb kildekoden til dette layout"?
>

> Tom

Den kan du vist lede længe efter. Får det Jørgen viser dig på disse sider er
til fri brug og hjælp. Jeg tror at ingen her laver noget som andre ikke må
kopiere.En god kunstner kopiere jo også fra hans egne idoler og sætter dem
samme så de opstår som et nyt produkt.

Kim

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-10-08 20:50

tobi skrev:
> "Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev

> Hvor er knappen med "køb kildekoden til dette layout"?

Højreklik på siden når den vises i din
browser. Venstreklik på Vis kildekode.
Tast CTRL-A, CTRL-C. Åbn din foretrukne
testeditor, Notesblok i mangel af bedres
havelse. Tast CTRL-V.

OBS dog det eksterne stylesheet, som der
henvises til i højre spalte.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-10-08 08:44

"tobi" <ingen@jmail.dk> skrev

> Hvordan får jeg den højre kolonne placeret i toppen af siden?

Jeg måtte lige kigge i Internet Explorer for at finde ud af hvordan det var
meningen at det skulle se ud.
I Firefox ligger vcol og hkol begge til venstre.

Prøv dette (det virker i hvert fald hos mig i både FF3 og IE7):

..vkol {
float:left;
border:solid 1px #000000;
margin: -15px 0 0;
width: 145px;
}

..hkol {
float:right;
border:solid 1px #000000;
margin: 0px 15px 20px 0;
width: 130px;
}

..mkol {
float: none;
margin: 0px 150px 0 150px;
border:solid 1px #000000;
}

I HTML'en skal både vkol og hkol ligge før mkol. Ellers begynder hkol først
et stykke nede på siden.

Jeg går i øvrigt ud fra at de -15px topmargin på vkol er med vilje.

Fra : tobi

Dato : 05-10-08 20:21

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev

> I HTML'en skal både vkol og hkol ligge før mkol. Ellers begynder hkol
> først et stykke nede på siden.

Det kan jeg slet ikke få til at fungere, men tak for din css, nu ser det
nogenlunde ud i IE 7

Tom

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 05-10-08 21:18

> [...]
>
> "Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev

> Det kan jeg slet ikke få til at fungere, men tak for din css, nu ser det

Det ser rigtigt ud hvis jeg køre i browser størrelse 1280 x 800, men i 800 x
600 ser det ud ad h...... til.
Så der er en del og rette endnu, men prøv med det som Jørgen har foreslået
dig så kan din side ses af alle browser størrelser.
Man skal tænke hvis det kun skal vises på ens egen PC så kan man være
bedøvende ligeglad med om hvordan det ser ud på andres. Men man vil jo også
vise det til sine venner og de viser det igen for andre og nolge har FF,
Safari andre igen har forskellige udgaver af IE. Og de skulle jo også gerne
have glæde af at se siden uden en scrollbar i bunden.

Kim