"Magtkamp"
Fra : Jesper

Dato : 24-07-01 12:44

Hej Gruppe

Vi har en han schæfer på 14 måneder, utroligt rart væsen, meget glad for
mennesker, så det meste er okay.
Han har siden 10 ugers alderen leget meget med en anden hanhund på samme
alder, den anden hund er en labrador form. 1, så denne er nu ca. 15 cm.
mindre en vores.
Sidst vi var sammen men hans "legekammerat" gik det pludseligt stærkt, de
blev voldsomt uvenner og påbegyndte det jeg vil mene var en magtkamp, det så
utroligt voldsomt ud og jeg skilte straks hundene. Var det rigtigt? 10
minutter efter lod vi hundene være sammen igen, men straks røg schæferen i
hovedet på "den lille". Vi prøvede en tredje gang, men resultatet var det
samme, det virker som om det er schæferen der starter hver gang.
Hvad gør man ? Skal hundene ha' deres magtkamp, skal men holde dem adskilt i
en periode, eller skal man skælde den ud når de begynder ? Det sidste er
meget svært, det virker nærmest som om at de overhovedet ikke høre efter,
står bare og venter på at blive sluppet, så de kan "ryge i flæsket" på
hinanden.

Det er lidt ærgerligt da det er noget familie der har den anden hund, de
kommer tit i huset, så det ville være sjovest hvis hundene kunne enes.

Glæder mig til nogle svar og ideer

På forhånd tak

Med Venlig Hilsen

Jesper

Fra : Pia

Dato : 24-07-01 13:06

det er vist ret normalt at hanhunde får en periode omkring 1½ år hvor de
begynder at hævde sig på den måde og ryger på andre hanner. De kan dog skade
hinanden ret så grimt, taberen får en dårlig oplevelse og vinderen tror han
har fat i noget rigtig smart. Begge ender måske med ikke at kunne omgås
andre hanner.

Jeg har ikke nogen smarte metoder, men jeg synes absolut ikke de skal have
lov at ordne det indbyrdes, når det bliver så voldsomt. Jeg synes heller
ikke de skal have lov at lege frit, måske skal de trænes i at gå i snor
sammen og roses når de slapper af. Ellers må de holdes fra hinanden et par
måneder, det plejer at gå over hvis man håndterer det fornuftigt, og så
slapper de af igen. Det er som om de lider af midlertidig sindssyge!

Foregik det på schæferens hjemmebane? For så kan det være den han pludselig
har ejerfornemmelser overfor og skal jage konkurrenter væk. Prøv et neutralt
sted ingen af dem kender.

Jeg håber nogen har nogen gode bud på aktivering til den slags hormonbomber!

:Pia

Fra : Nina El Falaki

Dato : 24-07-01 15:59

Hej Jesper

Da min første rottweilertæve var ca 1 år begyndte hun også at slås med andre
tæver, især havde hun et godt øje til en blindeførerhund. Jeg var derfor
nødt til at gøre noget, og ret hurtigt forstod hun at jeg ikke tolererede
slagsmål. Så kom en periode hvor hun forsøgte at få de andre tæver til at
starte slagsmålet, men det gik heller ikke "mor her" havde for gode
antenner.

Jeg greb ind og skældte ud når hun angreb, og i perioden hvor hun
provokerede sagde jeg et skarpt nej ved den mindste antydning af provokation
og i løbet at et par måneder var der ingen problemer mere.

Angriber din hund fordi den er usikker kan min metode selvfølgelig ikke
bruges.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Max Larsen

Dato : 26-07-01 09:07

Det er da for tidligt at opgive at sætte hundene sammen. I gamle dage
ville man tage et par sprøjteflasker med vand (evt tilsat en teske
fuld eddike), med disse kunne hver ejer passende signalere til hver
sin hund, hvis den skulle finde på at foretage sig noget uønsket - det
er også OK samtidigt at forklare at det VIL JEG IKKE HAVE. Hundene
skal rammes på snuden for at det har nogen effekt. Det må ikke gå hen
og blive en vandkamp.

I den anden hånd (og lomme) har du godbidder, til at rose med - fordi
naturligvis er meningen at det skal lykkedes - at de fredeligt kan gå
sammen, og dette er det OK at rose.

Held og lykke

Max Larsen

Fra : Jesper

Dato : 26-07-01 12:29

Max Larsen <max@larsen.ms> skrev i en
nyhedsmeddelelse:97600879.0107260007.1f0c65cf@posting.google.com...
> [...]
>
> I den anden hånd (og lomme) har du godbidder, til at rose med - fordi
> naturligvis er meningen at det skal lykkedes - at de fredeligt kan gå

Hej Gruppe

Jeg takker for de foreløbige svar, er der flere der har ideer er de meget
velkommen.

Max du skriver: "I gamle dage ville man tage et......................." Men
ud fra resten af dit indlæg, så mener du altså stadig det er måden at løse
det på ? Det kunne også være man skulle kombinere det lidt, give dem fri en
måneds tid, og så ellers holde sprøjteflasken klar ! Eller mener du man bare
skal tage "tyren ved hornene" og får det overstået ?

Med venlig hilsen

Jesper

Fra : Pia

Dato : 26-07-01 21:05

> [...]
> måneds tid, og så ellers holde sprøjteflasken klar ! Eller mener du man bare
> skal tage "tyren ved hornene" og får det overstået ?

Hej Jesper

Det er nok fordi man "i gamle dage" brugte mere hårdhændede metoder.
Når en hund bliver ca. 1½ år gammel er det ikke længere en hvalp eller
unghund i andre hundes øjne. Samtidig er det også alderen hvor stærke
hanner forlader flokken for at danne deres egen så meget afhænger af
dine evner som leder.
Det sted, hvor din hund vil vise størst dominans er på eget
territorie. Derfor vil du have sværest ved at arbejde med problemet
hjemme hos dig selv.
Gå hellere en tur på neutralt område med begge hunde i snor og med
tilstrækkelig afstand imellem til at hundene tolererer hinanden. Turen
skal være positiv og gerne med godbidder og leg.

Når hundene kan gå ved siden af hinanden uden problemer kan i forsøge
det samme på labbens område og når alt går godt, på dit eget område.

Vær dog fortsat opmærksom på lukkede rum og trange områder, hvor
hundene ikke kan holde afstand.
Skal vi tvinge vores hunde til at kunne lide alle andre hunde? eller
skal vi acceptere at de vokser fra hinanden med den adfærd det
medfører?

God arbejdslyst og held og lykke

Pia Johnsen

Fra : teddymor

Dato : 26-07-01 22:28

Hej gruppe

Max skrev: Vand med lidt eddike måske-hvorfor eddiken ?
Jeg kender godt rådet - men ikke med eddike !

Vh
Tina

Fra : Max Larsen

Dato : 30-07-01 11:46

Hej igen

Det der med nogle dråber eddike i sprøjteflasken, det er et råd jeg
har fra Svenskeren Renee Sjøberg. Hun var iøvrigt ret god til at sætte
hunde sammen - under fuld kontrold.

Hilsen

Max Larsen