|
| Endelig en kur mod extremisme Fra : Egon Stich |
Dato : 02-10-08 13:42 |
|
Sandelig.
Vi har grund til at glædes, og klappe i vore små hænder--
Landets skolelærerer og skoleledere har i en udtalelse til
Integrationsministeren fremført det endelige dødsstød mod hjemmegroet
extremisme og terror.
Modersmålsundervisning-----
Jo, det mener de virkelig.
Ved på denne måde at udvise respekt og accept for anderledes
samfundsgrupper, skal det være ganske sikkert, at risikoen mindskes, for
ikke at sige: Forsvinder---
Kilde:
Krst,Dagblad d.d.
Egon
| |
Lyrik (02-10-2008)
| Kommentar Fra : Lyrik |
Dato : 02-10-08 13:58 |
|
"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i meddelelsen
news:48e4c1a2$1$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Sandelig.
> Vi har grund til at glædes, og klappe i vore små hænder--
>
> Landets skolelærerer og skoleledere har i en udtalelse til
> Integrationsministeren fremført det endelige dødsstød mod hjemmegroet
> extremisme og terror.
>
> Modersmålsundervisning-----
>
> Jo, det mener de virkelig.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ja så længe modersmålet er dansk så er vi ikke uenige. Men helt ærligt. tag
til sverige der har de for mange år siden løst problemet med utilpassede
fremmede.
Det første år de er i Sverige har de pligt under strafansvar til at møde op
på SPROGLABORATORIUM hver dag i 4 timer, et helt år.
Efter dette taler de ravsvensk med hinanden. Og tror du det ikke så tag en
tur til Malmö og oplev det selv.
Men med Venstresparekartoflen så får vi aldrig sproglaboratorium, for det
koster penge! Vi bliver spist af med sildekassebrædder og
pædagogsprogvejledning som ikke lærer folk at tale dansk!
Jeg har endnu ikke mødt en indvandrer i DK der talte flydende dansk. Og jeg
har mødt mange. I Sverig har jeg aldrig mødt en indvandrer der ikke talte
flydende svensk. Endda med hinanden når ingen så på dem.
Hilsen
Jens
| |
Sten Schou (02-10-2008)
| Kommentar Fra : Sten Schou |
Dato : 02-10-08 22:28 |
|
"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i meddelelsen
news:gc2gg7$1bel$1@newsbin.cybercity.dk...
> Ja så længe modersmålet er dansk så er vi ikke uenige. Men helt ærligt.
> tag til sverige der har de for mange år siden løst problemet med
> utilpassede fremmede.
> Det første år de er i Sverige har de pligt under strafansvar til at møde
> op på SPROGLABORATORIUM hver dag i 4 timer, et helt år.
>
> Efter dette taler de ravsvensk med hinanden. Og tror du det ikke så tag en
> tur til Malmö og oplev det selv.
>
> Men med Venstresparekartoflen så får vi aldrig sproglaboratorium, for det
> koster penge! Vi bliver spist af med sildekassebrædder og
> pædagogsprogvejledning som ikke lærer folk at tale dansk!
> Jeg har endnu ikke mødt en indvandrer i DK der talte flydende dansk. Og
> jeg har mødt mange. I Sverig har jeg aldrig mødt en indvandrer der ikke
> talte flydende svensk. Endda med hinanden når ingen så på dem.
Den sædvanlige gang socialdemokratiske vrøvl. Hvordan var det nu det var i
90'erne?...nå, det har du glemt?
Hilsen Sten
| |
Egon Stich (03-10-2008)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 03-10-08 14:37 |
|
"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
news:gc2gg7$1bel$1@newsbin.cybercity.dk...
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i meddelelsen
> news:48e4c1a2$1$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Sandelig.
>> Vi har grund til at glædes, og klappe i vore små hænder--
>>
>> Landets skolelærerer og skoleledere har i en udtalelse til
>> Integrationsministeren fremført det endelige dødsstød mod hjemmegroet
>> extremisme og terror.
>>
>> Modersmålsundervisning-----
>>
>> Jo, det mener de virkelig.
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Ja så længe modersmålet er dansk så er vi ikke uenige. Men helt ærligt.
> tag til sverige der har de for mange år siden løst problemet med
> utilpassede fremmede.
> Det første år de er i Sverige har de pligt under strafansvar til at møde
> op på SPROGLABORATORIUM hver dag i 4 timer, et helt år.
>
> Efter dette taler de ravsvensk med hinanden. Og tror du det ikke så tag en
> tur til Malmö og oplev det selv.
>
> Men med Venstresparekartoflen så får vi aldrig sproglaboratorium, for det
> koster penge! Vi bliver spist af med sildekassebrædder og
> pædagogsprogvejledning som ikke lærer folk at tale dansk!
> Jeg har endnu ikke mødt en indvandrer i DK der talte flydende dansk. Og
> jeg har mødt mange. I Sverig har jeg aldrig mødt en indvandrer der ikke
> talte flydende svensk. Endda med hinanden når ingen så på dem.
>
> Hilsen
> Jens
Seminaristernes pointe er sandelig ikke, at det er dansk, der skal
undervises i.
Derimod diverse fremmedsprog, så yngelen kan samtale med onkler i
hjemlandet.
Forøvrigt findes der undersøgelser, der klart har påvist, at
"modersmålsundervisning" er direkte skadeligt for den videre udvikling i
retning af uddannede borgere.
Men sådant er ikke trængt ind gennem murene på den forhenværende
lærerhøjskole, der som bekendt har fået et fint nyt navn.
Ud fra formodningen om, at kalder man papagøjen Karo, begynder den sikkert
at gø---
Egon
| |
\"Claus E. Petersen\ (02-10-2008)
| Kommentar Fra : \"Claus E. Petersen\ |
Dato : 02-10-08 14:33 |
|
Egon Stich skrev:
> Sandelig.
> Vi har grund til at glædes, og klappe i vore små hænder--
>
> Landets skolelærerer og skoleledere har i en udtalelse til
> Integrationsministeren fremført det endelige dødsstød mod hjemmegroet
> extremisme og terror.
>
> Modersmålsundervisning-----
>
> Jo, det mener de virkelig.
>
> Ved på denne måde at udvise respekt og accept for anderledes
> samfundsgrupper, skal det være ganske sikkert, at risikoen mindskes, for
> ikke at sige: Forsvinder---
>
> Kilde:
> Krst,Dagblad d.d.
>
> Egon
>
>
Hvis ungernes dårlige dansk kundskaber modvirker integration, så giver
vi dem lektioner i urdu eller arabisk. Genialt påfund!
Er du sikker på at det var "Kristeligt Dagblad" og ikke det svenske
"Dagens Nyheter" du læste det i?
- cep
| |
Egon Stich (03-10-2008)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 03-10-08 14:39 |
|
""Claus E. Petersen" <"snurrberget"@" <"REMOVE> skrev i en meddelelse
news:48e4ce9b$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Egon Stich skrev:
>> Sandelig.
>> Vi har grund til at glædes, og klappe i vore små hænder--
>>
>> Landets skolelærerer og skoleledere har i en udtalelse til
>> Integrationsministeren fremført det endelige dødsstød mod hjemmegroet
>> extremisme og terror.
>>
>> Modersmålsundervisning-----
>>
>> Jo, det mener de virkelig.
>>
>> Ved på denne måde at udvise respekt og accept for anderledes
>> samfundsgrupper, skal det være ganske sikkert, at risikoen mindskes, for
>> ikke at sige: Forsvinder---
>>
>> Kilde:
>> Krst,Dagblad d.d.
>>
>> Egon
>>
>>
>
> Hvis ungernes dårlige dansk kundskaber modvirker integration, så giver vi
> dem lektioner i urdu eller arabisk. Genialt påfund!
>
> Er du sikker på at det var "Kristeligt Dagblad" og ikke det svenske
> "Dagens Nyheter" du læste det i?
>
> - cep
Ganske sikker.
Og jeg kontrollerede endog datoen, idet jeg i et øjebliks forvirring og
vantro fik den tanke, at det måtte være 1. april---
Egon
| |
\"Claus E. Petersen\ (03-10-2008)
| Kommentar Fra : \"Claus E. Petersen\ |
Dato : 03-10-08 17:38 |
|
Egon Stich skrev:
>
> ""Claus E. Petersen" <"snurrberget"@" <"REMOVE> skrev i en meddelelse
> news:48e4ce9b$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Egon Stich skrev:
>>> Sandelig.
>>> Vi har grund til at glædes, og klappe i vore små hænder--
>>>
>>> Landets skolelærerer og skoleledere har i en udtalelse til
>>> Integrationsministeren fremført det endelige dødsstød mod hjemmegroet
>>> extremisme og terror.
>>>
>>> Modersmålsundervisning-----
>>>
>>> Jo, det mener de virkelig.
>>>
>>> Ved på denne måde at udvise respekt og accept for anderledes
>>> samfundsgrupper, skal det være ganske sikkert, at risikoen mindskes,
>>> for ikke at sige: Forsvinder---
>>>
>>> Kilde:
>>> Krst,Dagblad d.d.
>>>
>>> Egon
>>>
>>>
>>
>> Hvis ungernes dårlige dansk kundskaber modvirker integration, så giver
>> vi dem lektioner i urdu eller arabisk. Genialt påfund!
>>
>> Er du sikker på at det var "Kristeligt Dagblad" og ikke det svenske
>> "Dagens Nyheter" du læste det i?
>>
>> - cep
>
>
> Ganske sikker.
> Og jeg kontrollerede endog datoen, idet jeg i et øjebliks forvirring og
> vantro fik den tanke, at det måtte være 1. april---
>
> Egon
Det kan jeg sgu godt forstå. Alle med et minimum af indsigt har
efterhånden fattet at det er segregeringen der er en af de største
modvægte mod integration.
Men der er selfølgelig altid et par stykker der ikke kan se længere end
til næsetippen.
- cep
| |
Arne H. Wilstrup (03-10-2008)
| Kommentar Fra : Arne H. Wilstrup |
Dato : 03-10-08 19:59 |
|
""Claus E. Petersen" <"snurrberget"@" <"REMOVE> skrev i
meddelelsen
news:48e64ba4$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >>
>> Ganske sikker.
>> Og jeg kontrollerede endog datoen, idet jeg i et øjebliks
>> forvirring og vantro fik den tanke, at det måtte være 1.
>> april---
>>
>> Egon
>
> Det kan jeg sgu godt forstå. Alle med et minimum af indsigt
> har efterhånden fattet at det er segregeringen der er en af
> de største modvægte mod integration.
> Men der er selfølgelig altid et par stykker der ikke kan se
> længere end til næsetippen.
Jeg ved at Egon er ubegavet, men at du hopper med på den vogn
uden i det mindste at have undersøgt sagen, forbavser mig.
Det er jo netop sådan at der er evidens for at
modersmålsundervisning støtter dansk som andetsprog. Det er
bevist af forskere verden over at det er gavnligt at et barn
der kender sit modersmål godt, bliver bedre til at lære og
forstå dansk.
Det er baggrunden for modersmålsundervisning og det er
baggrunden for at man i EU kræver at børn fra et EU-land skal
tilbydes gratis modersmålsundervisning.
Det er faktisk det sagen drejer sig om. Men at akademiker- og
fremmedhaderen Egon Stich udtaler sig mod bedre vidende
samtidig med at han kalder sig socialist (Hvad han ikke er-
han er DF-tilhænger), vidner jo om hans manglende begavelse og
indsigt.
Du - derimod -burde vide bedre i stedet for at hoppe med på
hans populistiske vogn. Undrer mig at du alligevel gør det.
| |
\"Claus E. Petersen\ (03-10-2008)
| Kommentar Fra : \"Claus E. Petersen\ |
Dato : 03-10-08 21:31 |
|
>
> Du - derimod -burde vide bedre i stedet for at hoppe med på
> hans populistiske vogn. Undrer mig at du alligevel gør det.
Jeg har lige læst en bog om hvor galt det kan gå når et lands politikere
tilsyneladene udviser en adfærd der i danmark ville give dem
førtidspension med stemplet "uegnede til arbejdsmarkedet".
http://exitsverige.blogspot.com/
At styrke forældrenes forældres etniske træk hos en gruppe børn kan jeg
simpelthen ikke indse kan lede til øget integration og sprogforståelse.
Fair nok, der er en undersøgelse fra Canada der konkluderer at det
hjælper på indlæring af det *nye* lands sprog at blive styrket i
forældrenes sprog, men vi taler om børn hvis *forældre* er født i landet!
- cep
| |
Arne H. Wilstrup (04-10-2008)
| Kommentar Fra : Arne H. Wilstrup |
Dato : 04-10-08 10:11 |
|
""Claus E. Petersen" <"snurrberget"@" <"REMOVE> skrev i
meddelelsen
news:48e68224$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> Du - derimod -burde vide bedre i stedet for at hoppe med på
>> hans populistiske vogn. Undrer mig at du alligevel gør det.
>
> Jeg har lige læst en bog om hvor galt det kan gå når et
> lands politikere tilsyneladene udviser en adfærd der i
> danmark ville give dem førtidspension med stemplet "uegnede
> til arbejdsmarkedet".
>
> http://exitsverige.blogspot.com/
>
> At styrke forældrenes forældres etniske træk hos en gruppe
> børn kan jeg simpelthen ikke indse kan lede til øget
> integration og sprogforståelse.
1.At lære et fremmed sprog som dansk er for nogle, kræver at
man kender sit eget sprogs struktur godt - hvis man allerede
har lært lidt af hjemlandets sprog og så skal lære det danske,
vil man let ende med at blive dobbelt halvsproget i stedet for
at man får struktur til at fatte de kontrastive sammenhænge
mellem de to sprog.
2. Når skolelever lærer deres modersmål godt gennem en
forståelse af skolens faglige indhold via deres modersmål, vil
de få det lettere at forstå dette indhold når det også
formidles på dansk.
3. Der er forskningsmæssig belæg for at man får lettere ved at
lære et fremmedsprog hvis man har et godt kendskab til sit
eget - forudsat at man er tosproget (det vil sige at man taler
et andet sprog end dansk i hjemmet med sine forældre
4. Det styrker børnenes identitet at de også kan formidle
det - ofte for forældrene ukendte - der sker i skoleverdenen
på deres eget sprog. Hvis de ikke lærer koblingen mellem de to
sprog: eget modersmål og det danske, vil det hæmme
integrationen, idet forældre og børn ikke kan snakke med
hinanden om hvad det er de lærer i skolen, hvilken relevans
det har i vort samfund etc. Derfor er det vigtigt at børnene
bibeholder den del af sprogkulturen der er væsentligt for
deres sprogtilegnelse, hvilket betyder at de bør lære deres
eget modersmål godt i forbindelse med
klasseundervisningen -altså at de til modersmålsundervisningen
modtager de forståelige input der skal til for at de også
forstår hvad undervisningen handler om i skoleklasserne.
Man skal være lidt af en kyniker hvis man vil berøve børns ret
til deres identitet.
5. At du - og andre - ikke forstår betydningen af
modersmålsundervisningen, er ikke det samme som at det ikke
dur.
>
> Fair nok, der er en undersøgelse fra Canada der konkluderer
> at det hjælper på indlæring af det *nye* lands sprog at
> blive styrket i forældrenes sprog, men vi taler om børn hvis
> *forældre* er født i landet!
Ikke kun i Canada, men også i Danmark -fx den store
københavnerundersøgelse (som jeg deltog i i det praktiske
arbejde) - viste undersøgelserne næsten entydigt at det
styrkede børnenes sproglige beredskab at de også fik
undervisningen på eget modersmål.
Men også andre steder på verdensplan har man lavet
undersøgelser der støtter dette synspunkt.
Der er ´heller ikke mange politikere -bortset fra DF - der
bestrider dette - jo, når der tales om at det skal være
gratis, så hævdede den daværende undervisningsminister Ulla
Tørnæs, at der var andre forskere der var uenig, men det var
en afværgemanøvre, for der var ingen forskere der var uenige i
dette, udover et par stykker,´som måtte erkende at de ikke
rigtig havde lavet forsøg i den retning.
| |
Martin Larsen (04-10-2008)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 04-10-08 11:43 |
|
"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i meddelelsen
news:48e73327$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Ikke kun i Canada, men også i Danmark -fx den store
> københavnerundersøgelse (som jeg deltog i i det praktiske arbejde) - viste
> undersøgelserne næsten entydigt at det styrkede børnenes sproglige
> beredskab
Hvor mange % blev det styrket. Måltes det i Celsius, Réaumur eller
Fahrenheit
Mvh
Martin
| |
#2066 (04-10-2008)
| Kommentar Fra : #2066 |
Dato : 04-10-08 16:07 |
|
On Sat, 04 Oct 2008 11:10:58 +0200, Arne H. Wilstrup wrote:
> Ikke kun i Canada, men også i Danmark -fx den store
> københavnerundersøgelse (som jeg deltog i i det praktiske arbejde) -
> viste undersøgelserne næsten entydigt at det styrkede børnenes
> sproglige beredskab at de også fik undervisningen på eget modersmål.
> Men også andre steder på verdensplan har man lavet undersøgelser der
> støtter dette synspunkt.
>
> Der er ´heller ikke mange politikere -bortset fra DF - der bestrider
> dette - jo, når der tales om at det skal være gratis, så hævdede den
> daværende undervisningsminister Ulla Tørnæs, at der var andre
> forskere der var uenig, men det var en afværgemanøvre, for der var
> ingen forskere der var uenige i dette, udover et par stykker,´som
> måtte erkende at de ikke rigtig havde lavet forsøg i den retning.
Jeg forstaar ikke modstanden imod modermaalsundervisning - det er som om
det er et ideologisk betinget oenske om at indvandrerboern/boern af
indvandrere ikke maa faa success i livet. Eller maaske er det blot banal
misundelse over at nogle boern og unge kan udtrykke sig flydende paa mere
end et sprog.
I mit eget "amt" her i Ontario tilbydes der gratis modersmaalundervisning
paa mere end 20 forskellige sprog. Undervisning foregaar udenfor
almindelig skoletid og taeller i de hoejere trin med til de kraevede
points i fremmedsprog for en "high school" eksamen.
Undervisningen er tilgaengelig for alle uanset baggrund, hvilket fx min
egen datter nyder godt af. Hun har gaeet til japansk de sidste 2 aar, blot
for at kunne laese sine yndlingstegneserier paa originalsproget...
| |
TL (04-10-2008)
| Kommentar Fra : TL |
Dato : 04-10-08 17:15 |
|
On Sat, 04 Oct 2008 11:07:09 -0400, in dk.politik #2066
<neslein@hotmail.com> wrote:
>Jeg forstaar ikke modstanden imod modermaalsundervisning - det er som om
>det er et ideologisk betinget oenske om at indvandrerboern/boern af
>indvandrere ikke maa faa success i livet.
Mon ikke modstanden i nogen tilfælde har at gøre med det absurde i, at
3. generationsindvandrere skal have "modersmålsundervisning"?
Jeg tror, at de flest kan forstå, at indvandrere, der ankommer til at
nyt land som 9 årige eller 11 årige, naturligvis har behov for
modersmålsundervisning. Også for 2. generationsindvandrere i mange
tilfælde.
| |
#2066 (04-10-2008)
| Kommentar Fra : #2066 |
Dato : 04-10-08 18:23 |
|
On Sat, 04 Oct 2008 09:14:47 -0700, TL wrote:
> On Sat, 04 Oct 2008 11:07:09 -0400, in dk.politik #2066
> <neslein@hotmail.com> wrote:
>
>>Jeg forstaar ikke modstanden imod modermaalsundervisning - det er som om
>>det er et ideologisk betinget oenske om at indvandrerboern/boern af
>>indvandrere ikke maa faa success i livet.
>
> Mon ikke modstanden i nogen tilfælde har at gøre med det absurde i, at
> 3. generationsindvandrere skal have "modersmålsundervisning"?
Hvordan i alverden kan det vaere absurd at hjaelpe boern og unge til at
laere eller vedligeholde flere sprog?
| |
David Konrad (04-10-2008)
| Kommentar Fra : David Konrad |
Dato : 04-10-08 21:07 |
|
#2066 wrote:
> On Sat, 04 Oct 2008 09:14:47 -0700, TL wrote:
>
>> On Sat, 04 Oct 2008 11:07:09 -0400, in dk.politik #2066
>> <neslein@hotmail.com> wrote:
>>
>>> Jeg forstaar ikke modstanden imod modermaalsundervisning - det er
>>> som om det er et ideologisk betinget oenske om at
>>> indvandrerboern/boern af indvandrere ikke maa faa success i livet.
>>
>> Mon ikke modstanden i nogen tilfælde har at gøre med det absurde i,
>> at
>> 3. generationsindvandrere skal have "modersmålsundervisning"?
>
> Hvordan i alverden kan det vaere absurd at hjaelpe boern og unge til
> at laere eller vedligeholde flere sprog?
{det er så heller ikke lige det, som det handler om, men :}
Fordi erfaringen igennem de forrige 30 år viste, at folk så ikke lærte at
tale dansk. Jeg kan huske årene 1996-1997 da jeg frekventerede Ballerup
Handelsskole, hvor måske +40% er studerende med indvandrerbaggrund, at
indvandrerne da hverken mestrede deres eget sprog eller dansk. Der var
mange, der havde sådan et mærkeligt hybridsprog. Jeg sad nogle gange i
"indvandrernes" rygerum, og overhørte dem tale dette miskmask af
dansk-pakistank/urdu (hvor 5-10% i forvejen er engelsk, pga den engelske
kolonitid), eller tyrkisk-dansk osv.
Vi ved, at det sprog folk taler, i høj grad afhænger af behov og omgivelser,
men også at det er med til at definere det enkelte individs mulighed for
interaktion med omgivelserne, og at sprog er kulturelt bærende. Hvis du
forstår dine omgivelser, og kan agere tilbage, er du ret meget bedre stillet
til at kunne imødekomme de krav, som omgivelserne stiller. Du bor svjh i
Canada - jeg tror ikke du taler dansk i dagligdagen på dit arbejde, eller
forventer - eller vil synes det er en god ide - at dine børn lærer dansk, 15
timer om ugen på den lokale skole, som førstesprog. Dansk er for dig
antagelig noget, du synes dine børn bør lære for at kende sin fars rødder,
men du ønsker da vel ikke at dine børn bliver bedre til dansk, og lærer
dansk FØR de lærer fransk og engelsk??
Hvis alle taler engelsk, eller man befinder sig i et engelsksproget miljø,
slår de fleste over i engelsk - selv hvis vi taler om en gruppe af danskere,
f.eks 3-4 stykker, ud af en 30-40 stykker, til et møde.
Hvis indvandrerbørnene lærer tyrkisk i skolen, og deres mor som hjemmegående
aldrig har lært at tale dansk, og de som er påvist i undersøgelser finder
deres ægtefælle i 95% af tilfældene hjemme i tyrkiet, så bliver
hjemmesproget tyrkisk, og dansk et fremmedsprog, man taler dårligt. Og det
gør jo folk endnu mere dårligt stillet, ift at klare skolen, få en
uddannelse, og tilsidst at finde et arbejde.
Derfor er manglende modersmålundervisning integrationsskabende, da det
lærer, eller motiverer, indvandrere til at tale dansk, hvilket giver dem
bedre muligheder for at blive integreret blandt danskere, og dermed også på
jobmarkedet og kulturelt.
mvh
david
| |
#2066 (05-10-2008)
| Kommentar Fra : #2066 |
Dato : 05-10-08 04:37 |
|
On Sat, 04 Oct 2008 22:06:49 +0200, David Konrad wrote:
>> Hvordan i alverden kan det vaere absurd at hjaelpe boern og unge til at
>> laere eller vedligeholde flere sprog?
>
> {det er så heller ikke lige det, som det handler om, men :}
Det kan de jo som naevnt vaere.
>
> Fordi erfaringen igennem de forrige 30 år viste, at folk så ikke
> lærte at tale dansk. Jeg kan huske årene 1996-1997 da jeg
> frekventerede Ballerup Handelsskole, hvor måske +40% er studerende med
> indvandrerbaggrund, at indvandrerne da hverken mestrede deres eget sprog
> eller dansk. Der var mange, der havde sådan et mærkeligt hybridsprog.
> Jeg sad nogle gange i "indvandrernes" rygerum, og overhørte dem tale
> dette miskmask af dansk-pakistank/urdu (hvor 5-10% i forvejen er
> engelsk, pga den engelske kolonitid), eller tyrkisk-dansk osv.
>
>
Paa den ene side har man fagkundskaben som AHW (jeg er uenig med ham i
mangt og meget, men jeg har endnu ikke haft grund til at betvivle hans
professionelle viden og kunnen) refererer til, og paa den anden side
personlige anekdoter og gaetvaerk. Hvad skal man dog tro paa?
| |
David Konrad (05-10-2008)
| Kommentar Fra : David Konrad |
Dato : 05-10-08 04:45 |
|
#2066 wrote:
>> Fordi erfaringen igennem de forrige 30 år viste, at folk så ikke
>> lærte at tale dansk. Jeg kan huske årene 1996-1997 da jeg
>> frekventerede Ballerup Handelsskole, hvor måske +40% er studerende
>> med indvandrerbaggrund, at indvandrerne da hverken mestrede deres
>> eget sprog eller dansk. Der var mange, der havde sådan et mærkeligt
>> hybridsprog. Jeg sad nogle gange i "indvandrernes" rygerum, og
>> overhørte dem tale dette miskmask af dansk-pakistank/urdu (hvor
>> 5-10% i forvejen er engelsk, pga den engelske kolonitid), eller
>> tyrkisk-dansk osv.
>>
>>
> Paa den ene side har man fagkundskaben som AHW (jeg er uenig med ham i
> mangt og meget, men jeg har endnu ikke haft grund til at betvivle hans
> professionelle viden og kunnen) refererer til, og paa den anden side
> personlige anekdoter og gaetvaerk. Hvad skal man dog tro paa?
Mig. Alt hvad AHW præsenterede ift debatten om modermålsundervisning viste
sig jo enten at være forfalsket eller direkte professionelt set at gå imod
hans eget synspunkt. "Den Store Københavnerundersøgelse" osv. Så det gider
jeg ikke engang diskutere.
Og nej, Arne - jeg gider ikke. Vi har gjort det 17.000 gange, det stopper
nu.
| |
David Konrad (05-10-2008)
| Kommentar Fra : David Konrad |
Dato : 05-10-08 05:01 |
|
David Konrad wrote:
> #2066 wrote:
>
>>> Fordi erfaringen igennem de forrige 30 år viste, at folk så ikke
>>> lærte at tale dansk. Jeg kan huske årene 1996-1997 da jeg
>>> frekventerede Ballerup Handelsskole, hvor måske +40% er studerende
>>> med indvandrerbaggrund, at indvandrerne da hverken mestrede deres
>>> eget sprog eller dansk. Der var mange, der havde sådan et mærkeligt
>>> hybridsprog. Jeg sad nogle gange i "indvandrernes" rygerum, og
>>> overhørte dem tale dette miskmask af dansk-pakistank/urdu (hvor
>>> 5-10% i forvejen er engelsk, pga den engelske kolonitid), eller
>>> tyrkisk-dansk osv.
>>>
>>>
>> Paa den ene side har man fagkundskaben som AHW (jeg er uenig med ham
>> i mangt og meget, men jeg har endnu ikke haft grund til at betvivle
>> hans professionelle viden og kunnen) refererer til, og paa den anden
>> side personlige anekdoter og gaetvaerk. Hvad skal man dog tro paa?
>
> Mig.
Jeg vil tilføje - der er næppe noget menneske, måske 200 på landsplan, hvad
ved jeg, der så betimeligt og konsekvent har sat sig ind i dette emne, som
undertegnede. Dengang jeg gik op i det, gennemstøvede jeg alt hvad jeg kunne
finde om det, i boglader, på biblioteker og i avisernes arkiver. Jeg har
fået optaget læserbreve om det.
Der er ganske enkelt ingen tvivl.
1. For at lære et nyt sprog, er det næsten en betingelse at man kan et andet
sprog i forvejen, hvis man i forvejen har et sprog - på den måde, kan man
sige, at modermålsundervisning er et must.
2. For at kunne begå sig i et samfund, skal man kunne sproget.
3. Hvis man per automatik giver f.eks 2,3,4,5 generationstyrkere
modersmålsundervisning, forringes chancherne for #2, og det holdes ikke blot
til den enkelte tyrk, men også vedkommendes børn, der skal have
modersmålsundervisning osv osv - spiralen uden ende
resultaet er ingen integration
| |
Arne H. Wilstrup (05-10-2008)
| Kommentar Fra : Arne H. Wilstrup |
Dato : 05-10-08 09:57 |
|
"David Konrad" <dadk@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
news:48e83c10$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> >>>>
>>> Paa den ene side har man fagkundskaben som AHW (jeg er
>>> uenig med ham
>>> i mangt og meget, men jeg har endnu ikke haft grund til at
>>> betvivle
>>> hans professionelle viden og kunnen) refererer til, og paa
>>> den anden
>>> side personlige anekdoter og gaetvaerk. Hvad skal man dog
>>> tro paa?
>>
>> Mig.
>
> Jeg vil tilføje - der er næppe noget menneske, måske 200 på
> landsplan, hvad ved jeg, der så betimeligt og konsekvent har
> sat sig ind i dette emne, som undertegnede. Dengang jeg gik
> op i det, gennemstøvede jeg alt hvad jeg kunne finde om det,
> i boglader, på biblioteker og i avisernes arkiver. Jeg har
> fået optaget læserbreve om det.
> Der er ganske enkelt ingen tvivl.
Sikke da noget vås - vi er en hel del der ikke alene har sat
os grundigt ind i de pågældende emner, men direkte deltaget i
de undersøgelser der er tale om. Jeg deltog fx i
københavnerundersøgelsen i praksis og på kursus og i dialog
med forskerne der lavede undersøgelsen, og det gjorde massevis
af mine kollegaer også gennem hele forløbet før undersøgelsen
så dagens lys. Vi arbejdede i praksis sammen med
modersmålslærerne gennem et år i klasserne med mange
tosprogede elever og gav vores besyv til undersøgelsen. Den
undersøgelse refererede i øvrigt til massevis af undersøgelser
i udlandet det helt klart var i overensstemmelse med hinanden.
Du og TL henviste til en undersøgelse der tilsyneladende gik
imod københavnerundersøgelsen, men forskerne afviste den
totalt, også i USA selv, da der her var tale om et politisk
projekt der ikke var i overensstemmelse med de faktiske måder
at undersøge den slags på. Der var her tale om manipulation
med virkeligheden, hvor man på forhånd udvalgte nogle
succeskriterier hvorefter virkeligheden blev tilpasset:
udvalgte skoler med en på forhånd velegnede elever, ekstra
mandskab til disse klasser i modsætning til
"referencemodellerne" etc.
>
> 1. For at lære et nyt sprog, er det næsten en betingelse at
> man kan et andet sprog i forvejen, hvis man i forvejen har
> et sprog - på den måde, kan man sige, at
> modermålsundervisning er et must.
Og det er præcis hvad jeg har skrevet gennem alle debatterne.
Og nu skriver du at jeg lyver. Skræmmende.
>
> 2. For at kunne begå sig i et samfund, skal man kunne
> sproget.
Ingen kan betvivle dette og de færreste vil gøre det - jeg har
aldrig betvivlet dette, men som sædvanlig gør du dyd af en
nødvendighed her.
> 3. Hvis man per automatik giver f.eks 2,3,4,5
> generationstyrkere modersmålsundervisning, forringes
> chancherne for #2, og det holdes ikke blot til den enkelte
> tyrk, men også vedkommendes børn, der skal have
> modersmålsundervisning osv osv - spiralen uden ende
Det har du simpelthen ikke ret i. Der er ikke lavet en eneste
undersøgelse mig bekendt om at det skulle forholde sig sådan.
Skulle du kunne finde en nyere undersøgelse om dette, ser
jeg - og andre forskere - da frem til at læse om det.
Man kan sagtens forestille sig at modersmålsundervisningen pr.
generation bliver mere overflødig, men da vi ved at der hele
tiden kommer nye til landet, hvordan vil du så udtale dig om
2. og 3. generationer, når vi stadig har med 1. generationer
at gøre? hvordan vil du opdele børnene, og efter hvilke
kriterier? Hvad hvis forældrene gifter sig med andre og får
nye børn der er 1.generation, medens deres børn er 2.
generation -og hvad med de børn der kommer efterfølgende til
landet, som følge af familiesammenføringer etc.?
>
> resultaet er ingen integration
Det er din konklusion, men hvor har du belægget? Jeg arbejder
i praksis med disse problemstillinger -hvad gør du?
teoretiserer over konklusioner som du ikke har belæg for og
som du intet ved om? Jeg er overbevist om at det forholder sig
sådan.
Næ, Konrad - du belyver mig, selvom du godt ved at det ikke
holder vand, og jeg er sikker på at du - ved at tage ting ud
af deres sammenhæng - kan "bevise" dele af dine påstande, men
du vil aldrig kunne bevise at jeg lyver om de ting, for det
gør jeg ikke! tværtimod gentager du faktisk hvad jeg hele
tiden har skrevet. Pinligt at jeg netop læste dine indlæg og
kunne imødegå dine løgne, hva'?
| |
Arne H. Wilstrup (05-10-2008)
| Kommentar Fra : Arne H. Wilstrup |
Dato : 05-10-08 09:57 |
|
"David Konrad" <dadk@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
news:48e83831$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> #2066 wrote:
>
>>> Fordi erfaringen igennem de forrige 30 år viste, at folk
>>> så ikke
>>> lærte at tale dansk. Jeg kan huske årene 1996-1997 da jeg
>>> frekventerede Ballerup Handelsskole, hvor måske +40% er
>>> studerende
>>> med indvandrerbaggrund, at indvandrerne da hverken
>>> mestrede deres
>>> eget sprog eller dansk. Der var mange, der havde sådan et
>>> mærkeligt
>>> hybridsprog. Jeg sad nogle gange i "indvandrernes"
>>> rygerum, og
>>> overhørte dem tale dette miskmask af dansk-pakistank/urdu
>>> (hvor
>>> 5-10% i forvejen er engelsk, pga den engelske kolonitid),
>>> eller
>>> tyrkisk-dansk osv.
>>>
>>>
>> Paa den ene side har man fagkundskaben som AHW (jeg er
>> uenig med ham i
>> mangt og meget, men jeg har endnu ikke haft grund til at
>> betvivle hans
>> professionelle viden og kunnen) refererer til, og paa den
>> anden side
>> personlige anekdoter og gaetvaerk. Hvad skal man dog tro
>> paa?
>
> Mig. Alt hvad AHW præsenterede ift debatten om
> modermålsundervisning viste sig jo enten at være forfalsket
> eller direkte professionelt set at gå imod hans eget
> synspunkt. "Den Store Københavnerundersøgelse" osv. Så det
> gider jeg ikke engang diskutere.
Det er edermanme løgn i din hals, Konrad -jeg har aldrig - jeg
gentager aldrig nogensinde løjet eller kommet med synspunkter
i den debat været forfalskede eller gået direkte professionelt
i mod mine egne synspunkter. Den store københavnerundersøgelse
fremlagde jeg nøgternt og klart. Det eneste problem var at jeg
ikke på daværende tidspunkt kunne finde bogen, da jeg lå i
flytterod, men det fandt jeg frem til senere og henviste til
saglige links. At du og TL så valgte at genere mig på det
grusomste, håne mig for mine synspunkter etc., er en hel anden
sag -men du skal ikke slippe fra at komme med dirkete
løgnehistorier om hvad jeg mente og skrev dengang. Det må være
for lavt selv for dig.
>
> Og nej, Arne - jeg gider ikke. Vi har gjort det 17.000
> gange, det stopper nu.
Ja, for du har 1. ingen viden om de ting du udtaler dig om
her.
2. du har ikke -som jeg -deltaget direkte i disse
undersøgelser
3. du har ingen faglige kundskaber -endsige pædagogiske - der
taler til din fordel.
4. jeg er både professionel lærer og uddannet i pædagogik
efterfølgende på universitetet, så jeg har helt klart belæg
for de ting jeg udtaler mig om her.
AT du vil fremture med løgne og fordrejelser af mine
synspunkter, siger mere om dig end om mig - men var dig for at
komme med direkte løgnehistorier om mig - det hverken klæder
dig eller sætter dig højt i andres øjne, lige med undtagelsen
af de personer på den yderste højrefløj der klapper i deres
små hænder om beslutningerne om at afskaffe
modersmålsundervisningen.
Du er en manegeklovn i den sammenhæng- dine "analyser" er
forfejlede, din argumentation er elendig, men dine
tilsvininger er superbe! Ikke undertruffet af nogen.
| |
David Konrad (05-10-2008)
| Kommentar Fra : David Konrad |
Dato : 05-10-08 11:53 |
|
Arne H. Wilstrup wrote:
> "David Konrad" <dadk@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> news:48e83831$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
>> #2066 wrote:
>>
> Det er edermanme løgn i din hals,
Du kan godt spare dig. Jeg gider ikke. Jeg har formidlet til #2066 hvad jeg
mener er den korrekte viden, og det er det.
| |
Egon Stich (05-10-2008)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 05-10-08 11:35 |
|
"#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:pan.2008.10.05.03.37.22.999747@hotmail.com...
> On Sat, 04 Oct 2008 22:06:49 +0200, David Konrad wrote:
>
>>> Hvordan i alverden kan det vaere absurd at hjaelpe boern og unge til at
>>> laere eller vedligeholde flere sprog?
>>
>> {det er så heller ikke lige det, som det handler om, men :}
>
> Det kan de jo som naevnt vaere.
>
>>
>> Fordi erfaringen igennem de forrige 30 år viste, at folk så ikke
>> lærte at tale dansk. Jeg kan huske årene 1996-1997 da jeg
>> frekventerede Ballerup Handelsskole, hvor måske +40% er studerende med
>> indvandrerbaggrund, at indvandrerne da hverken mestrede deres eget sprog
>> eller dansk. Der var mange, der havde sådan et mærkeligt hybridsprog.
>> Jeg sad nogle gange i "indvandrernes" rygerum, og overhørte dem tale
>> dette miskmask af dansk-pakistank/urdu (hvor 5-10% i forvejen er
>> engelsk, pga den engelske kolonitid), eller tyrkisk-dansk osv.
>>
>>
> Paa den ene side har man fagkundskaben som AHW (jeg er uenig med ham i
> mangt og meget, men jeg har endnu ikke haft grund til at betvivle hans
> professionelle viden og kunnen) refererer til, og paa den anden side
> personlige anekdoter og gaetvaerk. Hvad skal man dog tro paa?
Hvad med de nyeste undersøgelser samt noget så enkelt som erfaring gennem de
sidste 20 år?
Burde nævnte ting ikke trumfe fanatisk klamren sig til akademisk hjernespind
og fortvivlet fastholden i falleret ideologi?
Du nævner AHW.
Han er tilsyneladende så indgroet i sit snævre milieu, at man efterhånden
kan opfatte ham som et kommende fossil, der blot mangler at få
"skrivefingrene" indkapslet?
Egon
| |
TL (05-10-2008)
| Kommentar Fra : TL |
Dato : 05-10-08 03:27 |
|
On Sat, 04 Oct 2008 13:23:26 -0400, in dk.politik #2066
<neslein@hotmail.com> wrote:
>On Sat, 04 Oct 2008 09:14:47 -0700, TL wrote:
>
>> On Sat, 04 Oct 2008 11:07:09 -0400, in dk.politik #2066
>> <neslein@hotmail.com> wrote:
>>
>>>Jeg forstaar ikke modstanden imod modermaalsundervisning - det er som om
>>>det er et ideologisk betinget oenske om at indvandrerboern/boern af
>>>indvandrere ikke maa faa success i livet.
>>
>> Mon ikke modstanden i nogen tilfælde har at gøre med det absurde i, at
>> 3. generationsindvandrere skal have "modersmålsundervisning"?
>
>Hvordan i alverden kan det vaere absurd at hjaelpe boern og unge til at
>laere eller vedligeholde flere sprog?
Jeg er stor tilhænger af sprogundervisning generelt. Men hvorfor skal
det blandes ind i en diskussion om modersmålsundervisning?
| |
#2066 (05-10-2008)
| Kommentar Fra : #2066 |
Dato : 05-10-08 04:27 |
|
On Sat, 04 Oct 2008 19:27:12 -0700, TL wrote:
>
> Jeg er stor tilhænger af sprogundervisning generelt. Men hvorfor skal
> det blandes ind i en diskussion om modersmålsundervisning?
Hvorfor skulle det ikke? Jeg naevnte jo netop at systemet her i mit "amt"
sammenkaeder modersmaalsundervisningen med sprogundervisning generelt,
idet man ligestiller points opnaaet igennem modersmaalsundervisningen med
points opnaaet igennem den obligatoriske sprogundervisning op til og med
"high school". Det kan da kun vaere til gavn for et land at dets
indbyggere taler og forstaar saa mange sprog som muligt.
Men det er en holdning som "anglophones" (som som regel er et-sprogede)
her til lands af og til har svaert ved at forstaa.
| |
David Konrad (05-10-2008)
| Kommentar Fra : David Konrad |
Dato : 05-10-08 04:33 |
|
#2066 wrote:
> On Sat, 04 Oct 2008 19:27:12 -0700, TL wrote:
>
>>
>> Jeg er stor tilhænger af sprogundervisning generelt. Men hvorfor skal
>> det blandes ind i en diskussion om modersmålsundervisning?
>
> Hvorfor skulle det ikke? Jeg naevnte jo netop at systemet her i mit
> "amt" sammenkaeder modersmaalsundervisningen med sprogundervisning
> generelt, idet man ligestiller points opnaaet igennem
> modersmaalsundervisningen med points opnaaet igennem den
> obligatoriske sprogundervisning op til og med "high school". Det kan
> da kun vaere til gavn for et land at dets indbyggere taler og
> forstaar saa mange sprog som muligt.
Ja, men så foreslå en pointopbygning, i stedet for at være så plat
ignorantisk imod de få sølle tiltag der bliver gjort i Danmark imod den
segregation der har udspillet sif de sidste 30 år.
| |
#2066 (05-10-2008)
| Kommentar Fra : #2066 |
Dato : 05-10-08 15:15 |
|
On Sun, 05 Oct 2008 05:32:37 +0200, David Konrad wrote:
> Ja, men så foreslå en pointopbygning, i stedet for at være så plat
> ignorantisk imod de få sølle tiltag der bliver gjort i Danmark imod den
> segregation der har udspillet sif de sidste 30 år.
Det er 15 aar siden jeg har haft lod eller del i udviklingen i DK, saa
saadanne detaljer maa I ligesom klare selv. Men personligt kan jeg ikke se
noget forkert i at goere det valgfrit om man vil foelge undervisning i
sprog og kultur traditionelt relateret til modersmaalsundervisning i
stedet for engelsk, tysk, fransk og hvad der ellers tilbydes i folkeskoler
og gymnasier - isaer hvis undervisning er aaben for alle, uanset herkomst.
Men igen ville det nok vaere mere relevant at inddrage professionelle folk
med forstand paa de dele i stedet for at spoerge en amatoer som mig. Lad
os faa nogle rigtige "smagsdommere" paa banen!
| |
David Konrad (07-10-2008)
| Kommentar Fra : David Konrad |
Dato : 07-10-08 05:53 |
|
#2066 wrote:
> On Sun, 05 Oct 2008 05:32:37 +0200, David Konrad wrote:
>
>> Ja, men så foreslå en pointopbygning, i stedet for at være så plat
>> ignorantisk imod de få sølle tiltag der bliver gjort i Danmark imod
>> den segregation der har udspillet sif de sidste 30 år.
>
> Det er 15 aar siden jeg har haft lod eller del i udviklingen i DK, saa
> saadanne detaljer maa I ligesom klare selv. Men personligt kan jeg
> ikke se noget forkert i at goere det valgfrit om man vil foelge
> undervisning i sprog og kultur traditionelt relateret til
> modersmaalsundervisning i stedet for engelsk, tysk, fransk og hvad
> der ellers tilbydes i folkeskoler og gymnasier - isaer hvis
> undervisning er aaben for alle, uanset herkomst.
Jeg er naturligvis 100% enig. Alt andet ville da være forrykt. Det som
modermålsundervisningen har drejet sig om i Danmark, har handlet om, at det
skulle være en pligt for kommunerne at tilbyde modersmålsundervisning i alle
sprog uanset hvad. Jeg ser andetsteds at Liljeberg heller ikke har forstået
det, fordi han har været længe væk. Det handlede jo ikke blot om tyrkisk
eller urdu, men også færøsk, islandsk osv, og det bliver hurtigt en dyr og
økonomisk set omfattende opgave, for en lille kommune. Der var jo et
lovkrav. Når kommunerne så samtidig bagefter skulle slås med
integrationsproblemer, blev det lige pludselig dobbelt op.
Modersmålsundervisning blev i øvrigt aldrig indført for at please Politikens
læsere, som jeg dog trods alt stadig er iblandt, ved ikke hvor længe endnu.
Det blev indført som en EU-forordning, så man kunne rejse til f.eks Frankrig
og arbejde, altså en EU-regel, arbejdskraftens frie bevægelighed, og så
samtidig være sikker på, at ens børn kunne gå i dansk skole alligevel.
Det endte dog med at blive noget med at arabere havde krav på at lære
arabisk, og det er derfor vi i dag ikke - altså det mere sunde segment af
befolkningen - bryder os om modersmålsundervisning, og det er blevet
afskaffet som lovkrav.
Men den dag i dag er der mange kommuner der tilbyder modermålsundervisning,
f.eks i den kommune hvor jeg bor. Albertslund. Det er i dag bare ikke et
krav, men et valg for kommunen, og de kan i dag vælge, hvilke sprog de
udbyder ift modersmålsundervisning, og jeg er ganske overbevist om, at
hverken engelsk, islandsk eller swahili er på programmet.
Så møllen kører uendeligt videre. Tyrkere - Albertslund er "besat" af 4
familer fra et bestemt område i Tyrkiet, Konia eller sådan noget hedder det,
og de har overtaget al markedsliv, alle butikker - derfor handler jeg aldrig
i Albertslund længere - og alle familiesammenføres, og alle skal de lige
have nærmest en masterdegree i tyrkisk, betalt af den danske stat, så de som
en anden mafia kan brede sig udover det ganske Danmark.
Sådan er det.
| |
Bo Warming (07-10-2008)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 07-10-08 06:06 |
|
"David Konrad" <dadk@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
news:48eaeb28$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> Men den dag i dag er der mange kommuner der tilbyder
> modermålsundervisning, f.eks i den kommune hvor jeg bor. Albertslund. Det
> er i dag bare ikke et krav, men et valg for kommunen, og de kan i dag
> vælge, hvilke sprog de udbyder ift modersmålsundervisning, og jeg er
> ganske overbevist om, at hverken engelsk, islandsk eller swahili er på
> programmet.
>
> Så møllen kører uendeligt videre. Tyrkere - Albertslund er "besat" af 4
> familer fra et bestemt område i Tyrkiet, Konia eller sådan noget hedder
> det, og de har overtaget al markedsliv, alle butikker - derfor handler jeg
> aldrig i Albertslund længere - og alle familiesammenføres, og alle skal de
> lige have nærmest en masterdegree i tyrkisk, betalt af den danske stat, så
> de som en anden mafia kan brede sig udover det ganske Danmark.
Interessant at det er røde kommuner der forkæler med herskerpropaganda =
modersmålundervisning
Staten burde forbyde sådant, altså folketinget.
Ved kommunevalg bør folket oplyses i Albertslund, hvordan pamperne har
forkælet muslimerne. Har staten mulighed for at oplyse herom?
| |
TL (05-10-2008)
| Kommentar Fra : TL |
Dato : 05-10-08 15:42 |
|
On Sat, 04 Oct 2008 23:27:16 -0400, in dk.politik #2066
<neslein@hotmail.com> wrote:
>On Sat, 04 Oct 2008 19:27:12 -0700, TL wrote:
>
>>
>> Jeg er stor tilhænger af sprogundervisning generelt. Men hvorfor skal
>> det blandes ind i en diskussion om modersmålsundervisning?
>
>Hvorfor skulle det ikke?
Fordi det ikke er det samme.
>Jeg naevnte jo netop at systemet her i mit "amt"
>sammenkaeder modersmaalsundervisningen med sprogundervisning generelt,
>idet man ligestiller points opnaaet igennem modersmaalsundervisningen med
>points opnaaet igennem den obligatoriske sprogundervisning op til og med
>"high school". Det kan da kun vaere til gavn for et land at dets
>indbyggere taler og forstaar saa mange sprog som muligt.
Ja, men hvis det er modersmålundervisning, så er det ikke sprog
generelt. Det er ET bestemt sprog. Hvad sker der, hvis det ikke er på
listen af sprog, den pågældende skole eller skoledistrikt tilbyder?
| |
#2066 (07-10-2008)
| Kommentar Fra : #2066 |
Dato : 07-10-08 22:03 |
|
On Sun, 05 Oct 2008 07:41:38 -0700, TL wrote:
> On Sat, 04 Oct 2008 23:27:16 -0400, in dk.politik #2066
> <neslein@hotmail.com> wrote:
>
>>On Sat, 04 Oct 2008 19:27:12 -0700, TL wrote:
>>
>>
>>> Jeg er stor tilhænger af sprogundervisning generelt. Men hvorfor skal
>>> det blandes ind i en diskussion om modersmålsundervisning?
>>
>>Hvorfor skulle det ikke?
>
> Fordi det ikke er det samme.
Saa kun fordi man vaelger at adskille det.
>>Jeg naevnte jo netop at systemet her i mit "amt" sammenkaeder
>>modersmaalsundervisningen med sprogundervisning generelt, idet man
>>ligestiller points opnaaet igennem modersmaalsundervisningen med points
>>opnaaet igennem den obligatoriske sprogundervisning op til og med "high
>>school". Det kan da kun vaere til gavn for et land at dets indbyggere
>>taler og forstaar saa mange sprog som muligt.
>
> Ja, men hvis det er modersmålundervisning, så er det ikke sprog
> generelt. Det er ET bestemt sprog.
Det er muligt der kun tilbydes undervisning i ET sprog (spansk?) hvor du
bor, men her i amtet tilbydes undervisning i arabisk, bulgarsk,
cantonesisk, eritreask(?), farsi, graesk, gujarati, hindi, japansk,
malaysisk, mandarin, marathi, nepali, polsk, punjabi, serbisk,
sinhalesisk, spansk, tamil, urdu og vietnamesisk, foruden naturligvis de
traditionalle sprog som fransk og tysk.
> Hvad sker der, hvis det ikke er på
> listen af sprog, den pågældende skole eller skoledistrikt tilbyder?
Det samme som der sker naar der ikke er (efterkommere af) danskere nok i
amtet til at stable et danskhold paa benene: Jeg maa selv soerge for min
datter faar et forhold til det danske sprog og kulturen. Men det skal da
ikke faa mig til at naegte andre adgang til undervisning i deres sprog,
hvis man derved kan daekke flertallet af dem der kan faa nytte af det.
| |
Egon Stich (05-10-2008)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 05-10-08 11:29 |
|
"TL" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse
news:sa5fe4h1t7btuotnvnri58f4qlpdibqgpt@4ax.com...
> On Sat, 04 Oct 2008 11:07:09 -0400, in dk.politik #2066
> <neslein@hotmail.com> wrote:
>
>
> Mon ikke modstanden i nogen tilfælde har at gøre med det absurde i, at
> 3. generationsindvandrere skal have "modersmålsundervisning"?
>
Præcis.
Egon
| |
Martin Larsen (04-10-2008)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 04-10-08 17:21 |
|
"#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:pan.2008.10.04.15.07.09.125004@hotmail.com...
>
> Undervisningen er tilgaengelig for alle uanset baggrund, hvilket fx min
> egen datter nyder godt af. Hun har gaeet til japansk de sidste 2 aar, blot
> for at kunne laese sine yndlingstegneserier paa originalsproget...
>
>
Det lyder vældig nyttigt...
Måske ender hun som tegneserieforfatter.
Mvh
Martin
| |
#2066 (04-10-2008)
| Kommentar Fra : #2066 |
Dato : 04-10-08 18:22 |
|
On Sat, 04 Oct 2008 18:21:04 +0200, Martin Larsen wrote:
> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:pan.2008.10.04.15.07.09.125004@hotmail.com...
>>
>> Undervisningen er tilgaengelig for alle uanset baggrund, hvilket fx min
>> egen datter nyder godt af. Hun har gaeet til japansk de sidste 2 aar, blot
>> for at kunne laese sine yndlingstegneserier paa originalsproget...
>>
>>
>
>
> Det lyder vældig nyttigt...
> Måske ender hun som tegneserieforfatter.
>
> Mvh
> Martin
Det haaber hun - hun er allerede dygtig til at tegne i den japanske
tegneseriestil.
| |
Martin Larsen (04-10-2008)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 04-10-08 19:18 |
|
"#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:pan.2008.10.04.17.21.54.348237@hotmail.com...
> On Sat, 04 Oct 2008 18:21:04 +0200, Martin Larsen wrote:
>
>> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>> news:pan.2008.10.04.15.07.09.125004@hotmail.com...
>>>
>>> Undervisningen er tilgaengelig for alle uanset baggrund, hvilket fx min
>>> egen datter nyder godt af. Hun har gaeet til japansk de sidste 2 aar,
>>> blot
>>> for at kunne laese sine yndlingstegneserier paa originalsproget...
>>>
>>>
>>
>>
>> Det lyder vældig nyttigt...
>> Måske ender hun som tegneserieforfatter.
>>
>> Mvh
>> Martin
>
> Det haaber hun - hun er allerede dygtig til at tegne i den japanske
> tegneseriestil.
>
>
Mon ikke du har betalt for hendes kursus over skatten.
Jeg er tilhænger af at folk så vidt muligt ikke bliver påtvunget at
finansiere ting der er dem uvedkommende.
Mvh
Martin
| |
#2066 (05-10-2008)
| Kommentar Fra : #2066 |
Dato : 05-10-08 04:29 |
|
On Sat, 04 Oct 2008 20:18:02 +0200, Martin Larsen wrote:
> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:pan.2008.10.04.17.21.54.348237@hotmail.com...
>> On Sat, 04 Oct 2008 18:21:04 +0200, Martin Larsen wrote:
>>
>>> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>>> news:pan.2008.10.04.15.07.09.125004@hotmail.com...
>>>>
>>>> Undervisningen er tilgaengelig for alle uanset baggrund, hvilket fx min
>>>> egen datter nyder godt af. Hun har gaeet til japansk de sidste 2 aar,
>>>> blot
>>>> for at kunne laese sine yndlingstegneserier paa originalsproget...
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>> Det lyder vældig nyttigt...
>>> Måske ender hun som tegneserieforfatter.
>>>
>>> Mvh
>>> Martin
>>
>> Det haaber hun - hun er allerede dygtig til at tegne i den japanske
>> tegneseriestil.
>>
>>
>
>
> Mon ikke du har betalt for hendes kursus over skatten.
Naturligvis.
> Jeg er tilhænger af at folk så vidt muligt ikke bliver påtvunget at
> finansiere ting der er dem uvedkommende.
Trist.
>
> Mvh
> Martin
| |
Martin Larsen (05-10-2008)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 05-10-08 11:12 |
|
"#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:pan.2008.10.05.03.29.08.378516@hotmail.com...
> On Sat, 04 Oct 2008 20:18:02 +0200, Martin Larsen wrote:
>
>> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>> news:pan.2008.10.04.17.21.54.348237@hotmail.com...
>>> On Sat, 04 Oct 2008 18:21:04 +0200, Martin Larsen wrote:
>>>
>>>> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>>>> news:pan.2008.10.04.15.07.09.125004@hotmail.com...
>>>>>
>>>>> Undervisningen er tilgaengelig for alle uanset baggrund, hvilket fx
>>>>> min
>>>>> egen datter nyder godt af. Hun har gaeet til japansk de sidste 2 aar,
>>>>> blot
>>>>> for at kunne laese sine yndlingstegneserier paa originalsproget...
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Det lyder vældig nyttigt...
>>>> Måske ender hun som tegneserieforfatter.
>>>>
>>>> Mvh
>>>> Martin
>>>
>>> Det haaber hun - hun er allerede dygtig til at tegne i den japanske
>>> tegneseriestil.
>>>
>>>
>>
>>
>> Mon ikke du har betalt for hendes kursus over skatten.
>
> Naturligvis.
>
>> Jeg er tilhænger af at folk så vidt muligt ikke bliver påtvunget at
>> finansiere ting der er dem uvedkommende.
>
> Trist.
Du har vel råd til at søge hjælp?
Mvh
Martin
| |
#2066 (05-10-2008)
| Kommentar Fra : #2066 |
Dato : 05-10-08 15:18 |
|
On Sun, 05 Oct 2008 12:12:13 +0200, Martin Larsen wrote:
> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:pan.2008.10.05.03.29.08.378516@hotmail.com...
>> On Sat, 04 Oct 2008 20:18:02 +0200, Martin Larsen wrote:
>>
>>> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>>> news:pan.2008.10.04.17.21.54.348237@hotmail.com...
>>>> On Sat, 04 Oct 2008 18:21:04 +0200, Martin Larsen wrote:
>>>>
>>> Jeg er tilhænger af at folk så vidt muligt ikke bliver påtvunget at
>>> finansiere ting der er dem uvedkommende.
>>
>> Trist.
>
> Du har vel råd til at søge hjælp?
>
For samfundssind? Det er maaske blevet politisk ukorrekt i dagens DK?
| |
Martin Larsen (05-10-2008)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 05-10-08 15:56 |
|
"#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:pan.2008.10.05.14.17.29.888029@hotmail.com...
> On Sun, 05 Oct 2008 12:12:13 +0200, Martin Larsen wrote:
>
>> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>> news:pan.2008.10.05.03.29.08.378516@hotmail.com...
>>> On Sat, 04 Oct 2008 20:18:02 +0200, Martin Larsen wrote:
>>>
>>>> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>>>> news:pan.2008.10.04.17.21.54.348237@hotmail.com...
>>>>> On Sat, 04 Oct 2008 18:21:04 +0200, Martin Larsen wrote:
>>>>>
>>>> Jeg er tilhænger af at folk så vidt muligt ikke bliver påtvunget at
>>>> finansiere ting der er dem uvedkommende.
>>>
>>> Trist.
>>
>> Du har vel råd til at søge hjælp?
>>
>
> For samfundssind? Det er maaske blevet politisk ukorrekt i dagens DK?
>
Du lider jo af tristhed.
At du forbinder kommunistisk tyranni med samfundssind tyder på mere en
depression ;-/
Mvh
Martin
| |
#2066 (07-10-2008)
| Kommentar Fra : #2066 |
Dato : 07-10-08 22:06 |
|
On Sun, 05 Oct 2008 16:55:43 +0200, Martin Larsen wrote:
> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:pan.2008.10.05.14.17.29.888029@hotmail.com...
>> For samfundssind? Det er maaske blevet politisk ukorrekt i dagens DK?
>>
>
>
> Du lider jo af tristhed.
> At du forbinder kommunistisk tyranni med samfundssind tyder på mere en
> depression ;-/
>
Nu er det jo kun dig der forbinder samfundssind med kommunistisk
tyranni, saa det er vist ogsaa kun dig der har hjaelp behov.
> Mvh
> Martin
| |
Martin Larsen (07-10-2008)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 07-10-08 23:19 |
|
"#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:pan.2008.10.07.21.06.29.799412@hotmail.com...
> On Sun, 05 Oct 2008 16:55:43 +0200, Martin Larsen wrote:
>
>> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>> news:pan.2008.10.05.14.17.29.888029@hotmail.com...
>>> For samfundssind? Det er maaske blevet politisk ukorrekt i dagens DK?
>>>
>>
>>
>> Du lider jo af tristhed.
>> At du forbinder kommunistisk tyranni med samfundssind tyder på mere en
>> depression ;-/
>>
>
> Nu er det jo kun dig der forbinder samfundssind med kommunistisk
> tyranni, saa det er vist ogsaa kun dig der har hjaelp behov.
>
OK - du føler dig som en kultiveret person der ikke synes at "kommunistisk
tyranni" lyder smagfyldt - hvad kalder du så dit krav om at disponere over
naboens indtægt?
Mvh
Martin
| |
Bo Warming (08-10-2008)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 08-10-08 04:36 |
|
"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:48ebe05c$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:pan.2008.10.07.21.06.29.799412@hotmail.com...
>>> At du forbinder kommunistisk tyranni med samfundssind tyder på mere en
>>> depression ;-/
> tyranni" lyder smagfyldt - hvad kalder du så dit krav om at disponere over
> naboens indtægt?
Ulandsdiktaturer har flirtet med kommunistord , men afgørende har været sans
for god planøkonomi og at lade markedsmekanismer skabe trivsel når fred og
på langt sigt
Mao og Pinochet er ret ens i stor gavn for deres lande
Begge sikrede stabilitet som næsten altid er bedre end borgerkrig.
At splittet Kina md tibetanere og muhamedanere i egne stater havde ikke
kunne skabe den trivsel og fremgang som Kina har nu
| |
Bo Warming (04-10-2008)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 04-10-08 18:38 |
|
"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:48e797b9$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:pan.2008.10.04.15.07.09.125004@hotmail.com...
>>
>> Undervisningen er tilgaengelig for alle uanset baggrund, hvilket fx min
>> egen datter nyder godt af. Hun har gaeet til japansk de sidste 2 aar,
>> blot
>> for at kunne laese sine yndlingstegneserier paa originalsproget...
>
> Det lyder vældig nyttigt...
> Måske ender hun som tegneserieforfatter.
Hvis hun kan manga er hun potentielt en værdifuldere dansker end nogen
nuværende erhverv og filmfolk - det er stor kunst og populær og sælger vildt
Jeg købte SM-porn i Tokyp for logle år siden og nød det til onani og SKØNHED
udi kreativ fornyende kunst og i byens gader flød med sammenbundtede hæfter
som var smidt ud til genbrug for byens fattige og børn
Ingen bliver voldelilg i det land af at se secbomber hængt op i kødkroge med
skorpiner i skeden og en rollespils-dialog der overgår det bedste af det
bedste af det bedste af UGENS RAPPORTS GRÅ SIDEr
Jeg behåvede dog ikke søge oversættelse for at få rigelig udbyde af den
vulgære, sophistikerede SM-tegnestil med dominaer der nyder at trælle for
slaver der nyder at piske
Onde kvinder piner os, gode kvinder keder os. Det er den eneste forskel der
er imellem dem. Wilde
Hr smsm Mange synder blot for at kunne nyde angeren.
Sacha Guitry
Kvinden er et spejl med den herlige evne at afspejle mandens skikkelse i
dobbelt størrelse. Fjernes spejlet, dør ham måske som narkovraget, der
fratages sin heroin. Virginia Woolf. Politiken-kronik 27-11-2004
hrSMSM I am afraid that women appreciate cruelty, downright cruelty, more
than anything else.
HrSMSM Kvindesjælen er en gåde. Når man bedrager en kvinde, så elsker hun
én. Og når man elsker hende, bedrager hun én. Simplicissimus
HrSMSM Næst efter at blive gift synes en pige bedst om at blive svigtet i
kærlighed lidt i ny og næ. Jane Austen
Hrv Kvinder er en raffineret blanding af pyromaner og brandvæsen.
Marcel Aymé Næst efter at skade findes der intet, kvinder
er så gode til som at forbinde. J.A. Barbey
Hs Underlivet er grunnen til at mennesket ikke så lett betrakter
seg selv som en gud. Nietzsche
Jeg bliver seksuelt ophidset på en scene. Det er som at
elske med 9000 mennesker på én gang. Prince
Hsmsm At jonglere med mænd er en piges sværeste kunst; det er næsten
umuligt at have mere end tre i luften samtidigt Ukendt
Hsmsm Den "frygtelige herskerinde" siger til profeten, der er kommet
ned fra bjerget for at forkynde til landsbyboerne sit glade budskab om et
helstøbt , uhæmmet overmenneskeliv: der siger til ham
hsmSm Der er en række ting i forbindelse med at gå i skole, som man
først lærer at sætte pris på senere i livet. Små ting, som blot det, hver
dag at få spanskrør i enden af en domminerende middelaldrende kvinde - ting
som man senere i livet, betaler gode penge for at opnå. Emo Philips
hsmsm Det er kvindens natur at være despotisk, hvis hun da ikke selv
er underkuet. Balzac
hsmsm Det er sværere at være sin elskerinde tro, når man er lykkelig
med hende, end når hun mishandler en. Rochefoucauld
Hsmsm Jeg måtte opgive masochisme - jeg nød det for meget. Mel
Calman
Hsmsm Jeg tror på, at sex er noget smukt mellem to mennesker. Mellem
fem er det fantastisk... Woody Allen
Hsmsm Kjønnene tar feil av hverandre. Det fører til at de egentlig bare
ærer og elsker seg selv (eller sitt eget ideal, for å uttrykke det noe
mildere -). Derfor ønsker mannen seg en fredsommelig kvinne, - men nettopp
kvinnene er vesentlig ufredsommelige, som kattene uansett hvor mye de har
øvd seg på å gi inntrykk av fredsommelighet.
Nietzsche
Hysmsm Masochisme på bekostning af andre mennesker er sadisme.
Gabriel Laub
Hsmsm Sex betyder smæk og smuk betyder underst og vil altid gøre det.
Kenneth Tynan
Hsmsm SMSM Mænd er nogle rigtige djævle, beklager kvinderne sig,
og ønsker at en sådan djævel ville komme og tage dem. Spansk ordsprog
HSMSM The same men who aspire most ardently to power feel it indescribably
agreeable to be overpowered. Nietzsche
hsmsm When I'm good, I'm very good, but when I'm bad, I'm better.
Mae West
Hsmu Sex uden kærlighed er bedre end slet ingen sex. Hugh Hefner
hso I'll come and make love to you at five o'clock. If I'm late
start without me. Tallulah Bankhead
Hso Onani . menneskeslægtens fremmeste sexuelle aktivitet. I det
19.tallet var det en sygdom. Idag er det en kur. Thomas Szasz
Hso Onani er den tænkende mands fjernsyn. Christoffer Hampton
Hson Det dejlige ved masturbation er, at man ikke behøver at klæde
sig pænt på til det. Tillagt Truman Capote
Hson Forfattere er de mest masturberende skabninger. Spørg hvilken
som helst forfatter - de er som aber. Anthony Burgess
Hson Hvem gjorde du det med for første gang? - Jeg var alene på det
tidspunkt. Woody Allen
hson Jeg er en strålende elsker, ikke mindst fordi jeg øver mig så
meget på mig selv. Woody Allen
Hson Nedgør det ikke, det er sex med én, du elsker. Woody Allen
om onani
hsonani Masturbation is reckoned disgraceful - it cannot be
sentimentalised. W.H. AudenThe great danger
in masturbation lies in its merely exhaustive nature. In sexual
intercourse, there is give and take. A new stimulus enters as the native
stimulus departs.But in masturbation there is nothing but loss.
DH Lawrence
hsosh One orgasm in the bush is worth two in the hand.
Graffiti
hspo En maler der har et godt forhold til bryster og baller, kan
ikke gå galt i byen. August Renoir 1841-1919
hspo Monica Krog-Meyer"Erotik er når man bruger en fjer - porno er
når man bruger hele kyllingen" The value difference between pornographic
playing cards when you're a kid,and pornographic playing cards when you're
older. It's that when you're a kid you use cards as a substitute for a real
experience, and when you're older you use real experience as a substitute
for the fantasy. Edward Albee
HSPOTENTIAL The more potent a man becomes in the bedroom, the more
potent he is in business. Dr. David Reuben
Hss Manden oplever skæbnen og begriber årsags-sammenhængen, det
eksisterendes logik, efter årsag og virkning. Kvinden
derimod er skæbne, er tid, er selve verdens organiske logik. Nietzsche
I'm all for bringing bach the birch, but only between
consenting abults. Gore Vidal
hssmm There is no unhappier creature on earth than a fetishist who
yearns to embrace a woman's shoe and has to embrace the whole woman. Karl
Kraus
Hssmm Your idea of fidelity is not having more than one man in bed at
the same time. Frederic Raphael
hssmty Generally a preference for questionable and terrible things is
a symptom of strength.Nietzsche
Hsstille Kvinder lider nederlag når de bliver ophidsede
og usikre og taler for meget i nærvær af en mand de elsker.Men forføres
bedst ved underfundig og flegmatisk ømhed. Nietzsche
hsstille Udvis altid den største agtelse for en stille kvinde. Ingen
kvinde ejer større visdom, end den som holder mund. -Kinesisk ordsprog
Monrad 1811-1887
| |
Bo Warming (04-10-2008)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 04-10-08 18:41 |
|
"Hvem vil være afbalanceret. At være afbalanceret er overvurderet" Calista
Flockhart som "Ally"(advokat Ally McBeal i TV-serie)
hy<s An imaginary ailment is worse than a disease.
Jødisk ordsprog
Hy<s Fastende kvinder og piger har lavet mere støj i verden end
fastende mænd. Charles Dickens
hy<s Hysteria is a natural phenomenon, the common denominator of the
female nature. It's the big female weapon, and the test of a man is his
ability to cope with it. Tennessee Williams
hy<s Må jeg ikke tale om mine smerter, har jeg ingen fornøjelse af
dem. H.C. Andersen
hy<s The best cure for hypochondria is to forget about your own
body and get interested in someone else's. Goodman
Ace
hy<s The sick woman opressing, tyrannising especially; no one surpasses
her in refinements for ruling, Nietzsch e
hy<sq En kvinde ser altid smukkere og mere skrøbelig ud, når hun er
på randen af et nervøst sammenbrud. Andy Warhol
hy<ster Hearts live by being wounded. Oscar Wilde
hy<ster Jeg er hypokonder og ønsker mig galskabens nådegave, - da
Robert Schumann kritiseredes for griller og "indbildt syge"
hy<stSuo A sick man lives more carelessly when under medical observation
than when he attends to his own health.Nietzsche
hy<stSuo Men die of the diseases which they have studied most...It's as if
the morbid condition was an evil creature which, when it found itself
closely hunted, flew at the throat of its pursuer.
Doyle (1859-1930)British Writer and Physician
hy<stsuoth If he has no other burden, he'll take up a load
of stones. Malay Proverb
hy>s We may say that hysteria is a caricature of an artistic
creation, a compulsion neurosis a caricature of a religion, and a paranoiac
delusion a caricature of a philosophic system.Sigmund Freud
hykl Åh, I følsomme hyklere, I lystne! I mangler begærets uskyld:
og derfor bagtaler I nu begæret! Nietzsche
hyst En god cigar har samme afslappende virkning på en mand, som
en ordentlig tudetur har på en kvinde. E.G. Bulwer-Lytton
ku Perversitet er den moderne litteraturs muse. Susan Sontag
| |
Bo Warming (05-10-2008)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 05-10-08 23:04 |
|
"Bo Warming" <warmingbo@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:o8OdnToGXtsGN3rVnZ2dneKdnZydnZ2d@giganews.com...
An imaginary ailment is worse than a disease.
> Jødisk ordsprog
kk havde 4.10 kl 1937 ret i at jeg ikke kan blive taget alvorlig når jeg
blander så meget sammen i manisk nazikritisk børnehave og aktivdødshjælp
indlæg
Men i citatindlæg er der fornuft og megen debat har været om hypokondri -
vort samfunds almindeligste sygdom
Det er ikke kun om pjæk på arbejdsmarkedet
det er om indbildt syge dvs om alt
Disse trådstarter indeholder for de der vil stor visdom - men intet er
enkelt.
| |
Egon Stich (05-10-2008)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 05-10-08 11:28 |
|
"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
news:48e73327$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> ""Claus E. Petersen" <"snurrberget"@" <"REMOVE> skrev i meddelelsen
> news:48e68224$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
>>> Du - derimod -burde vide bedre i stedet for at hoppe med på hans
>>> populistiske vogn. Undrer mig at du alligevel gør det.
>>
>> Jeg har lige læst en bog om hvor galt det kan gå når et lands politikere
>> tilsyneladene udviser en adfærd der i danmark ville give dem
>> førtidspension med stemplet "uegnede til arbejdsmarkedet".
>>
>> http://exitsverige.blogspot.com/
>>
>> At styrke forældrenes forældres etniske træk hos en gruppe børn kan jeg
>> simpelthen ikke indse kan lede til øget integration og sprogforståelse.
>
> 1.At lære et fremmed sprog som dansk er for nogle, kræver at man kender
> sit eget sprogs struktur godt - hvis man allerede har lært lidt af
> hjemlandets sprog og så skal lære det danske, vil man let ende med at
> blive dobbelt halvsproget i stedet for at man får struktur til at fatte de
> kontrastive sammenhænge mellem de to sprog.
>
> 2. Når skolelever lærer deres modersmål godt gennem en forståelse af
> skolens faglige indhold via deres modersmål, vil de få det lettere at
> forstå dette indhold når det også formidles på dansk.
>
> 3. Der er forskningsmæssig belæg for at man får lettere ved at lære et
> fremmedsprog hvis man har et godt kendskab til sit eget - forudsat at man
> er tosproget (det vil sige at man taler et andet sprog end dansk i hjemmet
> med sine forældre
>
> 4. Det styrker børnenes identitet at de også kan formidle det - ofte for
> forældrene ukendte - der sker i skoleverdenen på deres eget sprog. Hvis de
> ikke lærer koblingen mellem de to sprog: eget modersmål og det danske, vil
> det hæmme integrationen, idet forældre og børn ikke kan snakke med
> hinanden om hvad det er de lærer i skolen, hvilken relevans det har i vort
> samfund etc. Derfor er det vigtigt at børnene bibeholder den del af
> sprogkulturen der er væsentligt for deres sprogtilegnelse, hvilket betyder
> at de bør lære deres eget modersmål godt i forbindelse med
> klasseundervisningen -altså at de til modersmålsundervisningen modtager de
> forståelige input der skal til for at de også forstår hvad undervisningen
> handler om i skoleklasserne.
> Man skal være lidt af en kyniker hvis man vil berøve børns ret til deres
> identitet.
>
> 5. At du - og andre - ikke forstår betydningen af
> modersmålsundervisningen, er ikke det samme som at det ikke dur.
>>
>> Fair nok, der er en undersøgelse fra Canada der konkluderer at det
>> hjælper på indlæring af det *nye* lands sprog at blive styrket i
>> forældrenes sprog, men vi taler om børn hvis *forældre* er født i landet!
>
> Ikke kun i Canada, men også i Danmark -fx den store
> københavnerundersøgelse (som jeg deltog i i det praktiske arbejde) - viste
> undersøgelserne næsten entydigt at det styrkede børnenes sproglige
> beredskab at de også fik undervisningen på eget modersmål.
> Men også andre steder på verdensplan har man lavet undersøgelser der
> støtter dette synspunkt.
>
> Der er ´heller ikke mange politikere -bortset fra DF - der bestrider
> dette - jo, når der tales om at det skal være gratis, så hævdede den
> daværende undervisningsminister Ulla Tørnæs, at der var andre forskere der
> var uenig, men det var en afværgemanøvre, for der var ingen forskere der
> var uenige i dette, udover et par stykker,´som måtte erkende at de ikke
> rigtig havde lavet forsøg i den retning.
>
Det er da pudsigt, at selv seminaristerne fra den omdøbte lærerhøjskole, i
et par år har været påfaldende tavse i sagen.
Nu er der åbenbart enkelte der tror, at de undersøgelder og erfaringer, der
aflivede myten, er glemt.
herudover:
Hvor i alverden vil I lalleglade tosser skaffe kvalificerede lærerer i
exotiske sprog fra?
Nærmeste Koranskole, som man gjorde før i tiden?
Egon
| |
Martin Larsen (05-10-2008)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 05-10-08 12:44 |
|
"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i meddelelsen
news:48e89e99$1$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
> herudover:
> Hvor i alverden vil I lalleglade tosser skaffe kvalificerede lærerer i
> exotiske sprog fra?
> Nærmeste Koranskole, som man gjorde før i tiden?
>
Nej, da.
Vi er naturligvis nødt til at hente dem fra madrassa'er i Pakistan.
Mvh
Martin
| |
Egon Stich (05-10-2008)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 05-10-08 11:23 |
|
"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
news:48e66b60$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> ""Claus E. Petersen" <"snurrberget"@" <"REMOVE> skrev i meddelelsen
> news:48e64ba4$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> >>
>>> Ganske sikker.
>>> Og jeg kontrollerede endog datoen, idet jeg i et øjebliks forvirring og
>>> vantro fik den tanke, at det måtte være 1. april---
>>>
>>> Egon
>>
>> Det kan jeg sgu godt forstå. Alle med et minimum af indsigt har
>> efterhånden fattet at det er segregeringen der er en af de største
>> modvægte mod integration.
>> Men der er selfølgelig altid et par stykker der ikke kan se længere end
>> til næsetippen.
>
> Jeg ved at Egon er ubegavet, men at du hopper med på den vogn uden i det
> mindste at have undersøgt sagen, forbavser mig.
>
Hvorimod det på ingen måde kan forbavse, at du ikke er bekendt med de, især
svenske undersøgelser, der foreligger.
Og ganske klart viser, at seminaristernes ævl om "modersmålsundervisning"
alene er: Ævl.
> Det er jo netop sådan at der er evidens for at modersmålsundervisning
> støtter dansk som andetsprog. Det er bevist af forskere verden over at det
> er gavnligt at et barn der kender sit modersmål godt, bliver bedre til at
> lære og forstå dansk.
Her promoverer du direkte løgn.
Enten af ond vilie, eller fordi du, som vanligt, bevidst ignorerer hvad der
ikke passer i krammet.
Akademisk uredelighed, simpelthen.
Egon
| |
|
|