Montering af autoradio i gammel Opel Kadet~
Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 02-10-08 09:44

Jeg er i gang med at sætte en bilradio i en gammel Opel Kadett.

Efter at have rodet lidt rundt med alle ledningerne inde hvor den skal
sidde fandt jeg frem til en + og - der gav 13,2 volt på min måler.

Her fik jeg den så sat til, og fandt også ud af hvad der var
højtalerledninger og den kunne spille og det hele virkede så fint -
troede jeg.

Da jeg så senere skulle ud og køre slukkede radioen med det samme jeg
startede motoren og kunne ikke tændes igen. Med det samme motoren
slukkedes kunne radioen igen spille.

Ved at måle bagefter med radioen taget fra fandt jeg ud af at min
strømkilde går fra 13,2 volt og ned til ca. 0,5 volt med det samme jeg
starter bilen.

Er der nogen der ved hvad der kan være galt, eller evt. har en idé til
hvor jeg ellers kan få strøm uden at skulle rode for meget rundt med
at klippe ledninger over osv. (jeg er ret amatør agtig). Jeg har målt
på lidt andre ledninger inde bag hvor radioen skal sidde og der er
ikke umiddelbart andre der er strøm i end den jeg har fundet.

På forhånd mange tak for evt. hjælp.

Mvh Jesper

Fra : alexbo

Dato : 02-10-08 16:55

<elquapo@ofir.dk> skrev

> [...]

>Ved at måle bagefter med radioen taget fra fandt jeg ud af at min
>strømkilde går fra 13,2 volt og ned til ca. 0,5 volt med det samme jeg

Det er fordi du får plus på den du tror er stel, find en der har 12v mellem
ledning og stel.
og så lav din egen stel.

mvh
Alex Christensen

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 02-10-08 10:01

On 2 Okt., 17:54, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> <elqu...@ofir.dk> skrev

> Det er fordi du får plus på den du tror er stel, find en der har 12v mellem
> ledning og stel.
> og så lav din egen stel.
>
> mvh
> Alex Christensen

Hej Alex.

Mange tak for svaret.

Jeg har, som sagt, ikke ret meget forstand på det.

Skal det forståes sådan at den jeg tror er - i virkeligheden også er
+ ?

Hvordan laver jeg en stel? Jeg går ud fra det er noget med at føre en
ledning fra - på radioen ned på et eller andet?

Undskyld hvis det lyder vildt dumt

Fra : alexbo

Dato : 02-10-08 17:08

<elquapo@ofir.dk> skrev

>Skal det forståes sådan at den jeg tror er - i virkeligheden også er
+ ?
Ja, den får plus når motoren kører.

>Hvordan laver jeg en stel? Jeg går ud fra det er noget med at føre en
>ledning fra - på radioen ned på et eller andet?

Ja ned på noget metal, eller på en sikker - måske fra cigartænderen.
Men der burde nu være en minus ved radioen.

mvh
Alex Christensen

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 03-10-08 04:15

Så fik jeg det til at virke.

Nu kan den dog kun mens motoren kører, men det passer mig også helt
fint da jeg så ikke kan glemme at slukke for den.

Mange tak for hjælpen