Kat vasker ikke sine killinger bagi
Fra : klaus

Dato : 24-07-01 11:24

Hejsa!!!
Min Maine Coon har fået 6 killinger. Hun er god til at passe dem, men jeg
syntes ikke hun vasker dem bagi som hun burde gøre, så det gør jeg 3 gange
om dagen. Er der andre der har prøvet ligende. Det skal lige siges at jeg
giver dem mad 3 gange om dagen da det er mange killinger for en førstegangs
fødende.
Hilsen Pia

Fra : Helle Andersen

Dato : 24-07-01 17:37

"klaus" <kak@elvis.dk> skrev i en meddelelse news:9jjimb$ip5$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> giver dem mad 3 gange om dagen da det er mange killinger for en førstegangs

Hej Pia

Du har ret - det er mange killinger for en
førstegangsfødende. Jeg synes dog, at du skal
undlade at give dem mad før du konstaterer, at de
ikke tager nok på. Nogle katte har det med, at
overlade det meste ansvar til katteejeren (incl.
toiletbesøgene) hvis man blander sig. Det samme
kan f.eks ske under fødslen, hvor mormissen ikke
vil medvirke med navlestreng eller moderkage,
hvis man er for hurtig til at "hjælpe" hende. Hvis
hun ikke producerer mælk nok til dem alle, kan du
alternativt fodre hende med
modermælkserstatning + en æggeblomme i ny og
næ - det kan ofte sætte god gang i
mælkeproduktionen.

Prøv at lade hende tage sig af sine killinger selv -
det er jo det hunkattene er skabt til og giv hende
en chance for at falde til i moderrollen. Hvis hun
fortsat ikke tager sig ordentligt af dem, bør du nok
ikke lave flere killinger på hende, for den slags er
arveligt og det må jo være ønskeligt, at vi
overvejende fremavler sunde hunkatte, der klarer
alt omkring fødsler og killingerne alene.

Husk at veje dem en gang i døgnet, så du kan
følge med i, om de tager på som de skal.

Held & lykke med de små.

--
Hilsen Helle
Tell a man there are a billion stars in the sky and