Nyt grafik kort?
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-10-08 07:31

Hej,

Jeg skal (måske) bruge et nyt grafik kort til min MDD. Jeg vil gerne
kunne køre divx film i fuld opløsning på en 24" skærm der kører
1920*1200. Er det muligt? Lige nu kan det GForce MX4 32MB ikke engang
trække 1600*1200 med film
Betyder det nyt grafikkort eller kan jeg lige så godt opgive det med
det samme? Maskinen har max ram (2GB) på bundkortet og kører (pt.) OS X
10.5.5.

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-10-08 07:47

Thomas Schreiber skrev:
> [...]
> samme? Maskinen har max ram (2GB) på bundkortet og kører (pt.) OS X 10.5.5.

Jeg tror ikke din CPU kan fodre kortet hurtigt nok. Det er dæleme mange
pixels (og jeg tror heller ikke dine film er i 1920 x 1200). Led efter
en hardwarebaseret løsning...

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-10-08 07:52

On 2008-10-01 08:47:07 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Jeg tror ikke din CPU kan fodre kortet hurtigt nok. Det er dæleme
> mange pixels (og jeg tror heller ikke dine film er i 1920 x 1200). Led
> efter en hardwarebaseret løsning...

Ok. Hvis jeg sætter opløsningen ned i 1344x1008 virker det fint. Men
mon det virker på en større skærm end min 20.1"?

Iflg. apple's egen hjemmeside - http://support.apple.com/kb/SP63 -
sidder der ATI Radeon 9000 Pro på deres lidt større MDD maskiner. Mon
min dual 867 kan trække et sådan kort? Tænkte mere på bus hastigheden
som er 167 på de større og 133 på min.

Jeg kan se de Radeon kort koster en slik på ebay ( kortlink.dk/5tuz )
så hvis det virker i maskinen, er det vel bare at hoppe om bord eller
hvordan?

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-10-08 11:08

Thomas Schreiber wrote:

> Ok. Hvis jeg sætter opløsningen ned i 1344x1008 virker det fint. Men mon
> det virker på en større skærm end min 20.1"?

Såvidt jeg kan se på de få divx film, jeg er stød t på, så ligger deres
opl. max. på 1680x1050@75hz ved afspilning på fx. en fritstående divx
afspiller... - så det passer meget godt, at du bliver nødt til at sætte
opl. ned for at få et helt flydende billede.

> [...]
> sidder der ATI Radeon 9000 Pro på deres lidt større MDD maskiner. Mon
> min dual 867 kan trække et sådan kort? Tænkte mere på bus hastigheden

Sagtens, når både 9000Pro/64mb og 9600Pro/64 kan køre på en gl.
G4/400mhz Savtand (100mhz mobo) og en Quicksilver 733mhz/867mhz (133mhz
mobo), så kan en MDD 867mhz også, - hvis altså du kan finde et
9000Pro/64mb eller 9000Pro/128mb Macintosh Edition

> Jeg kan se de Radeon kort koster en slik på ebay ( kortlink.dk/5tuz ) så
> hvis det virker i maskinen, er det vel bare at hoppe om bord eller hvordan?

?? - Det var da som pokker. - De er ellers hundedyre herhjemme...

Til din MDD vil jeg anbefale et af følgende kort i prioriteret rækkefølge.
AGP grafikkort:
1 - ATI Radeon 9800Pro/256mb Macintosh Edition
1 - ATI Radeon 9800Pro SpeciealEdition PD Macintosh & Windows
Edition. Et kort, der kan bruges på både Mac og alm. PC,
da det har dobbelt
BIOS chipset.
2 - ATI Radeon 9800Pro/128mb Macintosh Edition
2 - ATI Radeon 9600Pro/128mb Macintosh Edition
3 - ATI Radeon 9600Pro/64mb Macintosh Edition
4 - NVidia GForce 4MX/128mb Macintosh Eition
5 - NVidia GForce 4MX/64mb macintosh Edition
6 - Matrox Millenium 4MCX400 II/128mb Special Edition
For Macintosh Computers.

Alle disse kort kan bruges på både 100mhz, 133mhz og 167mhz bundkort i
et 32bits AGP slot - altså alle G4AGP fra 350mhz til og med dual 1ghz.

PCI grafikkort:
1 - ATI Radeon 9200/256mb Macintosh Edition
2 - ATI Radeon 9200/128mb Macintosh Edition

Dette kort kan bruges i alle G3, G4 og G5 med alm. PCI slot.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-10-08 10:17

On 2008-10-01 08:52:25 +0200, Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> said:

> Ok. Hvis jeg sætter opløsningen ned i 1344x1008 virker det fint. Men
> mon det virker på en større skærm end min 20.1"?

Det er stadig ikke grafikkortet der er problemet.

Et nyt grafiikoort vil ikke assisterer hverken decoding eller scalling af divx
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 04-10-08 10:30

> Det er stadig ikke grafikkortet der er problemet.

> Et nyt grafiikoort vil ikke assisterer hverken decoding eller scalling af divx

Hvad betyder "scalling"?

På forhånd tak,

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 11:50

On 2008-10-04 11:29:47 +0200, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Hvad betyder "scalling"?

du har en film på 1280x720 pixels som du vil vise i fuldskærm på et
1920x1200 skærm...

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 18-10-08 16:49

> du har en film på 1280x720 pixels som du vil vise i fuldskærm på et
> 1920x1200 skærm...

Takker

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-10-08 10:15

On 2008-10-01 08:30:48 +0200, Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> said:

> [...]
> Betyder det nyt grafikkort eller kan jeg lige så godt opgive det med
> det samme? Maskinen har max ram (2GB) på bundkortet og kører (pt.) OS X

Dit problem er ikke dit grafikkort men din CPU - der er ikke så meget
at gøre ved det.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen