Hvad hedder stoffet ?
Fra : Svend

Dato : 26-09-08 20:09

Hej.

Jeg fik engang noget pulver af dyrlægen
der stopper blødning næsten øjeblikkeligt hvis man
ved et uheld klipper en smule for meget af neglen, når/hvis
man klipper hundens klør. ( det kan desværre smutte når
hunden har helt sorte negle)

Etiketten på bøtten er ikke hvad den har været, og jeg kan ikke
længere læse hvad indholdet er.

Hvad kan det mon være for noget pulveret består af ?

Fra : Poul C

Dato : 26-09-08 21:16

Hej "Svend" <@@@@>

Mon ikke det det har været alun = kaliumaluminiumsulfat = KAl(SO4))2·12H2O.
Det virker kar-sammentrækkende og kan derfor standse blødninger.

Vore fædre (/bedstefædre) brugte det også i forbindelse med barbering (med
kniv)
Jeg tror faktisk man kunne få små stifter (ligesom læbepomade) til at
standse blødningen hvis man havde skåret sig.

Som du kan se er det jo et salt (af svovlsyre) og danner derfor krystaller,
der i dette tilfælde er både flotte og hurtigvoksende (velegnet til
fysik-forsøg)

Mvh Poul C

PS: Stoffet indgår faktisk i en "Gøg & Gokke" film, hvor Gøg fylder
sukkerskålen med alun med drastiske konsekvenser

Fra : Max

Dato : 26-09-08 21:25

Hej Poul

> Vore fædre (/bedstefædre) brugte det også i forbindelse med barbering
> (med kniv)

Vi brugte også DSB (den standser blodet) noget flydene noget, det sved
som bare fanden, men det virkede så man slap for blod på flippen :)

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-08 00:11

Poul C skrev:

> PS: Stoffet indgår faktisk i en "Gøg & Gokke" film, hvor Gøg fylder
> sukkerskålen med alun med drastiske konsekvenser

Hvis man har studeret klassisk litteratur, så ved man også hvad
alun kan bruges til.

- Klassisk litteratur?

Nemlig! Anders And-blade.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 27-09-08 08:12

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis man har studeret klassisk litteratur, så ved man også hvad
> alun kan bruges til.
>
> - Klassisk litteratur?
>
> Nemlig! Anders And-blade.

Alun kaldes dette salt, når sporhunds næse skades i AAbladet
og alle aluminiumsale har den effekt og deodorant snerper talgceller sammen
så lugtfedt ikke kan komme ud men forgærer internt med betændelsesrisiko -
og aluminiumsaltbrugerne vedr armhule tror så de gør noget sundt!

Jeg er stolt af at være pioner der ikke dæmper armhulelugt - dengør jo ikke
ondt i nogens næse - det er snobberi at se ned på lugten