Hvad er bedst? (strong)
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 30-09-08 19:05

I xhtml skulle det jo være bedst at definere layout via css. Men W3C
accepterer <strong</strong> i html.
Er det alligevel bedre at lave en <span class="strong"></span> via
css?

Lisbet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-08 21:31

Lisbet Laursen skrev:

> I xhtml skulle det jo være bedst at definere layout via css. Men W3C
> accepterer <strong</strong> i html.

<strong> er ikke layout. Det er logisk markering - markup - og
derfor laves det fint i HTML.

Der er nemlig ingen der siger at browseren viser <strong> som fed
tekst. Det kunne for den sags skyld vises forstørret eller med
kursiv.

Derimod er <b> et forældet HTML-tag der siger at teksten skal stå
med fed. Det skal man lave med CSS.

> Er det alligevel bedre at lave en <span class="strong"></span> via
> css?

Hvis du vil være sikker på at få fed tekst, så ja. Hvis dui bare
vil bede browseren om at vise eftertryk (sådan som den nu vil
gøre det), så bruger du <strong>.

.... men det er lidt pedantisk. De 'store' browsere bruger alle
fed ved <strong>.

Jeg bruger selv <strong> til at fremhæve tekstelementer.
Overskrifter styler jeg i CSS hvis jeg ikke er tilfreds med de
indbyggede.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-09-08 21:45

Lisbet Laursen skrev:
> I xhtml skulle det jo være bedst at definere layout via css. Men W3C
> accepterer <strong</strong> i html.
> Er det alligevel bedre at lave en <span class="strong"></span> via
> css?

Strong er semantisk betydende HTML-markør, der
som hovedregel bør anvendes i stedet for b, der
er en præsentationsmarkør.

Du kan sagtens gøre som du foreslår, men så mister
du jo /betydningen/ af strong, som er "stærk frem-
hævning" i modsætning til em, der er svag fremhævning.
En HTML-parser vil opfange den betydningsforskel der
er mellem almindelige ord og ord der er fremhævet.

Hvis du anvender media typen speech vil du kunne
lave et stylesheet der fortæller hvilke stemmeleje
netop svagt og stærkt fremhævede elementer skal
anvende; Tekstanalysemaskiner vil antagelig også
give fremhævede ord en større vægt en ord der
ikke er fremhævet.

Så det er ikke bedre at anvende <span class="strong">

Der kan derimod være en idé i at anvende strong og
så sætte font-weight:normal. Så opnår du fordelen
ved at bruge strong men uden den oftest grimme fede
udgave af skriften.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk