Ja, det har du da ret i ...
--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:48e007fa$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Ja... bortset fra at 20 BRT (eller 20 GT) jo ikke var vægten (selvom
> det blev målt i ton), men et rummål.
>
> Bjarke
>
> --
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>
>
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
> news:48dfff0c$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> "Torben - Sirius" <tgbank@it.dk> skrev i en meddelelse
>> news:48dff6de$0$93685$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>> Hm er vægten så ligegyldig, hvis en sejlbåd må være op til 15 meter.
>>> ?
>>>
>>> Hilsen
>>> Torben
>>> Pd 57 Sirius
>>>
>> Såvidt mig bekendt er vægtgrænsen afløst af en begrænsning på bådens
>> oal.
>>
>> Se f.eks. nedenstående "Cut&Paste" fra Dansk Sejlunions hjemmeside:
>>
>>
http://www.danskebaadejere.dk/Sejlads/Sejlads%20i%20Danmark/Regler/Generelle%20regler.aspx
>>
>> som bla. giver følgende information om sejlads i Danmark
>> (som følger en helt præcis definition, som jeg ikke kan huske ...):
>>
>> Generelle regler
>> Regler som er fælles for fritidsfartøjer og erhvervsskibe.
>> Lov om skibes besætning
>>
>> Loven omtaler i paragraf 4 at førere i skibe over 20 BRT (nu ændret
>> til 15 meter oal) skal have en skibsfører som har Y-3
>>
>> Bekendtgørelse om instruktion af nymønstrede søfarende.
>>
>> Bekendtgørelsen pålægger skibets fører at sikre at alle
>> besætningsmedlemmer hyrede eller frivillige får en grundlægende
>> sikkerhedsinstruks om hvad der skal gøøres i forbindelse med fx
>> brand, mand over bord og andre ulykker. Ligeledes skal besætningen
>> instrueres i, hvorledes man undgår forurening med skibgenereret
>> affald.
>>
>> Søloven § om skibsføreren
>>
>> Denne lov siger naturligvis især på på hvilke forholdsregler man skal
>> tage , når man beskæftiger sig med kommerciel sejlads. Men § 131, som
>> om taler førerens forpligtigelser, gælder også føreren af et
>> fritidsfartøj.
>>
>> § 131. Skibsføreren skal, inden rejsen begynder, sørge for, at skibet
>> er i sødygtig stand, herunder at det er tilstrækkeligt bemandet,
>> provianteret og udrustet og i forsvarlig stand til modtagelse,
>> befordring og opbevaring af ladningen. Skibsføreren skal påse, at
>> ladningen bliver behørigt stuvet, at skibet ikke bliver overlastet,
>> og at dets stabilitet er betryggende, ligesom denne skal påse, at
>> lugerne bliver forsvarligt lukket og skalket, medmindre forholdene
>> tillader andet.
>>
>> Stk. 2. Under rejsen skal skibsføreren gøre, hvad der står i den
>> pågældendes magt for at holde skibet i sødygtig stand. Er skibet
>> grundstødt, eller er der i øvrigt sket noget, der kan antages at have
>> medført skade, skal skibsføreren undersøge, om skibet stadig er
>> sødygtigt.
>>
>> * samt lidt om redningsveste:
>>
>> Siden 1992 har det været lov i Danmark, at mindre fritidsfartøjer
>> skal have rednings- eller svømmeveste ombord svarende til minimum det
>> antal personer, som er ombord i skibet.
>>
>> Redningsvestene skal være typegodkendte (SOLAS, CE eller DVN).
>>
>> Vestene skal anvendes i henhold til den instruks, som følger med
>> vesten. Dette betyder, at man skal have veste, som passer til den
>> enkelte person mht vægt. Man skal især være opmærskom på at have
>> passende børneveste, hvis der er børn ombord.
>>
>> De instrukser, som følger med rednings- og svømmeveste, er
>> efterhånden blevet ret komplicerede. Man kan få stor hjælp af at læse
>> Søsportens Sikkerhedsråds pjece om redningsveste. Pjecen giver også
>> råd om selvoppustelige redningsveste.
>>
>> * og så lidt om speedbådskortet:
>>
>> I 1999 blev der indført krav om obligatorisk uddannelse af førere af
>> visse mindre fartøjer under 15 meter. Dette skete på baggrund af en
>> række meget uheldige ulykker, hvor der havde været invovlveret
>> hurtiggående både (speedbåde).
>>
>> Da man fra lovgivernes side ønskede at stille specielle krav til
>> førere af speedbåde, var den første og sværeste opgave at definere en
>> speedbåd.
>>
>> Søfartsstyrelsens definition kom til at omhandle to elementer:
>> 1. Båden skal være konstrueret til at plane, hvilket defineres i §1
>> stk 4 i bekendtgørelsen.
>> 2. Båden motorkraft målt i KWH overstiger kvadratet på bådens længde
>> +3
>>
>> Hvis en båd efter ovenstående krav kan defineres som en speedbåd skal
>> man erhverve speedbådsførerbeviset, før man må sejle med speedbåd.
>> Endvidere stiller man krav om, at føreren skal være fyldt 16 år.
>>
>> * og så lidt om alkohol:
>>
>> Den 1. april 2006 trådte der nye regler i kraft om en fast
>> promillegrænse til søs. Ændringerne får umidelbart konsekvenser for
>> førere og besætninger på skibe over 15 meter, planende speedbåde samt
>> vandscootere og lignende. for denne gruppe gælder en promillegrænse
>> på 0,50.
>> For alle andre gælder forsat et generelt forbud mod sejlads, hvis man
>> er påvirket i sådan en grad, at man ikke kan føre fartøjet på fuld
>> betryggende vis.
>>
>> Reglerne omfatter naturligvis fartøjets fører, men også personer som
>> har væsentlig betydning for sikkerheden ombord. Reglerne gælder ikke,
>> når skibet ligger fortøjret i havn eller på sikker ankerplads.
>>
>> For sejlads i udlandet gælder særlige regler. Kig f.eks. her:
>>
>>
http://www.danskebaadejere.dk/Sejlads/Sejlads%20i%20udlandet.aspx
>>
>> Undskyld den lange mail, men jeg synes det kan være relevant med en
>> lille opfrisker af de mest almindelige regler for os, der nyder at
>> færdes til søs ...
>> og mon ikke flertallet af os der følger med i denne gruppe, må
>> betegnes som skibsførere?
>>
>> --
>> mvh
>> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>>
>