Skift mellem 2 stylesheets
Fra : Sune

Dato : 29-09-08 00:12

Jeg har lavet et website, som ikke er særlig brugervenlig over for
svagtseende http://www.oz7ham.dk.
Da en del af brugerne er svagtseende, kunne jeg tænke mig at have to
forskellige stylesheets, de kunne vælge mellem ved indgangen til siderne.
Men hvordan gør jeg, hvis jeg ikke skal lave dobbelt af alle sider ?

Vh Sune

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-09-08 00:16

Sune skrev:

> Da en del af brugerne er svagtseende, kunne jeg
> tænke mig at have to forskellige stylesheets

Det har jeg skrevet noget om for år tilbage, se

http://html-faq.dk/2005.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-09-08 06:16

Allan Vebel wrote:

> Det har jeg skrevet noget om for år tilbage, se
>
> http://html-faq.dk/2005.asp

Jeg tror snarere det var noget i denne retning, Sune er ude efter:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/designskift.asp

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-09-08 11:50

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg tror snarere det var noget i denne retning, Sune er ude efter:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/designskift.asp

Det ka' osse laves med JavaScript, se
http://webdesign101.dk/design/styleswitch.php

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Frank Damgaard

Dato : 29-09-08 09:04

Sune skrev:
> [...]
> forskellige stylesheets, de kunne vælge mellem ved indgangen til siderne.
> Men hvordan gør jeg, hvis jeg ikke skal lave dobbelt af alle sider ?

Da du bruger et Sun/apache/php webhotel kan du lave noget php.

Det kunne gøres afhængig brugerinput og levere forskellig style-sheet (css fil)
F.eks. via at man kan "klikke" på et link/knap og få den anden CSS.
Alle siderne skal så laves om til php hvis de skal kunne hente en
alternativ CSS, men du skal ikke have 2 versioner af samme indhold.
(og det kan evt. også gemmes i en "cookie", sådan at samme brugevalg huskes)

Men bedre er måske at lave html koden sådan at den generelt overholder
krav for "accessibility", f.eks, kan du bruge firefox plugin "html validator"
som bruger både tidy og samme engine som w3's validator.

Derudover find lynx (fås også til windows) , det er en tekstbaseret browser
og du vil kunne se hvordan siderne tager sig ud hvis der ikke anvendes
javascript, grafik mm. (hvis nogle brugere anvender braille-tastatur
eller oplæsningssoftware)

Men er det kun lidt svagseende, så bør browserens "forstør" funktion fungere
når man vælger en større font. (dine sider ser ud til at virke med fortstør
i Firefox)

Derudover bør man vælge farver med god kontrast.
Den sorte tekst på gråblå er svær at læse, og det hvide tekst kan også
drille lidt på den valgte baggrund.

Bedre var måske generelt mørk/sort tekst på lys baggrund?

Fra : Sune

Dato : 30-09-08 11:04

Tak for svarene. Det ser ud som om der flere løsningsmodeller, som jeg vil
studere nærmere.

Vh Sune

Fra : Sune

Dato : 04-10-08 00:39

> [...]
> forskellige stylesheets, de kunne vælge mellem ved indgangen til siderne.
> Men hvordan gør jeg, hvis jeg ikke skal lave dobbelt af alle sider ?

Så lykkedes det. Jeg valgte JavaScript-modellen. Der skal stadig pyntes lidt
på det, men nu kan det bruges af de fleste.
Jeg overvejer også at lave en blindemodel, når der er tid til det. Men det
må komme senere.
Tak for hjælpen alle.

Vh Sune aka OZ1JRQ