MS Windows
briani 27239
Indsæt specialtegn ved tastekombination
Fra : Martin Ploug

Dato : 27-09-08 22:09

Hej

Normalt kan man indsætte specialtegn ved at
holde Alt-tasten nede samtidigt med at man
skriver f.eks. fire cifre.

Af en eller anden grund kan jeg ikke få det
til fungere på den bærbare PC jeg sidder ved
nu. Den har en Fn-tast kan der være noget med
den, eller er det en indstilling et sted?

Den kører med XP Home.

På forhånd tak.

Mvh. Martin

Fra : Jubii

Dato : 27-09-08 22:50

"Martin Ploug (slet DBK3E)" <mploug@DBK3Epc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> til fungere på den bærbare PC jeg sidder ved
> nu. Den har en Fn-tast kan der være noget med
> den, eller er det en indstilling et sted?

Det der indtastes er en ASCII kode, og du kunne måske læse i manualen
hvordan du kan indtaste ASCII koder på tastaturet.
Men hvis du kan gå til følgende, så kan du få alle tegn indsat
hvorsomhelst:

Start/alle programmer/tilbehør/systemværktøjer/tegnoversigt (til vista,
men mon ikke den findes på xp?)
Husk at vælge den font/size du bruger også der.

Fra : Martin Ploug

Dato : 27-09-08 23:00

Jubii <jubii@msn.com> skrev:
>"Martin Ploug (slet DBK3E)"
> [...]

Hej jubii

Jeg har fundet tegnoversigten, men der sker ingenting,
når jeg f.eks. taster Alt+0187- også selvom jeg har valgt
samme skrifttype.
Det plejer da ikke at være noget problem.

/Martin

Fra : Jubii

Dato : 27-09-08 23:27

"Martin Ploug (slet ABOFJ)" <mploug@ABOFJpc.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har fundet tegnoversigten, men der sker ingenting,
> når jeg f.eks. taster Alt+0187- også selvom jeg har valgt
> samme skrifttype.
> Det plejer da ikke at være noget problem.

Jeg tror du med tegnoversigten skal trykke på det tegn du vil indsætte
og så trykke på "marker" for at få tegnet ned i ruden hvor du så
kopierer tegnet til clipboard og paster det ind i dokumentet?
Alt+ kommer således ikke ind i billedet.

Fra : Martin Ploug

Dato : 27-09-08 23:31

Jubii <jubii@msn.com> skrev:
> [...]
>kopierer tegnet til clipboard og
>paster det ind i dokumentet?
>Alt+ kommer således ikke ind i billedet.

Ja, det er rigtigt, at man kan gøre det
på den måde, men jeg ved bare, at man
normalt også kan gøre det vha. en taste-
kombination, uden først at skulle ind i
tegnoversigten.

Fra : Jubii

Dato : 27-09-08 23:52

"Martin Ploug (slet 2XH0M)" <mploug@2XH0Mpc.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, det er rigtigt, at man kan gøre det
> på den måde, men jeg ved bare, at man
> normalt også kan gøre det vha. en taste-
> kombination, uden først at skulle ind i
> tegnoversigten.

Ja, det er helt rigtigt, så længe num lock er aktiv, så er det man kan.
Tegnoversigten er så en nødløsning når et eller andet går galt med alt+
metoden.
Virus?

Fra : Jante

Dato : 28-09-08 01:52

"Martin Ploug (slet 2XH0M)" skrev:

> Ja, det er rigtigt, at man kan gøre det
> på den måde, men jeg ved bare, at man
> normalt også kan gøre det vha. en taste-
> kombination, uden først at skulle ind i
> tegnoversigten.

Det virker kun på det numeriske tastatur.
På en bærbar slås det normalt til med Fn + en af F-tasterne.
På min er det f.eks Fn + F11, så har jeg numerisk tastatur
på tasterne M, J, K, L, U, I, O, 7, 8 og 9. Så virker det.

/J

Fra : Jubii

Dato : 27-09-08 23:32

> [...]

> når jeg f.eks. taster Alt+0187- også selvom jeg har valgt
> samme skrifttype.
> Det plejer da ikke at være noget problem.

Kom lige i tanke om: Er Num Lock aktiv når du bruger Alt+ ?
Det skal den være.

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-08 08:35

Martin Ploug (slet DBK3E) wrote:
> [...]
> til fungere på den bærbare PC jeg sidder ved
> nu. Den har en Fn-tast kan der være noget med
> den, eller er det en indstilling et sted?

Er det ik AltGr tasten

Fra : Martin Ploug

Dato : 28-09-08 09:53

<Just> skrev i meddelelsen

> Er det ik AltGr tasten

Hej alle

Mange tak for hjælpen.
Jeg har lige afprøvet det igen.
På den bærbare er det Fn + Alt + cifre på
det nummeriske tastatur.

Mvh. Martin

Fra : J

Dato : 28-09-08 10:49