Login med htaccess?
Fra : Ukendt

Dato : 27-09-08 11:34

Bruker .htaccess og .htpasswd på en apacheserver. Det funker greit, men
går det an å bruke denne teknologien fra en felles login-side?

Ser altså for meg at brukere logger på med sitt brukernavn/passord (på
et felles sted) og avhengig av brukernavn får opp sin tilhørende nettside.
Det eneste jeg mangler for å få det som jeg vil, er at hver bruker blir
sendt til sin egen side etter innlogging.

Finner ikke noe om dette (kan det kalles redirecting?) i htaccess
manualer. Er det andre måer å gjøre dette på?

Mvh Karsten (som foreløpig ikke er særlig stø på javascript)

Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-09-08 12:35

"Karsten Ånestad" <iphone@tele2.no-spam-thanks> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Finner ikke noe om dette (kan det kalles redirecting?) i htaccess
> manualer. Er det andre måer å gjøre dette på?

Du kan til et mindre system godt bruge apaches login funktioner, men du
render hurtigt ind i begrænsninger og problemer.

Med mindre det er meget basalt og primitivt, kommer du ikke uden om at
skulle over på noget serverside kode. Jeg ved at PHP har en "session"
funktion der nemt kan bruges til et login system.

> Mvh Karsten (som foreløpig ikke er særlig stø på javascript)

Du skal over i noget serverside, for at styre tingene centralt, det er
javascript ikke. Derimod skal du have fat i eks. PHP eller ASP til at drive
værket.

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-08 23:58

Sune Storgaard skrev:

> [...]
> javascript ikke. Derimod skal du have fat i eks. PHP eller ASP til at drive

Takk for tips om PHP! Serverside scripting er nok veien å gå, ja. Fant
noen tutorials for PHP loginsessions, får studere mer på dem. Ser ut som
tiden er inne til å lære seg litt om MySQL også! :)

Mvh Karsten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-09-08 03:17

Karsten Ånestad skrev:

> Takk for tips om PHP! Serverside scripting er nok veien å gå, ja. Fant
> noen tutorials for PHP loginsessions, får studere mer på dem. Ser ut som
> tiden er inne til å lære seg litt om MySQL også! :)

Du kan finde et færdigt login-script på Hjemmesideskolen:
http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmysql/default.php

Du skal så blot have tilføjet muligheden for at dirigere
brugerne hen på den ønskede side efter login. Det er
forholdsvis nemt, og du kan evt. få hjælp til det i gruppen
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tema med alt hvad det er nødvendigt at vide om nyhedsgrupperne.

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-08 12:11

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> den ønskede side efter login. Det er forholdsvis nemt, og du kan evt. få
> hjælp til det i gruppen dk.edb.internet.webdesign.serverside.php

Takk! Dette ser ut til å være hva jeg trenger. Det blir nok et par sene
kvelder ut av dette! ;)

Mvh Karsten