Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto fra Skarø til kritik
Fra : Aagaard

Dato : 24-07-01 05:33

Der er nye foto fra en tur tíl Skarø til kritik på:
http://www.ditte-marie.dk/fotoalbum/index.htm

Med venlig hilsen
Aagaard
--
http://ditte-marie.dk - fotoalbum, postkort, gæstebog m.m.

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 24-07-01 07:05

Hej

Først må jeg konstatere at du har en del naturbilleder på din side. Allerede
der er jeg tabt lidt. Det er ikke så svært at lave et udemærket
naturbillede. Det sværeste er nok at finde naturen og så lige det rette lys.

Skarø rev er det bedste billede, dejligt harmonisk og stadig spændende med
lyset og revets form. Dog ville jeg vælge at skære lidt af bunden, så
horisontlinien kommer til at ligge i det gyldne snits øverste trediedel.
Forgrunden virker lidt for dominerende nu.

2 billeder er næsten ens, med hvide/gule blomster. Du bør nøjes med at vise
det ene frem.

Solnedgangen er for kedelig. Træerne i forgrunden vidner om at fotografen
højest sandsynligt ikke gad at gå længere væk end sin egen baghave. Desuden
er der intet kompositorisk at hente i billedet, nærmest lidt for meget vægt
i højre side. Men man har det bare med at blive fascineret af aftenlyset.

Billedet med kornet er da meget pænt, ligner sjovt nok
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/new_photos/nye_fotos_(3)/_byg-53.html
, men sådan ser det jo ud for tiden.

Leg. Bevægelsen går imod venstre side, forstået på den måde at hvilken
retning han fysisk bevæger sig er ligegyldig, men benene peger ud af
billedet, hvor de bør pege ind i billedet. Han skulle med andre ord have
været i højre side af billedet, så han kigger ind imod midten. Det ville
gøre billedet mere harminoisk. Han ser ud som om han er ved at forsvinde.

Ditte der sover. Der mangler lidt fokus på det at hun sover. Man kan ikke så
tydeligt se hendes ansigt, så man fokuserer lang mere på en evt. forbindelse
mellem barnet og moren, hvilket jeg mener er lidt synd. Hvis du vil kalde
billedet "Ditte sover", så er det det billedet skal udtrykke, man skal ikke
være i tvivl. Mit råd: gå tættere på!

Håber du kan bruge min kritik til noget.

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen

35mm@film.dk / ICQ#: 75303075
SNART: se mit galleri på www.35mmfilm.dk

Fra : Aagaard

Dato : 24-07-01 19:55

"Tim Lerche Sørensen" <35mm@film.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> horisontlinien kommer til at ligge i det gyldne snits øverste trediedel.
> Forgrunden virker lidt for dominerende nu.

Jeg har beskåret billedet lidt forneden, og det blev det bedre af. Godt råd.

> 2 billeder er næsten ens, med hvide/gule blomster. Du bør nøjes med at
vise
> det ene frem.

Det ene er fjernet.

> [...]
vægt
> i højre side. Men man har det bare med at blive fascineret af aftenlyset.

Jeg synes at solnedgange kan være storslåede og flotte - og det synes jeg
faktisk det fra Skarø er.

> Billedet med kornet er da meget pænt, ligner sjovt nok
> http://www.photo-gallery.dk/oversigt/new_photos/nye_fotos_(3)/_byg-53.html
> , men sådan ser det jo ud for tiden.

Jeg synes ikke de ligner hinanden særlig meget. Mit har større perspektiv,
mens det du henviser til er set mere fra oven.

> [...]
> gøre billedet mere harminoisk. Han ser ud som om han er ved at forsvinde.

Jeg har rettet billedet. Godt råd.

> [...]

> mellem barnet og moren, hvilket jeg mener er lidt synd. Hvis du vil kalde
> billedet "Ditte sover", så er det det billedet skal udtrykke, man skal

Jeg synes det er fint som det er, men jeg mener det er et spørgsmål om
smagsforskelle i dette billede. Jeg prøver altid at komme så tæt på som
muligt, men netop dette billede var lidt 'candid camera', idet jeg ikke
kunne komme til at se i søgeren eller på skærmen, så det er taget lidt på
øjemål.

> Håber du kan bruge min kritik til noget.
>

> Med venlig hilsen
> Tim Lerche Sørensen

Mange tak for din fine kritik, som også er omsat til praksis, hvilket du
selv kan se på:

Fra : Christian Michael Da~

Dato : 24-07-01 08:25

Skarø Rev i skumringen

Ok det alså et meget flot foto det har jeg alså lige gemt på min harddisk og
lagt ud som start foto på min computer.

Hilsen fra Christian Danvill
Fotodagbog http://home19.inet.tele.dk/danvill/
Det som man selv ved, er ikke sikret andre ved, og omvendt

Fra : Pia

Dato : 24-07-01 08:49

det er nogen meget flotte blitzbelyste hybenbuske - men det er som om det er
2 billeder sat sammen, et billede af skumring og ro - men giver den modsatte
effekt her hos mig, blikket farer rundt fra nær til fjern. Hvis du bruger
blitz om aftenen, hvilket sagtens kan gøres, så skal det belyste objekt være
HOVEDmotiv, synes jeg.

KANON flot sky i næste billede - sørg for at have stigen parat næste gang og
stil dig på taget!

kornmarken kan jeg godt lide som den er

drengen skulle som før sagt have været i højre side for at balancere
billedet ordentligt. Du har måske prøvet at panorere men ikke været hurtig
nok, for både baggrund og dreng er sløret. Husk at panorere videre en stykke
EFTER du har trykket på knappen, så er du sikker på at få en glidende
bevægelse. Måske en opblødningsblitz til drengens glade ansigt?

:Pia

Fra : Aagaard

Dato : 24-07-01 20:00

"Pia" <cantering@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> effekt her hos mig, blikket farer rundt fra nær til fjern. Hvis du bruger
> blitz om aftenen, hvilket sagtens kan gøres, så skal det belyste objekt

Ja, jeg har gjort det modsatte, og beskåret i buskene - efter råd fra Tim
(se mit svar til ham i denne tråd).

> KANON flot sky i næste billede - sørg for at have stigen parat næste gang
og
> stil dig på taget!

Tja, bare jeg kunne, men der var desværre ingen mulighed, og et højt hegn
forhindrede samtidig et perspektiv højere oppe fra.

> [...]
> EFTER du har trykket på knappen, så er du sikker på at få en glidende
> bevægelse. Måske en opblødningsblitz til drengens glade ansigt?

Jeg har rettet billedet efter din kritik, som du kan se på:

Fra : Pia

Dato : 24-07-01 20:44

ja, nu ser det ud som om han svinger forbi tilskueren, der er plads til
bevægelsen.

:Pia

Fra : Aagaard

Dato : 24-07-01 19:56

"Christian Michael Danvill" <danvill@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Skarø Rev i skumringen
>
> Ok det alså et meget flot foto det har jeg alså lige gemt på min harddisk
og
> lagt ud som start foto på min computer.

Det tager jeg som en stor kompliment. Tusind tak.

Fra : Kim Østrup

Dato : 24-07-01 20:08

Aagaard <skriv@ikketil.dk> skrev i en news:9jitqq$m3n$1@sunsite.dk...
> Der er nye foto fra en tur tíl Skarø til kritik på:
> http://www.ditte-marie.dk/fotoalbum/index.htm
>
> Med venlig hilsen
> Aagaard

Hej Aagaard

Lige et par ord fra min side - det bliver ikke mange, da jeg er spændt
på at læse de andres kommentarer

Skare rev synes jeg ser flot ud og billedet er udemærkert komponeret,
med den højt placerede horisont, en god forgrund og en interessant
mellemgrund. Brugen af blits på forgrunden er OK - men det er måske lidt
for dominerende. Skarpheden er ikke så imponerende.

Solnedgangen ville nok kræve en kraftig beskæring - fjerne noget af den
grå himmel og en del i højre side. Der er absolut ingen tegning at hente
i "det sorte", men fotografisk kunne det nok gå an alligevel. Det ser
ganske ok ud med lyset og skyen - men det er nok ikke fanget helt super
på dette billede.

Kornmarken er du sluppet rigtig godt fra - der kunne sagtens gives råd
om at der kunne have været et par af de der røde valmuer - men jeg synes
egentlig billedet fungerer fint uden - måske fordi der er en knap så
synlig diagonal fra venstre side op mod højre som deler billedet op
symetrisk. Flot billede.

Leg ved grillen er nok mere i den familiære afdeling - men
bevægelsesuskarpheden kunne måske have været gjort bedre på lidt længere
lukkertid.

Ved ikke om du kan bruge min kritik til noget, men nu er den givet - og
så må jeg igang med at læse de andres

I andre skulle da prøve det med at give kritik før man læser andres
kommentarer - man koncentrerer sig lidt mere for ikke at falde helt
igennem - og for ikke at overse det åbenlyse - som f.eks. en flue i en
blomst

Mvh

Kim

Fra : Aagaard

Dato : 24-07-01 20:48

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mellemgrund. Brugen af blits på forgrunden er OK - men det er måske lidt
> for dominerende. Skarpheden er ikke så imponerende.

Jeg eksperimentere med at dæmpe lyset lidt i forgrunden. Mht. skarpheden så
var jeg i den situation at jeg kun havde 32Mb RAM med, og derfor satte jeg
opløsningen og valgte en lidt dårligere komprimering end jeg ellers ville
have gjort. Billederne fra Skarø skal bruges til en web-site, og de skal
være i et noget mindre format.

> [...]
> i "det sorte", men fotografisk kunne det nok gå an alligevel. Det ser
> ganske ok ud med lyset og skyen - men det er nok ikke fanget helt super

Her burde jeg have tænkt mig om og lavet det manuelt og i max. opløsning. Så
kunne det have blevet bedre, men jeg er nu alligvel tilfreds.

> [...]
> egentlig billedet fungerer fint uden - måske fordi der er en knap så
> synlig diagonal fra venstre side op mod højre som deler billedet op

Jeg takker.

> Leg ved grillen er nok mere i den familiære afdeling - men
> bevægelsesuskarpheden kunne måske have været gjort bedre på lidt længere
> lukkertid.

Jeg kan ikke stille på lukkertiden på mit Canon A20, ellers ville jeg have
gjort det.

> [...]
> kommentarer - man koncentrerer sig lidt mere for ikke at falde helt
> igennem - og for ikke at overse det åbenlyse - som f.eks. en flue i en

Tak for din gode og konstruktive kritik.

Med venlig hilsen
Aagaard
--
http://ditte-marie.dk - fotoalbum, postkort, gæstebog m.m.

Fra : Gert Kethmer

Dato : 24-07-01 22:08

Hejsa . . .

Jeg giver lige et par kommentarer (uden at have set de andre indlæg):

Skarø Rev:
Jeg ville nok glemme blomsterne i forgrunden lidt og vælge en beskæring som
betonede det flotte forløb af revet under den maleriske himmel.

Solnedgang:
Jeg ville beskære tættere i top og bund, og sætte JPG-kompressionen lidt ned
for at undgå "byggeklodserne" på himlen.

Kornmark:
Flotte mønstre. Godt billede - især hvis det blev suppleret med et der gik
tættere på.

Leg:
Joh, man aner bevægelse - men der kunne godt være mere sving på sådan en
rask dreng!

Blomster:
Tjaa, ikke lige min stil - og jeg har altid svært ved at finde fauna
interressant. (Spørg bare min kone vedr. havearbejde )

Well, det var så min debut som billedekritikker her i NG'en

Gert

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 28-07-01 10:48

Der er sagt mange gode og rigtige ting om dine billeder, så jeg kunne godt
tænke mig at vide, m.h.t. panorama billedet, har du stået på vejen og taget
3-4 udsnit ??, eller har du flyttet dig på baglinien ??.

Når jeg spørger, er det fordi det er et dejligt billede, men ligemeget
hvordan det bliver beskåret, løber vejen direkte ind i beskueren, jeg syntes
vejen skulle løbe mere ud til venstre, men det ville måske kræve at
billedserien blev taget på en anden måde (inde fra marken)

Mvh Jan