Hastighedsmåling
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-09-08 08:34

Hastighedskontrol ved Dybbøl

En 34-årig kvinde fra Sønderborg skal op til en kontrollerende køreprøve.
Mandag klokken 10 stoppet blev hun stoppet med en fart af 69 kilometer i
timen, hvor man må køre 40 kilometer. Den hastighed blev hun målt med over
en strækning på 128 meter.

Forseelsen skete ud for 1864-museet på Dybbøl Banke. Her går
asfaltbelægningen over i brosten, og der er skiltning om 40-km zone. Den
34-årige forklarede, at hun ikke havde set på speedometeret. Men at hun var
på vej ned i fart.

45 minutter senere blev en 47-årig mand stoppet på samme sted. Han blev målt
med en hastighed af 62 kilometer. Og kan se frem til et klip i kørekortet.
Han forklarede, at travlheden skyldtes, at han skulle til kiropraktor.

I en lasermåling af fart regnes med en margin på +-3 kilometer. Politiet var
på stedet mellem kl. halv ni og elleve. Der var ikke megen trafik, men der
blev optaget sager på næsten halvdelen af de køretøjer, der kom forbi.

Ovenstående er klippet fra nettet. 128 meter - og læsermåling??

Hvor mange meter skal en hastighedsmåling mindst foregå over?

--
Per

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-09-08 01:56

On Sep 25, 9:34 am, "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk>
wrote:
> Ovenstående er klippet fra nettet. 128 meter - og læsermåling??

Mon ikke det med de 128 m er en typisk journalistfejl ?

> Hvor mange meter skal en hastighedsmåling mindst foregå over?

En lasermåling er vel øjeblikkelig.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Kåre

Dato : 25-09-08 09:12

wrote:
> Ovenstående er klippet fra nettet. 128 meter - og læsermåling??

Mon ikke det med de 128 m er en typisk journalistfejl ?

> Hvor mange meter skal en hastighedsmåling mindst foregå over?

En lasermåling er vel øjeblikkelig.
Ja, men der er vist visse krav til hvor lang tid der skal være imellem to
målinger, hvor hastigheden ikke er kommet ned.

Meeeeeen: Når damen kører 67, så har viseren squ nok vist +70, og hun må
køre 40... Der er et stykke vej ned.
Og hun siger både at hun ikke havde set skiltet, men at hun var på vej ned i
fart. Hvorfor var hun på vej ned i fart, hvis hun ikke havde set skiltet? Så
troede hun vel stadig at hun måtte køre 60?

Det må være trættende at skulle høre på dumme undskyldninger, som
færdselsbetjent...
Hvorfor tager folk ikke bare deres straf uden ynk...

Kåre

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-09-08 02:54

On Sep 25, 10:11 am, "Kåre" <ka...@megajam.dk> wrote:
> [...]
> Ja, men der er vist visse krav til hvor lang tid der skal være imellem to
> målinger, hvor hastigheden ikke er kommet ned.

Det ved jeg ikke om der er, når man måles med laserpistol er det så
ikke én øjebliksmåling ?

> Det må være trættende at skulle høre på dumme undskyldninger, som
> færdselsbetjent...
> Hvorfor tager folk ikke bare deres straf uden ynk...

Det (blandt meget andet) fatter jeg heller.
Er man stor nok til at køre for stærkt er man også stor nok til at
tage skraldet.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder

Fra : Kåre

Dato : 25-09-08 10:11

> [...]
> målinger, hvor hastigheden ikke er kommet ned.

Det ved jeg ikke om der er, når man måles med laserpistol er det så

----------------------------------
Jo, men jeg tror at "føreren" af laseren skal tage flere øjebliksmålinger.
For at sikre at føreren af bilen rent faktisk kører for hurtigt, og ikke er
ved at stå på bremsen.
Men det er lidt gætteri. Jeg er ikke sikker overhovedet på reglerne for
hvordan der skal måles.

Kåre

Fra : Henning

Dato : 25-09-08 11:19

>Det ved jeg ikke om der er, når man måles med laserpistol er det så
>ikke én øjebliksmåling ?

Det kan jo ikke lade sig gøre - den vil bare fortælle hvor langt væk
du er Mon ikke apperatet er så smart indrettet at det "skyder" en
serie afsted og beregner hvor hurtigt afstanden ændrer sig, og deraf
udleder den aktuelle hastighed? Bl.a. derfor kan du også "skydes"
bagfra ved fartmålinger på f.eks. motorvejen.

Fra : Piwo

Dato : 25-09-08 12:24

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> udleder den aktuelle hastighed? Bl.a. derfor kan du også "skydes"
> bagfra ved fartmålinger på f.eks. motorvejen.

Den rette forklaring er, at laseren skyder et skud mod køretøjet, med kendt
lysbølgelængde, hvorefter refleksionen modtages i laseren og ændring i
lysbølgelængden kan omregnes til en hastighed.
Det kaldes doppler effekten.
Samme som når en ambulance kører forbi dig og du opfatter det som om lyden
ændres til en dybere lyd, når ambulancen har passeret dig.

Konklusion; Det er en øjebliksmåling, når laseren benyttes.

Piwo

Fra : Kent Friis

Dato : 25-09-08 20:16

Den Thu, 25 Sep 2008 13:23:35 +0200 skrev Piwo:

> [...]
> lysbølgelængde, hvorefter refleksionen modtages i laseren og ændring i
> lysbølgelængden kan omregnes til en hastighed.

Det er radar der fungerer på den måde.

Laseren affyrer en række "skud", beregner afstanden for hver, og
beregner så hastigheden. Der blev postet et link om det her i
gruppen for nylig, mener de nye bruger 10 "skud" - det var i
hvert fald temmelig mange - for at fange eventuelle fejlskud
der reflekterer på et skilt, modkørende eller lignende og
giver skæve resultater.

> Samme som når en ambulance kører forbi dig og du opfatter det som om lyden
> ændres til en dybere lyd, når ambulancen har passeret dig.

Nu er lydens hastighed en hel anden end lysets. Hvis dobbler-effekten
på laseren er målbar, slipper man vist ikke med en øjeblikkelig
frakendelse af kørekortet.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 25-09-08 21:25

Kent Friis skrev:

> Nu er lydens hastighed en hel anden end lysets. Hvis dobbler-effekten
> på laseren er målbar, slipper man vist ikke med en øjeblikkelig
> frakendelse af kørekortet.

Da kun hvis de kan fange en - det bliver ikke nemt da.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 25-09-08 23:11

On Thu, 25 Sep 2008 22:25:18 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Da kun hvis de kan fange en - det bliver ikke nemt da.

Meget morsomt folkens, men det er faktisk præcis sådan en radarmåling
virker (men ikke det mere moderne laserudstyr, se nedenfor), og Laser-
Doppler metoder bruges også til blodgennemstrømning og så'n, så det
behøver altså ikke at være oppe i StarTrek hastigheder. Man skal bare have
tilstrækkelig høj præcision.

Det laserudstyr man bruger til at måle biler med, måler først afstanden
via tidsforsinkelsen af en reflekteret laserpuls (det er i
størrelsesordenen 3 nanosekunder per meter) og derefter ændring i afstand
ved at måle flere hundrede gange over ca. en tredjedel sekund.
(http://auto.howstuffworks.com/question396.htm)