MS Windows
briani 27239
Win XP boot.ini
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 25-09-08 23:01

Jeg har arvet en Compaq Armada M700, der før havde windows 2000, men
jeg måtte love at installere et nyt styresystem med egen licens. Så
det blev en Windows XP Home sp2 og win2000 blev slettet (det var ikke
mig, der gjorde det, så jeg ved ikke hvordan).

Armadaen booter op med en slags dual-boot, hvor jeg får valget mellem
Win 2000 (som ikke er der mere) og Win XP. På C-drevet ligger der en
boot.ini fil, der indeholder nogenlunde dette:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)partition(1)\windows
[operation systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows=Microsoft windows XP Home
Edition" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\winnt="Microsoft windows 2000
Professional" /fastdetect

Kan jeg uden problemer erstatte teksten med denne:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home
Edition" /fastdetect

muligvis med en kortere timeout? Der er kun én partition og ét drev på
disken, nemlig c:\

Jeg vil jo nødig have, at jeg slet ikke kan boote... Men jeg vil gerne
have, at maskinen uden videre starter op med xp.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Ole C

Dato : 25-09-08 23:22

Kirsten Bjorneboe skrev blandt andet:

> [...]
>
> Jeg vil jo nødig have, at jeg slet ikke kan boote... Men jeg vil gerne
> have, at maskinen uden videre starter op med xp.

Du skal bare slette
"multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\winnt="Microsoft windows 2000
Professional" /fastdetect"
- så starter den XP umiddelbart - uden forsinkelse.

--
vh
Ole C

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 26-09-08 20:45

On Fri, 26 Sep 2008 00:22:08 +0200, "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:

> [...]

Og det var netop hvad der skete ...

>Du skal bare slette
>"multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\winnt="Microsoft windows 2000
>Professional" /fastdetect"
>- så starter den XP umiddelbart - uden forsinkelse.

Næh - så gik den totalt i skuddermudder. Jeg brugte endda Windows
funktion til at rette i boot.ini. Men måske har jeg gjort noget
forkert?

Ad omveje fik jeg den sparket i gang igen, men stadig med
multiboot-funktion. Pokkers.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Ole C

Dato : 26-09-08 23:01

> Næh - så gik den totalt i skuddermudder. Jeg brugte endda Windows
> funktion til at rette i boot.ini.

Som er...?

> Men måske har jeg gjort noget
> forkert?

Jeg tror det....
Men her er Microsofts egen opskrift:
http://support.microsoft.com/kb/289022/da

--
vh
Ole C

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 27-09-08 11:26

On Sat, 27 Sep 2008 00:00:35 +0200, "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:

>Som er...?

>Jeg tror det....
>Men her er Microsofts egen opskrift:
>http://support.microsoft.com/kb/289022/da

Det var den, jeg brugte

Kirsten

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 27-09-08 00:16

Kirsten Bjorneboe <varpelev-delete@tdcadsl.dk> skrev :

>Ad omveje fik jeg den sparket i gang igen, men stadig med
>multiboot-funktion. Pokkers

Istedet for at rette i boot.ini, så kan du skjule bootmuligheden.

Højreklik på Denne Computer => Egenskaber => Avanceret => Start
og Genoprettelse => Systemstart => Sørg for at det er XP der er
vist og fjern flueben ved Vis en liste over operativsystemer.
--
Kerim

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 27-09-08 11:27

On Sat, 27 Sep 2008 01:16:08 +0200, Kerim Ellentoft
<kerim@mail.tele.invalid> wrote:

> [...]
>og Genoprettelse => Systemstart => Sørg for at det er XP der er
>vist og fjern flueben ved Vis en liste over operativsystemer.

Tak. Jeg prøver igen og læser ordentligt, hvad jeg svarer på

Kirsten

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 27-09-08 12:47

> [...]

>og Genoprettelse => Systemstart => Sørg for at det er XP der er
>vist og fjern flueben ved Vis en liste over operativsystemer.

Super! Det fungerer tilsyneladende perfekt! Tak.

Venlig hilsen
Kirsten